Tappar internetanslutning då och då efter ominstallation av Windows 10

Permalänk
Medlem

Tappar internetanslutning då och då efter ominstallation av Windows 10

Hej,

Jag installerade om Windows och nu så tappar jag internetanslutning flerga gånger om dagen, förut så hände det aldrig på 3+ år. Hastigheten är även begränsad till 100mbit (kör trådat) när den borde vara gigabit. Jag har de senaste drivrutinerna till mitt nätverkskort och det är inte min router som spökar då all Wifi utrustning fortsätter att vara uppkopplade när detta sker.

Vad kan problemet vara? Kan jag ha skadat nätverkskabeln på något sätt? Tacksam för hjälp!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Återställ först nätverksinställningar.
Om det inte funkar så avinstallerar du nätverkskortet i Enhetshanteraren och låtar sedan Windows Update sköta drivrutiner.

För ditt andra problem med hastighet, är det 100mbps eller 100Mbps? Prefix är ibland väldigt viktigt:) I ditt fal är kabel/kontakt skadad nånstans mellan dator/switch/router, byt ut. Se över "auto negotiation" i egenskaper för nätverkskortet i Enhetshanteraren, det kan vara låst till 100Mbps full duplex (Det bör stå på auto alt 1Gbps, detta förutsätter att kabeln är hel)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Danzan:

Hej,

Jag installerade om Windows och nu så tappar jag internetanslutning flerga gånger om dagen, förut så hände det aldrig på 3+ år. Hastigheten är även begränsad till 100mbit (kör trådat) när den borde vara gigabit. Jag har de senaste drivrutinerna till mitt nätverkskort och det är inte min router som spökar då all Wifi utrustning fortsätter att vara uppkopplade när detta sker.

Vad kan problemet vara? Kan jag ha skadat nätverkskabeln på något sätt? Tacksam för hjälp!

En ominstallation skadar inte nätverkskabeln men du kan ju ha skadat den på annat sätt om du gjort nått mer.
Har du kollat din länkhastighet för det mer troliga är att du ändrat på nån inställning eller saknar rätt drivrutin efter ominstallationen.
Alltså står det 1000 Mbit länk på egenskaperna ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hittade boven, det var damm i ethernetporten som ställde till det CAT 5E går ner till 100mbits om inte alla trådarna är med.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Danzan:

Hittade boven, det var damm i ethernetporten som ställde till det CAT 5E går ner till 100mbits om inte alla trådarna är med.

Nej det har inte med kabeltypen att göra utan beror på att man behöver kommunicera över alla 4 paren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det har inte med kabeltypen att göra utan beror på att man behöver kommunicera över alla 4 paren.

Jo, vad hade CAT 5 gjort vid samma fel? Att hastigheten gick ner till just 100mbits vid felet har att göra med att det var en gigabit-kabel.