Permalänk
Medlem

Datum stämmer inte på foto

Hej,
Jag behöver verkligen hjälp. Det gäller ett foto taget från en samsung s20 där bilden inte finns kvar på telefonen som tog fotot utan på en annan telefon där bilderna överfördes.
Men på dessa bilder står det nu ett annat datum när det skickas tillbaka till min telefon som inte alls stämmer överens med datumet 11 juli 2021. Detta blir ett problem.
Hur kan vi göra?
Är det någon som kan sånt här? Det är jätte viktigt inför ett åtal.

Rop på hjälp borttaget /Mod
Permalänk
Keeper of Traditions

Om ni kollar bildens EXIF-information, går att göra med de flesta bildvisningsprogram, så bör rätt datum från mobilen stå där.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

När jag gör samma sak, alltså tittar på en bild tagen med en annan mobil så finns det tre prickar längst ner till höger (Samsung, galleri, visa en bild).

När jag trycker på dessa tre punker så visas en meny och i den kan jag välja detaljer. Här finns detaljer om när bilden togs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galiso:

Hej,
Jag behöver verkligen hjälp. Det gäller ett foto taget från en samsung s20 där bilden inte finns kvar på telefonen som tog fotot utan på en annan telefon där bilderna överfördes.
Men på dessa bilder står det nu ett annat datum när det skickas tillbaka till min telefon som inte alls stämmer överens med datumet 11 juli 2021. Detta blir ett problem.
Hur kan vi göra?
Är det någon som kan sånt här? Det är jätte viktigt inför ett åtal.

Jag vet inte om det går att kolla direkt i telefonen men bilderna jag tagit med min S10 för 2 år sen kan jag kolla i datorn när bilderna togs genom att högerklicka på bilden och välja egenskaper, under fliken information står det med vilken telefon den togs, upplösning och datum osv.

Permalänk
Medlem

Jag har verkligen kollat på min telefon med dom här tre prickarna och där stod det gårdagens datum. Även skickat bilden tlll min datorn men fortfarande samma datun son gårdagens när jag kollade på filinfo och egenskaper.
Det är jätte konstigt. Det borde ju inte spela någon roll hur många gånger bilden skickas mellan personer eller mail, information från datum borde ligga kvar väl?

Permalänk
Medlem

Är det här du tittar? eller under "general" för det är nog två olika datum där. Annars kan det ha rensats på EXIF-data och då står bara datumet där du kopierat filen.
https://www.howtogeek.com/289712/how-to-see-an-images-exif-da...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Bilders datum ändras inte av det du säger har hänt. *bort/mod*

Permalänk
Avstängd

Jag gjorde en kopia på ett foto (från november), roterade den och sparade. Och nu är det enda datumet jag kan se under information dagens datum för "Skapad" och "senast ändrad".

Så det fotot ser ju ut att vara nytt nu enligt Windows.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galiso:

Jag har verkligen kollat på min telefon med dom här tre prickarna och där stod det gårdagens datum. Även skickat bilden tlll min datorn men fortfarande samma datun son gårdagens när jag kollade på filinfo och egenskaper.
Det är jätte konstigt. Det borde ju inte spela någon roll hur många gånger bilden skickas mellan personer eller mail, information från datum borde ligga kvar väl?

När du tittar på egenskaper i windows måste du klicka på "detaljer"-fliken längst upp, då visas informationen som kameran lagrade tilsammans med bilden när bilden togs. De under general visar bara när bilden senast skapades/kopierades/ändrades.

Finns det inget datum under detaljer har detta tagits bort, vilket bland annat ofta görs automatiskt om en bild skickas över internet.

Permalänk
Medlem

Om du skickar över en bild från din telefon till en annans telefon via tex SMS, MMS, Facebook Messenger, Snapchat, mellan olika typer av mobiltelefoner mm mm mm så är det vanligt att inte EXIF-informationen som sparar datumet samt tiden när du kortet togs inte kommer följa med.
Även om du skickar en bild via mail är finns risken att EXIF-informationen försvinner (det är alltså skillnad att bifoga en bild mot att bifoga en fil).

Det finns olika sätt att få över bilder där du är garanterad att ingen data förändras, men har du väl tappat EXIF-informationen är det inget du kan göra något åt tyvärr.

Det finns en baktanke på varför många meddelandetjänster faktiskt raderar bort din EXIF-information när du sänder bilder till någon... När du tar en bild med din kamera så sparas normalt även din GPS-position i bildens EXIF-information. För att skydda dig som person när du skickar en bild till någon via tex Snapchat etc så raderas din EXIF-information bort.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Står det rätt i den andra telefonen där bilden finns nu?

Maila bilden så finns datum och tids informationen kvar i den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galiso:

Men på dessa bilder står det nu ett annat datum när det skickas tillbaka till min telefon som inte alls stämmer överens med datumet 11 juli 2021. Detta blir ett problem.

Hur skickades bilderna över? Som andra nämnt, så är diverse meddelande-appar ökända för att förstöra bilder på olika sätt.
Säkrast vore att använda någon filhanterare i stil med FX File Explorer. E-post kan även fungera, såvida bilderna skickas som original.

Kanske kan ExifDataView vara till hjälp, då Windows i sig bara läser en bråkdel av all Exif-data.
https://www.nirsoft.net/utils/exif_data_view.html

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort div. anklagelser. Anmäl gärna inlägg som ni misstänker bryter mot reglerna, men skriv inte om det i tråden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur skickades bilderna över? Som andra nämnt, så är diverse meddelande-appar ökända för att förstöra bilder på olika sätt.
Säkrast vore att använda någon filhanterare i stil med FX File Explorer. E-post kan även fungera, såvida bilderna skickas som original.

Kanske kan ExifDataView vara till hjälp, då Windows i sig bara läser en bråkdel av all Exif-data.
https://www.nirsoft.net/utils/exif_data_view.html

Jag skickade över bilderna till personen via whatsapp för 1,5 år sedan. Igår skickade hon tillbaka tlll mig via whatsapp då hon hade kvar dessa bilder som jag skickade.
Men på min telefon såg jag bara datumet från igår.
Igår maila jag över bilden tlll min mail bara för att se där om egenskaper. Där står det då ett datum 2021-07-11 men även datum från 12 dec.
Men antagligen så är väl det förstört 😰

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Om du skickar över en bild från din telefon till en annans telefon via tex SMS, MMS, Facebook Messenger, Snapchat, mellan olika typer av mobiltelefoner mm mm mm så är det vanligt att inte EXIF-informationen som sparar datumet samt tiden när du kortet togs inte kommer följa med.
Även om du skickar en bild via mail är finns risken att EXIF-informationen försvinner (det är alltså skillnad att bifoga en bild mot att bifoga en fil).

Det finns olika sätt att få över bilder där du är garanterad att ingen data förändras, men har du väl tappat EXIF-informationen är det inget du kan göra något åt tyvärr.

Det finns en baktanke på varför många meddelandetjänster faktiskt raderar bort din EXIF-information när du sänder bilder till någon... När du tar en bild med din kamera så sparas normalt även din GPS-position i bildens EXIF-information. För att skydda dig som person när du skickar en bild till någon via tex Snapchat etc så raderas din EXIF-information bort.

Det kan vara så som du nämner då. Att EXIF-infot är borta 😰. Du skulle inte komma bilden åt mig då? Eller någon?

Permalänk
Medlem

Tack för svar allihopa. Kanske är EXIF infot borttaget då jag har skickat över bilden hit och dit samt raderade bilden från mobilen då. Känns bara så surt.
Men om någon kanske skulle kunna ta sin tid och ork att kolla på bilden och hitta rådata/metadata som åklagaren vill ha så vore jag mycket tacksam! Inboxa mig i sådanafall.

Permalänk
Medlem

Är EXIF-information verkligen godtagbar i en domstol? Skrämmande isåfall.

Permalänk
Medlem

Är verkligen EXIF-data:t viktigt för dig? Att föra över filen från olika enheter genom olika chatter m.m. som komprimerar och förstör bilderna så kommer du med största sannolikhet INTE behålla den data som ursprungligen fanns där när du tog fotot. Så fort du sparar om bilden kommer den manipuleras och ny info sparas.

Samtidigt kan jag personligen inte se hur det skulle kunna användas i domstol eftersom informationen kan manipuleras hur enkelt som helst och lägga in egna värden (något som t.ex. kom fram vid ett populärt fall mellan Johnny Depp och Amber Heard för inte så länge sen - som visserligen inte var i Sverige men ändå..)

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Jag vet faktiskt inte. Jag känner bara att dom vill lägga ner ärendet igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galiso:

Tack för svar allihopa. Kanske är EXIF infot borttaget då jag har skickat över bilden hit och dit samt raderade bilden från mobilen då. Känns bara så surt.
Men om någon kanske skulle kunna ta sin tid och ork att kolla på bilden och hitta rådata/metadata som åklagaren vill ha så vore jag mycket tacksam! Inboxa mig i sådanafall.

Låter väldigt konstigt att bildens EXIF-Information på något sätt skulle kunna användas som bevismaterial.

Det är hur enkelt som helst att ändra informationen i EXIF-datan. Sök på valfri Exif Editor så är det bara att ändra datumet, tid, GPS-position, telefon/kamera modell mm mm mm,

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Kamratens vittnesmål om att filens datum stämmer och att bilden inte är förvanskad utöver vad Whatsapp åstadkommer kan räcka långt. Låt kamraten skriva ner detta och skriva under (gärna bevittnat av andra) och skicka/ta med det till åklagaren, så blir det svårare att ignorera. Det ska helst diarieföras som inkommet så att du kan hänvisa till det om du vill överklaga en nedläggning av ärendet. Att (hypotetiskt förstås) ljuga för polis/åklagare i syfte att sätta dit någon för brott är straffbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Är EXIF-information verkligen godtagbar i en domstol? Skrämmande isåfall.

Vänta nu, är EXIF info rådata/metadata? För det är det åklagaren vill ha som utredaren pushar oss med som jag inte på nägot sätt kan hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Låter väldigt konstigt att bildens EXIF-Information på något sätt skulle kunna användas som bevismaterial.

Det är hur enkelt som helst att ändra informationen i EXIF-datan. Sök på valfri Exif Editor så är det bara att ändra datumet, tid, GPS-position, telefon/kamera modell mm mm mm,

Det har jag också förstått det som att det går att editera. Men är EXIF info rådata/metadata som de pushar oss om? För det är det jag försöker hitta men ser inget mer än gårdagens datum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galiso:

Det har jag också förstått det som att det går att editera. Men är EXIF info rådata/metadata som de pushar oss om? För det är det jag försöker hitta men ser inget mer än gårdagens datum...

EXIF är metadata ja. Men som flera påpekat tidigare i tråden så är den oerhört lätt att ta redigera och borde ha väldigt liten betydelse i ett rättssamhälle. Din kompis och ditt vittnesmål bör ha betydligt mer tyngd än det.

Permalänk
Medlem

Personen som fick bilden av dig tidigare. Är det rätt datum när du skickade bilden till denna person?
Isf kan väl personen göra en skräm skjutning på sin enhet där datumet visar när bilden kom till denne. Sedan bifoga detta och bilden till åklagaren eller vem som ska ha den, funkar?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Personen som fick bilden av dig tidigare. Är det rätt datum när du skickade bilden till denna person?
Isf kan väl personen göra en skräm skjutning på sin enhet där datumet visar när bilden kom till denne. Sedan bifoga detta och bilden till åklagaren eller vem som ska ha den, funkar?

Jag får kika på det. Men jag tvivlar att det står just det datumet.

Permalänk
Medlem

Okej hörrni, jag tror inte jag hade platstjänst på när jag tog kortet för han som är misstänkt hotade mig också via telefonen och då stängde jag av platstjänsten och platsutdelning, ja allt. Kanske därför jag nu inte der ursprungs datumet och tid på fotot som de så gärna vill ha.
Jag har även anmält personen också och det verkar inte finnas i deras världskarta att jag gjorde det för min säkerhet. Dom har heller inte tagit in mig som vittne för förhör då det var jag som tog kort på personen som blev slagen.
Så det är väl därför jag inte kan se informationen. Men jag tänker väl ändå att deras it säkerhetstekniker bör ju kunna få fram ursprunfsgs datum och tid, eller har jag helt fel??

Permalänk
Medlem

Eftersom du skickade den via whatsapp är det i princip en helt ny bild som skapats när du skickat den så infon du vill ha ut är borta tyvärr

Permalänk
Medlem

De flesta har Google Fotos automatiska säkerhetskopiering påslaget. Så det är möjligt att bilden finns på https://photos.google.com/ , om man loggar in på samma konto som tog den ursprungliga bilden. Har man raderat bilden i Samsungs Galleri-app ligger den fortfarande kvar hos Google om den automatiska säkerhetskopieringen har hunnit köras. Raderar man via Google Foto försvinner väl bilden ur papperskorgen efter en månad eller nåt, både online och i mobilen fotot togs på.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Whatsapp och många andra tar bort/ändrar EXIF-data när det skickas genom de apparna. Och ja, EXIF-data är metadata.

Skrivet av filbunke:

Är EXIF-information verkligen godtagbar i en domstol? Skrämmande isåfall.

Vi har fri bevisprövning i Sverige, det är försvarets sak att såga EXIF vid fotknölarna.