Reportage: Bakom kulisserna hos Crazy Pictures

Permalänk
Medlem

Intressant att se er här.. har inte helt koll på denna (ej sett trailer).
Men kommer absolut se den.
Folk som sett filmen sa att den var bra, så ett gott tecken!

På tal om ämnet såg någon video där det snackades om UFO fenomenet.
Någon inom det militära (tror jag) hade gått i pension och pratade om att utomjordiska farkoster finns på riktigt.
Men snubben på youtube som pratade, förlöjligade hela ämnet direkt...
Folk i kommentarerna: nej den gubben är säkert senil etc..
Förstår inte varför folk är så på direkt och hugger och tjatar efter bevis.
Räcker väl med Drakes ekvation, för att gissa sig till att det finns ju säkerligen fler planeter med liv på!

Permalänk
Skrivet av datadennis:

Hur gjordes röken ur munnen när Deniz och Lennart ror båten? Om den är konstgjord, hur synkades den med talet?

Det är riktig rök det var svinkallt dom kvällarna vi filmade vid vattnet, ljus och riggar fick frost på sig medans vi tog lunch och så...
Vattnet låg dock nära en motorväg så vi filmade gela den scenen i en studio också i tron på att ljudet inte skulle gå att använda men ljudteamet lyckades rädda det och skönt var det för just t.ex rök ur munnen när dom pratade och så.

Filmen hade tillräckligt med effekter att göras som det var

Permalänk
Skrivet av jacob_danell:

Det är riktig rök det var svinkallt dom kvällarna vi filmade vid vattnet, ljus och riggar fick frost på sig medans vi tog lunch och så...
Vattnet låg dock nära en motorväg så vi filmade gela den scenen i en studio också i tron på att ljudet inte skulle gå att använda men ljudteamet lyckades rädda det och skönt var det för just t.ex rök ur munnen när dom pratade och så.

Filmen hade tillräckligt med effekter att göras som det var

Tack för svar, anledningen till frågan är att det såg ut som om röken kom från bakom nacken och tanken gick till att det var konstgjort.

Filmen var kanon 5/5!

Permalänk
Skrivet av datadennis:

Tack för svar, anledningen till frågan är att det såg ut som om röken kom från bakom nacken och tanken gick till att det var konstgjort.

Filmen var kanon 5/5!

Tack för betyget! ^^ super kul att äntligen få börja höra vad folk tycker!

Röken ser nog så ut då dom har ett starkt ljus snett åt vänster bakom sig så dom skuggar röken. Röken blir först upplyst när den har kommit en bit bort från dom.

Permalänk
Medlem

Jag blev bortklippt! 😭 0/10

Nej men seriöst så var det en extremt välgjord film, 8/10.

Permalänk
Medlem

Var och såg filmen igår och jag tyckte den var grymt bra. Hade inga direkta förväntningar men blev väldigt positivt överraskad ändå. Stor tumme upp från mig, brorsan och kusinen som var och såg den!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Jag blev bortklippt! 😭 0/10

Nej men seriöst så var det en extremt välgjord film, 8/10.

Perfekt att berätta för barnbarnen sen: ”jag blev bortklippt ur en film, så jag var nästan med i den”

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Perfekt att berätta för barnbarnen sen: ”jag blev bortklippt ur en film, så jag var nästan med i den”

Det här kändes värre än den gången jag blev bortklippt ur en porrfilm.

Permalänk
Skrivet av jacob_danell:

Tack för betyget! ^^ super kul att äntligen få börja höra vad folk tycker!

Röken ser nog så ut då dom har ett starkt ljus snett åt vänster bakom sig så dom skuggar röken. Röken blir först upplyst när den har kommit en bit bort från dom.

Tack för svar!
Gameboy hackingen då, har ni gjort en riktig gameboy rom som visar lite hex-tal eller är det pålagt?
Ser fram emot det nämnda extramaterialet, är det i form av en blu-ray film med extras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av datadennis:

Gameboy hackingen

Som för övrigt var en snygg referens till Terminator 2.

Permalänk
Medlem

Filmtekniskt fantastiskt för budgeten, synd att skådespeleriet lämnar det till något närmare en julkalender.
Gillade känslan man fick av teasern utan så mycket skådespel, den senaste trailern fick mig att tappa hypen tyvärr.

Permalänk

Blev nyfiken på filmen men den verkar bara finnas på bio än, så jag får se den senare.

Angående teknik så borde bättre kamera och datorteknik leda till att dessa budget blir lägre, men folk ställer allt högre krav. Dessutom finns bloat, att saker blir mer krävande för att de tillåts vara mer krävande.
Detta går se på allt, många på forumet ser det på deras ps5. Där spel ligger på över 100GB ibland och kräver supersnabb m.2 ssd.

Permalänk

Norrköpings svar på Interstellar

8/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

Filmtekniskt fantastiskt för budgeten, synd att skådespeleriet lämnar det till något närmare en julkalender.
Gillade känslan man fick av teasern utan så mycket skådespel, den senaste trailern fick mig att tappa hypen tyvärr.

Inte så förvånande. Alla bra svenska skådespelare drar till holllywood så fort de får chansen, klandrar dem inte såklart.

Permalänk
Skrivet av datadennis:

Tack för svar!
Gameboy hackingen då, har ni gjort en riktig gameboy rom som visar lite hex-tal eller är det pålagt?
Ser fram emot det nämnda extramaterialet, är det i form av en blu-ray film med extras?

Vi fick inte OK från Nintendo att använda ett riktigt gameboy så det vi gjorde var att vi tog en 3D modell av ett gameboy och moddade om det så det inte ser korrekt ut. Om man verkligen kollar så ser man att den t.ex har betydligt mycket större skärm än ett normalt gameboy samt att den har 4 AB knappar och lite andra småsaker
Sen köpte jag in lite kretskort osv från TinkerBOY. Då den interna delen av "gamelboyet" såg den samma ut så passade dessa delar in perfekt. På det så installerade jag sen RetroPie, fixade ett skin som hade samma färg som ett vanligt gameboy gav ut och sen skapade ett par videos som spelar upp när Denise spelar spel eller hackar
Så när hon trycker runt så är det på riktigt, när det händer saker så är det ett videoklipp.
Roligt easter-egg. Alla "modeller" som hon kan välja mellan att hacka är modell-namn på olika Sony produkuter då dom alla har så skeva namn

Skrivet av KplSteiner:

Som för övrigt var en snygg referens till Terminator 2.

Hehe, tackar ^^ Stor insperation till just den delen

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Blev nyfiken på filmen men den verkar bara finnas på bio än, så jag får se den senare.

Angående teknik så borde bättre kamera och datorteknik leda till att dessa budget blir lägre, men folk ställer allt högre krav. Dessutom finns bloat, att saker blir mer krävande för att de tillåts vara mer krävande.
Detta går se på allt, många på forumet ser det på deras ps5. Där spel ligger på över 100GB ibland och kräver supersnabb m.2 ssd.

Nu kommer jag inte ihåg citatet exakt från Pixar men från vad dom ser så blir datorer bara snabbare och snabbare men kalkuleringarna som behövs ökar i samma takt. Från mina år som VFX artist så kan jag bara hålla med. Har alltid tagit så här lång tid att skapa saker typ Men det har blivit lättare att få tillgång till coola nya tekniker!

Permalänk
Medlem

Stort tack för detta reportaget. Mer sådant. Mycket mer sådant tack 👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jävligt bra film!

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem

Tack för behind the scenes, Sweclockers! Intressant att så relativt "enkla" lösningar men 3d-printer och Vive tracker, tillsammans med lite påkostad kamerautrustning och duktigt eftereffekters-folk, kan bli så bra på stora skärmen.

Missade Crazy Pictures i Ronneby igår, men hade fått se filmen själv då, såg den kvällen innan i Karlshamn i stället. Går sällan på bio, men har sett båda Crazy Pictures-filmerna där. Kul att stödja ett gäng som gjorde sketcher man växte upp citerandes under högstadietiden, haha.

Filmen var absolut bra, kan rekommendera den till folk med intresse av denna typ av sci-fi filmer, eller bara Svenska filmer överlag. Många scener som förtjänade dessutom ett skratt. Och trevliga effekter dessutom.
Märks att någon på Crazy Pictures gillar biljakter, men vem gör inte det

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Skrivet av jacob_danell:

Vi fick inte OK från Nintendo att använda ett riktigt gameboy så det vi gjorde var att vi tog en 3D modell av ett gameboy och moddade om det så det inte ser korrekt ut. Om man verkligen kollar så ser man att den t.ex har betydligt mycket större skärm än ett normalt gameboy samt att den har 4 AB knappar och lite andra småsaker
Sen köpte jag in lite kretskort osv från TinkerBOY. Då den interna delen av "gamelboyet" såg den samma ut så passade dessa delar in perfekt. På det så installerade jag sen RetroPie, fixade ett skin som hade samma färg som ett vanligt gameboy gav ut och sen skapade ett par videos som spelar upp när Denise spelar spel eller hackar
Så när hon trycker runt så är det på riktigt, när det händer saker så är det ett videoklipp.
Roligt easter-egg. Alla "modeller" som hon kan välja mellan att hacka är modell-namn på olika Sony produkuter då dom alla har så skeva namn

Hehe, tackar ^^ Stor insperation till just den delen

Intressant, helt i Sweclockers anda.
Er öppenhet kring hur filmerna blir till är vad som fått mig bli ett stort fan.

Permalänk
Medlem

Såg den igår på bio med en kompis. Båda var positivt överraskade, mycket bra och välgjord film! Lite rolig också. 🙂

Då jag är ljudnörd blev jag mycket imponerad över ljudet, i synnerhet basen! 👌

Kommer köpa filmen på Bluray för att se och höra den i hemmabion (5.2.4 system). Hoppas på 5.1 ljudspår och om man får drömma Dolby Atmos! 🙂👍

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av jacob_danell:

Vi fick inte OK från Nintendo att använda ett riktigt gameboy så det vi gjorde var att vi tog en 3D modell av ett gameboy och moddade om det så det inte ser korrekt ut. Om man verkligen kollar så ser man att den t.ex har betydligt mycket större skärm än ett normalt gameboy samt att den har 4 AB knappar och lite andra småsaker

Sen köpte jag in lite kretskort osv från TinkerBOY. Då den interna delen av "gamelboyet" såg den samma ut så passade dessa delar in perfekt. På det så installerade jag sen RetroPie, fixade ett skin som hade samma färg som ett vanligt gameboy gav ut och sen skapade ett par videos som spelar upp när Denise spelar spel eller hackar
Så när hon trycker runt så är det på riktigt, när det händer saker så är det ett videoklipp.
Roligt easter-egg. Alla "modeller" som hon kan välja mellan att hacka är modell-namn på olika Sony produkuter då dom alla har så skeva namn

Alltså, det här kan vara det bästa "behind-the-scenes"-stycket so far, förutom reportaget i helhet då Sjukt kul och smart lösning. Ska helt klart hålla utkik efter detta när jag ser filmen!

Permalänk
Medlem

Vill bara tipsa om att filmen UFO Sweden finns att se gratis på svtplay i några dagar till (20230813).
https://www.svtplay.se/video/ja473nB/ufo-sweden
https://www.svtplay.se/video/KM3PBoq/ufo-sweden?id=KM3PBoq