Permalänk
Medlem

LG C2 oled som gamingskärm

Hej!

Är sugen på att testa en LG C2 42 tums oled som gamingskärm. Är det någon som kör detta? Funkar det bra eller bör man satsa på en "riktig" och gamingskärm?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade till en C2 när jag utnyttjade en rabattkod direkt från LG. Kan bara säga wow. Kräver sitt grafikkort dock, beroende lite vilken fps du vill ha. Har väggmonterat min. Svärtan och snabbheten generellt är bra samt HDR och Gsync är trevligt också. Rädslan för inbränningar kan man eliminera med inställningar och program som får tvn att bete sig mer som en klassisk pc monitor. Sunt förnuft helt enkelt.
Vill du ha en mindre, mer lättdriven upplösning skärm har LG utannonserat en 240hz 1440p oled monitor som kommer nästa år.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Funkar bra.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag ville helst sitta runt 1 m ifrån skärmen, men hade bara 70 cm djupt skrivbord, tyckte det blev lite för stort. Hade jag haft möjlighet att få skärmen längre bak hade det funkat.

Permalänk

Väldigt bra fråga, var så nära att köpa en och köra som en 38” Ultrawide när den kostade 9000:-, men personligen vågade jag inte då jag har en 49” UW idag. Jag har vant mig vid kurvan och föredrar en skärm med kurva när jag kommer upp i de storlekarna, skulle sakna det för mycket. Var även lite orolig för reflektioner då jag har ett fönster där jag sitter.

Jag sitter nu och väntar på MSI:s nya skärm och vad den kommer att kosta.

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk
Medlem
Skrivet av siefer:

Jag uppgraderade till en C2 när jag utnyttjade en rabattkod direkt från LG. Kan bara säga wow. Kräver sitt grafikkort dock, beroende lite vilken fps du vill ha. Har väggmonterat min. Svärtan och snabbheten generellt är bra samt HDR och Gsync är trevligt också. Rädslan för inbränningar kan man eliminera med inställningar och program som får tvn att bete sig mer som en klassisk pc monitor. Sunt förnuft helt enkelt.
Vill du ha en mindre, mer lättdriven upplösning skärm har LG utannonserat en 240hz 1440p oled monitor som kommer nästa år.

Räcker ett 3080?

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Räcker ett 3080?

Räcker för vad? Det beror på vilken upplösning, vilken fps, vilka grafikinställningar och vilka spel du syftar på.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Räcker för vad? Det beror på vilken upplösning, vilken fps, vilka grafikinställningar och vilka spel du syftar på.

För att lira blandade spel på en LG C2 42tums oled i 4K med hyfsade inställningar i 120fps

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

För att lira på en LG C2 42tums oled i 4K med hyfsade inställningar i 120fps

Storleken har ingen betydelse i sammanhanget. "Hyfsade" inställningar betyder ingenting. Du nämnde inte heller några spel som exempel.

Att spela Stardew Valley i 4K120 är inga problem men nya krävande spel med höga inställningar kan bli väldigt svårt. DLSS hjälper till mycket i spel som har stöd, men det är långt ifrån en garanti.

Är det Darktide du vill spela så kommer du garanterat inte komma upp i 4K120 ens med DLSS.

Edit: Om du vill testa om dina favoritspel kommer fungera i 120fps med inställningarna du önskar så kan du gå in på Nvidias kontrollpanel och aktivera DSR och på så vis kunna välja 4K i spel redan idag. Om din skärm inte redan har stöd för 120Hz så se till att du spelar med upplåst fps och utan v-sync. Då ser du vilken fps du når upp till.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Räcker ett 3080? Nja, skulle säga så här. Körde en månad med mitt 3080 10gb innan jag uppgraderade. 3080 räcker till 4k gaming till 60fps lir led medium/high RT off samt att du utnyttjar DLSS, 120fps kan du glömma tyvärr. Är du villig att offra lite grafisk bling bling, kan du pusha 90-100 fps i VISSA spel. Typ Doom Eternal, grymt väl optimerat.
Darktide, Dying Light 2, Cyberpunk, Portal RTX är tunga i 4k och kräver sin hårdvara. DLSS hjälper såklart till dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siefer:

Räcker ett 3080? Nja, skulle säga så här. Körde en månad med mitt 3080 10gb innan jag uppgraderade. 3080 räcker till 4k gaming till 60fps lir led medium/high RT off samt att du utnyttjar DLSS, 120fps kan du glömma tyvärr. Är du villig att offra lite grafisk bling bling, kan du pusha 90-100 fps i VISSA spel. Typ Doom Eternal, grymt väl optimerat.
Darktide, Dying Light 2, Cyberpunk, Portal RTX är tunga i 4k och kräver sin hårdvara. DLSS hjälper såklart till dock.

Du gode tid. Här trodde man att man köpt ett kort som räcker gott och väl Vad har du nu?

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Snusfri

Jag kör med en 42" C2 till burken i sig, mycket nöjd.
Nästa uppgradering blir 4090/4090 Ti/5090.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Har en Asus PG348Q ultrawide 1440p skärm idag som jag egentligen är rätt nöjd med men den har ju ett par år på nacken nu så det kliar lite i fingrarna och är sugen på att uppgradera. Jag vill åt den där wow känslan när jag uppgraderar. Så därför kollar jag på Oled

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Jag beställde en idag att ha till mitt 85cm djupa skrivbord.

Planerar att väggmontera den för att få den så långt bak som möjligt (samt möjligheten att dra ut skrivbordet från väggen) men blir osäker på vilken höjd man ska montera på.

Med 27" skärm har jag alltid haft övre kanten på monitorn ungefär i ögonhöjd och med TV har jag alltid centrum i ögonhöjd. Men vad är rekommendationen med en 42" som monitor?

Permalänk
Medlem

Kör en 55" B7 med mitt 3090 (3060ti innan det) o tycker det funkar finfint. Hade jag haft en C2 så hade det varit ännu finfinare!

Permalänk
Medlem

Hur är det med detta? Märks det mycket?

https://www.youtube.com/watch?v=56D4UTC7xGI
Oled vrr flicker

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att det är många som köpt denna skärmen nu under rean. Är ni nöjda? Funkar det bra? Är mycket pengar så vill vara säker på att den verkligen funkar bra som gaming monitor för PC

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Kört 42"-varianten i en månad eller så nu, kommer från en 32" 60 Hz IPS-display. Gick oerhört fort att vänja mig vid den större storleken. Har den på en monitorarm så kan flytta den fram och tillbaka beroende på användningsområde.

Mycket nöjd. Det är ju fortfarande en TV så känns lite ovant att använda fjärrkontroll för att sätta igång och stänga av monitorn, och så har jag en inneboende rädsla av inbränning (den är förmodligen ogrundad)...

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Kan tänka mig att det är många som köpt denna skärmen nu under rean. Är ni nöjda? Funkar det bra? Är mycket pengar så vill vara säker på att den verkligen funkar bra som gaming monitor för PC

Mvh J

Ja kör med en 48” o det är den trevligaste uppgraderingen ja gjort i datorväg!

Prova, köper du på netonnet/elgiganten så är det ju smidigt att bara lämna tillbaka den om du ej gillar det.

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Kan tänka mig att det är många som köpt denna skärmen nu under rean. Är ni nöjda? Funkar det bra? Är mycket pengar så vill vara säker på att den verkligen funkar bra som gaming monitor för PC

Mvh J

kan ju lägga till att den funkar utmärkt i ultrawide läge också. I de flesta FPS multiplayer likt COD MW2 kör jag den i 21:9 läge helt fantastiskt! I singleplayer-spel kör jag den i 4k med vanlig ascpect.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Jag gick från en Acer Predator 144hz IPS gsync till en C2 42, är grymt nöjd! Nästan samma summa för denna som Acern när den kom, 8,2k resp. 7,8k.

Märker inte av auto dimming, men ska även sägas att jag kör med låg brightness setting i helst mörklagt rum, tycker inte om att titta in i en strålkastare Flicker har jag inte tänkt på, har eventuellt att göra med mina dimmade inställningar.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Mycket nöjd. Det är ju fortfarande en TV så känns lite ovant att använda fjärrkontroll för att sätta igång och stänga av monitorn, och så har jag en inneboende rädsla av inbränning (den är förmodligen ogrundad)...

Installera LGTVCompanion så får du den att synka som en vanlig monitor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Räcker ett 3080?

Nu använder jag inte min C2 som vanlig skärm utan mer att jag kopplar datorn till TVn då jag vill lira spel som funkar med handkontroll som tex Witcher 3, God of War osv. Hade ett 3080 innan och kan säga som så att det kortet räcker för AAA spel om du siktar på 60fps men glöm 120fps, det går inte såvida man inte sänker grafikinställningarna ordentligt. 3080 är inte något 4K kort, speciellt med tanke på att det bara har 10GB minne. Lirar du mestadels indiespel så lär däremot kortet räcka till 120fps i 4K. Byter du däremot till ett 4090 så kan du räkna med att kunna använda TVn fullt ut

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Men även C2 fungerar väl fint i 1440? Eller har dom tagit bort det på senare modeller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Men även C2 fungerar väl fint i 1440? Eller har dom tagit bort det på senare modeller?

funkar finfint i både 1080 och 1440 men också exempelvis 3840x1660 som jag kör min i

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nu använder jag inte min C2 som vanlig skärm utan mer att jag kopplar datorn till TVn då jag vill lira spel som funkar med handkontroll som tex Witcher 3, God of War osv. Hade ett 3080 innan och kan säga som så att det kortet räcker för AAA spel om du siktar på 60fps men glöm 120fps, det går inte såvida man inte sänker grafikinställningarna ordentligt. 3080 är inte något 4K kort, speciellt med tanke på att det bara har 10GB minne. Lirar du mestadels indiespel så lär däremot kortet räcka till 120fps i 4K. Byter du däremot till ett 4090 så kan du räkna med att kunna använda TVn fullt ut

Men vafan....Vad är detta. Jag som tänkte att nu har jag köpt ett framtidsäkert kort som klarar det mesta Såg verkligen inte detta komma, att jag inte kan köpa vilken skärm jag vill för att grafikkortet sätter begränsningar prestandamässigt........Får väl titta på någon ultrawideskärm istället då, för vill inte gå ner till 60fps igen.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Men vafan....Vad är detta. Jag som tänkte att nu har jag köpt ett framtidsäkert kort som klarar det mesta Såg verkligen inte detta komma, att jag inte kan köpa vilken skärm jag vill för att grafikkortet sätter begränsningar prestandamässigt........Får väl titta på någon ultrawideskärm istället då, för vill inte gå ner till 60fps igen.

Går det inte att köra windowed mode i motsvarande upplösning när så behövs?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Men vafan....Vad är detta. Jag som tänkte att nu har jag köpt ett framtidsäkert kort som klarar det mesta Såg verkligen inte detta komma, att jag inte kan köpa vilken skärm jag vill för att grafikkortet sätter begränsningar prestandamässigt........Får väl titta på någon ultrawideskärm istället då, för vill inte gå ner till 60fps igen.

Vad menar du? Du insåg inte att ett grafikkort har begränsningar och att det finns anledningar till att grafikkort hittas i alla olika prisklasser? Du insåg inte att högre upplösning, högre fps och högre inställningar kräver högre prestanda av grafikkortet?

Köp en OLED. Du kan ju göra dina egna upplösningar så att du får ultrawide på en OLED om du vill det för spel som är mer krävande, och köra 4K i spel som är mindre krävande.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Går det inte att köra windowed mode i motsvarande upplösning när så behövs?

Jo det går säkert. Men köper jag en 4K skärm så vet jag att jag kommer vilja lira i 4k Men har verkligen inte råd med ett 4090, särskilt inte när jag nyligen köpt ett 3080. Alternativet för mig är en 38tums UW från LG eller Alienware eller liknande men dom känns så sjukt överprisade.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar