Godmorgon alla elbilsintresserade.
17,000 inlägg senare på tråden. Jag kan nästan lova att denna fråga blötts många gånger innan mig, men kanske kan någon där ute få mig vidga mina vyer?
Jag och sambon är på jakt efter en ny bil efter att vår nuvarande har fått problem med kopplingen. Behöver köpa en ny bil (eller laga nuvarande).
Vi känner att vi verkligen vill gå över till elbil om det är möjligt och håller på att titta runt vilka alternativ som finns. Då vår nuvarande inte mår så bra är vi villiga att kunna köpa ny innan/till jul.
Bil idag: VW Passat 2010 diesel. 25,000 mil. Uppskattad reparationskostnad 30,000kr på en bil som kanske är värd 40 om den fungerat bra och jag har lite tur på blocket.
Förutsättningar: Villa i Halland. Solceller på taket med batteri. Timdebitering på elen. Stort garage med plats för bilen. Vi har idag bara en (1) bil och önskar fortsätta ha det så om möjligt.
Minsta krav på bil: Dragkrok, minst 500kg (gärna lite till). Plats för hundbur i bagaget (ingen hund idag men sambon vill ju ha…). Bilen skall ha plats för tillökning i familjen (inga barn men kanske inom ett par år?).
Körmönster: Senare åren snittar vi 1300mil/år. Vi har 12km till jobb. 4–5 ggr/år kör vi t/r till min familj i Skåne. 15 mil enkel resa. Vår vardagliga körning är absolut inom 5 mils radie.
Lite om pengar: Vi lägger undan ca. 4500kr/månad på vår bil idag. Dock sparar vi överskottet. Vi har haft vår bil i 5 år nu. Inkl. värdeminskning (ej medräknat reparationen på 30,000kr) och medräknat historiska data kostar vår Passat oss idag 3 503kr/mån.
Vi har ca. 80,000kr på bilkontot idag (tänkt som handpenning). Räknar med att jag får 10–15’ för Passat:en om jag säljer den samt att vi kan lägga till lite om det behövs. Ser att en handpenning inte bör överstiga 120,000kr.
Vad får en nyare bil kosta?: Ja detta är såklart den stora frågan och jag har kanske inget jättebra svar. Jag försöker tänka lite TCO nu när vi funderar på elbil. Har bilen garantier kvar spelar väl också roll. En spontan tanke är 5000kr/mån för bilen (inkl. lånet). Därefter tillkommer försäkring, el, servicekostnader och däck. Då blir det kanske att vi betalar 6000-7000kr/mån. Det blir en del mer än vi betalar idag, men för en ny bil är det kanske acceptabelt?
Vad överväger vi idag
Provkörde ID4 Pro: Supertrevlig bil. 2022 års modell. 4000 mil på mätaren. 580,000kr och ett kostnadsförslag på 7000kr/mån.
Ligger lite i överkant om vad vi kanske vill ge. Visst, det går att bolla med siffrorna (fler års avbetalningstid, annat restvärde etc – men faktum kvarstår att pengarna skall betalas).
Tänkte åka in och titta på en ID4 Pure idag också. 2021 års modell. 1000 mil på mätaren. 470,000kr.
MG5 tänker vi också titta på, men är i grunden osäker med kinesiska bilar (förutom Volvo då eftersom jag är blåögd av mig). Kanske kan vara en värdig ersättare till vår Passat? Bra pris. Bra garantier (vilket VW inte ger sina bilar). Såklart kommer kvalitén vara annorlunda.
Passat GTE: Kan köras på el större delen av vårt körmönster. Dyra servicekostnader. Orolig för dubbla drivlinor. Säkert en fantastisk bil annars. Kostar ca. 300,000 i inköp. Har inte räknat på månadskostnad.
Fossilbil: Typ en Volvo V60/V90 2018 års modell någonting för 200,000kr. Är ju fantastiska bilar att köra tycker jag.
Sådär. Det blev ett långt inlägg utan egentliga frågor.
Vad vill jag ha hjälp med av er?
- Kanske spontana tankar eller idéer
- Erfarenheter av ID4 Pure/Pro, typ av en räckvidd på 30 mil är tillräckligt, eller om det inte är det
- Är det bättre att köpa en fossilbil till och ha i 2-3 år innan vi köper en begagnad elbil (typ ID4 för 300,000kr istället? Ja vem vet om begagnatpriserna på elbilar när alla vill ställa om samtidigt?)
Jag tycker det är svårt.
Världen är i krig. Räntorna stiger. Vi har båda säkra jobb, men om vi får barn och ekonomin krymper vill vi ändå ha marginaler att fortfarande kunna spara eller åtminstone leva, inte betala en förmögenhet på en bil).
Tack för att ni läste.
Tacksamt om ni vill dela med er av egna erfarenheter eller tankar.
Vad blir det för TCO om man privatleasar och slipper binda upp lika mycket pengar i bilen?
Om man istället lägger dom pengarna på något som ger avkastning?