SweClockers vinterdatorer 2022

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Samtidigt tycker jag att det är lite av tjusningen med att bygga egen dator, att det finns mängder av alternativ och att vad som är "rätt" kan stötas och blötas i all oändlighet. Om inte annat skulle ju våra diskussioner här annars snabbt bli ganska trista.

Jag har jobbat med SweClockers i många år och just datorpaket och köprekommendationer har alltid varit omdiskuterade ämnen, särskilt när vi publicerar någonting så efterlängtat som Vinterdatorn. Redaktionen gör verkligen ett gediget jobb och tar hänsyn till så mycket som möjligt, men förr eller senare behöver detta landa i konkreta val. Som vi alla märkt har de senaste åren dessutom varit extra luriga pga. leveransproblem, komponentbrist, valutaförändringar m.m.

Visst finns det alltid utrymme för förbättringar och för oss är det ju bara positivt att så många är engagerade och generösa med feedback. Det är ju så vi kan bli bättre!

Absolut kan man göra olika val, och forumet finns ju alltid som komplement om man vill eller behöver. Jag tror främst det handlar om att medlemmarna här värderar sweclockers varumärke väldigt högt och förväntar sig bara bästa av det bästa när det kommer till en sån här sak. Som alltid är det avvägningar och till slut personlig preferens som avgör.

Personligen skulle jag nog minst dedikera halva budgeten till grafikkort (på ett ungefär), då kan man till och med rymmas med ett 6900XT som objektivt är bättre än 3070 både sett till rasterisiering och raytracing. Sen bygger man en dator runt det med det man har råd med, troligen blir det då veckans erbjudanden och olika från dag till dag, alltså en helt annan grej än det här.

Borde kunna finnas en gyllene väg någonstans mellan dagens fynd och storköps-idén, ska försöka spåna vidare på något som inte är alldeles för komplicerat, finns någonting som jag inte exakt lyckats sätta fingret på och lyckats formulera ännu

Det jag känner är främst att den dyra varianten ’borde’ ha haft ett 4080 eller liknande för att kompensera de andra fina komponenterna (i en helt annan budgetklass alltså), men det är min åsikt och inget generellt. Många hade gjort andra prioriteringar, och det finns absolut väldigt många variabler att ta hänsyn till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Med avseende på ray tracing beror på om man ser 3060 som ett 2560x1440 kort eller ett 1920x1080. Den är definitivt för klen i det förra läget, men finns flertalet titlar (framförallt om de har stöd för DLSS) där man får en lägsta FPS över 60 FPS redan med 3060 i 1920x1080 (och DLSS "quality" fungerar ofta helt OK i 1920x1080).

Om datorn kostar 14000 så tycker ju jag att den får vara 1440p åtminstone, men i vilket fall som helst: 3060 går i princip jämnt med 6700XT i raytracing, medan 6700XT vinner med hästlängder om man stänger av det. Det finns således inget skäl att välja 3060 om de nu kostar samma

https://www.sweclockers.com/test/31552-amd-radeon-rx-6700-xt/...

Jag fattar argumentet om tillgänglighet och ledtider för att skriva artikeln osv, men som situationen ser ut idag har jag svårt att se att någon skall välja 3060 till någonting alls.

Citat:

Men finns fler exempel, saken är att de bara påverkar de som gör just detta men då är det viktigt. Spela under Linux brukar komma upp. Här är den trista sanningen att spelmotorer som Unreal Engine och Unity verkar överhuvudtaget inte testande med något annat än Nvidia (deras propretära drivare, de öppna lär krascha direkt...). Ofta fungerar det ändå på Radeon, men finns kända buggar (oklart om det är i Radeon drivarna eller i UE5/Unity, men inte alls osannolikt att det är det senare...) som inte verkar stå speciellt högt på att-fixa-listan.

Nu spelar inte jag på Linux, men jag tycker att det var ett tag sen man hörde de här tongångarna? För några år sen visst, men inte nyligen.

Citat:

Poängen? Det är inte lika enkelt på GPU-sidan just p.g.a. att det handlar så mycket mer om programvara där och Nvidia har länge varit enda realistiska alternativet inom flertalet områden under allt för lång tid. Förhoppningsvis kan AMD och Intel sammarbeta för att komma ikapp här + kan man acceptera MacOS har Apple gjort stordåd inom GPGPU-område sedan release:en av "Apple Silicon". (På MacOS får man i praktiken rätt mycket slänga ut spelade från datorn i nuläget Positiva är att både UE5 och Unity faktiskt verkar bry sig om Apple Silicon / Metal, stödet är numera riktigt bra!)

CPU-sidan för x86 är enkel då det för konsumenter inte finns någon relevant skillnad i programvarustöd! Enda som spelar roll då är saker som pris och prestanda.

Det där med spelande på Macen har vi varit inne på förr. Som någon som spelade primärt på Macen förr så har jag gett upp. Apple är oftast inte intresserade av spelande, och när de visar lite entusiasm ett år så är det tydligt att de inte begriper vad som krävs.

Unity har varit positiva till Metal så länge det funnits, och den konkurrensen har fått Epic att jobba lite på det också - men det är för iOS, inte för Macen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Att komplett har ett överflöd av Nvidia-kort känns rätt solklart när man ser årets vinterdatorer.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X || AMD Radeon RX 6800 XT Sapphire Nitro+ SE OC || Fractal Design Meshify 2 White || Corsair H150i Elite Capellix 360mm || Corsair RM850X V2 || RAM 32GB Corsair Dominator || PRIME X570 -PRO || SAMSUNG SSD 830 - OCZ-TRION150 - Corsair MP600 - Kingston A2000 || Logitech PRO X || Logitech G502 || Logitech G915 || 7x Corsair QL 120

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av forumtroll1:

Att komplett har ett överflöd av Nvidia-kort känns rätt solklart när man ser årets vinterdatorer.

Ta det lugnt med konspirationsteorierna, vilka komponenter som valdes och varför står ju klart och tydligt i artikeln. Där anges också 6000-serien som tänkbara alternativ. Köp ett Radeon om du föredrar det.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av forumtroll1:

Att komplett har ett överflöd av Nvidia-kort känns rätt solklart när man ser årets vinterdatorer.

Name checks out!

Permalänk
Skrivet av Dimestam:

Ta det lugnt med konspirationsteorierna, vilka komponenter som valdes och varför står ju klart och tydligt i artikeln. Där anges också 6000-serien som tänkbara alternativ. Köp ett Radeon om du föredrar det.

Nu är det inte vad jag vill eller inte vill köpa som är poängen. Det som tar emot är att dessa system känns inte som att de är byggda med konsumentens bästa i tanke. Tänker i första hand på Julian 15 eller Anders 43 som ska köpa sina första system. Jag förstår att marknaden förändras, tillgången ökar/sjunker, priser ökar/sjunker och att dessa planeras en tid innan publicering. Dock finner jag det ytterst osannolikt att ni inte får en komponentlista från komplett att bygga efter, då detta segment är sponsrat av komplett. Rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X || AMD Radeon RX 6800 XT Sapphire Nitro+ SE OC || Fractal Design Meshify 2 White || Corsair H150i Elite Capellix 360mm || Corsair RM850X V2 || RAM 32GB Corsair Dominator || PRIME X570 -PRO || SAMSUNG SSD 830 - OCZ-TRION150 - Corsair MP600 - Kingston A2000 || Logitech PRO X || Logitech G502 || Logitech G915 || 7x Corsair QL 120

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

God kväll! Vi på redaktionen har läst och funderat kring de många olika perspektiven kring vinterdatorerna. Artikeln är nu uppdaterad med en inledande text om hur vi tänker kring Vinterdatorerna-projektet, vilket ni även kan läsa nedan:

Fokus med årets upplaga av vinterdatorerna är inte att erbjuda varken ett mycket hårt prispressat system eller ett system med högsta möjliga prestanda. Precis som tidigare år har SweClockers redaktion valt ut delar som i våra ögon är både kompetenta och erbjuder hög kvalitet – oavsett om det är fysisk, mjukvarumässig eller så kallad "quality of life" som gör bygg- och användarupplevelse trevligare. De olika aspekterna i kombination är tänkta att ge en stabil spelupplevelse i 1080p och 1440p, med förhållandevis god möjlighet att uppgradera i framtiden.

Med hänsyn till det står SweClockers redaktion bakom vårt urval av komponenter i vinterdatorerna 2022 och känner oss ändå nöjda med paketen och hur de är balanserade utefter våra krav och målsättningar. Med det sagt har alla olika behov och preferenser och vi uppskattar alltid konstruktiv kritik och återkoppling kring alla våra projekt, oavsett om det är vinterdatorer, nyheter, test eller något helt annat. På ett par ställen i artikeln finns därför några fler förslag och tips tillagda till den som vill anpassa efter andra aspekter än just våra.

Värt att nämna är att det går att själv "tweaka" Vinterdatorerna med lite andra komponenter hyfsat enkelt. Detta genom att klicka in till någon av datorerna på landningssidan, scrolla ner och klicka på Anpassa inför köp. Där har du möjlighet att byta primärminne, lagring, processor, grafikkort och andra komponenter som du känner kanske är mer anpassade för dina användningsområden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

God kväll! Vi på redaktionen har läst och funderat kring de många olika perspektiven kring vinterdatorerna. Artikeln är nu uppdaterad med en inledande text om hur vi tänker kring Vinterdatorerna-projektet, vilket ni även kan läsa nedan:

Fokus med årets upplaga av vinterdatorerna är inte att erbjuda varken ett mycket hårt prispressat system eller ett system med högsta möjliga prestanda. Precis som tidigare år har SweClockers redaktion valt ut delar som i våra ögon är både kompetenta och erbjuder hög kvalitet – oavsett om det är fysisk, mjukvarumässig eller så kallad "quality of life" som gör bygg- och användarupplevelse trevligare. De olika aspekterna i kombination är tänkta att ge en stabil spelupplevelse i 1080p och 1440p, med förhållandevis god möjlighet att uppgradera i framtiden.

Med hänsyn till det står SweClockers redaktion bakom vårt urval av komponenter i vinterdatorerna 2022 och känner oss ändå nöjda med paketen och hur de är balanserade utefter våra krav och målsättningar. Med det sagt har alla olika behov och preferenser och vi uppskattar alltid konstruktiv kritik och återkoppling kring alla våra projekt, oavsett om det är vinterdatorer, nyheter, test eller något helt annat. På ett par ställen i artikeln finns därför några fler förslag och tips tillagda till den som vill anpassa efter andra aspekter än just våra.

Värt att nämna är att det går att själv "tweaka" Vinterdatorerna med lite andra komponenter hyfsat enkelt. Detta genom att klicka in till någon av datorerna på landningssidan, scrolla ner och klicka på Anpassa inför köp. Där har du möjlighet att byta primärminne, lagring, processor, grafikkort och andra komponenter som du känner kanske är mer anpassade för dina användningsområden.

Fantastiskt! Inget mer att säga!

Permalänk
Medlem

Säkert tagits upp här men kollar man vinterdatorn https://www.komplett.se/product/1221640/gaming/gamingdator/ga...

Så står det 3070 i texten under rubriken men det är ett 3060 som följer med?

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Nicklidstrom:

Säkert tagits upp här men kollar man vinterdatorn https://www.komplett.se/product/1221640/gaming/gamingdator/ga...

Så står det 3070 i texten under rubriken men det är ett 3060 som följer med?

Tack för att du noterade detta. Det var en typo och det är nu korrigerat till 3060.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Skrivet av FlytPojken:

Hur många av dessa vinterdatorer brukar köpas årligen?
Om Webhallen kunde ha 50? BF-datorer på sjukt erbjudande. Då borde Komplett åtminstone ha bra pris på vinterdatorn. Den heter också Sweclockers vinterdator. De tidigare datorerna brukade klassas som relativt givet köp, denna gör de inte.

Ser hellre mer påkostad dator men behåll utan GPU, säg 14-15k och sedan behöver man ange SWEC-rabattkod så blir priset 9999kr.

Skrivet av FlytPojken:

Du får ta från pengar från marknadsföringen. Därför frågar jag antalet datorer vi pratar om. 14-15k gäller alltså rek pris utan några rabatter.

Det går heller inte att sälja en dator dyrare än prisjakt på SWEC. Det är dålig PR.

Skrivet av FlytPojken:

Hej,

1. Aktiviteten i tråden är låg
2. Många inlägg i tråden har andra förslag
3. Få erbjudande med grafikkort specifikt dedikerade till Vinterdatorn(indirekt säger att prioritet låg från Komplett)
4. Priset var inte konkurrenskraftigt när man plockade ihop delarna från flera butiker
5. "Inga" bekräftade "köp" i tråden
6. Inga rekommendationer om datorn nämns i andra trådar om köpråd

Men datorn kanske slog sälj rekord och dessa punkterna behöver man inte bry sig om?

Skrivet av Emil:

Tack för förtydligande,

Det är Sweclockers som väljer ut komponenterna i Vinterdatorn. I år och även året innan har det varit väldigt speciellt då det varit stor komponentbrist.

Vilket skapat stor osäkerhet kring lagersituationer. Prissättning m.m

Här valde Sweclockers en medelväg att presentera ett alternativ utan Grafikkort då tillgången på specifika kort i stort sätt varit omöjligt att förutse.

Hittade lite blandat om mina tankar kring datorn 2021.
Tyvärr får jag en känsla att detta stämmer ganska bra i år också.

Fixa en dedikerad rabattkod till medlemmarna här inne. Bra för att föra data på hur pass bra datorn säljer bland medlemmarna, mindre bra att några inte vill bli "spårade".

Egentligen har jag inga problem med att ni rekommenderar "skit", men undvik gärna att kalla det succé och sånt.

Varför egentligen inte bara erbjuda 50-100 low, 50-100 mid och 50-100 high datorer med Komplett till bra pris? Tänk lite utanför boxen och gör era medlemmar nöjda.

Permalänk
Medlem

Det är tråkigt att ni måste låtsas vara nöjda med dessa byggen på grund av samarbete med återförsäljare. SweClockers primära syfte måste väl ändå vara konsumentupplysning, och det har ni inte lyckats bra med här!

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av ChristofferC:

Det är tråkigt att ni måste låtsas vara nöjda med dessa byggen på grund av samarbete med återförsäljare. SweClockers primära syfte måste väl ändå vara konsumentupplysning, och det har ni inte lyckats bra med här!

Förstår inte riktigt vad du menar med "låtsas". Som det står i text, påpekas i videon och skrivits här i tråden: det är SweClockers som valt ut komponenter, ingen annan.

Permalänk
Medlem

Sjukt att det ska kosta 14 tusen bara för att få spela i 1080p.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Förstår inte riktigt vad du menar med "låtsas". Som det står i text, påpekas i videon och skrivits här i tråden: det är SweClockers som valt ut komponenter, ingen annan.

Problemet är ju att trovärdigheten ifrågasätts när Nvidia har ett stort överskott på RTX 3000 kort och Sweclockers väljer att inkludera dem trots att de har sämre prestanda per krona än andra modeller.

För övrigt så anser jag personligen endast att 16GB är det stora misstaget och där kan jag ej förstå hur ni resonerade, 32GB är minimum idag i en speldator som man ej ska behöva öppna/ändra i på 2-3 år.

Som helhet är de ej OK, för dyra för prestandan de ger och ingen vidare bra rådgivning på datorköp i prisklasserna, tyvärr.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Aeig:

Problemet är ju att trovärdigheten ifrågasätts när Nvidia har ett stort överskott på RTX 3000 kort och Sweclockers väljer att inkludera dem trots att de har sämre prestanda per krona än andra modeller.

För övrigt så anser jag personligen endast att 16GB är det stora misstaget och där kan jag ej förstå hur ni resonerade, 32GB är minimum idag i en speldator som man ej ska behöva öppna/ändra i på 2-3 år.

Som helhet är de ej OK, för dyra för prestandan de ger och ingen vidare bra rådgivning på datorköp i prisklasserna, tyvärr.

Mvh

Som det står i texten:
Om huvudsyftet är att spela tungdrivna single player-spel med inställningarna uppskruvade högt finns DLSS samt FSR som hjälpredor för att öka på bildfrekvensen något. Det ska dock tilläggas att det påtagligt kraftfullare Geforce RTX 3060 Ti stundtals finns att fynda för bra pris och det kan då vara värt att skjuta till lite extra pengar för den extra prestandan om plånboken tillåter. Vid publicering har därtill läget skiftat och med god tillgång på alternativ från AMD är det väl värt att slå ett öga på exempelvis Radeon RX 6700 XT och RX 6750 XT.

Om du vill köpa Vinterdatorerna med andra komponenter än de vi valt ut är det verkligen busenkelt. Klicka till valfri version av Vinterdatorerna, scrolla ner till Anpassa inför köp och sedan gör de justeringar du vill göra. Som att köra AMD-kort eller lägga till ytterligare 16GB primärminne.

Permalänk
Medlem

för mig förtäljer denna artikeln det man anat länge nu, sweclockers glider ifrån sina kärn-värderingar å blir mer och mer svensson orienterad(avg joe), man dikterar vad som är ok och funkar men utan att ens anstränga sig att hjälpa dem att hitta nåt som är mer prisvärt. Som förr i tiden när man gick till siba/onoff och en familj blev påprackad en olivetti/ibm aptiva å sånt skräp när det fanns bra mycket bättre alternativ hos de lokala dator affärerna, vilket familjen inte ens hade någon aning om att dessa affärer ens erbjöd färdiga datorer.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

ingen 4k dator ☹️

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

ingen 4k dator ☹️

Går att ordna en riktigt bra för drygt 23 000.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Kan vi slippa 212 i år? Tycker den är rätt tråkig monteringsmässigt fortfarande. Inte utvecklats direkt på över 10 år, speciellt så and har med backplaten som bör utnyttjas.

Be quiet har om man ser till manualen fått en bra montering. Då Pure rock 2 och 2 slim, vet inte om slim är sämre än 212.
Speciellt då ett av alternativen är nästan garanterat en 5600 och att då använda orginal backplaten är mycket trevligt, och i 2 slims fall även latchfästet också.
Har 5600 samma kylare som x modellen? för den är ändå good enough för de flesta.

Edit: Ahh såg inte att det var en video länkad. Att jag gissade att det var en 212 black edition haha. My gripe still stands, speciellt för 212 black edition som är rätt dyr så tycker jag en pure rock 2 är en bättre kylare på många sätt.
12400f är bra val också. Bara är trött på att se 212, var populär när den kosta 249 2012-2014 och har använt den i många byggen men nu har många konkurenter mycket bättre montering så ser jag ingen anledning att ha en 212 längre
[video]

[/video]

Köpte en ag400 för 299kr. Kyler min 5700x utan problem samt var lätt att montera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

för mig förtäljer denna artikeln det man anat länge nu, sweclockers glider ifrån sina kärn-värderingar å blir mer och mer svensson orienterad(avg joe), man dikterar vad som är ok och funkar men utan att ens anstränga sig att hjälpa dem att hitta nåt som är mer prisvärt. Som förr i tiden när man gick till siba/onoff och en familj blev påprackad en olivetti/ibm aptiva å sånt skräp när det fanns bra mycket bättre alternativ hos de lokala dator affärerna, vilket familjen inte ens hade någon aning om att dessa affärer ens erbjud färdiga datorer.

Jo har känts som det glidit åt det hållet i nåt år nu tyvärr ☹️

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Som det står i texten:
Om huvudsyftet är att spela tungdrivna single player-spel med inställningarna uppskruvade högt finns DLSS samt FSR som hjälpredor för att öka på bildfrekvensen något. Det ska dock tilläggas att det påtagligt kraftfullare Geforce RTX 3060 Ti stundtals finns att fynda för bra pris och det kan då vara värt att skjuta till lite extra pengar för den extra prestandan om plånboken tillåter. Vid publicering har därtill läget skiftat och med god tillgång på alternativ från AMD är det väl värt att slå ett öga på exempelvis Radeon RX 6700 XT och RX 6750 XT.

Om du vill köpa Vinterdatorerna med andra komponenter än de vi valt ut är det verkligen busenkelt. Klicka till valfri version av Vinterdatorerna, scrolla ner till Anpassa inför köp och sedan gör de justeringar du vill göra. Som att köra AMD-kort eller lägga till ytterligare 16GB primärminne.

vilket många vanliga här på swec inte vet om och går blint på det ni skrivit tyvärr :/

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av DST:

för mig förtäljer denna artikeln det man anat länge nu, sweclockers glider ifrån sina kärn-värderingar å blir mer och mer svensson orienterad(avg joe), man dikterar vad som är ok och funkar men utan att ens anstränga sig att hjälpa dem att hitta nåt som är mer prisvärt. Som förr i tiden när man gick till siba/onoff och en familj blev påprackad en olivetti/ibm aptiva å sånt skräp när det fanns bra mycket bättre alternativ hos de lokala dator affärerna, vilket familjen inte ens hade någon aning om att dessa affärer ens erbjud färdiga datorer.

Det där är ju bara konspiratoriskt. Målet är att ta fram en produkt till SweC:are och potentiella SweC:are som Sweclockers kan stå för. Och resultatet blev Vinterdatorerna.

Men med det sagt. SweClockers är ett stort forum med många åsikter. Som det visats gång på gång i denna tråd, och i hela Köpråds-delen, finns det gott om alternativ. Det finns extremt många kunniga datorentusiaster som kan sätta ihop komponenter av olika slag och inget stoppar dig från att ta deras råd i stället för att välja Vinterdatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

vilket många vanliga här på swec inte vet om och går blint på det ni skrivit tyvärr :/

jupp, att sweclockers ens rekommenderar ett moderkort för nästan 4k i 3070/i5 paketet... wtf!!! snacka om urulsna tips! kunde ha fått ett 3080/6900xt istället om de gick ner till ett 2k moderkort, de syns i sömmarna att de inte bryr sig vad de rekommenderar då de tappat fotfästet om verkligheten totalt.

Skrivet av Enviro:

Det där är ju bara konspiratoriskt. Målet är att ta fram en produkt till SweC:are och potentiella SweC:are som Sweclockers kan stå för. Och resultatet blev Vinterdatorerna.

Men med det sagt. SweClockers är ett stort forum med många åsikter. Som det visats gång på gång i denna tråd, och i hela Köpråds-delen, finns det gott om alternativ. Det finns extremt många kunniga datorentusiaster som kan sätta ihop komponenter av olika slag och inget stoppar dig från att ta deras råd i stället för att välja Vinterdatorn.

bryr mig inte alls vad du kallar det, konspiratorisk eller ej, kallar det som jag ser det. Ni har tappat tråden för länge sen, hårdvaru-entusiast tråden vill säga.

hur fasiken kan ni ha ett 4k moderkort i ett paket med en i5a och 3070 och med bara 16gb ram? alltså va, hur?!

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Komplett har faktiskt 2021 års vinterdator kvar med AMD grafikkort
https://www.komplett.se/product/1203874/gaming/gamingdator/ga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

jupp, att sweclockers ens rekommenderar ett moderkort för nästan 4k i 3070/i5 paketet... wtf!!! snacka om urulsna tips! kunde ha fått ett 3080/6900xt istället om de gick ner till ett 2k moderkort, de syns i sömmarna att de inte bryr sig vad de rekommenderar då de tappat fotfästet om verkligheten totalt.

bryr mig inte alls vad du kallar det, konspiratorisk eller ej, kallar det som jag ser det. Ni har tappat tråden för länge sen, hårdvaru-entusiast tråden vill säga.

hur fasiken kan ni ha ett 4k moderkort i ett paket med en i5a och 3070 och med bara 16gb ram? alltså va, hur?!

jo förstår inte det heller 🤔 men e ju sponsrat av komplett så är väl dom som satt ihop paketen åt dom skulle jag tro? försöka bli av med saker som säljer dåligt för dom.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Digital fyndjägare

Oj, detta måste vara den absolut sämsta rekommendationen någonsin.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Komplett har faktiskt 2021 års vinterdator kvar med AMD grafikkort
https://www.komplett.se/product/1203874/gaming/gamingdator/ga...

Väldigt likvärdiga (många exakt likadana) delar på Inet går på ca 17 200 kr med Windows och montering så kan det priset verkligen stämma? Då ska nämnas att flera av delarna verkligen inte är prisvärda på Inet så det går att få en dator med liknande prestanda flera tusen billigare än 17 200 kr.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

jupp, att sweclockers ens rekommenderar ett moderkort för nästan 4k i 3070/i5 paketet... wtf!!! snacka om urulsna tips! kunde ha fått ett 3080/6900xt istället om de gick ner till ett 2k moderkort, de syns i sömmarna att de inte bryr sig vad de rekommenderar då de tappat fotfästet om verkligheten totalt.

bryr mig inte alls vad du kallar det, konspiratorisk eller ej, kallar det som jag ser det. Ni har tappat tråden för länge sen, hårdvaru-entusiast tråden vill säga.

hur fasiken kan ni ha ett 4k moderkort i ett paket med en i5a och 3070 och med bara 16gb ram? alltså va, hur?!

De rekommenderar tyvärr så "balanserade" datorer att det knappt går att kalla de för spelinriktade datorer. Att exempelvis 20% av budgeten går åt ett moderkort är faktiskt inte klokt. Förr rymdes väl moderkort, ram, PSU, chassi inom 35% av budgeten för Swecs vinterdatorer... De var aldrig de mest kompletta datorerna för allätaren men de gav enorm value för den som spelar spel.

Jag tror deras prioriteringar ligger helt fel. Just nu känns det som tillgänglighet (hos Komplett?) gått före allt annat, pris och prestanda får stå åt sidan. Kanske är det en effekt av hur skev datormarknaden ser ut idag efter senaste två årens brist. Swec kanske helt enkelt känner sig "tvingade" att rekommendera något som går att få tag på överdrivet lätt för att bara slippa tjafs om brist hit och dit.

Att tillgång är viktigt för att kunna ge en rekommendation råder det ingen tvivel om men herregud, om pris och prestanda ska ignoreras totalt blir ju rekommendationen i form av årets Vinterdatorer inte mycket till värde.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av DST:

jupp, att sweclockers ens rekommenderar ett moderkort för nästan 4k i 3070/i5 paketet... wtf!!! snacka om urulsna tips! kunde ha fått ett 3080/6900xt istället om de gick ner till ett 2k moderkort, de syns i sömmarna att de inte bryr sig vad de rekommenderar då de tappat fotfästet om verkligheten totalt.

bryr mig inte alls vad du kallar det, konspiratorisk eller ej, kallar det som jag ser det. Ni har tappat tråden för länge sen, hårdvaru-entusiast tråden vill säga.

hur fasiken kan ni ha ett 4k moderkort i ett paket med en i5a och 3070 och med bara 16gb ram? alltså va, hur?!

Gällande moderkortet handlar det ju om framtidssäkrande. Detta står i artikeln:
Likt på moderkortet i det enklare bygget har även MSI:s Z790-bestyckade moderkort stöd för Wifi 6 samt Bluetooth 5.2. Även här föll valet på ett moderkort som nyttjar DDR4, av samma anledning som för den andra datorn. Tillgängliheten och priset nu är visserligen i ett bättre läge än tidigare, men det går att spara en hyfsat stor slant genom att välja DDR4. Här finns dock utrymme att välja ett moderkort som stödjer den nyare standarden. På samma vis kan det vara värt att kolla på modeller med något mer påkostad strömförsörjning om överklockning och en mer påkostad processormodell står på agendan.

Helt ok att inte hålla med och ha andra tankar. Och det är ju bara uppskattat! Alla kan dock inte nöjas av resultatet, men vi kommer alltid se till at Vinterdatorerna är något som vi SweClockers kan stå bakom.