AMD nekar garantiärende på överhettande Radeon RX 7900 XTX

Permalänk
Medlem

Jag har ett referenskort från AMD, ett 7900 XTX och har bytt kylpasta till Thermal Grizzly Kryonaut och får fortfarande 110c junction temp om jag spelar krävande spel, typ BF2042 utan vsync. Förjävligt enligt mig. Kortet presterar riktigt bra men går ju inte att spela med 3 st fläktar på 2800 rpm bredvid en..

Just nu lutar det mot att skicka tillbaka kortet och begära pengarna tillbaka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denkimon:

Jag har ett referenskort från AMD, ett 7900 XTX och har bytt kylpasta till Thermal Grizzly Kryonaut och får fortfarande 110c junction temp om jag spelar krävande spel, typ BF2042 utan vsync. Förjävligt enligt mig. Kortet presterar riktigt bra men går ju inte att spela med 3 st fläktar på 2800 rpm bredvid en..

Just nu lutar det mot att skicka tillbaka kortet och begära pengarna tillbaka...

Eller byter till en icke referensmodell...

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Det här verkar ju vara så vanligt så att det skulle kunna vara inom spec. Det suger ju men låter ju inte troligt att man inte visste om detta innan man skeppade korten.

Jag skulle bara skicka tillbaka direkt om jag fick ett sånt här.

Permalänk
Medlem

Är det inom spec så är ju frågan om man garanterar en viss ljudnivå…
Annat var det förr när man hade hela chassit fullt av deltafläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Eller byter till en icke referensmodell...

Problemet är att jag har köpt direkt från AMD.com så det är pengarna tillbaka och sen byta leverantör som gäller

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas många som hade problem med RTX 3080 och 3090 när minnens låg på över 100c och bla. nVidia och Gigabyte vägrade godkänna RMA för det var inom specifikationerna. Om det är inom spec känns det väl rimligt att neka en RMA? Consumer friendly? Inte alls.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Jag vill minnas många som hade problem med RTX 3080 och 3090 när minnens låg på över 100c och bla. nVidia och Gigabyte vägrade godkänna RMA för det var inom specifikationerna. Om det är inom spec känns det väl rimligt att neka en RMA? Consumer friendly? Inte alls.

Skillnaden är att korten inte direkt throttlade mycket vid 100C hotspots på minnen, med 110C på hotspot på GPUn throttlar kortet järnet medans fläktarna går på max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denkimon:

Problemet är att jag har köpt direkt från AMD.com så det är pengarna tillbaka och sen byta leverantör som gäller

Tar AMD tillbaka kort som är öppnade?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Farmerlip:

Mitt kort kommer från amd.com, hur vet man vilken tillverkare det är?

Har för mig jag läst att iallafall förr i tiden använde AMD Sapphire som OEM-designer för sina egna kort; vet inte hur det är numera dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Tar AMD tillbaka kort som är öppnade?

Har skickat in begäran nu men får väl se vad dom säger. Dom har iallafall inga klistermärken som står att garantin bryts om exempelvis skruvar/tar isär kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denkimon:

Har skickat in begäran nu men får väl se vad dom säger. Dom har iallafall inga klistermärken som står att garantin bryts om exempelvis skruvar/tar isär kortet.

Aa men då ska det ju inte vara nåt problem kan man tycka. Hoppas det går smidigt

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Nej, man kan fråga sig om det kan räknas som utveckling. Det är i alla fall ingen positiv utveckling. De "pressar skiten" ur grafikkorten från fabrik och idag drar de nästan 500W. Utveckling borde vara att man med betydligt mindre energiåtgång får en betydligt snabbare krets.

Som jämförelse är det inte så imponerande om en biltillverkare gör en bil mycket snabbare om den drar dubbelt så mycket bränsle, däremot om den blir snabbare och drar mindre energi. Kolla bara muskelbilarna från 60-talet. De är kraftfulla men drar fyra liter milen när du kör försiktigt.

Prisutvecklingen på grafikkort ska vi inte ens börja jämföra.. Men det är eftersom kunderna villigt och utan större protester betalat mer och mer som det ser ut som det gör idag. Kolla bara så snabbt 4090 sålde slut. Det sänder inte direkt signaler till Nvidia att de behöver sänka sina priser. De täljer guld och vill såklart fortsätta göra det så länge det går.

Sett över tid har utvecklingen av chipteknologier varit enorm, finns inget annat som denna utveckling i mänsklighetens historia. Frågan är hur man vill använda utvecklingen, att maximera prestanda, minska effekt eller något mitt i mellan.

Spelare vill maxa prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Borde jag konstakta webhallen om detta garanti går ju ut om ett par månader kanske bäst att göra det nu direkt.

Mitt asrock 6800xt började gå upp i 112c hotspot och 99c på vanlig temp efter några sekunder så fort man startade ett spel (även med helt öppnat chassi och fläktarna på max) Men mitt kort blev inte så varmt från start utan la märke till det beteendet efter ca 1,5 år.
Det fick jag utbytt av inet efter att de tagit in kortet och kontrollerat så nu har jag ett nytt 6800xt istället som har bra temperaturer. Skadar inte att fråga webhallen om vad de tycker om du är orolig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har inte ägt något AMD/ATI kort sedan mitt 9800 Pro brann upp.
Minns att jag fick vädra ett tag i lägenheten.

Har dom snålat på kylningen med denna generationen?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Skillnaden är att korten inte direkt throttlade mycket vid 100C hotspots på minnen, med 110C på hotspot på GPUn throttlar kortet järnet medans fläktarna går på max.

Njae MSI korten throttlade vid 108c eller liknande, så sänkt prestanda och vid de temperaturerna gör ju det så kylaren börjar spinna upp fläktarna. Skulle säga att det är ganska liknande issue som dock påverkade fler kort. Fram till tillverkarna började använda bättre backplates och pads på senare modeller.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Har inte ägt något AMD/ATI kort sedan mitt 9800 Pro brann upp.
Minns att jag fick vädra ett tag i lägenheten.

Har dom snålat på kylningen med denna generationen?

Med tanke på hur låga temperaturer sweclockers test visade för referensdesignen av 7900xt och
xtx.
Så tror jag inte det är kylaren som är dålig utan någon miss i fabriken som monterar ihop korten.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn en designmiss i kylaren som ger otillräcklig kontakt mellan GPU och kylaren. Med tanke på att det gäller samtliga kort av referensdesign oavsett tillverkare. Kan vara en kombination av faktorer. Ser flertalet uppenbara saker direkt.

De använder kylpasta/gunk som deformerar första uppvärmningen och härdar som håller längre. De använder gunk på minnesmodulerna som är tjockt och trögt. Så gunket gör att vid korrekt momentdragning av skruvarna (som är för långt från GPUn) bildas rätt kontakt först. Sen krymper kylpastan på GPUn och tar rätt form vid test, gunket på minnesmodulerna gör att trycket hamnar på dem istället för GPUn. Och poof, vissa delar av GPUn tappar kontakt mellan kylare och GPU, vilket ger höga hotspots.

Designfel, inte monteringsfel.

Är det inte dålig kontakt mellan GPUn och kylare handlar det om defekta GPU kretsar vilket låter mindre sannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@jOnÄTÄn en designmiss i kylaren som ger otillräcklig kontakt mellan GPU och kylaren. Med tanke på att det gäller samtliga kort av referensdesign oavsett tillverkare. Kan vara en kombination av faktorer. Ser flertalet uppenbara saker direkt.

De använder kylpasta/gunk som deformerar första uppvärmningen och härdar som håller längre. De använder gunk på minnesmodulerna som är tjockt och trögt. Så gunket gör att vid korrekt momentdragning av skruvarna (som är för långt från GPUn) bildas rätt kontakt först. Sen krymper kylpastan på GPUn och tar rätt form vid test, gunket på minnesmodulerna gör att trycket hamnar på dem istället för GPUn. Och poof, vissa delar av GPUn tappar kontakt mellan kylare och GPU, vilket ger höga hotspots.

Designfel, inte monteringsfel.

Är det inte dålig kontakt mellan GPUn och kylare handlar det om defekta GPU kretsar vilket låter mindre sannolikt.

Men sweclockers exemplar är ju inte varma? Men är det som du påstår så är det ju enkelt löst med bättre värmelednings material mellan kylare och kretskort.

Vi får se vad det blir av detta, brukar ju komma en massa teorier så fort någon fått problem med nya grafikkort. (ex 4090 med brända kontakter eller 3080 där folk började bry sig om vilka kondesatorer som satt bakom GPU i båda fall visade det sig att de flesta "experternas" teorier inte var korrekta.)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men sweclockers exemplar är ju inte varma? Men är det som du påstår så är det ju enkelt löst med bättre värmelednings material mellan kylare och kretskort.

Vi får se vad det blir av detta, brukar ju komma en massa teorier så fort någon fått problem med nya grafikkort. (ex 4090 med brända kontakter eller 3080 där folk började bry sig om vilka kondesatorer som satt bakom GPU i båda fall visade det sig att de flesta "experternas" teorier inte var korrekta.)

Det hjälper att inte ha stjärnor i ögonen

https://www.youtube.com/watch?v=We71eXwKODw

Två veckor sedan avslöjade GN att kylarna har otillräcklig kontakt med GPUn. Det ser du ca 6:40 in i klippet ovan.
Det enda som ger avstånd är gunket på minnesmodulerna, vilket är för att utjämna trycket. Problemet ligger i att det gunket deformerar inte som kylpastan gör. En tankevurpa i designen. Man löser ett problem och skapar ett annat, i det här fallet har korten nått marknaden när designmissen uppenbaras.

Man har kylpasta som har betydligt längre livstid genom att deformera/härda vid uppvärmning. Men samtidigt har man avlastat trycket på GPUn med det tröga gunket på minnesmodulerna. Så trycket på GPUn minskar efter första uppvärmningen. pga variation i montering är det inte alla kort som lider av detta problem. Men det är ursprungligen ett problem i designen, och ja det ska lösas ganska enkelt genom att montera om kylaren och byta gunk/pasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Det hjälper att inte ha stjärnor i ögonen

Vad moget.

Citat:

https://www.youtube.com/watch?v=We71eXwKODw

Två veckor sedan avslöjade GN att kylarna har otillräcklig kontakt med GPUn. Det ser du ca 6:40 in i klippet ovan.
Det enda som ger avstånd är gunket på minnesmodulerna, vilket är för att utjämna trycket. Problemet ligger i att det gunket deformerar inte som kylpastan gör. En tankevurpa i designen. Man löser ett problem och skapar ett annat, i det här fallet har korten nått marknaden när designmissen uppenbaras.

Man har kylpasta som har betydligt längre livstid genom att deformera/härda vid uppvärmning. Men samtidigt har man avlastat trycket på GPUn med det tröga gunket på minnesmodulerna. Så trycket på GPUn minskar efter första uppvärmningen. pga variation i montering är det inte alla kort som lider av detta problem. Men det är ursprungligen ett problem i designen, och ja det ska lösas ganska enkelt genom att montera om kylaren och byta gunk/pasta.

Okej jag har inte följt detta problemet, men Steve brukar man kunna lita på så han har troligtvis på fötterna, tänkte det var jayztwocents eller liknande youtuber som var källan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Mitt asrock 6800xt började gå upp i 112c hotspot och 99c på vanlig temp efter några sekunder så fort man startade ett spel (även med helt öppnat chassi och fläktarna på max) Men mitt kort blev inte så varmt från start utan la märke till det beteendet efter ca 1,5 år.
Det fick jag utbytt av inet efter att de tagit in kortet och kontrollerat så nu har jag ett nytt 6800xt istället som har bra temperaturer. Skadar inte att fråga webhallen om vad de tycker om du är orolig.

Fick du ett hem ett nytt kort direkt eller efter felsökningen av ditt ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Fick du ett hem ett nytt kort direkt eller efter felsökningen av ditt ?

Skickade in kortet så de kunde bekräfta beteendet med i deras testbänk sen fick jag ett nytt.
Men först hade jag mailat lite med dom och testat saker de bad mig göra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Skickade in kortet så de kunde bekräfta beteendet med i deras testbänk sen fick jag ett nytt.
Men först hade jag mailat lite med dom och testat saker de bad mig göra.

Webhallen vill att jag åka till en butik och lämna in det så kanske jag kan få ett reserv kort medans det är inne på felsökningen får väll se hur det går problemet är att jag inte har något reserv kort hemma och vill gärna ha en fungerade dator nu under mellandagarna.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

ja, de finns väl alltid måndags ex. mitt kort har fortfarande aldrig gått över 89°C vid normalt spelande med allt allt på så mycket max de bara går. visst, de låter "satan mycket" om jag har dörren stängd in till kontoret. de blir kloss varm fort här inne. men har jag dörren öppen, eller fönstret på andra sidan rummet öppet 2cm så låter de bara "mycket" när den håller kortet under 90°C

kan väl tycka att AMD borde ha kunnat klämma till med en tystare lösning.
vid ett tillfället så sänkte jag max prestandan på GPU och RAM med 10% för att få ned temp å slippa fläktarna snurra så satans mycket. men efter liter mer än ett dygn så började ja få OpenGL crasher. tog bort min "strypning" så funka de bra igen.
men under det dygnet så presterade kortet mer än tillräcklig för mina behov med lite lägre temp å fläktljud.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Största problemet med hela den här historien är ju att det är ingen big deal för de flesta av oss på Sweclockers att byta kyldkuddar/pasta. Skulle nog sträcka mig så långt som att vi är många som tycker det är ganska roligt (även om jag skulle muttra över det lite med tanke på priset ska det ju bara funka ”out-of-the-box”)

Men för 90% av de som köper grafikkort för att spela och inte har vårt sjukliga intresse för hårdvara finns det inte på kartan att de skulle skruva sönder sitt nyinköpta kort och göra ett sådant ingrepp.

du har helt rätt, och det är lite puckat av oss, att "acceptera" detta, men jag ser häller inga problem med att pula lite själv för att få mitt 7900 XT att vara lite tystare än vad det är idag, även om jag aldrig klivit över 89°C hit tills i spelande.
jag blir rätt nöjd om jag kunnat förbättra mitt kort lite med eget pyssel. vilket jag tror som du säger flera av oss här på SweC bara tycker är "kul".

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Det hjälper att inte ha stjärnor i ögonen

https://www.youtube.com/watch?v=We71eXwKODw

Två veckor sedan avslöjade GN att kylarna har otillräcklig kontakt med GPUn. Det ser du ca 6:40 in i klippet ovan.
Det enda som ger avstånd är gunket på minnesmodulerna, vilket är för att utjämna trycket. Problemet ligger i att det gunket deformerar inte som kylpastan gör. En tankevurpa i designen. Man löser ett problem och skapar ett annat, i det här fallet har korten nått marknaden när designmissen uppenbaras.

Man har kylpasta som har betydligt längre livstid genom att deformera/härda vid uppvärmning. Men samtidigt har man avlastat trycket på GPUn med det tröga gunket på minnesmodulerna. Så trycket på GPUn minskar efter första uppvärmningen. pga variation i montering är det inte alla kort som lider av detta problem. Men det är ursprungligen ett problem i designen, och ja det ska lösas ganska enkelt genom att montera om kylaren och byta gunk/pasta.

Så, om man har problem, eller bara vill försöka sänka temp ändå ta bort "Gunket" på minnesmodulerna, och ny kylpasta för GPU.
Vad skall användas istället för "origianl gunk" till modulerna då? eller kan man ha pasta där å?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

större chassi, bättre luftflöde, sänka rumstemp. problem fixed

Visa signatur

Chassi: Define R4, PSU: Corsair AX 850W MB: Asus Sabertooth Z77, CPU: Intel I5-3570K@4.2, RAM: Corsair Vengeance 16Gb 1600Mhz DDR3, GPU: Evga Gtx 780 Classified, SSD: Samsung 840 pro 256GB, HDD: Samsung Spinpoint F3 500GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Ljudkort: Asus Xonar Essence STX, Kylning: Corsair H80i, Skärm: Dell u2311h

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Så, om man har problem, eller bara vill försöka sänka temp ändå ta bort "Gunket" på minnesmodulerna, och ny kylpasta för GPU.
Vad skall användas istället för "origianl gunk" till modulerna då? eller kan man ha pasta där å?

Det räcker nog med att skruva isär och ha på vanlig kylpasta på GPUn, och inte vara för snål med det. Och återanvända gunket som ligger mot minnena genom att inte röra det ens. Svårt att veta utan en mer noggrann analys eller kunnigt folk som testar på modeller som har problemet. Kan inte vara många hundradelar som orsakar bristen av korrekt tryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denkimon:

Jag har ett referenskort från AMD, ett 7900 XTX och har bytt kylpasta till Thermal Grizzly Kryonaut och får fortfarande 110c junction temp om jag spelar krävande spel, typ BF2042 utan vsync. Förjävligt enligt mig. Kortet presterar riktigt bra men går ju inte att spela med 3 st fläktar på 2800 rpm bredvid en..

Just nu lutar det mot att skicka tillbaka kortet och begära pengarna tillbaka...

Nu vet inte jag hur 7900 XTX korten ser ut - men på mitt 3080 RTX satt det bara kylpads vilka jag bytte ut till dyrare & satte några extra för avledning mot bakplåten.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Så, om man har problem, eller bara vill försöka sänka temp ändå ta bort "Gunket" på minnesmodulerna, och ny kylpasta för GPU.
Vad skall användas istället för "origianl gunk" till modulerna då? eller kan man ha pasta där å?

Skrivet av str8forthakill:

Det räcker nog med att skruva isär och ha på vanlig kylpasta på GPUn, och inte vara för snål med det. Och återanvända gunket som ligger mot minnena genom att inte röra det ens. Svårt att veta utan en mer noggrann analys eller kunnigt folk som testar på modeller som har problemet. Kan inte vara många hundradelar som orsakar bristen av korrekt tryck.

Skulle nog rekommendera att köpa lite bättre kylpads som avleder värmen - annars har du 110c på memory juction temp likt förbaskat.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB