Häva köp (köpare) med Blocketpaket

Permalänk
Medlem

Alldeles oavsett vad Blocket säger eller inte säger så bör väl köparen kunna driva ett civilrättsligt mål gällande avtalsbrott om säljaren försöker backa ur?

Jag hade aldrig tagit den risken, men jag hade aldrig funderat på att dra mig ur ett avtal jag ingått för att jag förlorade lite pengar på att inte ha gjort research innan heller.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

100 procent ärlighet är inte alltid det bästa ...

Jag skulle ha kontaktat köparen och Blocket och sagt att varan tyvärr inte var i det skick som jag skrivit i annonsen. Att processorn är trasig, linsen sprucken eller kamremmen av. Sedan skulle köparen ha fått pengarna tillbaka och ni båda skulle ha gått vidare med era liv.

Jag skulle ha fullföljt avtalet, förbannat mig själv för bristande research och därmed en dålig affär, tackat köparen för en smidig affär där denne fullföljde sin del av avtalet, och sedan skulle vi båda gått vidare med våra liv...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Jag skulle ha fullföljt avtalet, förbannat mig själv för bristande research och därmed en dålig affär, tackat köparen för en smidig affär där denne fullföljde sin del av avtalet, och sedan skulle vi båda gått vidare med våra liv...

All heder till dig, förstås.

Skulle aldrig kunna göra detsamma, dock. Att dra sig ut affären med en liten lögn skulle vara höjden av ett victimless crime. Med det sagt skulle det vara bra för samhället om det finns fler av dig än av mig

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Hade egentligen bestämt mig för att inte tillägga något mer, men kan ju inte låta bli nu. Jag har tagit kontakt med Blocket för att få lite klarhet i frågan. Förvånande nog är det flera som tolkar ett avtal där de exakta detaljerna inte framgått 🙂. Sedermera är ju också frågan hur sedvänjan är i detta fall och inte enbart hur lagbokens definitiva beskrivning ser ut.

Men ni som hävdar att avtalet inte involverar Blocket, är jag lite nyfiken på hur resonemanget går. När två parter använder Blocketpaketet så finns det färdiga villkor tillhandahålla (utformade av Blocket ska betonas!) och bland annat så står det följande på deras hemsida:

”Om säljaren inte skickar varan inom sju dagar så makuleras försäljningen automatiskt och du får tillbaka dina pengar.”

Det här med ”makuleras automatiskt” är ju tämligen intressant i sammanhanget. När köparen använder tjänsten godkännes alltså dessa villkor. Alltså finns det ett avtalat sätt att få köpet makulerat?

Om avtalet ang. försäljningen innehåller texten du skriver, "Om säljaren inte skickar varan inom sju dagar så makuleras försäljningen automatiskt och du får tillbaka dina pengar." så känns det faktiskt som att du har möjlighet att frångå försäljningen.

Det är ju ett villkor som även köparen har accepterat. Eftersom det rör sig om köp mellan privatpersoner så har man ganska stor frihet i avtalsvillkor. Det hade varit en annan femma om du var ett företag.

Kontrollera med Blocket att du har den möjligheten utan påföljder och be om ursäkt till köpare. Kanske möta halvvägs så att köparen betalar lite mer och fortfarande får en bra deal under marknadspris, samtidigt som du halverar din förlust (du måste ju hitta en köpare som vill ha din produkt och betala mervärdet för produkt + tillbehör vilket kanske inte alltid är så lätt).

När köpekontraktet upprättats och undertecknats av båda parter är affären bindande. Det är då svårt, men inte omöjligt, att dra sig ur. Om en av parterna ångrat sig och därför vill häva köpet krävs det stöd för det i kontraktet.

Det är möjligt att det du citerade faktiskt ger dig rätten att inte fullfölja köpet, då det verkar finnas stöd för det i kontraktet som upprättats. Jag är dock bara en lekman, så detta är mest spekulationer från min sida efter lite snabbt Googlande.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Om TS väljer att inte fullfölja sin försäljning så vore det inte fel att få fulla uppgifter om vem personen är.
Så man inte behöver riskera att göra affär någon gång i framtiden då, tänker jag.

Som köpare är det en viss typ av säljare som får mig att undvika att köpa begagnat.

Skulle köpa en CPU en gång, en modell som inte var så lätt att hitta.
Kom överens om alla detaljer, säljaren hör inte av sig.
Till slut kom det fram att han hittade en annan köpare som betalade bättre och sålde utan att fråga mig först.
Saknar betydelse idag, jag köpte en bättre dator istället. Men man blir trött.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har bara skummat igenom tråden snabbt.

Lite kul att läsa att så många säger att TS skall sälja. Under alla år jag har levt har ingen visat mig den moralen. Om vi ska spinna vidare på moraltänket, borde inte köparen frågat varför TS säljer så billigt? Då skulle det i alla fall bli 1-1 i moral om det rätta är att TS skall sälja. Frågan är ju också var pengarmessigt gränsen går. Om grejen är värd en miljon, borde TS sälja även då? Eller vart drar man gränsen? Även om handlingen är den samma, så beroende på omständigheter förändras "det som är rätt att göra".

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Efter skummat igenom denna tråd så får man bekräftat att man har gjort rätt val att hålla sig undan beg.marknaden, orkar liksom inte med jobbiga säljare/köpare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Har bara skummat igenom tråden snabbt.

Lite kul att läsa att så många säger att TS skall sälja. Under alla år jag har levt har ingen visat mig den moralen. Om vi ska spinna vidare på moraltänket, borde inte köparen frågat varför TS säljer så billigt? Då skulle det i alla fall bli 1-1 i moral om det rätta är att TS skall sälja. Frågan är ju också var pengarmessigt gränsen går. Om grejen är värd en miljon, borde TS sälja även då? Eller vart drar man gränsen? Även om handlingen är den samma, så beroende på omständigheter förändras "det som är rätt att göra".

Intressant så köparen skall skuldbeläggas i detta fall? Sen utgå från att moralen har ett pris, var går då gränsen för moralisk ondska?

Retoriska frågor, moral är ett tungt begrepp och du är kanske mer inne på affärsetik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Alldeles oavsett vad Blocket säger eller inte säger så bör väl köparen kunna driva ett civilrättsligt mål gällande avtalsbrott om säljaren försöker backa ur?

Jag hade aldrig tagit den risken, men jag hade aldrig funderat på att dra mig ur ett avtal jag ingått för att jag förlorade lite pengar på att inte ha gjort research innan heller.

Men vem i hela friden skulle orka ta någon till rätten och hela den processen för att man inte får köpa något via Blocket för några tusen kronor när någon kommit på att de satt för lågt pris?

Risken att det sker lär vara absurt liten.

Till OP, efter ha läst andras kommentarer om att det är bara att låta bli att skicka paketet inom sju dagar så är det grönt sen. Så det är väl bara att göra det och meddela säljaren att du ångrar dig. Sen kan du släppa det här och sälja den till marknadspris så blir alla nöjda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qube:

Men vem i hela friden skulle orka ta någon till rätten och hela den processen för att man inte får köpa något via Blocket för några tusen kronor när någon kommit på att de satt för lågt pris?

Risken att det sker lär vara absurt liten.

Till OP, efter ha läst andras kommentarer om att det är bara att låta bli att skicka paketet inom sju dagar så är det grönt sen. Så det är väl bara att göra det och meddela säljaren att du ångrar dig. Sen kan du släppa det här och sälja den till marknadspris så blir alla nöjda.

Om du bara visste hur många människor som lever för att driva sånt här så skulle du bli mörkrädd, jag hade som sagt aldrig chansat.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Hade egentligen bestämt mig för att inte tillägga något mer, men kan ju inte låta bli nu. Jag har tagit kontakt med Blocket för att få lite klarhet i frågan. Förvånande nog är det flera som tolkar ett avtal där de exakta detaljerna inte framgått 🙂. Sedermera är ju också frågan hur sedvänjan är i detta fall och inte enbart hur lagbokens definitiva beskrivning ser ut.

Men ni som hävdar att avtalet inte involverar Blocket, är jag lite nyfiken på hur resonemanget går. När två parter använder Blocketpaketet så finns det färdiga villkor tillhandahålla (utformade av Blocket ska betonas!) och bland annat så står det följande på deras hemsida:

”Om säljaren inte skickar varan inom sju dagar så makuleras försäljningen automatiskt och du får tillbaka dina pengar.”

Det här med ”makuleras automatiskt” är ju tämligen intressant i sammanhanget. När köparen använder tjänsten godkännes alltså dessa villkor. Alltså finns det ett avtalat sätt att få köpet makulerat?

Står även på Blockets hemsida, under rubriken ”Köp mellan privatpersoner”:

”Användare kan köpa och sälja varor med hjälp av Blockets transaktionella tjänster, såsom Frakt med säker betalning och Köp direkt. När dessa tjänster används för att genomföra en transaktion ingår köparen och säljaren två separata avtal:

i) ett köpeavtal med köparen/säljaren som baseras på: innehållet i annonsen, vad som i övrigt överenskommits mellan parterna och relevanta villkor för sådana transaktionella tjänster som framgår på Webbplatsen. Som förtydligande är Blocket aldrig del i detta avtal; och

ii) ett avtal med Blocket (och eventuell annan tredje part som framgår av villkoren för respektive tjänst) för leverans av den transaktionella tjänst som valts.”

Så jag skulle påstå att de som hävdar att avtalet mellan köpare/säljare inte involverar Blocket har rätt.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Har bara skummat igenom tråden snabbt.

Lite kul att läsa att så många säger att TS skall sälja. Under alla år jag har levt har ingen visat mig den moralen. Om vi ska spinna vidare på moraltänket, borde inte köparen frågat varför TS säljer så billigt? Då skulle det i alla fall bli 1-1 i moral om det rätta är att TS skall sälja. Frågan är ju också var pengarmessigt gränsen går. Om grejen är värd en miljon, borde TS sälja även då? Eller vart drar man gränsen? Även om handlingen är den samma, så beroende på omständigheter förändras "det som är rätt att göra".

Moralen är att man ska hålla det man lovat, dvs avtalet. Man är fri att avtala vad man vill. Så himla svårt behöver det inte vara. Följer även av lag, om ens egen moral är lite knackig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Skulle säga, att ingen här inne är juridisk expert, utan vi är alla lekmän, och alla har sin uppfattning vad som bör gälla.

Jag själv skulle iallafall gå efter det som står i avtalet för Blocketpaketet. Men alltid bra att du även dubbelkollar med blocket/rocker också, ifall du är osäker.

Jag kan med säkerhet säga att det finns minst en jurist i den här tråden. Det är även sannolikt att det inte finns någon jurist bland de tråddeltagare som inbillar sig att avtalet med escrow-tjänsten på något sätt skulle påverka avtalet mellan köparen och säljaren.

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på denna.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/G1wmk4/kopte-harddisk...

Ts borde gjort sin läxa på varorna. Jag hade nog blivit sur om jag trott jag gjort ett klipp och sedan upptäcker säljaren det och vill dra sig ur. Hade inte fått bra recension av mig, är det så på blocket eller bara tradera?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kom att tänka på denna.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/G1wmk4/kopte-harddisk...

Ts borde gjort sin läxa på varorna. Jag hade nog blivit sur om jag trott jag gjort ett klipp och sedan upptäcker säljaren det och vill dra sig ur. Hade inte fått bra recension av mig, är det så på blocket eller bara tradera?

Det där är från ett företag dock, inte alls samma sak.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det där är från ett företag dock, inte alls samma sak.

Nej men jag kom ändå att tänka på den 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det är tur att vi har alla dessa duktiga och skötsamma i denna värld. Tack för er förtjänst till samhället! Nu var det ju återigen så att det inte efterfrågades någon predikan om moral och etik men eftersom man ändå är inne på det ämnet. Rätt intressant att någon tog upp det här med affärsetik eftersom även det innefattar ett visst ansvar hos köparen. Låt oss rent hypotetiskt tänka oss en situation där köparen uttryckligen i efterhand uppgett att priset är för lågt men trots detta skyndar fram ett avtal. Vem har gjort fel, köparen eller säljaren? Majoriteten utgår från att köparen haft de allra bästa intentioner och ack så hederlig, men det kan ju också vara fråga om andra omständigheter som aldrig begrundats. Hur hade det sett ut i en omvänd situation där köparen vänt sig hit?

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett par högtalare på Blocket via Blocketpaket. Betalade och sen skickade säljaren aldrig dem. Han ångrade sig och det tog ca 1v innan jag fick tillbaka pengarna. Enda jag kunde göra var att lämna dåligt omdöme efter affären och blockera säljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Det är tur att vi har alla dessa duktiga och skötsamma i denna värld. Tack för er förtjänst till samhället! Nu var det ju återigen så att det inte efterfrågades någon predikan om moral och etik men eftersom man ändå är inne på det ämnet. Rätt intressant att någon tog upp det här med affärsetik eftersom även det innefattar ett visst ansvar hos köparen. Låt oss rent hypotetiskt tänka oss en situation där köparen uttryckligen i efterhand uppgett att priset är för lågt men trots detta skyndar fram ett avtal. Vem har gjort fel, köparen eller säljaren? Majoriteten utgår från att köparen haft de allra bästa intentioner och ack så hederlig, men det kan ju också vara fråga om andra omständigheter som aldrig begrundats. Hur hade det sett ut i en omvänd situation där säljaren vänt sig hit?

Klart att man utgår från att köpare inte gjort något fel när de accepterar ditt erbjudande. Att du inte hade perfekt koll ska göra dig till ett offer för att du utgår från att de hade perfekt koll? Att du sen vill ha mer pengar för det du redan sålt (För du tänker väl fortfarande sälja varan?) gör inte att du får några sympatier.

Jag tror nästan alla personer har varit med om att säljare försökt frångå ingångna avtal och begärt mer pengar i sista minut någon gång i livet.

Du är bunden till avtal. Gör rätt för dig.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Det är tur att vi har alla dessa duktiga och skötsamma i denna värld. Tack för er förtjänst till samhället! Nu var det ju återigen så att det inte efterfrågades någon predikan om moral och etik men eftersom man ändå är inne på det ämnet. Rätt intressant att någon tog upp det här med affärsetik eftersom även det innefattar ett visst ansvar hos köparen. Låt oss rent hypotetiskt tänka oss en situation där köparen uttryckligen i efterhand uppgett att priset är för lågt men trots detta skyndar fram ett avtal. Vem har gjort fel, köparen eller säljaren? Majoriteten utgår från att köparen haft de allra bästa intentioner och ack så hederlig, men det kan ju också vara fråga om andra omständigheter som aldrig begrundats. Hur hade det sett ut i en omvänd situation där säljaren vänt sig hit?

Att det för vissa ter sig så främmande att andra känner en stolthet över att ära en överenskommelse och gladeligen gör det även om man kunde söka fler egna fördelar betyder inte att dessa personer känner sig moraliskt överlägsna.
Det handlar helt enkelt om att man ser en vinning i det långa loppet att faktiskt inte alltid försöka nytta varje situation i att gynna sig själv i största möjliga mån, utan att man kanske får ut något på att vara schysst mot andra också.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qube:

Men vem i hela friden skulle orka ta någon till rätten och hela den processen för att man inte får köpa något via Blocket för några tusen kronor när någon kommit på att de satt för lågt pris?

Risken att det sker lär vara absurt liten.

Till OP, efter ha läst andras kommentarer om att det är bara att låta bli att skicka paketet inom sju dagar så är det grönt sen. Så det är väl bara att göra det och meddela säljaren att du ångrar dig. Sen kan du släppa det här och sälja den till marknadspris så blir alla nöjda.

ÄR ju lite snarlikt och gick till högsta domstolen för 3500kr så folk finns det ju för allt. https://www.alltomjuridik.se/nyheter/missforstand-vid-faceboo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Det är tur att vi har alla dessa duktiga och skötsamma i denna värld. Tack för er förtjänst till samhället! Nu var det ju återigen så att det inte efterfrågades någon predikan om moral och etik men eftersom man ändå är inne på det ämnet. Rätt intressant att någon tog upp det här med affärsetik eftersom även det innefattar ett visst ansvar hos köparen. Låt oss rent hypotetiskt tänka oss en situation där köparen uttryckligen i efterhand uppgett att priset är för lågt men trots detta skyndar fram ett avtal. Vem har gjort fel, köparen eller säljaren? Majoriteten utgår från att köparen haft de allra bästa intentioner och ack så hederlig, men det kan ju också vara fråga om andra omständigheter som aldrig begrundats. Hur hade det sett ut i en omvänd situation där säljaren vänt sig hit?

Om köparen hade vänt sig till forumet hade hen fått massiv support (i princip enhälligt) att "driva det" och "hota med att dra det till tingsrätten" etc, för så funkar vi människor rent psykologiskt. Vi vill stötta "våra medmänniskor" gentemot utomstående.

Ärligt talat tänker jag att det bästa du kan göra för dig själv är att bara genomföra affären och gå vidare, då löper du ingen risk för att du råkat på en rättshaverist och du kan känna dig nöjd över att vara en rättskaffens person.

Om det är för mycket pengar som du faktiskt behöver för att gå runt hade jag i andra hand erbjudit en kompensation/plåster på såren; "Sorry, jag fuckade upp, hur känns 200:- som kompensation?" och försökt nå avslut med köparen den vägen.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Lite uppdatering om ärendet för att stilla någras bekymmer. Problemet är löst och jag har kommit överens med köparen utan att ta till några "ohederliga metoder". Ni som talar för att alltid göra rätt för sig tycks alltid tro det värsta om andra, så varför ens bry sig? Lätt också att predika om moral och etik på ett internetforum...

Permalänk

Har du inte skickat det så skicka inte. Inget kommer att hända.
Köparen får tillbaka sina pengar.

Svårare än så är det inte.

Har råkat ut för samma sak, fast som köpare. Inget jag kan göra åt saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Lite uppdatering om ärendet för att stilla någras bekymmer. Problemet är löst och jag har kommit överens med köparen utan att ta till några "ohederliga metoder". Ni som talar för att alltid göra rätt för sig tycks alltid tro det värsta om andra, så varför ens bry sig? Lätt också att predika om moral och etik på ett internetforum...

Bra där, skönt att ni lyckades lösa det!

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Tre ord!

Pacta sunt servanda!

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

ÄR ju lite snarlikt och gick till högsta domstolen för 3500kr så folk finns det ju för allt. https://www.alltomjuridik.se/nyheter/missforstand-vid-faceboo...

Ja, jag tror inte det inte händer. Men står fortfortfarande fast vid att jag tror risken skulle ha varit minimal i detta fall.

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa allt, men nu är jag visserligen inte svensk så vet inte om det är någon kulturskillnad. Jag skulle på sin höjd förklarat för köparen att jag missat värdet, frågat om honom var villig att betala lite mera. Säger han nej, ja då får jag bita i det sura äpplet och låta han få det för avtalad pris. Lite jävla ryggrad får man ha å stå för vad man avtalad.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

ÄR ju lite snarlikt och gick till högsta domstolen för 3500kr så folk finns det ju för allt. https://www.alltomjuridik.se/nyheter/missforstand-vid-faceboo...

Det som är intressant i detta fall är att Facebook marknadsplatsen inte hade några egna regler för just det forumet.

"I HD prövades först frågan om det överhuvudtaget fanns ett avtal. Eftersom det inte fanns några speciella regler för auktioner i den aktuella Facebookgruppen gick HD över till att kolla på regler kring avtal uppkomna genom auktion i allmänhet, för att se om dessa kunde vara tillämpliga istället."

Det som jag ser i detta är att Blocket har faktiskt egna regler, och de står tydliga här:
Blocket: Kan vi avbryta försäljningen?

Tycker det har varit många påhopp på TS, men jag hade med gott samvete bara avbrutit köpet om jag gjort en miss. Det handlar bara om materiella ting...

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem

Man får väl vara lite streetsmart.
"ursäkta jag råkade tappa / köra över / spilla vatten på / elda upp / bli bestulen på"

Vit lögn