Har troligtvis förstört mitt GTX1080. Har ni tips?

Permalänk
Medlem

Har troligtvis förstört mitt GTX1080. Har ni tips?

Hej !

Igår började jag processen med att byta thermal pads och paste på mitt ASUS ROG STRIX GTX1080. Hade temperaturer på upp mot 90-95 i spel. Väldigt mycket högre än vad det var vid inköp.

Såg massa med trådar om hur nya pads och paste kunde sänka graderna med upp till 30 grader. Har ju byggt datorer i flera år och byta pasta kan ju inte vara så svårt tänkte jag. Har ju gjort det på CPUer otaliga gånger. Men aldrig GPU och tabbade mig rejält.

Jag valde att använda Artic Silver ArtiClean för att tvätta rent CPU och minnesmodulerna. Bara små droppar men tyvärr rann det över minnesmodulerna och innan jag hann torka upp det rann det ner över kanten och när jag reste kortet rann vätskan ut. Lade på både vätska 1 och 2. Gjorde inget stort över det och lade på nya thermal pads och paste så snart allt verkade helt torkat och skruva ihop allt. Körde med tryckluft och blåste bort så mycket jag kunde.

Nu startar inte datorn med kortet i och får POST varning 97 vilket verkar indikera GFX problem och gammalt kort fungerar i nuvarande MOBO och trasiga kortet fungerar inte på gammalt MOBO. Så helt klart är det GPU problem.

Problemet är att datorn startar, fläktar går igång på kortet och snabbt stannar (som vanligt) men aura färgen blir mer röd/orange och POST code 97 dyker upp samt "No display" på skärmen. Tangentbord går heller inte igång så POST verkar inte ens slutföra ordentligt.

Min fråga är, kan det vara just Artic Silver ArtiClean som orsakade problemet? Såg till att låta det torka helt innan jag stoppade i det i datorn (innan jag satte på pads osv.). Men kanske fanns där vätska kvar.

Även testat olika mängder pasta för tänkte det kunde orsaka det.

Nästa steg är att jag tänkte spraya kortet med isopropanol ifrån Biltema och städa med tops. Såg att där fanns lite som "fettfläckar" på delar av kortet och tänker att det kanske bråkar. Vad tror ni? Eller är jag körd?

Permalänk
Medlem

Du borde skriva isär kortet så mycket som det går, i alla fall dem delarna som du misstänkte coolpasta och rengöringsmedel läckte i. Rengöra med Isopropanol fån Biltema. Torka. Och endast efter det ansluta och testa. Annars chanserna är stora att det blir en kortslutning och du kan de göra hur mycket som helst efter det. Det kommer inte att fungera, för den är död

Permalänk
Medlem

Fota av kortet så kan folk kanske se vad som kan ha blivit fel. Finns väldigt mycket små komponenter runt kortet. Massa smått runt GPUn. Du kanske har råkat knäcka av någonting.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Du borde skriva isär kortet så mycket som det går, i alla fall dem delarna som du misstänkte coolpasta och rengöringsmedel läckte i. Rengöra med Isopropanol fån Biltema. Torka. Och endast efter det ansluta och testa. Annars chanserna är stora att det blir en kortslutning och du kan de göra hur mycket som helst efter det. Det kommer inte att fungera, för den är död

Har iofs redan testat kortet flera gånger efter problemen uppstod när jag testat att lägga på olika mängd pasta för jag tänkte att det var kanske det som var problemet. Var ju en rätt olik mängd jämfört med CPU så den biten var jag osäker på men använda källor på olika sidor för referens. Men var ändå osäker. Hoppas verkligen att kortet bara behöver tvättas med isopropanol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Fota av kortet så kan folk kanske se vad som kan ha blivit fel. Finns väldigt mycket små komponenter runt kortet. Massa smått runt GPUn. Du kanske har råkat knäcka av någonting.

Tack för tipset. Det ska jag absolut göra. Kan även köra mitt digitala mikroskop och zooma in ordentligt runt dom kretsar jag har fibblat med.

Permalänk
Medlem

Kan som senare åtgärd vara värt att spola med (mycket) vatten och sen köra isopropanol efteråt och låta det torka några dagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan som senare åtgärd vara värt att spola med (mycket) vatten och sen köra isopropanol efteråt och låta det torka några dagar

Dum fråga kanske, men varför först i vanligt vatten? Borde inte endast isopropanol vara det man ska använda? Kul att lära sig

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Dum fråga kanske, men varför först i vanligt vatten? Borde inte endast isopropanol vara det man ska använda? Kul att lära sig

Tänkte det kan handla om mängden främst. Segt att stå och hälla flera liter eller bada kortet i ren propanol. Såklart kan man göra det, men oftast inget vanliga dödliga gör

Har det torkat in rester krävs det en del flöde att lösa upp detta igen

Men detta är mer av en ’sista åtgärd’ snarare än där man ska börja

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tänkte det kan handla om mängden främst. Segt att stå och hälla flera liter eller bada kortet i ren propanol. Såklart kan man göra det, men oftast inget vanliga dödliga gör

Har det torkat in rester krävs det en del flöde att lösa upp detta igen

Men detta är mer av en ’sista åtgärd’ snarare än där man ska börja

Vad är din rekommendation för min del i detta läget? Vatten eller köra en omgång med iso först? Ska passa på att fota också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pilen5:

Vad är din rekommendation för min del i detta läget? Vatten eller köra en omgång med iso först? Ska passa på att fota också.

Iso först, kanske flera gånger

Jag har hört om galningar som kört kort i diskmaskinen (utan medel!) och lyckats återuppliva

Men det gäller att vänta tills det är torrt och rengöra med iso noga

Permalänk
Medlem

När jag satt och städade kortet tittade jag mer noggrant på kablarna som går till LED och fläktarna och upptäckte en kabel av på en av kontakterna. Det är den svarte kabeln som är löddad på fläktdelen GR+. Måste helt klart vara det som orsakar det. Så den skulle behöva löddas på igen.

Nu har jag löddat lite när jag gick på gymnasiumet men det var väldigt länge sen. Men borde gå. Eller borde jag lämna in på verkstad istället?

https://imgur.com/XXbbDOZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pilen5:

När jag satt och städade kortet tittade jag mer noggrant på kablarna som går till LED och fläktarna och upptäckte en kabel av på en av kontakterna. Det är den svarte kabeln som är löddad på fläktdelen GR+. Måste helt klart vara det som orsakar det. Så den skulle behöva löddas på igen.

Nu har jag löddat lite när jag gick på gymnasiumet men det var väldigt länge sen. Men borde gå. Eller borde jag lämna in på verkstad istället?

https://imgur.com/XXbbDOZ

Bör inte vara så svårt. Skala av lite mer isolering, smält lödtennet och pressa ledaren mot.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pilen5:

När jag satt och städade kortet tittade jag mer noggrant på kablarna som går till LED och fläktarna och upptäckte en kabel av på en av kontakterna. Det är den svarte kabeln som är löddad på fläktdelen GR+. Måste helt klart vara det som orsakar det.

Går kabeln bara till fläktar och LED skulle jag inte alls vara särskilt säker på att det är orsaken till att kortet är dött. Även det skall givetvis dock åtgårdas

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pilen5:

När jag satt och städade kortet tittade jag mer noggrant på kablarna som går till LED och fläktarna och upptäckte en kabel av på en av kontakterna. Det är den svarte kabeln som är löddad på fläktdelen GR+. Måste helt klart vara det som orsakar det. Så den skulle behöva löddas på igen.

Nu har jag löddat lite när jag gick på gymnasiumet men det var väldigt länge sen. Men borde gå. Eller borde jag lämna in på verkstad istället?

https://imgur.com/XXbbDOZ

Att bara hålla den på plats borde validera om det är en kritisk koppling eller ej (om du kan hålla den på rätt ställe med kortet i burken)

Men tänk först om kortet är i ett läge att startas först (måste vara helt torrt och sånt)

Borde vara lätt att löda den kabeln, men testa först med liknande setup av elskrot, så du kan träna på icke-kritiska delar

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan som senare åtgärd vara värt att spola med (mycket) vatten och sen köra isopropanol efteråt och låta det torka några dagar

Nej, man ska inte spola kortet med någon mängd vanligt vatten alls.
Alldeles för stor risk att det börjar korrodera efter det.

Permalänk
Medlem

Fixa kabeln, hjälper inte det så är det ju uppenbarligen något annat.

Själv har jag haft strul med att grejerna inte bootar när man har dragit åt kylaren för hårt.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Prova kortet utan kylaren helt. Bara för att se ifall kortet bootar upp till BIOS. Kanske något på kylaren som orsakar felet?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pilen5:

När jag satt och städade kortet tittade jag mer noggrant på kablarna som går till LED och fläktarna och upptäckte en kabel av på en av kontakterna. Det är den svarte kabeln som är löddad på fläktdelen GR+. Måste helt klart vara det som orsakar det. Så den skulle behöva löddas på igen.

Nu har jag löddat lite när jag gick på gymnasiumet men det var väldigt länge sen. Men borde gå. Eller borde jag lämna in på verkstad istället?

https://imgur.com/XXbbDOZ

Inte för att vara den men kolla begagnatmarknaden innan du kontaktar en verkstad. Om du inte lyckas lösa det själv gissar nog iaf jag på att det blir billigare bara köpa ett annat eller rentav ett nyare än att en verkstad ska lösa det.

Bara ett tips i all välmening. Håller dock tummarna att du lyckas lösa det😉

Permalänk
Snusfri

Gällandes att löda så gå till valfritt gymnasium i närheten som har el-programmet (eller liknande) och ta med en eller två bullpåsar så fixar dom det på några minuter.

Gjorde en hel del sådant småjobb på både gymnasiet och under CNC-utbilningen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Att löda fast den lilla kabeln är absolut inte svårt om man har tillgång till en lödkolv med vettig spets.

Personligen tycker jag det låter väldigt märkligt att kortet skulle ha gått sönder bara för att du har rengjort det med ArtiClean. Bytte nyss själv pads och pasta på ett GTX 1080 Strix och arbetet i sig var väldigt enkelt och gick smärtfritt. Dock så blev temperatursänkningen marginell, men hade då inga större problem innan bytet heller utan gjorde det mest för att fräscha upp allt.

Jag tror att något annat måste ha hänt med kortet som gjort att det har gett upp.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Min teori är att det är just kabeln. Polaren gjorde samma operation för ett tag sen och han nämnde just kabeln. Hans upplevelse var att om kabeln var sönder/inte i så startade inte kortet. När jag testade att starta utan kabeln så gav det exakt samma fel. Då hade jag t.om. både LED och Fan kabeln ur.

Städade hela kortet igår med iso och det rann av rester ifrån kylpasta och lite annat skräp. Fettfläckarna jag såg tidigare är nu borta. Så nu ska jag bort och köpa ett lödkit och fixa kabeln. Gick själv el-lära på NTI där vi fick lödda. Men det var över 15 år sedan jag ens höll i en löddkolv. Men det är två relativt enkla grejer. På med ny tenn runt den redan skalade kabeln (skalade igår) och sen bara värma upp existerande punkt på kort och fästa fast. Kolla lite videor igår.

Men ska ska ta era råd med att faktiskt testa på lite gammal skrot först. Så jag får lite feeling för det. 😬

Ang. Verkstad så känner jag nog också att antingen håller mig till mitt gamla 580. Lirar inte jätte mycket just nu och hae skit mycket jobb i vår framför mig. Vill helst vänta ut nuvarande marknad. Hade gärna köpt ett 4080 men för dessa priser är jag inte alls sugen. Vill inte gynna nvidia och legitimera priser på dessa nivåer.

Hör av mig när jag har pillat färdigt. 😊

Tack för all hjälp och feedback än så länge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pilen5:

Min teori är att det är just kabeln. Polaren gjorde samma operation för ett tag sen och han nämnde just kabeln. Hans upplevelse var att om kabeln var sönder/inte i så startade inte kortet. När jag testade att starta utan kabeln så gav det exakt samma fel. Då hade jag t.om. både LED och Fan kabeln ur.

Om det är en fläkt med tre eller fyra pinnar så är en av dem för att se hur fort fläkten snurrar (rapporterar varvtalet till en mjukvara i datorn). Då kan det vara så att GPUn inte startar om den får information om att fläkten inte rör sig (avbrott på sensorkabeln tolkas som att fläktens RPM=0). Vet att en del BIOS fungerar så för CPU-fläkten - de vägrar starta om man försöker utan att ha en CPU-fläkt inkopplad. Inte orimligt att man bygger en GPU på samma sätt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Goda nyheter. Grafikkortet är fixat!! Lödningen var nog inte den bästa men den verkar fungera. Passade på att dra på min Kryonaut kylpasta och pads som jag tänkte och har redan hunnit köra några tester.

I idle har jag gått ifrån 48C ner till 35C. I bland annat den benchmark jag körde tidigare (FFXIV - Endwalker) på 1440P Max låg tempen på runt 93-94C på 100% CPU och gav en score på 10023 poäng "High".

Nu med nya pastan och pads ligger temperaturen på runt 56-58C med en fan speed på runt 70%. Resultatet ifrån benchmarken landade på 11036 "Very High". Troligtvis för nu behöver inte GPU'n throttla.

Så skillnaden är enorm jämfört med tidigare.

Stort tack för all hjälp och svar i tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pilen5:

Goda nyheter. Grafikkortet är fixat!! Lödningen var nog inte den bästa men den verkar fungera. Passade på att dra på min Kryonaut kylpasta och pads som jag tänkte och har redan hunnit köra några tester.

I idle har jag gått ifrån 48C ner till 35C. I bland annat den benchmark jag körde tidigare (FFXIV - Endwalker) på 1440P Max låg tempen på runt 93-94C på 100% CPU och gav en score på 10023 poäng "High".

Nu med nya pastan och pads ligger temperaturen på runt 56-58C med en fan speed på runt 70%. Resultatet ifrån benchmarken landade på 11036 "Very High". Troligtvis för nu behöver inte GPU'n throttla.

Så skillnaden är enorm jämfört med tidigare.

Stort tack för all hjälp och svar i tråden!

Grymt! Snyggt jobbat!
Har för övrigt enbart kört med Kryonaut på alla kort och prollar sedan ett par år tillbaka och den är fantastisk. Bl.a. ett Strix 1080 Ti med torr originalpasta gick från 90+c så fort man belastade till under 50c vid full load i bl.a Heaven. Deras pads är kanon också.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Grymt! Snyggt jobbat!
Har för övrigt enbart kört med Kryonaut på alla kort och prollar sedan ett par år tillbaka och den är fantastisk. Bl.a. ett Strix 1080 Ti med torr originalpasta gick från 90+c så fort man belastade till under 50c vid full load i bl.a Heaven. Deras pads är kanon också.

Tack så mycket!

Just Kryonaut var nytt för mig. 12 år sedan jag bytt moderkort och CPU och 6 år sedan GPU. När jag byggde med ny CPU och MOBO var det fortfarande Arctic Silver som var top tier

Men verkligen roligt att man lyckades få det resultat man var ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pilen5:

Goda nyheter. Grafikkortet är fixat!! Lödningen var nog inte den bästa men den verkar fungera. Passade på att dra på min Kryonaut kylpasta och pads som jag tänkte och har redan hunnit köra några tester.

I idle har jag gått ifrån 48C ner till 35C. I bland annat den benchmark jag körde tidigare (FFXIV - Endwalker) på 1440P Max låg tempen på runt 93-94C på 100% CPU och gav en score på 10023 poäng "High".

Nu med nya pastan och pads ligger temperaturen på runt 56-58C med en fan speed på runt 70%. Resultatet ifrån benchmarken landade på 11036 "Very High". Troligtvis för nu behöver inte GPU'n throttla.

Så skillnaden är enorm jämfört med tidigare.

Stort tack för all hjälp och svar i tråden!

Grattis. Jag blir både inspirerad och avskrämd till att göra detsamma med mitt 1080-kort. Det hade inte skadat med lite mer prestanda, men låter också läskigt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Grattis. Jag blir både inspirerad och avskrämd till att göra detsamma med mitt 1080-kort. Det hade inte skadat med lite mer prestanda, men låter också läskigt.

Så enkelt.
Låt kortet gå lite innan så pastan är mjuk och inte suger fast mot kylaren. Fungerar även utan det, särskilt om pastan är gammal, men ändå.

Fyra skruvar, lyft kylaren åt sidan (framåt), torka rent kylare och gpu med isopropanol (kör nästan bara tops), applicera pastan och bre ut den på hela die:n. Så gör iaf jag. Gör ingenting om det ser fult ut. Sen tillbaka med kylaren. Klart.

Säkert nån som har invändningar mot mitt tillvägagångssätt men det har iaf fungerat varje gång med goda resultat!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pilen5:

Tack så mycket!

Just Kryonaut var nytt för mig. 12 år sedan jag bytt moderkort och CPU och 6 år sedan GPU. När jag byggde med ny CPU och MOBO var det fortfarande Arctic Silver som var top tier

Men verkligen roligt att man lyckades få det resultat man var ute efter.

Det är nog ingenting revolutionerande med TG mot Arctic, men jag är riktigt nöjd med deras produkter. Sen är ju frågan vilken som har längst hållbarhet också. Där kanske Arctic spöar TG, eller vice versa.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q