Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag har svårt att förstå hur man köper ett hus i centrala Göteborg och inte vill betala ett par lappar för att fixa och underhålla en anläggning som anslutits till huset. Vill man spara pengar (vända på varenda slant) flyttar man till någon nergången etta.

Spelar ingen roll om jag så hade vunnit på lotto. Jag hade inte betalat 5000kr om året för något jag inte behöver.

Men jag är inte dumsnål. Därför frågar jag experterna här så det inte är pengar i sjön med en router.

Kommer dock köra på den mest ekonomiska linjen och låna en 4G-router och se om det duger. Så lägger jag inte pengar på 5G-grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whalle:

Jag kör 4G hemma för att det inte finns något alternativ. Det fungerar okej, inte mer än så. Får hastigheter runt 40mbit/s men stabiliteten är verkligen sisådär. Men den bör du väl kunna testa ut med din telefon tänker jag. Och har telefonen 5g så ser du ju om det finns.

Det jag tycker är negativt;
- spel är helt uteslutet, pingen för hög och även ostabil vilket ger laggspikar.
- Under TV-tittande/netflix så blir det då och då kvalitétssänkning på bilden och ibland även buffring. Inte jätteofta men tillräckligt för att vara irriterande.
- Väder påverkar också, så när det är som mest blåsigt och regnigt och du verkligen vill ligga i soffan och titta på TV så är risken större för nätstörningar.
- Har nog hänt ett par gånger det senaste året att 4G delen på masten lagt ned och jag bara kunnat få 3G under en hel dag eller längre tills en tekniker åkt och fixat masten, 3G är olidligt långsamt.

Om du bara ska surfa runt på sweclockers och aftonbladet så fungerar 4G utmärkt men tänker du använda det som huvudnät för TV/Film eller någon form av spel så är det värt att köra fiber.

Tack för utförligt svar. Jag kommer testa en 4G-router och se om det duger för mig. Gör det inte det blir det fiber.

Kollar på Netflix någon timma eller två nästan varje kväll. Kan leva med en buffring eller två i månaden annars blir det fiber.

Har dock inte märkt kvalitetssänkning eller buffring någon gång under flera månader när jag delat internet (4g) från telefonen till teven. Och då kör jag UHD och Surround från Netflix.

Men vi får se. Kanske har jag mage att återkoppla om ett år. Förstår dock att det verkligen är individuellt var man bor och vilka grannar man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HAJST:

Spelar ingen roll om jag så hade vunnit på lotto. Jag hade inte betalat 5000kr om året för något jag inte behöver.

Men jag är inte dumsnål. Därför frågar jag experterna här så det inte är pengar i sjön med en router.

Kommer dock köra på den mest ekonomiska linjen och låna en 4G-router och se om det duger. Så lägger jag inte pengar på 5G-grejer.

Det blir inte mycket till diskussion när du säger att dels fungerar bra att dela från telefonen och dels att du kan låna en router och testa själv. Hur bra det fungerar beror ju helt på vad du gör och belastningen på din mast/cell, och i vissa fall även väder då.

Inte mycket till diskussion du då redan säger att du ska göra det som rådet ändå hade blivit – att testa själv.

Jag skulle säga att du ändå ska fixa fibern, jag säger inte att du ska binda upp dig på något abonnemang! Fungerar det att dela från telefonen så klarar du dig utan att binda upp dig på något abonnemang för 400 kr/mån, men samtidigt kostar det nog inte 5 000 kr om året om du binder dig. Med 4G/5G behöver du byta utrustningen med jämna mellanrum om du ska hänga med.

Permalänk
Medlem

Fixa fibern, det är ju en investering i huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HAJST:

Tack för utförligt svar. Jag kommer testa en 4G-router och se om det duger för mig. Gör det inte det blir det fiber.

Kollar på Netflix någon timma eller två nästan varje kväll. Kan leva med en buffring eller två i månaden annars blir det fiber.

Har dock inte märkt kvalitetssänkning eller buffring någon gång under flera månader när jag delat internet (4g) från telefonen till teven. Och då kör jag UHD och Surround från Netflix.

Men vi får se. Kanske har jag mage att återkoppla om ett år. Förstår dock att det verkligen är individuellt var man bor och vilka grannar man har.

Att jämföra med områden som inte har några alternativ till 4G/5G kan lätt bli felaktigt. På landet hade jag 4G förut och det var nästan obrukbart på sommaren och speciellt helger så som midsommar. Men sen fick stället fiber, nu kan man utan problem använda mobilt bredband om man vill. Pga att de som bryr sig har fiber.

Så bor man i ett område där merparten har möjlighet till fiber så brukar mobilt bredband funka skapligt. Men bor man i ett område där alla måste sitta på mobilt så är det en helt annan historia. Och om det är fiberfattigt brukar det tyvärr även vara det för mobiloperaöterna så det är möjligt att ran är via radio länk och inte fiber vilket försämrar det ännu mer.

Permalänk
Medlem

I min värld är det obegripligt underligt att välja en mobilbaserad uppkoppling framför en fast lina.

Fixa fibern.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Du lär för övrigt få lägre hastighet med TP-Link MR400 än med telefonen, telefonen är säkert cat 6 eller bättre, routern är cat 4. MR400 är inte "4G+".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du lär för övrigt få lägre hastighet med TP-Link MR400 än med telefonen, telefonen är säkert cat 6 eller bättre, routern är cat 4. MR400 är inte "4G+".

Tack men jag tror inte jag behöver mer än 20mbit/s ner och det klarar den nog av men vi får se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

I min värld är det obegripligt underligt att välja en mobilbaserad uppkoppling framför en fast lina.

Fixa fibern.

Handlar om att spara en bra slant om året. Men som sagt så värderar jag stabilt internet. Om 4G/5G lever upp till det återstår att se men inget tyder på att jag ska bli besviken med tanke på hur min telefon fungerat som 4G-router det senaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HAJST:

Handlar om att spara en bra slant om året. Men som sagt så värderar jag stabilt internet. Om 4G/5G lever upp till det återstår att se men inget tyder på att jag ska bli besviken med tanke på hur min telefon fungerat som 4G-router det senaste.

Alltså du svarar ju själv på frågan, vill du ha bra och stabilt nät = fiber.

Klarar du dig på mediokert nät som ibland kopplar ner, speciellt när grannarna belastar nätet och du själv ska ladda ner något, kör på 4G/5G.

Att tro att den ersätter fast lina på något sätt är bara dumt.

Samtidigt har du redan fiber till huset, som du själv har förstört, i det långa loppet tjänar du på att ha den lösningen om du nu inte får ha obegränsat nät med 4G/5G, vilket återstår att se, se till exempel: #19708177

Läs gärna ditt avtal, det är inte alls säkert att du har "obegränsat".

Som många andra och jag har sagt, mobilt nät är inte vad det ser ut som när de gör reklam för det, det är i grund och botten ganska sunkigt och har absolut 0 support från operatören, vet inte hur många gånger jag har hört "best effort" från supporten när vi behöver hjälp med våra stackars siter som har 4G/5G på jobbet...

Permalänk
Medlem

Jag tro att många tycker att du är dumsnål.

Även om du inte kommer att använda fibern så fixa den nu. Det kommer bara bli dyrare i framtiden att fixa det, samt när något förändras i din vardag och du behöver en fungerande uppkoppling så står du där med en trasig fiber som kanske till och med behöver lagas mer efter att ha legat sönder ett tag.

Efter att du har fixat fibern så kan du använda ett mobil abonnemang och själv uppleva hur dåligt det funkar när du som mest behöver det.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HAJST:

Handlar om att spara en bra slant om året. Men som sagt så värderar jag stabilt internet. Om 4G/5G lever upp till det återstår att se men inget tyder på att jag ska bli besviken med tanke på hur min telefon fungerat som 4G-router det senaste.

En mobil uppkoppling lever inte upp till samma standard som en fast uppkoppling, det lever knappt upp till nivån hos en omodern anslutning över telefonins kopparnät.

Det är inte nått som återstår o se, det är bara så.

Det är ju inte utan anledning många är beredda att lägga ut både 20 och 30 tusen för att slippa mobilt bredband, förutom månadskostnaden.

Tycker du 400 är dyrt så välj lägsta hastigheten istället?

Men det spelar ju inge roll egentligen eftersom du tycks ha startat tråden för att tala om att du sabbat din fiber och tänker köra mobilt istället.
Är det en av många trådar man ser de senaste åren som mest handlar om att få bekräftelse över sitt beslut och där folk som inte bekräftar TS syn helt enkelt har fel?

Ett nytt konto bara för att starta denna tråden är ju i gråzonen för trollande, personlig åsikt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

En mobil uppkoppling lever inte upp till samma standard som en fast uppkoppling, det lever knappt upp till nivån hos en omodern anslutning över telefonins kopparnät.

Det är inte nått som återstår o se, det är bara så.

Det är ju inte utan anledning många är beredda att lägga ut både 20 och 30 tusen för att slippa mobilt bredband, förutom månadskostnaden.

Tycker du 400 är dyrt så välj lägsta hastigheten istället?

Men det spelar ju inge roll egentligen eftersom du tycks ha startat tråden för att tala om att du sabbat din fiber och tänker köra mobilt istället.
Är det en av många trådar man ser de senaste åren som mest handlar om att få bekräftelse över sitt beslut och där folk som inte bekräftar TS syn helt enkelt har fel?

Ett nytt konto bara för att starta denna tråden är ju i gråzonen för trollande, personlig åsikt.

Tack för svar. Jaja det var väl onödigt att starta denna tråd. Tänkte att eftersom jag hade så specifika förutsättningar (gratis 4G/5G, fri väg 500m till en mast osv) så kunde det bli lite mer nyanserade svar än ”fiber är 100 gånger bättre”
(Edit: jag har fått många bra svar också med erfarenheter kring 4G/5G, tack för det)

Jag visste när jag startade tråden att fiber är den bättre lösningen men tråden handlar inte vad som är bäst teknologi utan vad som blir bäst för mig teknologi kontra ekonomi kontra livsglädje.

Har redan hört av mig till ett företag för att fixa fibern. Det var mer en liten bakgrundshistoria till varför jag inte redan tecknat ett abonnemang.

Vad gäller månadspriset är det många som verkar ha superbra priser. Var hittar jag dessa?

Tele2 verkar vara det billigaste här just nu för 299kr/månad (för nya kunder) i 12 månader, därefter 509kr. Då ingår router.

Bahnhof som jag helst hade valt tack vare deras moral kostar 379kr/månad, utan router.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HAJST:

Tack för svar. Jaja det var väl onödigt att starta denna tråd. Tänkte att eftersom jag hade så specifika förutsättningar (gratis 4G/5G, fri väg 500m till en mast osv) så kunde det bli lite mer nyanserade svar än ”fiber är 100 gånger bättre”
(Edit: jag har fått många bra svar också med erfarenheter kring 4G/5G, tack för det)

Jag visste när jag startade tråden att fiber är den bättre lösningen men tråden handlar inte vad som är bäst teknologi utan vad som blir bäst för mig teknologi kontra ekonomi kontra livsglädje.

Har redan hört av mig till ett företag för att fixa fibern. Det var mer en liten bakgrundshistoria till varför jag inte redan tecknat ett abonnemang.

Vad gäller månadspriset är det många som verkar ha superbra priser. Var hittar jag dessa?

Tele2 verkar vara det billigaste här just nu för 299kr/månad (för nya kunder) i 12 månader, därefter 509kr. Då ingår router.

Bahnhof som jag helst hade valt tack vare deras moral kostar 379kr/månad, utan router.

De som har väldigt låga priser brukar vara anslutna via ett slutet nät eller nån typ av gruppavtal.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Alltså jag ser inte ekonomin i att välja en mobil uppkoppling som sin primära, dom abonnemang som säljs avsedda för den typ av användande är oftast mycket dyrare än en betydligt stabilare fast uppkoppling via fiber.

Ska du köra en mobil anslutning hemma och ska vara något sådär ekonomisk så antar jag att du tänker att du ska skaffa ett tvilling sim för data som komplement till ditt mobilabonnemang (brukar väl kosta nån 100:- extra på befintlig abonnemangskostnad typ) men för att kunna ha någon glädje av uppkopplingen om det är streaming som är grejen så kommer du ju behöva ett mobilabonnemang med "obegränsad" data, även om du inte streamar sådär supermycket per dag så kommer du ju aldrig undan med under 100gb per månad. Så där har vi iaf säkert minst 400:- på mobilabonnemanget (antagligen mer) + 100:- för tvilling sim.

Alla dagar i veckan att du för dom 500:- eller iaf några kronor norr om det kan komma undan med ett vettigt fast 10/10 eller 100/100 abonnemang på fiber och ett normalt mobilabonnemang med säg typ 15gb data istället.

Jag tror 100% att du kommer undan med funktionen av ett mobilt bredband, men jag ser inte att det är värt potentiellt krångel bara för att eventuellt spara ett par korvöre, för realistiskt så är det inga 5000:- per år du sparar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matuta:

Alltså jag ser inte ekonomin i att välja en mobil uppkoppling som sin primära, dom abonnemang som säljs avsedda för den typ av användande är oftast mycket dyrare än en betydligt stabilare fast uppkoppling via fiber.

Brukar hjälpa att läsa igenom i alla fall de första 2-3 meningarna i första posten för att förstå kontexten:

Skrivet av HAJST:

jag har ett extra data-sim med obegränsat surf 5G från Tele2 som jag har gratis från jobbet.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Hedersmedlem

Min far har 4G i sitt hus. Ser masten från fönstret. Inte speciellt imponerad av varken hastighet, stabilitet eller tillgång och då besöker jag bara honom en vecka om året.

Men min far tycker det fungerar tillräckligt bra. Det är ju ganska mycket bättre än för 20-25 år sen när vi satt på 36.6k modem på kopparledning.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Testa 5G om det räcker för dig under en period, är ju ändå "gratis".

Sen kan du överväga att laga fibret framöver, kostnad per dag blir ju inte så hög om du tänkt bo där ett tag.

Får jag fråga hur du drog av fibret förvörigt?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Haha nu när du skriver det så läste jag ju det och glömde bort det lagom till att jag svarade i tråden. men ja, då skulle jag fixa fiber bara för att och sen köra på det mobila tillsvidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Min far har 4G i sitt hus. Ser masten från fönstret. Inte speciellt imponerad av varken hastighet, stabilitet eller tillgång och då besöker jag bara honom en vecka om året.

Men min far tycker det fungerar tillräckligt bra. Det är ju ganska mycket bättre än för 20-25 år sen när vi satt på 36.6k modem på kopparledning.

Tack för info!

Kommer som sagt bara testa för skojs skull med en 4G-router som jag lånar och inte köpa på mig massa 5G-grejer. Funkar inte 4G tillfredställande blir det att ringa Bahnhof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HAJST:

Tack för info!

Kommer som sagt bara testa för skojs skull med en 4G-router som jag lånar och inte köpa på mig massa 5G-grejer. Funkar inte 4G tillfredställande blir det att ringa Bahnhof.

Men att 4G fungerar bra, eller tillräckligt bra, säger ju inget (eller väldigt lite) om hur 5G kommer att fungerar då det är två olika tekniker/frekenser.

Du påtalar även flertalet ggr att du har en mast du har fri sikt till, men det säger ju inte heller något då varken du eller någon annan här vet om det finns 5G från den operatör du har på abonnemanget på just den masten du ser.

Ska du utvärdera 5G på platsen måste du ha 5G utrustning och koppla upp dig mot samma operatör som du har på abonnemanget du har tänkt köra med.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

TP-linken du har servade vår stuga i många år med två samtida chromecasts och ett par mobiler. Det funkade hyggligt trots att masten va åtminstone 2km bort och vi va i skogen. Sålänge det inte regnade… dels tappade den en hel del mottagning men på höst och vår gick det ändå att ha en chromecast igång, om än med videokvalitet som påminde om CAM-tippar från 2004. På sommaren överbelastades dessutom masten när det regnade så då fick man spela kort istället.
Jag vill minnas att det är Wi-Fi antenner på utsidan, så det hjälper inte med mottagningen att sätta en riktantenn på dom.
Jg säger testa. Men laga fibern för den dagen du väl behöver den kommer du ha glömt varför det inte funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Testa 5G om det räcker för dig under en period, är ju ändå "gratis".

Sen kan du överväga att laga fibret framöver, kostnad per dag blir ju inte så hög om du tänkt bo där ett tag.

Får jag fråga hur du drog av fibret förvörigt?

Renoverade så var tvungen att ta bort allt så tråden hängde lös. Råkade fastna i den när jag skulle slipa väggen så den gick av på mitten.

Permalänk
Medlem

Så fibern gick av på insidan av huset?
Hur är den indragen?
Det finns ju två olika lösningar som fiberleverantörerna kör:

1. Svetsad fiber i dosa på utsidan av huset och sen en fiberpatch in genom väggen och in i tjänstefördelaren.

Har du på detta sätt köper du ju bara en ny fiberpatch för 50:- och klickar i.

2. De drar in fibern genom vägg och svetsar på insidan.
Har du haft av denna bli det ju lite knepigare men beroende på hur långt det är till fiberskåpet ute i gatan så tar det inte lång tid att blåsa in en ny fiber och svetsa.

I båda fallen så brukar man ju dra fler än en fibertråd just för att kunna svetsa on om något pajar. Men på din förklaring låter det som om du har haft av kabeln helt och var det tex 2 ttådar så ör båda av eller?

Men jag skulle också fixat fibern alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem

Tycker diskutionen låter lite som för 15år sedan... " Mobiltelefon är bara för nödfall, fast doro telefon ska man ha" Tekniken går bara framåt och om 10år är fiberkabeln i princip bortglömd.
Jag har spelat Battlefield i snart 10år med 4G router och de har funkat kanon. Ping på 55ms
Kör iptv med fullHD
Skulle aldrig drömma om betala indragning av fiber idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av HAJST:

Ok tack för svar. Det verkar som alla här är helt för fiber och det inser även jag är klart bäst.

Men eftersom jag är ekonomisk skulle jag vilja använda mig utav mitt befintliga abonnemang.

Någon som har erfarenhet utav 4G och 5G? Bryts kopplingen och det börjar buffra titt som tätt eller är det mer sällan?

Bor i Göteborg och har en mast nästan exakt 500m härifrån som med största sannolikhet har 5G (oklart om Tele2 även är där)

Detta är en "ikke fråga". Alla som har lite koll vet att fiber är överlägset trådlöst. Finns inga om/men. Fiber är det som gäller "punkt". Kan du få det så skaffa det. Kan du inte få det eller du är en privatperson som behöver få anslutning över en älv/sjö, då kan du fundera på trådlösa lösningar. annars är det fiber/trådat som gäller alla dagar i veckan.
Förvånad att det kommer upp trådar om det 1/v hurvida man ska ha trådat eller trådlöst. Och i princip alltid är kravet att det ska vara snabbt och stabilt.

Se trådlöst som ett alternativ/backup inget annat

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@Slägge Har du någon uppfattning om hur mycket trafik du har per månad.

Tittar jag bara på min stationära dator så har jag denna månad 312 GB och månaderna innan 255, 183 och 393 GB per månad.
Då är det bara den stationära datorn mätt av DU-meter som endast räknar internet trafik (lokal trafik inte inkluderad).

Bärbara datorn, Jobbdatorn, Telefon, Surfplattor och IoT enheter (alexa etc) inte inräknade.

Tittar jag i routern så är det 742 GB och där är AppleTV den största konsumenten...

Så jag undrar ifall de där "unlimited" abonnemangen finns och verkligen ger full hastighet oavsett hur mycket trafik man har.
Vad är din erfarenhet och vilket har du valt?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

@Slägge Har du någon uppfattning om hur mycket trafik du har per månad.

Tittar jag bara på min stationära dator så har jag denna månad 312 GB och månaderna innan 255, 183 och 393 GB per månad.
Då är det bara den stationära datorn mätt av DU-meter som endast räknar internet trafik (lokal trafik inte inkluderad).

Bärbara datorn, Jobbdatorn, Telefon, Surfplattor och IoT enheter (alexa etc) inte inräknade.

Tittar jag i routern så är det 742 GB och där är AppleTV den största konsumenten...

Så jag undrar ifall de där "unlimited" abonnemangen finns och verkligen ger full hastighet oavsett hur mycket trafik man har.
Vad är din erfarenhet och vilket har du valt?

Jag har Telias Bredband Plus. Jag vet inte hur mycket data jag använder men de måste vara en jäkla massa för ip tvn är på hela kvällarna och datorn används ca 3-4tim per dag för spel, surf mm.
Aldrig uppleft sänkt hastighet för förbrukad data. Funkar klockrent för mig iaf

Permalänk
Medlem

Hej alla, nu har det gått över 100 dagar och jag tänkte uppdatera er.

Jag köpte en TP-Link Mr 600 på rea för ca 1000kr från Kjell och Company med 100 dagars öppet köp för att kunna testa ordentligt.

Som sagt så har det gått 100+ dagar nu och det har både snöat mycket och regnat mycket. Har TV inkopplad via kabel från router, 3 trådlösa googlehögtalare, 15st wiser zigbee-grejer uppkopplade via en HUB som sitter med kabel in i routern.

Ett par mobiler och ett par datorer också via wifi.

Det har inte varit några problem alls en enda gång. Har jobbat en del hemifrån med datorn utan avbrott. Routern har aldrig behövt startas om eller liknande strul.

Två gånger har det hänt att HBO-appen i teven börjar buffra och slutar fungera men fungerar direkt efter omstart samtidigt som allt annat uppkopplat fungerar utan avbrott. Netflix, SVTPlay, Cmore osv har aldrig börjat buffra en enda gång. Det har hänt att bilden tillfälligt blir lite sämre i ungefär 10 sekunder men aldrig några avbrott. Streamar alltid maxkvalitet, på netflix ofta 4K och dolby ljud till surround.

De två mindre grejerna som hänt vid ungefär 4 tillfällen de senaste 100+ dagarna är inget jag stört mig på och jag tror att det hade lika väl kunnat hända med en fiberuppkoppling.

Har redan sparat 1000kr medräknat köpet av router vilket känns bra i dessa tider.

Ni vet ju mina förutsättningar och som sagt så kan ju detta vara väldigt individuellt men ville uppdatera om ni eller någon i framtiden undrar.

God fortsättning

Permalänk

Så länge det fungerar, så är det bara att köra på

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W