Företag påstår att de inte kan skicka kundservice-chattar på mejl av juridiska skäl

Permalänk

Företag påstår att de inte kan skicka kundservice-chattar på mejl av juridiska skäl

Jag har som vana att alltid spara ner chattar med kundservice. Dels för att jag av erfarenhet vet att det kan vara bra att ha när företag försöker förneka fel eller slippa undan ansvar - dels för att jag inte ska glömma bort vad jag får för svar när det gäller saker som kan vara bra att veta för framtiden.

Min mobiloperatör - en ständig källa till nya supportärenden i chatten - använder Zendesk och i chatt-widgeten har det alltid funnits en knapp för att "Skicka en kopia av chatten till mejl" när chatten är klar. Nu finns inte den knappen längre. Jag passade på att fråga min operatör varför.

Svaret jag fick var att det beror på "den nya Lagen om Elektronisk Kommunikation (LEK) som kom under sommaren. Det hindrar tyvärr oss från att skicka ut chattkopior över mail. [...] Spelar ingen roll om vi har ditt godkännande dessvärre".

Detta tyckte jag lät lite märkligt, att det även med kundens godkännande/på kundens begäran inte skulle vara lagligt att skicka ut en kopia på chatten. Speciellt med tanke på att det finns andra stora svenska företag som fortfarande erbjuder den möjligheten.

Lagen som refereras återfinns här: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...
Men det är ingen idé att försöka läsa och tolka hela lagen själv som privatperson. Undrar istället om någon med insyn eller personlig erfaranhet kan uttala sig om vad som gäller. Är det verkligen olagligt att skicka ut kopior på chattkonversationer med kundservice hos svenska företag?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Uppger du namn och person info för att identifiera dig i chatten? Om man gör det, blir det då inte en GDPR fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Jag har som vana att alltid spara ner chattar med kundservice. Dels för att jag av erfarenhet vet att det kan vara bra att ha när företag försöker förneka fel eller slippa undan ansvar - dels för att jag inte ska glömma bort vad jag får för svar när det gäller saker som kan vara bra att veta för framtiden.

Min mobiloperatör - en ständig källa till nya supportärenden i chatten - använder Zendesk och i chatt-widgeten har det alltid funnits en knapp för att "Skicka en kopia av chatten till mejl" när chatten är klar. Nu finns inte den knappen längre. Jag passade på att fråga min operatör varför.

Svaret jag fick var att det beror på "den nya Lagen om Elektronisk Kommunikation (LEK) som kom under sommaren. Det hindrar tyvärr oss från att skicka ut chattkopior över mail. [...] Spelar ingen roll om vi har ditt godkännande dessvärre".

Detta tyckte jag lät lite märkligt, att det även med kundens godkännande/på kundens begäran inte skulle vara lagligt att skicka ut en kopia på chatten. Speciellt med tanke på att det finns andra stora svenska företag som fortfarande erbjuder den möjligheten.

Lagen som refereras återfinns här: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...
Men det är ingen idé att försöka läsa och tolka hela lagen själv som privatperson. Undrar istället om någon med insyn eller personlig erfaranhet kan uttala sig om vad som gäller. Är det verkligen olagligt att skicka ut kopior på chattkonversationer med kundservice hos svenska företag?

Skrivet av hinneinisanni:

Uppger du namn och person info för att identifiera dig i chatten? Om man gör det, blir det då inte en GDPR fråga?

Min tanke också, så fort det går att identifiera dig utifrån uppgifterna som är sparade tillsammans med chatten gäller gdpr och du borde då kunna begära ut det från dem med stöd av gdpr. Skulle va kul att se hur det går om du testar!

Edit: läste lite i Lag (2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning.
1 kap
Avvikande bestämmelser i annan författning
6 § Om en annan lag eller en förordning innehåller någon bestämmelse som avviker från denna lag, tillämpas den bestämmelsen.

Gdpr blir ju ganska tandlöst så länge man inte är eller har en jurist som är väl insatt och kan argumentera för sig om någon motsätter sig en begäran.

Tillägg
Permalänk
Medlem

Registerutdrag får du ofta bara som post, även om det står i dataskyddsförordningen att det ska ske i elektronisk form om möjligt, om begäran kommer in elektroniskt.

Om möjligt är däremot inte samma sak som att det måste.

Permalänk
Skrivet av hinneinisanni:

Uppger du namn och person info för att identifiera dig i chatten? Om man gör det, blir det då inte en GDPR fråga?

Skrivet av Lofen:

Min tanke också, så fort det går att identifiera dig utifrån uppgifterna som är sparade tillsammans med chatten gäller gdpr och du borde då kunna begära ut det från dem med stöd av gdpr. Skulle va kul att se hur det går om du testar!

Edit: läste lite i Lag (2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning.
1 kap
Avvikande bestämmelser i annan författning
6 § Om en annan lag eller en förordning innehåller någon bestämmelse som avviker från denna lag, tillämpas den bestämmelsen.

Gdpr blir ju ganska tandlöst så länge man inte är eller har en jurist som är väl insatt och kan argumentera för sig om någon motsätter sig en begäran.

Skrivet av Petterk:

Registerutdrag får du ofta bara som post, även om det står i dataskyddsförordningen att det ska ske i elektronisk form om möjligt, om begäran kommer in elektroniskt.

Om möjligt är däremot inte samma sak som att det måste.

Många tankar om GDPR. Företaget nämnde inte GDPR, utan det skulle endast ha med den nya LEK att göra. Menar du @Lofen att den paragraf du nämner innebär att LEK står över GDPR? Vad säger LEK isf om det här?

När man startar en chatt lämnar man e-post och frivilligen namn & telefonnummer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

När man startar en chatt lämnar man e-post och frivilligen namn & telefonnummer.

GDPR gäller, LEK säger bara att uppgifter ska skyddas.

Hur en chatt där programvaran används över hela världen kan fungera har ingen relevans, den funktionen betyder inte att uppgifterna är säkra om de automatiskt skickas på e-post. Finns inget krav på att du ska få utdrag på annat vis än post. Vidare är det bara en sammanfattning av uppgifterna du har rätt att få ut, så uppgiftslämnande sköts av de som är insatta i detta.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marsupilami:

Många tankar om GDPR. Företaget nämnde inte GDPR, utan det skulle endast ha med den nya LEK att göra. Menar du @Lofen att den paragraf du nämner innebär att LEK står över GDPR? Vad säger LEK isf om det här?

När man startar en chatt lämnar man e-post och frivilligen namn & telefonnummer.

Företaget kanske helt enkelt inte lagrar chatten utan den sker i realtid och inte lagras ? Inte en aning om det är så den funkar men det skulle kunna vara en orsak att de helt enkelt inte har nått att skicka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Företaget kanske helt enkelt inte lagrar chatten utan den sker i realtid och inte lagras ? Inte en aning om det är så den funkar men det skulle kunna vara en orsak att de helt enkelt inte har nått att skicka.

De sa ingenting om att de inte har, bara att de inte får. De har dessutom sparat chattar tidigare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag fick chattloggar från Göteborg Energi skickade till mig via vanlig post för en månad sedan. Samma regler som gäller frö dem borde gälla för din teleoperatör

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KarlHelmer:

Jag fick chattloggar från Göteborg Energi skickade till mig via vanlig post för en månad sedan. Samma regler som gäller frö dem borde gälla för din teleoperatör

Ja det kan ju även bero på att man inte kan maila uppgifterna eftersom de då även garanterat kommer att hamna hos någon annan om man använder någon av mailtjänsterna från techjättarna, de läser och lagrar allt vilket också kan ge problem med gdpr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det kan ju även bero på att man inte kan maila uppgifterna eftersom de då även garanterat kommer att hamna hos någon annan om man använder någon av mailtjänsterna från techjättarna, de läser och lagrar allt vilket också kan ge problem med gdpr.

De får införa system för att skicka en elektronisk förfrågan elektroniskt, det kan vara att du legitimerar dig med bankid och skriver in e-post, det kan vara krypterad e-post, det kan vara digital brevlåda som Kivra.

MEN de behöver inte och det är absolut inte kundtjänst som skickar ut dina uppgifter, det är någon med just ansvar för personuppgifter. De behöver sina egna rutiner där de vet att de lämnar ut uppgifter till rätt person och ska hantera en stor mängd olika system så att använda sig av system inbyggda i ett chattverktyg är nog uteslutet.

Permalänk
Medlem

Precis som flera andra nämnt så har du rätt med stöd av GDPR att begära ut den data som finns sparad om dig eller som är knutet till ditt konto, chattkommunikationen bör vara just sådan.

Fick du svar på om dom kunde erbjuda andra leveranssätt än just e-post?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Jag har som vana att alltid spara ner chattar med kundservice. Dels för att jag av erfarenhet vet att det kan vara bra att ha när företag försöker förneka fel eller slippa undan ansvar - dels för att jag inte ska glömma bort vad jag får för svar när det gäller saker som kan vara bra att veta för framtiden.

Min mobiloperatör - en ständig källa till nya supportärenden i chatten - använder Zendesk och i chatt-widgeten har det alltid funnits en knapp för att "Skicka en kopia av chatten till mejl" när chatten är klar. Nu finns inte den knappen längre. Jag passade på att fråga min operatör varför.

Svaret jag fick var att det beror på "den nya Lagen om Elektronisk Kommunikation (LEK) som kom under sommaren. Det hindrar tyvärr oss från att skicka ut chattkopior över mail. [...] Spelar ingen roll om vi har ditt godkännande dessvärre".

Detta tyckte jag lät lite märkligt, att det även med kundens godkännande/på kundens begäran inte skulle vara lagligt att skicka ut en kopia på chatten. Speciellt med tanke på att det finns andra stora svenska företag som fortfarande erbjuder den möjligheten.

Lagen som refereras återfinns här: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...
Men det är ingen idé att försöka läsa och tolka hela lagen själv som privatperson. Undrar istället om någon med insyn eller personlig erfaranhet kan uttala sig om vad som gäller. Är det verkligen olagligt att skicka ut kopior på chattkonversationer med kundservice hos svenska företag?

Skrivet av KarlHelmer:

Jag fick chattloggar från Göteborg Energi skickade till mig via vanlig post för en månad sedan. Samma regler som gäller frö dem borde gälla för din teleoperatör

Min förmodan är att själva kärnan i operatörens svar var "Det hindrar tyvärr oss från att skicka ut chattkopior över mail".

Dvs, problemet regelmässigt är förmodligen inte att skicka en kopia, utan specifikt att skicka en kopia via epost (eller annan överföringsmekanism med motsvarande integritetsproblem).
Sedan har deras verktyg förmodligen bara stöd för att skicka kopior via epost, så det blir väl "nej" rakt av tillsvidare.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Precis som flera andra nämnt så har du rätt med stöd av GDPR att begära ut den data som finns sparad om dig eller som är knutet till ditt konto, chattkommunikationen bör vara just sådan.

Fick du svar på om dom kunde erbjuda andra leveranssätt än just e-post?

Ja, OM chattkommunikationen sparas (inget vi vet med säkerhet) så kan man rimligen få ut den med stöd i GDPR, men då via en jämförelsevis långsam och bökig process.

Typ ctrl-a, ctrl-c notepad ctrl-v lär spara mycket huvudvärk i jämförelse.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja det kan ju även bero på att man inte kan maila uppgifterna eftersom de då även garanterat kommer att hamna hos någon annan om man använder någon av mailtjänsterna från techjättarna, de läser och lagrar allt vilket också kan ge problem med gdpr.

Skrivet av Petterk:

De får införa system för att skicka en elektronisk förfrågan elektroniskt, det kan vara att du legitimerar dig med bankid och skriver in e-post, det kan vara krypterad e-post, det kan vara digital brevlåda som Kivra.

MEN de behöver inte och det är absolut inte kundtjänst som skickar ut dina uppgifter, det är någon med just ansvar för personuppgifter. De behöver sina egna rutiner där de vet att de lämnar ut uppgifter till rätt person och ska hantera en stor mängd olika system så att använda sig av system inbyggda i ett chattverktyg är nog uteslutet.

Skrivet av LemurenSwe:

Precis som flera andra nämnt så har du rätt med stöd av GDPR att begära ut den data som finns sparad om dig eller som är knutet till ditt konto, chattkommunikationen bör vara just sådan.

Fick du svar på om dom kunde erbjuda andra leveranssätt än just e-post?

Skrivet av evil penguin:

Min förmodan är att själva kärnan i operatörens svar var "Det hindrar tyvärr oss från att skicka ut chattkopior över mail".

Dvs, problemet regelmässigt är förmodligen inte att skicka en kopia, utan specifikt att skicka en kopia via epost (eller annan överföringsmekanism med motsvarande integritetsproblem).
Sedan har deras verktyg förmodligen bara stöd för att skicka kopior via epost, så det blir väl "nej" rakt av tillsvidare.

Ja, GDPR funkar ju i teorin, men är i praktiken alldeles för omständigt om man bara vill spara ned chattkonversationer. Ctrl+A, Ctrl+C, Ctrl+V är enkelt, men blir en enda röra när man klistrar in det. Jag har försökt "Spara sida som..." också för att få med HTML/CSS-märkningen så att det ska bli läsbart, men den möjligheten är tydligen blockerad av Zendesk (går inte att se källkod i chatt-widgeten, resultatet blir bara blankt). Dessutom vill jag inte ha en massa textfiler drällande, vill hellre att all kundservicekontakt ligger samlad i min mejlkorg.

Frågan är varför det gick tidigare att skicka ut mejl via Zendesks inbyggda funktion, men inte längre. När det dessutom finns andra företag som fortfarande erbjuder den möjligheten (fastän de inte använder just Zendesk). Men om chattarna fortfarande sparas, kan väl inte själva handlingen att mejla dem till mig införa några ytterligare integritetsproblem. Om chattarna lagras hos Zendesk så har ju Zendesk redan tillgång till datan, om chattarna inte lagras hos Zendesk så behöver väl inte min operatör skicka dem till Zendesk bara för att jag ska få dem?

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marsupilami:

Ja, GDPR funkar ju i teorin, men är i praktiken alldeles för omständigt om man bara vill spara ned chattkonversationer. Ctrl+A, Ctrl+C, Ctrl+V är enkelt, men blir en enda röra när man klistrar in det. Jag har försökt "Spara sida som..." också för att få med HTML/CSS-märkningen så att det ska bli läsbart, men den möjligheten är tydligen blockerad av Zendesk (går inte att se källkod i chatt-widgeten, resultatet blir bara blankt). Dessutom vill jag inte ha en massa textfiler drällande, vill hellre att all kundservicekontakt ligger samlad i min mejlkorg.

Frågan är varför det gick tidigare att skicka ut mejl via Zendesks inbyggda funktion, men inte längre. När det dessutom finns andra företag som fortfarande erbjuder den möjligheten (fastän de inte använder just Zendesk). Men om chattarna fortfarande sparas, kan väl inte själva handlingen att mejla dem till mig införa några ytterligare integritetsproblem. Om chattarna lagras hos Zendesk så har ju Zendesk redan tillgång till datan, om chattarna inte lagras hos Zendesk så behöver väl inte min operatör skicka dem till Zendesk bara för att jag ska få dem?

Jo mail i sig självt är oftast inte ok om de innehåller personuppgifter, det är väldigt få mailsystem som inte bryter mot gdpr och det är dessutom stor risk att mail hamnar fel.
Lagringen av chattar kan göras betydligt säkrare och enligt gdpr så det är skillnad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Ja, GDPR funkar ju i teorin, men är i praktiken alldeles för omständigt om man bara vill spara ned chattkonversationer. Ctrl+A, Ctrl+C, Ctrl+V är enkelt, men blir en enda röra när man klistrar in det. Jag har försökt "Spara sida som..." också för att få med HTML/CSS-märkningen så att det ska bli läsbart, men den möjligheten är tydligen blockerad av Zendesk (går inte att se källkod i chatt-widgeten, resultatet blir bara blankt). Dessutom vill jag inte ha en massa textfiler drällande, vill hellre att all kundservicekontakt ligger samlad i min mejlkorg.

Frågan är varför det gick tidigare att skicka ut mejl via Zendesks inbyggda funktion, men inte längre. När det dessutom finns andra företag som fortfarande erbjuder den möjligheten (fastän de inte använder just Zendesk). Men om chattarna fortfarande sparas, kan väl inte själva handlingen att mejla dem till mig införa några ytterligare integritetsproblem. Om chattarna lagras hos Zendesk så har ju Zendesk redan tillgång till datan, om chattarna inte lagras hos Zendesk så behöver väl inte min operatör skicka dem till Zendesk bara för att jag ska få dem?

De ska hålla koll på vilka uppgifter som lämnas ut och har uppdaterat sina rutiner. De behöver inte skicka det på e-post, och då behöver de inte skicka något på e-post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Frågan är varför det gick tidigare att skicka ut mejl via Zendesks inbyggda funktion, men inte längre. När det dessutom finns andra företag som fortfarande erbjuder den möjligheten (fastän de inte använder just Zendesk).

Därför att de stängt av funktionen, med tidigare diskuterad motivation?

Att andra bolag inte gjort samma tolkning, eller att för den delen kanske inte öht uppmärksammat regeländringar och bara kört på som vanligt betyder ju dock inte nödvändigtvis att just denna tolking är "fel".

Huruvida denna tolkning av lagstiftningen är "korrekt" känner jag mer är en fråga för Lawclockers, jag vet inte hur sannolikt det är att vi kommer få fram någon tillfredställande teori som folk är överens om.

Skrivet av Marsupilami:

Men om chattarna fortfarande sparas, kan väl inte själva handlingen att mejla dem till mig införa några ytterligare integritetsproblem. Om chattarna lagras hos Zendesk så har ju Zendesk redan tillgång till datan, om chattarna inte lagras hos Zendesk så behöver väl inte min operatör skicka dem till Zendesk bara för att jag ska få dem?

Uppgifterna exponeras, till följd av att bolaget isf skulle skickat dem som epost, för ett okänt antal ytterligare parter, som bolaget inte har några avtal med eller öht någon affärsmässig relation till. Detta som en direkt följd av hur epost hanteras.

Och jag kan iaf tänka mig att det är där problemet uppstår.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Många tankar om GDPR. Företaget nämnde inte GDPR, utan det skulle endast ha med den nya LEK att göra. Menar du @Lofen att den paragraf du nämner innebär att LEK står över GDPR? Vad säger LEK isf om det här?

När man startar en chatt lämnar man e-post och frivilligen namn & telefonnummer.

Om LEK säger någonting som motsäger GDPR så står LEK över GDPR enligt den paragraf jag nämnde. Vad det står i LEK om det vet jag inte då det var enormt mycket text.

Det är ju alltid värt att göra en begäran enligt gdpr på försök så kanske dom motiverar det mer ingående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Svaret jag fick var att det beror på "den nya Lagen om Elektronisk Kommunikation (LEK) som kom under sommaren. Det hindrar tyvärr oss från att skicka ut chattkopior över mail. [...] Spelar ingen roll om vi har ditt godkännande dessvärre".

[…]

Lagen som refereras återfinns här: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...
Men det är ingen idé att försöka läsa och tolka hela lagen själv som privatperson. Undrar istället om någon med insyn eller personlig erfaranhet kan uttala sig om vad som gäller.

Länken har ju tydligt markerade avsnitt där man ser vilka ändringar som gjorts nyligen. Man behöver alltså inte läsa hela lagen. Dessutom kan man ju enkelt fråga operatören vilket exakt lagrum de refererar till när de gör den tolkning de gör. Jag gissar på ”oops, vi menade inte LEK, vi menade X”.

Permalänk
Avstängd

Jag funderade på om det kan bero på att man inte får lagra data utanför EU (GDPR). Inte en aning om det är orsaken, men det är så GDPR fungerar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04