Vilken File Manager använder ni?

Permalänk
Medlem

Vilken File Manager använder ni?

Jag trivs inte riktigt med Dolphin.

Dolphin krashade några gånger när jag försökte föra över *.hdf filer till ett USB så blev jag less.
Några olika gånger har jag blivit bedd att kopiera filer till USB, och det går nästan aldrig bra.
Denna gång formaterade jag för "old windows" via "Disks", ena gången fat32 andra gånger NTF. Allt verkade bra, sedan hör personen av sig att hans windows inte kunde öppna det. Jag får tillbaka minnet som är oläsbart även här.

Kopiera filer till hans egna färdigformaterade usbminne, och Dolphin kraschade flera gånger under filöverföring.
Via terminalen så gick det bra att kopiera. Nu har jag inte hört ifall det funkade i personens windowsmaskin än iofs.

Lite pinsamt och frustrerande. Är det formateringen, är det Dolphin, är Windows.

Men, jag blev ändå nyfiken vad ni andra använder för filhanterare och vet ni om det ska krävas en vetenskap att göra göra en usb-sticka som fungerar på Windows?

Permalänk
Medlem

Jag använder pcmanfm när jag behöver en, men det är ju en väldigt "barebone" filhanterare som används i lxde-miljön.

Här är en lista på några, jag har inte provat alla men Thunar hör väl till Xfce.

Midnight Commander är väl något för Total Commander fansen gissar jag.

https://wiki.archlinux.org/title/Category:File_managers

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

Jag kör två datorer med Fedora och Gnome desktop. Två datorer med Windows en 11 och en 10.
Kör standard Files på Fedora burkarna och standard Utforkaren på Windows burkarna. Använder USB diskar och USB minne mellan burkarna fram och åter. Filsystem FAT16, FAT32 och exFAT beroende på storlek. Har aldrig haft några bekymmer.
NFTS har jag tidigare använt ibland utan problem.

Visa signatur

Main Computer:
CPU: Intel I9 12900K MB: Asus Prime Z690-P D4 Chassi: Obsidian 750D PSU: Corsair RM850x V2
CPU FAN: Noctua NH-U12A chromax black GPU: Gigabyte 1060 GTX RAM: 64GB DDR4 HD1 OS: MSI SPATIUM M480 PCIe 4.0 NVMe M.2 1TB HD2 VM-Ware: Kingston SSDNow A400 960GB HD3 Lagring: Western Digital Black - 2TB Chassi FAN: Noctuna 4x120mm

Permalänk
Medlem

Vad det gäller formatering, om jag behövde ett bra gränssnitt för det så brukade jag använda Gparted, som egentligen använder parted.

Till usbminnen funkar exFat bra tycker jag, i linuxsystem behövs det oftast installeras något i stil med "exfat progs" eller "exfat utils" för att kunna öppna dem, men jag har inte haft problem att öppna dem i Windows.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Jag trivs inte riktigt med Dolphin.

Dolphin krashade några gånger när jag försökte föra över *.hdf filer till ett USB så blev jag less.
Några olika gånger har jag blivit bedd att kopiera filer till USB, och det går nästan aldrig bra.
Denna gång formaterade jag för "old windows" via "Disks", ena gången fat32 andra gånger NTF. Allt verkade bra, sedan hör personen av sig att hans windows inte kunde öppna det. Jag får tillbaka minnet som är oläsbart även här.

Kopiera filer till hans egna färdigformaterade usbminne, och Dolphin kraschade flera gånger under filöverföring.
Via terminalen så gick det bra att kopiera. Nu har jag inte hört ifall det funkade i personens windowsmaskin än iofs.

Lite pinsamt och frustrerande. Är det formateringen, är det Dolphin, är Windows.

Men, jag blev ändå nyfiken vad ni andra använder för filhanterare och vet ni om det ska krävas en vetenskap att göra göra en usb-sticka som fungerar på Windows?

Jag håller mig till Dolphin, har dock inte råkat ut för krascher vid kopiering. Kopierar till och från NAS, USB minnen, SD-kort och SSD.
Har ingen erfarenhet av hdf filer, FAT32 borde funka om inte filerna är för stora.
NTFS har jag inte pillat med i Linux men det finns ett paket, ntfs-3g som du bör ha för att köra med det.

Lustigt att det fungerade att kopiera i terminalen, men inte via Dolphin. Vad fick du för felmeddelande?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

lika beteende på USB-stickor som mot större inkopplade USB-snurrdiskar??

beroende av storlek på filerna?. (hur stora är filerna till och börja med)

vad säger 'dmesg' ('sudo dmesg' i en terminalfönster) efter överföringen och det har misslyckats. det brukar vara rätt illröda rader om det är media som krånglar.

finns det plats i tmp-mapparna så det inte kör slut där vid stora filer? (har ingen aning om dolphin använder sig av temporärfiler i samband med filkopiering, men många program gör det och 'konstiga fel' kan var relaterat att tmp-mappen eller systemdisken blir full tillfälligt och det bryter mitt i och inte alltid det första man tänker på)

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Jag trivs inte riktigt med Dolphin.

Dolphin krashade några gånger när jag försökte föra över *.hdf filer till ett USB så blev jag less.
Några olika gånger har jag blivit bedd att kopiera filer till USB, och det går nästan aldrig bra.
Denna gång formaterade jag för "old windows" via "Disks", ena gången fat32 andra gånger NTF. Allt verkade bra, sedan hör personen av sig att hans windows inte kunde öppna det. Jag får tillbaka minnet som är oläsbart även här.

Kopiera filer till hans egna färdigformaterade usbminne, och Dolphin kraschade flera gånger under filöverföring.
Via terminalen så gick det bra att kopiera. Nu har jag inte hört ifall det funkade i personens windowsmaskin än iofs.

Lite pinsamt och frustrerande. Är det formateringen, är det Dolphin, är Windows.

Men, jag blev ändå nyfiken vad ni andra använder för filhanterare och vet ni om det ska krävas en vetenskap att göra göra en usb-sticka som fungerar på Windows?

Det låter ju inte bra. Jag har ju precis bestämt mig för att använda Dolphin tack vare att den har en av mig önskad funktion. Se https://www.sweclockers.com/forum/trad/1680698-lost-skriv-over-aldre

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem

Tack.

Vill flika in att Dolphin (idag v22.12.0)inte har krashat tidigare utan det var första gången igår.
- Jag fick besked idag att filerna som vi kopierade till andra usb-minnet som inte var formaterad av mig, fungerade.
Trots krasch och att terminalen fick hantera sista filerna.

Det stod inget meddelande för hela Dolphin blev bara som vit dimma och man fick tvinga den till avslut.
Kollar dmseg och jag vet inte om den loggen bara gäller idag, för då är det försent, men det jag ser nu är några permission denied till gpt-auto-generator samt att den failade with exit status 1. Gissar att det inte har med det som hände igår.

Blir mycket att ta in bland era förslag. Men jag tror Gparted är bra att pröva nästa gång jag formaterar. "Disks" kändes lite light.

Kikar på en lista över filhanterare. Tycker alla ser nästan likadana ut. Installerade Nemo nu och ska prova på lite.

Något som jag är mest frustrerad över med Dolphin är sökfunktionen. Om jag är i en mapp med ett gäng filer och jag söker på något, så har jag nog aldrig hittat det som jag vet finns i mappen, det är som om den söker hela hårddisken.
- Har ni något att lära mig angående Dolphins sökfunktion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Något som jag är mest frustrerad över med Dolphin är sökfunktionen. Om jag är i en mapp med ett gäng filer och jag söker på något, så har jag nog aldrig hittat det som jag vet finns i mappen, det är som om den söker hela hårddisken.
- Har ni något att lära mig angående Dolphins sökfunktion?

Står i en mapp, trycker på förstoringsglaset uppe till höger, sökfält uppkommer ovanför mappinnehållet och om jag inte står i hemmappen så defaultar aktuell sökplats till nuvarande mapp ("From Here (Downloads)"). Det andra valet som finns är "Your files" vilket är hemmappen. Hela systemet finns inte som sökval. Innehåll eller filnamn går att välja bredvid. "More search tools" ger info om vilka sökverktyg som finns inkl ej installerade.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Men jag tror Gparted är bra att pröva nästa gång jag formaterar. "Disks" kändes lite light.

OT men min samlade erfarenhet av Gparted är att den är mycket bra när det inte är något minsta fel med någon disk. Är något lite knasigt så fattar inte Gparted vad som händer. Disks är då bättre men om man måste mecka med diskar anser jag fdisk, sfdisk och cfdisk vara ännu bättre, om än inte helt lätt att förstå/minnas från ena gången till den andra.

ETT av kanske 20 liknande "fall" med Gparted var en disk á 500 GB som fungerade helt okej såväl i Linux som i Windows (och då tycker ju ändå Windows att allt som ansluts via USB måste kontrolleras). En disk som jag hade till lite av varje och ofta använde. Mycket och länge. Gparted ansåg att den var tom och var 2 TB stor...

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem

Jag använder väldigt sällan en file manager men när det händer så är det ranger

Permalänk
Medlem

Lite nostalgi på tråden! Vet att jag använde Total Commander länge, men den är säkert helt obsolete vid det här laget.

Perfekt när man behövde göra stora namn-förändringar på filer osv!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

men den är säkert helt obsolete vid det här laget.

NÄHÄ!
(den dagen jag inte kan använda TC i jobbet går jag i pension)
Funkar utan åthävor i/med wine.
När jag senast använde den, för nån dag sedan (i Linux då, i Windows är det varje dag, hela tiden), tappades dock fokus men det kanske man inte kan beskylla TC för utan det som stal fokus.

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael63:

Det låter ju inte bra. Jag har ju precis bestämt mig för att använda Dolphin tack vare att den har en av mig önskad funktion. Se https://www.sweclockers.com/forum/trad/1680698-lost-skriv-over-aldre

Upptäckte att man behöver installera KDE's terminal konsole om man ska kunna öppna ett terminalfönster inifrån Dolphin...

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem

Jag använder Linux Mint Cinnamon och Nemo som följer med.

Fungerar klockrent mot alla filsystem / disktyper. Låter som något i din installation har pajat.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag använder Thunar då jag kör med Xfce. Thunar har blivit bättre de senaste månaderna, vilket är skönt. Förr hade den inte ens någon riktig sökmotor, men nu har den det.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael63:

Det låter ju inte bra. Jag har ju precis bestämt mig för att använda Dolphin tack vare att den har en av mig önskad funktion. Se https://www.sweclockers.com/forum/trad/1680698-lost-skriv-over-aldre

Nä jag får leta en annan som det verkar. Med Dolphin kan man tydligen inte öppna en mapp eller en fil som root??

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael63:

Nä jag får leta en annan som det verkar. Med Dolphin kan man tydligen inte öppna en mapp eller en fil som root??

Man kan lägga till det som ett tillägg i Dolphin.
Sedan kan man högerklicka, root åtgärder, öppna som root.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Man kan lägga till det som ett tillägg i Dolphin.
Sedan kan man högerklicka, root åtgärder, öppna som root.

Hur lägger man till det tillägget?
Om jag väljer Inställningar Anpassa Dolphin - Sammanhangsberoende meny och där klickar på "Ladda ner nya tjänster..." händer ingenting alls?

Tillägg: https://www.debugpoint.com/dolphin-root-access/

Citat:

The users request the feature many times via bug reports in forums. And several controversial extensions are created, such as Open Dolphin as Root (https://store.kde.org/p/1384645/) or Root action service menu (https://store.kde.org/p/998469/). One of them was even reported by users for review. They are very unstable and risky to use because you don’t know what they will do to your system.

Note: Do not download or use the above two extensions. You may end up with an unstable system.

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael63:

Hur lägger man till det tillägget?
Om jag väljer Inställningar Anpassa Dolphin - Sammanhangsberoende meny och där klickar på "Ladda ner nya tjänster..." händer ingenting alls?

Tillägg: https://www.debugpoint.com/dolphin-root-access/

Jag minns inte när/hur jag gjorde (det var flera år sedan), men det var via den menyn. Har lagt till en hel del grejer på det sättet.
Men Dolphin verkar ha glömt, för när jag sorterar efter installerade, hittar den ingenting längre...

Kan det vara att du saknar packagekit-qt5

Om du kör Arch:
https://wiki.archlinux.org/title/Dolphin
Sektion 3.10

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

De gånger jag använder en file-manager, och det är inte ofta, så startar jag SpaceFM.

https://github.com/IgnorantGuru/spacefm/
DOCK....

https://github.com/IgnorantGuru/spacefm/issues/800

Citat:

200+ open bugs, no answers from the maintainer, no new releases for the past 4 years

Kanske dags att hitta något annat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Jag minns inte när/hur jag gjorde (det var flera år sedan), men det var via den menyn. Har lagt till en hel del grejer på det sättet.
Men Dolphin verkar ha glömt, för när jag sorterar efter installerade, hittar den ingenting längre...

Kan det vara att du saknar packagekit-qt5

Om du kör Arch:
https://wiki.archlinux.org/title/Dolphin
Sektion 3.10

Jag har enligt Synaptic libpackagekitqt5-1 version 1.0.2-1

Lite irriterande.. Jag har ju kvar Nemo varför detta med att Öppna som admin går att göra där. Det är sällan (aldrig) det är fråga om en filhantering i skyddade mappar när jag vill ha funktionen att bara skriva över äldre, som är anledningen till att jag tänkt använda Dolphin.

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael63:

Jag har enligt Synaptic libpackagekitqt5-1 version 1.0.2-1

Lite irriterande.. Jag har ju kvar Nemo varför detta med att Öppna som admin går att göra där. Det är sällan (aldrig) det är fråga om en filhantering i skyddade mappar när jag vill ha funktionen att bara skriva över äldre, som är anledningen till att jag tänkt använda Dolphin.

Du kan kör Dolphin som root såhär

pkexec env DISPLAY=$DISPLAY XAUTHORITY=$XAUTHORITY KDE_SESSION_VERSION=5 KDE_FULL_SESSION=true dolphin

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Har hittat och använder numera Polo.
https://teejee2008.github.io/polo/

Tillägg: Fast.. dra och släpp finns inte och ingen sökfunktion, även om man kan välja alternativet Öppna med Catfish
Kanske är det så att man får använda "Nemo till vardags" och Polo när man ska hålla på att skyffla filer mellan diskar osv..

Njae...
Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk

https://github.com/Canop/broot men sällan jag använder någon alls, brukar oftast bara bli ripgrep i nvim.