AMD erkänner värmeproblem hos Radeon RX 7900 XTX

Permalänk
Melding Plague

AMD erkänner värmeproblem hos Radeon RX 7900 XTX

Efter några dagar av lågmäld tystnad erkänner AMD att användare upplever värmeproblem med Radeon RX 7900 XTX.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Aj aj Hasse, det var inte vad AMD behövde efter sin smutskastning mot Nvidias 12pins kontakt.

Det är i alla fall bra att AMD tar detta på allvar och hjälper de som är drabbade. Helt oacceptabelt att kort för 13k ska ha kass förmåga att leda bort värmen.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Redaktion
Redaktör

"Ah, that's hot!" - Will Smith, Youtube Rewind 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Aj aj Hasse, det var inte vad AMD behövde efter sin smutskastning mot Nvidias 12pins kontakt.

Det är i alla fall bra att AMD tar detta på allvar och hjälper de som är drabbade. Helt oacceptabelt att kort för 13k ska ha kass förmåga att leda bort värmen.

Att de tar det på allvar stämmer inte riktigt enligt representanten från Powercolor som är drivande kring detta på Reddit.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Användare "upplever" värmeproblem. Är det inte fakta att AMD har grava värmeproblem med detta kort?

Permalänk
Medlem

Jag källundersökte lite snabbt och fann att man talat med tomshardware, eller kanske svarat på ett email.

Är detta att likställa med ett officiellt uttalande? Har jag missuppfattat, finns en länk till AMD om detta eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Att de tar det på allvar stämmer inte riktigt enligt representanten från Powercolor som är drivande kring detta på Reddit.

Tror AMD har reviderat sin åsikt om detta då det här pressmeddelandet är färskare än den Reddit posten. Det är ju upp till bevis för AMD såklart men man få ju anta att de har för avsikt att lösa problemet när de uttalar sig så här.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Att det ska vara så jävla svårt för Nvidia och AMD att tillverka fungerande grejer när de ska ta såna hutlösa priser.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

This aged well...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om Nvidia-kortens prisläge, men jag är sjukt nöjd med hur mitt 4080 presterar. Går inte över 60C med fläktar på 50% i full load. Även när WoW körs i 2K med högsta settings i raid-miljö så går kortet upp till 60C och fläktar på 0%. Fantastiskt energieffektiva kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

"Ah, that's hot!" - Will Smith, Youtube Rewind 2018

Känns som det var då cringefesten började? Hade nästan glömt bort den, ”tack” för påminnelsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Användare "upplever" värmeproblem. Är det inte fakta att AMD har grava värmeproblem med detta kort?

Eller hur! Man "upplever" inte fysiska defekter. Politiskt dravel. Får mig att tänka på borgmästaren i JAWS efter flertalet brutala attacker med dödlig utgång:

"I am pleased and happy to repeat the news that we have caught and killed a large predator that supposedly injured some bathers. But as you see it is a beautiful day, the beaches are open and people are having a wonderful time..."

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Aj aj Hasse, det var inte vad AMD behövde efter sin smutskastning mot Nvidias 12pins kontakt.

Det är i alla fall bra att AMD tar detta på allvar och hjälper de som är drabbade. Helt oacceptabelt att kort för 13k ska ha kass förmåga att leda bort värmen.

Skillnaden med 12 pins kontakten var att användarna själv orsakade bränder
Lite ironiskt att AMD släpper kort som har ett fel som inte är orsakat av användarna själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

This aged well...

<Uppladdad bildlänk>

Snälla. Berätta hur många rapporter om smällta 8x8pin det finns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Snälla. Berätta hur många rapporter om smällta 8x8pin det finns?

Det är ju inte så svårt att hitta.
Här är ett exempel.
https://www.reddit.com/r/gpumining/comments/m503zo/gpu_8pin_m...

Alla kontakter kan smälta om något går fel, kan vara dåligt nätaggregat, för dåliga kablar, dålig kvalitet på kontakten, kontakt inte korrekt i monterad, eller något fel på grafikkortet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har jag förstått det rätt så har amd "bara" monterat kylaren dåligt med pasta och kuddar?
Detta borde då enbart påverka de kort dom själva gjort?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har jag förstått det rätt så har amd "bara" monterat kylaren dåligt med pasta och kuddar?
Detta borde då enbart påverka de kort dom själva gjort?

Samtliga modeller är påverkade oavsett tillverkare, och AMD bistår med delar och instruktioner till tredjepartstillverkare. Så det är fel i designen eller monteringsmetoden som AMD utvecklade, eller delar som AMD bistår med. Skulle vara najs med en analys av skruvarna på påverkade modeller för att se om de har bottnat ut.

Permalänk
Avstängd

Mitt RX 5700 lider av liknande problem.. oavsett kylare, shims eller kylpasta..

Har jag powerlimit på 0 så springer Hotspot iväg mot +100c.. ökar jag PW till 5% BOOOM! 110c, tror faktiskt inte den sensorn är rätt placerad eller visar helt fel.

Vattenkylning heltäckande block.

Tempen på gpu ligger på 60c vid 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Skillnaden med 12 pins kontakten var att användarna själv orsakade bränder
Lite ironiskt att AMD släpper kort som har ett fel som inte är orsakat av användarna själva.

Varken Nvidia eller Amd kort har brunnit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Att det ska vara så jävla svårt för Nvidia och AMD att tillverka fungerande grejer när de ska ta såna hutlösa priser.

Varför blandar du in Nvidia i detta? Visst tar dom bra betalt, men deras grejer fungerar också. 4090 Release drivern höll i tre veckor tror jag. Det var inget snack om en massa problem. Kontakten var som vi vet nu användarfel, möjligen kunde det kommuniceras bättre men det var ändå väldigt få drabbade. Har inte hört om någon här t.ex. och det finns rätt många med 4000 seriekort på Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av udiniad:

Säga vad man vill om Nvidia-kortens prisläge, men jag är sjukt nöjd med hur mitt 4080 presterar. Går inte över 60C med fläktar på 50% i full load. Även när WoW körs i 2K med högsta settings i raid-miljö så går kortet upp till 60C och fläktar på 0%. Fantastiskt energieffektiva kort.

Jag är nyfiken på hotspot samt vram temp på ett sånt kort. Bara för att själva GPU håller 60 C* tyder inte ett resten av kortet är fine är sjukt nyfiken på dessa tempen. Kan lätt kika det med hwinfo64

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Varför blandar du in Nvidia i detta? Visst tar dom bra betalt, men deras grejer fungerar också. 4090 Release drivern höll i tre veckor tror jag. Det var inget snack om en massa problem. Kontakten var som vi vet nu användarfel, möjligen kunde det kommuniceras bättre men det var ändå väldigt få drabbade. Har inte hört om någon här t.ex. och det finns rätt många med 4000 seriekort på Sweclockers.

Uppenbarligen är det problem med den där 12 pins kontakten som har usel design.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Uppenbarligen är det problem med den där 12 pins kontakten som har usel design.

Det är inget fel på den, Allt nonsens om att den inte klickar när man stoppar in den och att det är svårt att se när den sitter i m.m. är bara sagor. Det enda som är dåligt designat är att grafikkorten är så otroligt breda numera och kontakterna rakt ut på sidan knappt får plats ens i stora chassin.

Alla fall av smält kontakt som jag sett där någon faktiskt undersökt kontakten i efterhand så är det folk som köpt ett grafikkort för 20000kr+ och inte orkat spendera 5sekunder att trycka in en kontakt ordentligt, det är bara pinsamt.

edit: Även Nvidia har kommit till samma slutsats efter alla reklamationer dom undersökt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Uppenbarligen är det problem med den där 12 pins kontakten som har usel design.

Så fort en människa är med i en process kommer det att gå fel, det gäller när man skruvar i en glödlampa, byter däck på bilen eller sätter i en kontakt, precis alla processer, utan undantag.

När det gäller PC bygge vet alla att man är väldigt försiktig när man sätter i sin CPU, man trippelkollar innan man släpper ner den och stänger bygel. Med denna vetskap går det ändå sönder en herrans massa CPUer hela tiden. Många här har säkert gjort misstaget själva, och ännu fler känner någon. Det här betyder inte att CPU interfacet är en dålig design, utan att det betyder att det krävs kunskaper för att klara av detta varje gång.

Jag var den första på det här forumet som sade att det kommer hända att fler gör fel med nya 12VHPWR kontakten för det är enklare att göra fel och varje stift kommer ta mer ström, marginalerna är mindre. Men detta betyder inte att det är fel på kontakten, däremot betyder det att man skall vara mer noggrann när man ansluter den.

Om vi återgår till det jag började detta inlägg. Det fanns ingen chans i världen att en kontakt med mindre marginaler inte skulle råka ut för mer handhavande fel. Alla vi som skapar saker som någon annan använder vet detta. Nvidia vet också detta. Men det betyder inte att det är något fel på kontakten, däremot är det en inlärningskurva att liksom CPU skall man vara noggrann när man hanterar kontakten. Fortfarande är nog CPU många gånger mer riskfylld att installera dock, men det vet vi alla om, och ingen skulle klaga på AMD eller Intel om man har sönder den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är inget fel på den, Allt nonsens om att den inte klickar när man stoppar in den och att det är svårt att se när den sitter i m.m. är bara sagor. Det enda som är dåligt designat är att grafikkorten är så otroligt breda numera och kontakterna rakt ut på sidan knappt får plats ens i stora chassin.

Alla fall av smält kontakt som jag sett där någon faktiskt undersökt kontakten i efterhand så är det folk som köpt ett grafikkort för 20000kr+ och inte orkat spendera 5sekunder att trycka in en kontakt ordentligt, det är bara pinsamt.

edit: Även Nvidia har kommit till samma slutsats efter alla reklamationer dom undersökt.

Gamers Nexus kom fram till att det kan mycket väl vara defekt hårdvara som orsakar det, de kunde dock inte återskapa det.

Samtidigt debunkade man Igor's Lab "definitiva svar" på frågan då det finns flera kontakter och lödningar, materialval och annat har varit varierande från kontakt till kontakt ( och då snackar vi än så länge bara om de Nvidia skeppar ).

Samtidigt är kontakten feldesignad, är det dålig kontakt så bör sense-pinnarna känna av det och då antingen förhindra start eller åtminstone varna om det, i det här fallet är varningen en smält kontakt eller när man ser sitt hus brinna ner.

Skylla på användaren i det är fallet är det mest idiotiska jag sett, finns så många punkter som det kan gå fel med och Nvidia har inte gjort ett skit för att förhindra det, man kan lägga lika mycket skuld på PCI-SIG som äntligen har börjat fundera på förändringar på kontakten... Långt efter att den nått produktion.

Permalänk
Medlem

Enklare är att låta partner tillverkarna fixa kylkropparna till grafikkorten .. Vem behöver referenskort ?

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Lussarn:

Jag källundersökte lite snabbt och fann att man talat med tomshardware, eller kanske svarat på ett email.

Är detta att likställa med ett officiellt uttalande? Har jag missuppfattat, finns en länk till AMD om detta eller liknande.

Ja, det går att likställa med ett officiellt uttalande när det görs till en större publikation.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Scalperpriser och värmeproblem till trots fortsätter köp-hysterin. Bara kolla XTX-trådarna här på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Uppenbarligen är det problem med den där 12 pins kontakten som har usel design.

Bevisligen var det ju användarna som inte visste vad de höll på med.
I detta fall erkänner ju AMD att det är fel på produkten.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Samtliga modeller är påverkade oavsett tillverkare, och AMD bistår med delar och instruktioner till tredjepartstillverkare. Så det är fel i designen eller monteringsmetoden som AMD utvecklade, eller delar som AMD bistår med. Skulle vara najs med en analys av skruvarna på påverkade modeller för att se om de har bottnat ut.

Trodde tillverkarna gjorde sina kylare helt själva från grunden men det förklarar varför alla är drabbade.
Ja en enkel fix kanske bara är att kapa skruvarna lite.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.