Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Men vafan....Vad är detta. Jag som tänkte att nu har jag köpt ett framtidsäkert kort som klarar det mesta Såg verkligen inte detta komma, att jag inte kan köpa vilken skärm jag vill för att grafikkortet sätter begränsningar prestandamässigt........Får väl titta på någon ultrawideskärm istället då, för vill inte gå ner till 60fps igen.

fast det är klart att 3080 klarar 4k men du behöver dra ner vissa onödiga inställningar. Tex anti aliasing som kräver mycket men som jag tycker är mindre viktigt när du spelar i 4k

+ att du kan använda dlss i de flesta moderna titlar

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vad menar du? Du insåg inte att ett grafikkort har begränsningar och att det finns anledningar till att grafikkort hittas i alla olika prisklasser? Du insåg inte att högre upplösning, högre fps och högre inställningar kräver högre prestanda av grafikkortet?

Köp en OLED. Du kan ju göra dina egna upplösningar så att du får ultrawide på en OLED om du vill det för spel som är mer krävande, och köra 4K i spel som är mindre krävande.

Nej jag hade nog tänkt att ett 3080 skulle räcka till att spela i 4K i runt 100fps + iaf. 7000kr som jag betalade för det begagnat är det mesta jag lagt på ett kort så trodde nog det skulle räcka lite längre prestandamässigt. Men tji fick jag. Folk har tydligen hur mycket pengar somhelst och kan slänga i väg 25k för ett 4090 bara sådär i dessa tider

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Bildexpert 📺

Klart man kan spela i 4K i 60–120 fps med ett 3080. Handlar mest om att sluta vara bekväm och ge lite tid och energi åt hur olika spel svarar på olika grafikinställningar.

Permalänk
Medlem

Jag kör en C2 OLED med mitt 3080 och har inte haft något problem med FPS alls hittills. Sen är det som andra skriver att man får justera lite inställningar ibland för att få det perfekt.

Personligen känner jag dock att 60 FPS räcker oftast för de flesta spel som jag lirar med kontroll och alla spel som är lite mer competitive och kräver mus så är det redans skapat för att alla ska kunna spela det vilket gör att 120 FPS är lätt att nå med ett 3080. Kör också 3840x1600 i first-person shooters så man tjänar lite FPS + får ultrawide känslan vilket är trevligt

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Klart man kan spela i 4K i 60–120 fps med ett 3080. Handlar mest om att sluta vara bekväm och ge lite tid och energi åt hur olika spel svarar på olika grafikinställningar.

Precis. Funkar väldigt fint. Jag kör t.ex. BF 2042 i 4k utan DLSS osv med runt 100-110 FPS. Har i princip alla inställningar på low då jag knappt ser skillnad och allt ser grymt ut i 4k ändå. Provat en massa olika inställningar och hamnade på detta till slut.

Icke FPS-spel funkar bra på lite lägre FPS med högre grafikinställningar med G-sync.

Har inga problem med mitt 3080 och 4k i de ~10 spel jag kör då och då just nu.

Skrivet av Jaxione:

Nej jag hade nog tänkt att ett 3080 skulle räcka till att spela i 4K i runt 100fps + iaf. 7000kr som jag betalade för det begagnat är det mesta jag lagt på ett kort så trodde nog det skulle räcka lite längre prestandamässigt. Men tji fick jag. Folk har tydligen hur mycket pengar somhelst och kan slänga i väg 25k för ett 4090 bara sådär i dessa tider

25k för en hobby som vuxen är väl inget att höja ögonbrynen för? Vad tror du det kostar att enbart underhålla en schyst båt till exempel?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Det här med ett 3080 inte pallar med 4K, det tycker jag är att vara lite väl hård. 4K Native och allt grafiskt gott på max, det kan ju få även de värsta korten att gå på knäna. Jag vill slå både ett och tre slag för DLSS eller andra uppskalningstekniker här. Det är nästan givet för oss 4K-torskar. Jag har kört 4K med ett 3070 också och det har gått finfint - i vart fall i de titlar som stödjer DLSS. Det känns inte som att det är några problem att ligga över 60 rutor per sekund utan att för den sakens skull tumma allt för mycket på grafikreglagen.

Om du sitter med ett 3080, då tycker jag inte du ska dra dig för att köpa en OLED att spela på. Du kanske inte kan maxa alltihop, men du lär klara dig gott och väl ändå.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Bildexpert 📺

Man kommer aldrig kunna maxa allt i alla spel. Dagens värsta grafikkort kommer aldrig räcka hela vägen fram. Kommer alltid dyka upp nya spel som går bortom dagens övre GPU-gräns med vilka inställningar som finns för grafiken. Eftersom det är tanken att det ska vara så. Spelkonstrukörerna tar en höjd för vad som kanske kommer några år framåt i tiden. På samma sätt kommer spel som vilka nu har några år på nacken faktiskt kunna maxas och ändå hålla 100+ fps.

Så länge jag har hängt på Swec, 10 år snart, har det varit exakt samma "...det räcker inte, blah, blah, glaset är halvtomt..."-diskussioner. Det skrevs exakt samma om 980Ti, 1080Ti, 2080Ti och så vidare. Sluta vara så bekväm. Lär dig hur din CPU, GPU och dina spel samverkar för din spelupplevelse istället. Det är ju därför man kör PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Precis. Funkar väldigt fint. Jag kör t.ex. BF 2042 i 4k utan DLSS osv med runt 100-110 FPS. Har i princip alla inställningar på low då jag knappt ser skillnad och allt ser grymt ut i 4k ändå. Provat en massa olika inställningar och hamnade på detta till slut.

Icke FPS-spel funkar bra på lite lägre FPS med högre grafikinställningar med G-sync.

Har inga problem med mitt 3080 och 4k i de ~10 spel jag kör då och då just nu.

25k för en hobby som vuxen är väl inget att höja ögonbrynen för? Vad tror du det kostar att enbart underhålla en schyst båt till exempel?

Gratulerar dig till att du har ett liv där du kan känna så, det har nog inte alla Vi har två helt ok löner men hus, två bilar, elräkningar osv så kan iaf inte jag bränna 25k på bara grafikkortet till en dator. Du får det att låta som att en schysst båt är något alla har också

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Gratulerar dig till att du har ett liv där du kan känna så, det har nog inte alla Vi har två helt ok löner men hus, två bilar, elräkningar osv så kan iaf inte jag bränna 25k på bara grafikkortet till en dator. Du får det att låta som att en schysst båt är något alla har också

Han menar nog mer att om du slår ut 25k (vilket är HELT SJUKT egentligen) på ett eller flera år/säsonger så blir det inte en överdrivet dyr hobby jämfört med vad andra intressen kan kosta.

Alla har verkligen inte en båt eller 25k att blåsa på något random varje månad, men om man är lite förutseende, sparar och säljer sin gamla hårdvara så blir det inte billigt men bättre i alla fall

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Han menar nog mer att om du slår ut 25k (vilket är HELT SJUKT egentligen) på ett eller flera år/säsonger så blir det inte en överdrivet dyr hobby jämfört med vad andra intressen kan kosta.

Alla har verkligen inte en båt eller 25k att blåsa på något random varje månad, men om man är lite förutseende, sparar och säljer sin gamla hårdvara så blir det inte billigt men bättre i alla fall

Nej så är det ju. Jag önskade verkligen att jag kunde blåsa 25k på ett grafikkort och det hade jag kanske kunnat om gaming var ända intresset och det inte var 100 andra utgifter. Men nu kostar väl snarare hela datorn 25k och det tycker jag är lyx att kunna lägga

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Man kommer aldrig kunna maxa allt i alla spel. Dagens värsta grafikkort kommer aldrig räcka hela vägen fram. Kommer alltid dyka upp nya spel som går bortom dagens övre GPU-gräns med vilka inställningar som finns för grafiken. Eftersom det är tanken att det ska vara så. Spelkonstrukörerna tar en höjd för vad som kanske kommer några år framåt i tiden. På samma sätt kommer spel som vilka nu har några år på nacken faktiskt kunna maxas och ändå hålla 100+ fps.

Så länge jag har hängt på Swec, 10 år snart, har det varit exakt samma "...det räcker inte, blah, blah, glaset är halvtomt..."-diskussioner. Det skrevs exakt samma om 980Ti, 1080Ti, 2080Ti och så vidare. Sluta vara så bekväm. Lär dig hur din CPU, GPU och dina spel samverkar för din spelupplevelse istället. Det är ju därför man kör PC

Du har rätt Man får testa sig fram lite. Hur orolig behöver man vara för inbränningar på dessa? Spelar spel som World of tanks och liknande med mycket statiska element. Har en Philips 902 Oled sen innan och vet att tillfällig image retention kan det bli efter bara någon minut i Xbox Dashboard etc. Sen försvinner det ju snabbt.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jaxione:

Du har rätt Man får testa sig fram lite. Hur orolig behöver man vara för inbränningar på dessa? Spelar spel som World of tanks och liknande med mycket statiska element. Har en Philips 902 Oled sen innan och vet att tillfällig image retention kan det bli efter bara någon minut i Xbox Dashboard etc. Sen försvinner det ju snabbt.

Mvh J

Har du haft en Philips 902 har du haft en av de mest ökända OLED-modellerna någonsin för retention och till slut fastbrända TV4-solar. Följder du mina råd i artikeln kommer du aldrig uppleva ens retention på din C2:a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Han menar nog mer att om du slår ut 25k (vilket är HELT SJUKT egentligen) på ett eller flera år/säsonger så blir det inte en överdrivet dyr hobby jämfört med vad andra intressen kan kosta.

Alla har verkligen inte en båt eller 25k att blåsa på något random varje månad, men om man är lite förutseende, sparar och säljer sin gamla hårdvara så blir det inte billigt men bättre i alla fall

Precis, kanske dåligt ordval av mig

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har du haft en Philips 902 har du haft en av de mest ökända OLED-modellerna någonsin för retention och till slut fastbrända TV4-solar. Följder du mina råd i artikeln kommer du aldrig uppleva ens retention på din C2:a.

Hur är det med VRR Oled flicker? Det finns mängder med trådar om detta på nätet. Är det ett så stort problem som det verkar? Det är det sista som hindrar mig från att klicka på köp knappen.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jaxione:

Hur är det med VRR Oled flicker? Det finns mängder med trådar om detta på nätet. Är det ett så stort problem som det verkar? Det är det sista som hindrar mig från att klicka på köp knappen.

Beror helt på vad du som individ stör dig på. Märks mest när det är mörkt och stilla i bilden, väldigt sällan när det rör på sig. Typiskt i actionspel är att det kan flimra i väldigt mörka laddscener, inventorys och liknande.

Permalänk
Medlem

Nu tryckte jag på beställknappen, velat något oerhört, ska bli spännande. Hur är det med panelerna på dessa nyare Oleds, är dom mer homogena eller behöver man sitta och kontrollera hur bra/dåligt exemplar man fått som man behövde förut? Sist jag köpte var det hopplöst, särskilt med tint och banding.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Nu tryckte jag på beställknappen, velat något oerhört, ska bli spännande. Hur är det med panelerna på dessa nyare Oleds, är dom mer homogena eller behöver man sitta och kontrollera hur bra/dåligt exemplar man fått som man behövde förut? Sist jag köpte var det hopplöst, särskilt med tint och banding.

Mvh J

Har en senare modell av 42" C2 med verifierat WBE panel.
I princip ingen banding eller dirty screen effect. Däremot är det en del synlig pink tint, men inte i närheten så mycket som på min C1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Har en senare modell av 42" C2 med verifierat WBE panel.
I princip ingen banding eller dirty screen effect. Däremot är det en del synlig pink tint, men inte i närheten så mycket som på min C1.

Men pink tint har med just WBE panelen att göra va? Har för mig att jag läste någon genomgång av HDTV test angående detta.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Men pink tint har med just WBE panelen att göra va? Har för mig att jag läste någon genomgång av HDTV test angående detta.

Ja som jag har förstått det är det framförallt WBE panelen som är drabbad. Men har läst att det även kan förekomma på WBC panelen.

Har läst att många 42" C2 byggdes med WBC panelen (åtminstone i början) så jag hade hoppats på att få en WBC panel, men det är en WBE panel på min. Det är dock inte så pass mycket pink tint att det är en dealbreaker på min, syns egentligen bara om jag har en helt vit bild.

Som sagt, annat än lite pink tint så är min panel väldigt "ren".

Permalänk
Medlem

Hur är det med burn in på en sån här?:)
Kan eventuellt vara lite sugen att ha en sån här före båda skrivbords miljö och spelande.
Mest orolig när man använder skärmen som surf och sånt att det kan bli burn in.

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av segafreaktwo:

Hur är det med burn in på en sån här?:)
Kan eventuellt vara lite sugen att ha en sån här före båda skrivbords miljö och spelande.
Mest orolig när man använder skärmen som surf och sånt att det kan bli burn in.

Tar upp det i detalj i testet, helt avsnitt: https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...