Microsoft Office som normala människor

Permalänk
Medlem

Microsoft Office som normala människor

Så, för Guds skull, kan man nuförtiden bara köpa ett standalone Microsoft Office program, installera på en dator och bara använda det UTAN att behöva prenumerera och alltså betala för exakt samma program år efter år?

Förr i tiden betalade man en enda gång för ett enda program. Hur det ens kan vara acceptabelt att betala flerfaldigt för exakt samma program nuförtiden är för mig okänt.

Någon som har ett tips?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

open office / libre office ?

Permalänk
Medlem

Behöver alltså ett tips på var man kan köpa Microsoft Office standalone.

EDIT: Jaha, ser att Libre Office är gratis. Men är det lika gediget som Microsoft Office?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av King D:

Behöver alltså ett tips på var man kan köpa Microsoft Office standalone.

EDIT: Jaha, ser att Libre Office är gratis. Men är det lika gediget som Microsoft Office?

Jag vet folk som nyligen köpte en fast licens men det är tal på att det bara ska gå prenumerera.

På din sista fråga är svaret lite. Som jag har ett barn som önskar mig en ps5a i julklapp, de finns inte att köpa. Fungerar en ps4a likabra? Där många kommer säga att de inte ser den minsta skillnaden på konsolerna. Och likandant med Office vs Libre.

Men generellt vanligt folk för privat bruk så är Microsoft Office bara onödigt. Dessa personer gör inget krävande och det gör inte så mycket om deras enkla worddokument inte skulle se exakt likadan ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Behöver alltså ett tips på var man kan köpa Microsoft Office standalone.

EDIT: Jaha, ser att Libre Office är gratis. Men är det lika gediget som Microsoft Office?

Är det något specifikt i MS Office du absolut behöver?

Jag använder LibreOffice och har inte upptäckt någon funktion jag saknat.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Behöver alltså ett tips på var man kan köpa Microsoft Office standalone.

EDIT: Jaha, ser att Libre Office är gratis. Men är det lika gediget som Microsoft Office?

Ja, det är utmärkt för en normal användare

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

open office / libre office ?

Tack för tipset! Visst inte att Libre Office existerade förrän nu.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag vet folk som nyligen köpte en fast licens men det är tal på att det bara ska gå prenumerera.

På din sista fråga är svaret lite. Som jag har ett barn som önskar mig en ps5a i julklapp, de finns inte att köpa. Fungerar en ps4a likabra? Där många kommer säga att de inte ser den minsta skillnaden på konsolerna. Och likandant med Office vs Libre.

Men generellt vanligt folk för privat bruk så är Microsoft Office bara onödigt. Dessa personer gör inget krävande och det gör inte så mycket om deras enkla worddokument inte skulle se exakt likadan ut.

Skrivet av Alphahanne:

Är det något specifikt i MS Office du absolut behöver?

Jag använder LibreOffice och har inte upptäckt någon funktion jag saknat.

Installera precis Libre Office och det ser ut som att det har alla de funktioner jag behöver, inkl. att exportera som PDF.

Höll på att bli galen på det här med att prenumerera, snacka om att sno pengar från folk och låta de betala för ett och samma program flerfaldigt, tack gode Gud för Sweclockers forum

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Behöver alltså ett tips på var man kan köpa Microsoft Office standalone.

EDIT: Jaha, ser att Libre Office är gratis. Men är det lika gediget som Microsoft Office?

Ja, det går alldeles utmärkt. Jag har själv gjort det. Se inlägget under ditt inlägg jag citerar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Du kan köpa en sådan version, antingen på exempelvis Elgiganten eller Inet.
Jag använder Office 365, prenumerationstjänsten, för att få möjlighet att ha 1 TB OneDrive.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Det är nog Office 2021 du letar efter.

Som jag förstått det är det i EU lagligt att sälja OEM-nycklar, finns ett gäng återförsäljare av sådana.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Du kan köpa en sådan version, antingen på exempelvis Elgiganten eller Inet.
Jag använder Office 365, prenumerationstjänsten, för att få möjlighet att ha 1 TB OneDrive.

Har inte varit på just Elgiganten men var hos både Webhallen och MediaMarkt vilka enbart hade prenumerations-versionerna.

Skrivet av HugSeal:

Det är nog Office 2021 du letar efter.

Som jag förstått det är det i EU lagligt att sälja OEM-nycklar, finns ett gäng återförsäljare av sådana.

Kommer prova att använda Libre Office ett tag men då vet jag att det i sådana fall är MS Office 2021 jag behöver om jag vill ha ett standalone program.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

LibreOffice kan säkert funka för många, men åtminstone Excel-motsvarigheten är mycket sämre, i synnerhet för grafer/diagram. Så till den grad att jag gav upp och nu har ett abonnemang för typ 70 spänn i månaden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av King D:

Har inte varit på just Elgiganten men var hos både Webhallen och MediaMarkt vilka enbart hade prenumerations-versionerna.

Då är dom okunniga. Däremot finns inte Outlook tydligen i detta paket.
https://www.webhallen.com/se/product/342126-Office-2021-Home-...

Ett annat alternativ är Google Docs. Eller Microsoft Word online som även det ger dig vissa grundläggande alternativ.
Googles
https://docs.google.com/
https://docs.google.com/spreadsheets

Den stora skillnaden mellan LibreOffice och Microsoft Office är att du ibland kan råka ut för att filerna ser lite olika ut beroende på om du har skrivit dom i Microsoft Word eller i LibreOffice Word och öppnar i det andra programmet.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Då är dom okunniga. Däremot finns inte Outlook tydligen i detta paket.
https://www.webhallen.com/se/product/342126-Office-2021-Home-...

Ett annat alternativ är Google Docs. Eller Microsoft Word online som även det ger dig vissa grundläggande alternativ.
Googles
https://docs.google.com/
https://docs.google.com/spreadsheets

Den stora skillnaden mellan LibreOffice och Microsoft Office är att du ibland kan råka ut för att filerna ser lite olika ut beroende på om du har skrivit dom i Microsoft Word eller i LibreOffice Word och öppnar i det andra programmet.

Ja, okunniga eller kanske bara vill sälja prenumerationer. Förutom för Microsoft så betyder det ju att själva butikerna tar mina pengar år efter år om jag nu väljer en prenumeration.

Får i värsta fall köpa MC Office 2021 som du länkare till om jag inte är nöjd med Libre.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Det finns ju massa gråhandlare som säljer Microsoft Office 2021 i olika versioner från 200kr.

Permalänk
Medlem

Mmm kom upp tips om det här på Swec för inte så länge sen om office 2021 pro plus för 29 dollar:
#19865433

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Ja, okunniga eller kanske bara vill sälja prenumerationer. Förutom för Microsoft så betyder det ju att själva butikerna tar mina pengar år efter år om jag nu väljer en prenumeration.

Får i värsta fall köpa MC Office 2021 som du länkare till om jag inte är nöjd med Libre.

Kan ha fel men det verkar som du missat att PeCe i sitt inlägg redan länkade till MS och engångslicenser. Och som några redan nämnt kan du eventuellt köpa nyckeln billigare någon annan stans.

Och nej. Det är MS som får pengarna, i alla fall 95% av dem, om du prenumererar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net