Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

Godmorgon alla elbilsintresserade.
17,000 inlägg senare på tråden. Jag kan nästan lova att denna fråga blötts många gånger innan mig, men kanske kan någon där ute få mig vidga mina vyer?
Jag och sambon är på jakt efter en ny bil efter att vår nuvarande har fått problem med kopplingen. Behöver köpa en ny bil (eller laga nuvarande).
Vi känner att vi verkligen vill gå över till elbil om det är möjligt och håller på att titta runt vilka alternativ som finns. Då vår nuvarande inte mår så bra är vi villiga att kunna köpa ny innan/till jul.

Bil idag: VW Passat 2010 diesel. 25,000 mil. Uppskattad reparationskostnad 30,000kr på en bil som kanske är värd 40 om den fungerat bra och jag har lite tur på blocket.
Förutsättningar: Villa i Halland. Solceller på taket med batteri. Timdebitering på elen. Stort garage med plats för bilen. Vi har idag bara en (1) bil och önskar fortsätta ha det så om möjligt.
Minsta krav på bil: Dragkrok, minst 500kg (gärna lite till). Plats för hundbur i bagaget (ingen hund idag men sambon vill ju ha…). Bilen skall ha plats för tillökning i familjen (inga barn men kanske inom ett par år?).
Körmönster: Senare åren snittar vi 1300mil/år. Vi har 12km till jobb. 4–5 ggr/år kör vi t/r till min familj i Skåne. 15 mil enkel resa. Vår vardagliga körning är absolut inom 5 mils radie.
Lite om pengar: Vi lägger undan ca. 4500kr/månad på vår bil idag. Dock sparar vi överskottet. Vi har haft vår bil i 5 år nu. Inkl. värdeminskning (ej medräknat reparationen på 30,000kr) och medräknat historiska data kostar vår Passat oss idag 3 503kr/mån.
Vi har ca. 80,000kr på bilkontot idag (tänkt som handpenning). Räknar med att jag får 10–15’ för Passat:en om jag säljer den samt att vi kan lägga till lite om det behövs. Ser att en handpenning inte bör överstiga 120,000kr.
Vad får en nyare bil kosta?: Ja detta är såklart den stora frågan och jag har kanske inget jättebra svar. Jag försöker tänka lite TCO nu när vi funderar på elbil. Har bilen garantier kvar spelar väl också roll. En spontan tanke är 5000kr/mån för bilen (inkl. lånet). Därefter tillkommer försäkring, el, servicekostnader och däck. Då blir det kanske att vi betalar 6000-7000kr/mån. Det blir en del mer än vi betalar idag, men för en ny bil är det kanske acceptabelt?

Vad överväger vi idag
Provkörde ID4 Pro: Supertrevlig bil. 2022 års modell. 4000 mil på mätaren. 580,000kr och ett kostnadsförslag på 7000kr/mån.
Ligger lite i överkant om vad vi kanske vill ge. Visst, det går att bolla med siffrorna (fler års avbetalningstid, annat restvärde etc – men faktum kvarstår att pengarna skall betalas).
Tänkte åka in och titta på en ID4 Pure idag också. 2021 års modell. 1000 mil på mätaren. 470,000kr.
MG5 tänker vi också titta på, men är i grunden osäker med kinesiska bilar (förutom Volvo då eftersom jag är blåögd av mig). Kanske kan vara en värdig ersättare till vår Passat? Bra pris. Bra garantier (vilket VW inte ger sina bilar). Såklart kommer kvalitén vara annorlunda.
Passat GTE: Kan köras på el större delen av vårt körmönster. Dyra servicekostnader. Orolig för dubbla drivlinor. Säkert en fantastisk bil annars. Kostar ca. 300,000 i inköp. Har inte räknat på månadskostnad.
Fossilbil: Typ en Volvo V60/V90 2018 års modell någonting för 200,000kr. Är ju fantastiska bilar att köra tycker jag.

Sådär. Det blev ett långt inlägg utan egentliga frågor.

Vad vill jag ha hjälp med av er?
- Kanske spontana tankar eller idéer
- Erfarenheter av ID4 Pure/Pro, typ av en räckvidd på 30 mil är tillräckligt, eller om det inte är det
- Är det bättre att köpa en fossilbil till och ha i 2-3 år innan vi köper en begagnad elbil (typ ID4 för 300,000kr istället? Ja vem vet om begagnatpriserna på elbilar när alla vill ställa om samtidigt?)

Jag tycker det är svårt.
Världen är i krig. Räntorna stiger. Vi har båda säkra jobb, men om vi får barn och ekonomin krymper vill vi ändå ha marginaler att fortfarande kunna spara eller åtminstone leva, inte betala en förmögenhet på en bil).

Tack för att ni läste.
Tacksamt om ni vill dela med er av egna erfarenheter eller tankar.

Vad blir det för TCO om man privatleasar och slipper binda upp lika mycket pengar i bilen?
Om man istället lägger dom pengarna på något som ger avkastning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

Godmorgon alla elbilsintresserade.
17,000 inlägg senare på tråden. Jag kan nästan lova att denna fråga blötts många gånger innan mig, men kanske kan någon där ute få mig vidga mina vyer?
Jag och sambon är på jakt efter en ny bil efter att vår nuvarande har fått problem med kopplingen. Behöver köpa en ny bil (eller laga nuvarande).
Vi känner att vi verkligen vill gå över till elbil om det är möjligt och håller på att titta runt vilka alternativ som finns. Då vår nuvarande inte mår så bra är vi villiga att kunna köpa ny innan/till jul.

Bil idag: VW Passat 2010 diesel. 25,000 mil. Uppskattad reparationskostnad 30,000kr på en bil som kanske är värd 40 om den fungerat bra och jag har lite tur på blocket.
Förutsättningar: Villa i Halland. Solceller på taket med batteri. Timdebitering på elen. Stort garage med plats för bilen. Vi har idag bara en (1) bil och önskar fortsätta ha det så om möjligt.
Minsta krav på bil: Dragkrok, minst 500kg (gärna lite till). Plats för hundbur i bagaget (ingen hund idag men sambon vill ju ha…). Bilen skall ha plats för tillökning i familjen (inga barn men kanske inom ett par år?).
Körmönster: Senare åren snittar vi 1300mil/år. Vi har 12km till jobb. 4–5 ggr/år kör vi t/r till min familj i Skåne. 15 mil enkel resa. Vår vardagliga körning är absolut inom 5 mils radie.
Lite om pengar: Vi lägger undan ca. 4500kr/månad på vår bil idag. Dock sparar vi överskottet. Vi har haft vår bil i 5 år nu. Inkl. värdeminskning (ej medräknat reparationen på 30,000kr) och medräknat historiska data kostar vår Passat oss idag 3 503kr/mån.
Vi har ca. 80,000kr på bilkontot idag (tänkt som handpenning). Räknar med att jag får 10–15’ för Passat:en om jag säljer den samt att vi kan lägga till lite om det behövs. Ser att en handpenning inte bör överstiga 120,000kr.
Vad får en nyare bil kosta?: Ja detta är såklart den stora frågan och jag har kanske inget jättebra svar. Jag försöker tänka lite TCO nu när vi funderar på elbil. Har bilen garantier kvar spelar väl också roll. En spontan tanke är 5000kr/mån för bilen (inkl. lånet). Därefter tillkommer försäkring, el, servicekostnader och däck. Då blir det kanske att vi betalar 6000-7000kr/mån. Det blir en del mer än vi betalar idag, men för en ny bil är det kanske acceptabelt?

Vad överväger vi idag
Provkörde ID4 Pro: Supertrevlig bil. 2022 års modell. 4000 mil på mätaren. 580,000kr och ett kostnadsförslag på 7000kr/mån.
Ligger lite i överkant om vad vi kanske vill ge. Visst, det går att bolla med siffrorna (fler års avbetalningstid, annat restvärde etc – men faktum kvarstår att pengarna skall betalas).
Tänkte åka in och titta på en ID4 Pure idag också. 2021 års modell. 1000 mil på mätaren. 470,000kr.
MG5 tänker vi också titta på, men är i grunden osäker med kinesiska bilar (förutom Volvo då eftersom jag är blåögd av mig). Kanske kan vara en värdig ersättare till vår Passat? Bra pris. Bra garantier (vilket VW inte ger sina bilar). Såklart kommer kvalitén vara annorlunda.
Passat GTE: Kan köras på el större delen av vårt körmönster. Dyra servicekostnader. Orolig för dubbla drivlinor. Säkert en fantastisk bil annars. Kostar ca. 300,000 i inköp. Har inte räknat på månadskostnad.
Fossilbil: Typ en Volvo V60/V90 2018 års modell någonting för 200,000kr. Är ju fantastiska bilar att köra tycker jag.

Sådär. Det blev ett långt inlägg utan egentliga frågor.

Vad vill jag ha hjälp med av er?
- Kanske spontana tankar eller idéer
- Erfarenheter av ID4 Pure/Pro, typ av en räckvidd på 30 mil är tillräckligt, eller om det inte är det
- Är det bättre att köpa en fossilbil till och ha i 2-3 år innan vi köper en begagnad elbil (typ ID4 för 300,000kr istället? Ja vem vet om begagnatpriserna på elbilar när alla vill ställa om samtidigt?)

Jag tycker det är svårt.
Världen är i krig. Räntorna stiger. Vi har båda säkra jobb, men om vi får barn och ekonomin krymper vill vi ändå ha marginaler att fortfarande kunna spara eller åtminstone leva, inte betala en förmögenhet på en bil).

Tack för att ni läste.
Tacksamt om ni vill dela med er av egna erfarenheter eller tankar.

Om budgeten inte räcker till så titta efter en begagnad plug-in hybrid.
Tyvärr dyrare service (har ju två motorer).
Kan även fungera hur ofta ni använder dragkrok, kan vara värt att köpa en mindre (billigare) elbil och hyra/låna bil när dragkrok eller semestern kommer.

Jag lånar ut min elbil till föräldrarna när jag vill låna deras bil med dragkrok, eller om jag åker på semester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Om budgeten inte räcker till så titta efter en begagnad plug-in hybrid.
Tyvärr dyrare service (har ju två motorer).
Kan även fungera hur ofta ni använder dragkrok, kan vara värt att köpa en mindre (billigare) elbil och hyra/låna bil när dragkrok eller semestern kommer.

Jag lånar ut min elbil till föräldrarna när jag vill låna deras bil med dragkrok, eller om jag åker på semester.

Det blev så idag.
Vi tog det säkra föra det osäkra och köpte en Passat GTE -18 istället för en ID4 -22
Planen är att äga den i 3 år och därefter köpa en 100% elektrisk istället. Rätt eller fel lär vi märka med tiden.
Nästan alla sträckor köras på el då vi inte kör mer än 30 km/dag.
Provade MG5 också. Överlag tyckte vi båda om den, även om jag var i största lag för passagerarmiljön. Också leverans framåt sommaren. Så länge kan vi tyvärr inte vänta just nu.

Permalänk
Medlem

Vart kan jag hitta aktuella priser för Tesla Superchargers som endast är för Tesla? Den jag är ute efter är i Mora, men Tesla verkar inte ha aktuella prislistor på hemsidan.

Visa signatur
Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Chippen2188:

Vart kan jag hitta aktuella priser för Tesla Superchargers som endast är för Tesla? Den jag är ute efter är i Mora, men Tesla verkar inte ha aktuella prislistor på hemsidan.

Du kan se aktuella priser i Tesla-appen, men det kan eventuellt bara vara för "öppna-för-andra-märken-stationer". Har du en Tesla så kan du se aktuella priser i bilens navigation - det är bara att klicka på laddstationens kartnål i navigationen.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Vad blir det för TCO om man privatleasar och slipper binda upp lika mycket pengar i bilen?
Om man istället lägger dom pengarna på något som ger avkastning?

Så kan man inte räkna om du frågar mig. Ungefär som om jag struntar i att köpa ett hus, lånar, och istället sätter 5 mille i en rysslandsfond. Kan ju bli både jättebra eller en ekonomisk katastrof.

Men om man säger rent generellt sista åren så är privatleasing på elbilar en dålig affär.

Permalänk
Medlem

Härliga säljare man har här i stan. Skulle låna deras Enyaq för att testa helljuset I mörker för att redan nu kunna avgöra om jag vill ha ledramp eller inte. Skulle ta den på torsdag för att jag ska på tjänsteresa imorrn till Kramfors och sova över och jag tyckte det var overkill att låsa upp deras bil så länge bara för att testa ljusen.

Nu ringde han och sa att han hade råkat dubbelboka och undrade om jag kunde ta den tidigare än fast han minns att jag skulle bort då. Slutade med att han tyckte att ja men ta den till Kramfors så får du ju testa på riktigt med laddning och körning i mörker och allt, inte gör det nåt!

Bara att börja planera rutten, ca 28 mil enkel väg så borde inte nåt problem med laddning 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Hur gick det? Jag fick samma problem efter en veckas körning, alternativt efter att jag gjort en reset av mjukvaran. Nu varnar lampan vid varje uppstart och bilen vill att jag kör till verkstad.

Har fått minst två felaktiga varningar under sommaren från tpms-systemet, så att slippa tpms hade varit skönt. Har bara blivit orolig i onödan.

Det är ju inte lag på att använda systemet, så att stänga av varningen borde vara en enkel grej.

Jag åkte in till KIA i malmö, köpte fyra tpms sensorer och lät dem montera/programmera dem till bilen. Blev leds på varningarna.
Allt som allt 2800 kr. Inte så farligt. Totala kostnaden för vinterdäcken blev fortfarande väsentligt billigare än köpa original hjul (under 19k).

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Så kan man inte räkna om du frågar mig. Ungefär som om jag struntar i att köpa ett hus, lånar, och istället sätter 5 mille i en rysslandsfond. Kan ju bli både jättebra eller en ekonomisk katastrof.

Men om man säger rent generellt sista åren så är privatleasing på elbilar en dålig affär.

Det blir väl mer som att man hyr något istället för att köpa det. Och istället sätter in sina pengar, som annars hade varit uppbundna i varan, på något som ger avkastning.
Om man investerar pengar så kan det förstås gå åt vilket håll som helst. Kanske då tryggare att bara ha dom kvar på ett sparkonto, tillgängliga vid eventuella oförutsedda kostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Det blir väl mer som att man hyr något istället för att köpa det. Och istället sätter in sina pengar, som annars hade varit uppbundna i varan, på något som ger avkastning.
Om man investerar pengar så kan det förstås gå åt vilket håll som helst. Kanske då tryggare att bara ha dom kvar på ett sparkonto, tillgängliga vid eventuella oförutsedda kostnader.

Om du betalar bilen kontant och jämför med att du kan investera pengarna bättre än vad lånet ränta ligger på så tjänar du ju på att leasa kanske, men du tjänar ju också isåfall på att ta bilen helt på lån (förutom en eventuell obligatorisk kontantinsats då). Med samma logik kan man ju ta ett vanligt lån på banken och investera de pengarna.

Du låser ju egentligen inte upp pengar mer än att du förbinder dig till att betala av ett lån, men det gör du ju med leasing också. Om du inte hittar ett leasing-avtal som du kan dra dig ur när som helst utan extra kostnader. Skillnaden blir väl att dom tar risken eller vinsten på värdeminskningen jämfört med om du själv köper, men då har det ju mer att göra med den riskvärderingen än diskussionen om att låsa upp pengar i en bil.

Eller missar jag nåt i hur du tänker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Om du betalar bilen kontant och jämför med att du kan investera pengarna bättre än vad lånet ränta ligger på så tjänar du ju på att leasa kanske

Nått sånt ja precis. Om man känner sig trygg i att man får högre avkastning än räntekostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Nått sånt ja precis. Om man känner sig trygg i att man får högre avkastning än räntekostnaden.

Men om du tar lån på hela bilen och amorterar så lite som möjligt så blir ju effekten densamma. Förstår inte riktigt vilken skillnad leasing skulle göra gentemot lån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

Det blev så idag.
Vi tog det säkra föra det osäkra och köpte en Passat GTE -18 istället för en ID4 -22
Planen är att äga den i 3 år och därefter köpa en 100% elektrisk istället. Rätt eller fel lär vi märka med tiden.
Nästan alla sträckor köras på el då vi inte kör mer än 30 km/dag.
Provade MG5 också. Överlag tyckte vi båda om den, även om jag var i största lag för passagerarmiljön. Också leverans framåt sommaren. Så länge kan vi tyvärr inte vänta just nu.

Jag kör också en GTE jämte vår E-niro och jag är väldigt nöjd med båda bilarna. Skulle dock vilja gå upp på en MY20 på GTE för att få 13?kW batteriet för lite längre räckvidd på el.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk

För den intresserade så finns det nu begagnade elbilar att leasa genom GoMore/LeasePlan och först ut är Nissan Leaf: https://gomore.se/leasing/27755-nissan-leaf

Ser ut att vara rimliga priser till skillnad från det jag sett med leasing av begagnade bilar tidigare.
Blir intressant att se utbudet som kommer framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Men om du tar lån på hela bilen och amorterar så lite som möjligt så blir ju effekten densamma. Förstår inte riktigt vilken skillnad leasing skulle göra gentemot lån.

Jag jämför inte med lån.
Jag utgår från scenariot där man har pengarna ihopsparade och väljer att lägga.allt i bilen eller hälften i bilen.

Hur som haver hoppas personen hittar en variant som funkar bra 👍🏻

Permalänk
Medlem

Detta fenomen med att slipstreama bakom lastbilar börjar bli rätt vanligt bland elbilsförare, eller vad är era erfarenheter?

Tänker att man kanske sparar in i energiförbrukning men man lär ju gå rätt mycket back på att få halva bilen helt sönderblästrad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Jag jämför inte med lån.
Jag utgår från scenariot där man har pengarna ihopsparade och väljer att lägga.allt i bilen eller hälften i bilen.

Hur som haver hoppas personen hittar en variant som funkar bra 👍🏻

Men man kan ändå se på saken likadant, alltså att jag istället tar lån för bilen och sen investerar mina ihopsparade pengar. Om investeringen ger högre vinst än vad räntan kostar så tjänar jag ju på det, precis som med en leasing.

Absolut nåt att tänka på, kan ju vara en stor risk som läget är nu. Är väl inte särskilt ovanligt att man sölar så gott man kan med CSN-lån och istället investerar pengarna dock, lite samma sak.

Permalänk
Medlem

Min ID4 uppskjuten igen. Visserligen bara 4 veckor denna gången, från v50 -> v2.

Ger odds på 1000x pengarna att den verkligen åker upp på bandet v2 dock... börjar kännas lönlöst detta. Beställde i april och tog medvetet lite utrustning och vanlig utan 4x för att få den snabbare men det verkar inte gjort någon skillnad.

Jaja, nu är ju elpriserna så dyra ändå

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Min ID4 uppskjuten igen. Visserligen bara 4 veckor denna gången, från v50 -> v2.

Ger odds på 1000x pengarna att den verkligen åker upp på bandet v2 dock... börjar kännas lönlöst detta. Beställde i april och tog medvetet lite utrustning och vanlig utan 4x för att få den snabbare men det verkar inte gjort någon skillnad.

Jaja, nu är ju elpriserna så dyra ändå

Blir väl 20000kr skillnad där? Inte så kul...

Permalänk
Medlem

Allt fler i Mustang Mach-E-gruppen på FB klagar på att dom får sitt Fordpass-konto avstängt. Det visar sig att man använt en 3eparttjänst som t.ex Tibber, Greenly, Trionity eller Gridio. Jag har frågat kundtkänst om användningen av OBD2-kontakter för rapportering och fick till svar:

”Informationen jag har fått är att det beror på ifall OBD2-dongel hämtar data om bilen eller om den endast funkar som en gps där den följer bilens resa. Alla tredje parts appar som hämtar data/uppgifter om Fords bilar så som VIN/chassinr strider emot Fords policy.”

För mig låter detta helt hål i huvudet. Dom låser upp kontot ett gång men hittar dom att su bryter mot reglerna igen så är det kört. Eftersom det är många som blivit nedstängda så måste bilarna alltså rapportera till Ford på något vänster om att information extraheras.

Är det fler bilmärken som gör detta? Min Mustang Mach-E blev helt plötsligt jävligt billig kände jag… Ett bilbyte kanske ska prioriteras...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Allt fler i Mustang Mach-E-gruppen på FB klagar på att dom får sitt Fordpass-konto avstängt. Det visar sig att man använt en 3eparttjänst som t.ex Tibber, Greenly, Trionity eller Gridio. Jag har frågat kundtkänst om användningen av OBD2-kontakter för rapportering och fick till svar:

”Informationen jag har fått är att det beror på ifall OBD2-dongel hämtar data om bilen eller om den endast funkar som en gps där den följer bilens resa. Alla tredje parts appar som hämtar data/uppgifter om Fords bilar så som VIN/chassinr strider emot Fords policy.”

För mig låter detta helt hål i huvudet. Dom låser upp kontot ett gång men hittar dom att su bryter mot reglerna igen så är det kört. Eftersom det är många som blivit nedstängda så måste bilarna alltså rapportera till Ford på något vänster om att information extraheras.

Är det fler bilmärken som gör detta? Min Mustang Mach-E blev helt plötsligt jävligt billig kände jag… Ett bilbyte kanske ska prioriteras...

Det låter som ett dåligt skämt... Hur har de mage att inte tillåta att man extraherar data från sin EGEN BIL?!

Jag kör en ev6, och använder tibber, och har inte märkt av detta iaf. Hade en E-Niro innan och inget där heller.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Allt fler i Mustang Mach-E-gruppen på FB klagar på att dom får sitt Fordpass-konto avstängt. Det visar sig att man använt en 3eparttjänst som t.ex Tibber, Greenly, Trionity eller Gridio. Jag har frågat kundtkänst om användningen av OBD2-kontakter för rapportering och fick till svar:

”Informationen jag har fått är att det beror på ifall OBD2-dongel hämtar data om bilen eller om den endast funkar som en gps där den följer bilens resa. Alla tredje parts appar som hämtar data/uppgifter om Fords bilar så som VIN/chassinr strider emot Fords policy.”

För mig låter detta helt hål i huvudet. Dom låser upp kontot ett gång men hittar dom att su bryter mot reglerna igen så är det kört. Eftersom det är många som blivit nedstängda så måste bilarna alltså rapportera till Ford på något vänster om att information extraheras.

Är det fler bilmärken som gör detta? Min Mustang Mach-E blev helt plötsligt jävligt billig kände jag… Ett bilbyte kanske ska prioriteras...

Måste du koppla in en dongel för att använda t ex Tibber? Förstod inte riktigt kopplingen mellan extrahera data och tibber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Måste du koppla in en dongel för att använda t ex Tibber? Förstod inte riktigt kopplingen mellan extrahera data och tibber.

Det är två olika delar. Allt fler, t.ex Tibber, erbjuder smart laddning, typ att Tibbers system laddar elbilen när det är som billigast. Då pratar Tibber med bilen och avläser nuvarande SOC och liknande. Det är en form av att läsa data ur bilen.

Ett annat sätt att läsa data ur bilen är via en OBD2-dongel som man kan koppla till en app på son mobil t.ex.

Ford säger strängt nej till båda om du vill ha kvar tillgång till ditt Fordpass-konto. Låser dom det så slutar även ens rabattkort på Ionity att fungera..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Det är två olika delar. Allt fler, t.ex Tibber, erbjuder smart laddning, typ att Tibbers system laddar elbilen när det är som billigast. Då pratar Tibber med bilen och avläser nuvarande SOC och liknande. Det är en form av att läsa data ur bilen.

Ett annat sätt att läsa data ur bilen är via en OBD2-dongel som man kan koppla till en app på son mobil t.ex.

Ford säger strängt nej till båda om du vill ha kvar tillgång till ditt Fordpass-konto. Låser dom det så slutar även ens rabattkort på Ionity att fungera..

Man blir ändå lite nyfiken på vad det är för anledning till det superkorkade beslutet...

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Man blir ändå lite nyfiken på vad det är för anledning till det superkorkade beslutet...

Ja, det var en fråga jag skickade i vändande post till dom. Gissar att det tar ett par dagar att få svar (igen).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ja, det var en fråga jag skickade i vändande post till dom. Gissar att det tar ett par dagar att få svar (igen).

Keep us posted!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Det är två olika delar. Allt fler, t.ex Tibber, erbjuder smart laddning, typ att Tibbers system laddar elbilen när det är som billigast. Då pratar Tibber med bilen och avläser nuvarande SOC och liknande. Det är en form av att läsa data ur bilen.

Ett annat sätt att läsa data ur bilen är via en OBD2-dongel som man kan koppla till en app på son mobil t.ex.

Ford säger strängt nej till båda om du vill ha kvar tillgång till ditt Fordpass-konto. Låser dom det så slutar även ens rabattkort på Ionity att fungera..

Men alla laddnätverk läser väl från bilen när de ska ladda? Det låter ju inte rimligt att stänga för det. Då har de ett lite väl öppet system om de tycker man går över gränsen.
ODB2 är väl lite mer komplext men samtidigt vad är de rädda för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Blir väl 20000kr skillnad där? Inte så kul...

Nej då, det är tjänstebil så Autoplan tar den risken vid beställning som tur är, så det är dom som får ligga ute med dom 20000kr, skönt det åtminstone.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Allt fler i Mustang Mach-E-gruppen på FB klagar på att dom får sitt Fordpass-konto avstängt. Det visar sig att man använt en 3eparttjänst som t.ex Tibber, Greenly, Trionity eller Gridio. Jag har frågat kundtkänst om användningen av OBD2-kontakter för rapportering och fick till svar:

”Informationen jag har fått är att det beror på ifall OBD2-dongel hämtar data om bilen eller om den endast funkar som en gps där den följer bilens resa. Alla tredje parts appar som hämtar data/uppgifter om Fords bilar så som VIN/chassinr strider emot Fords policy.”

För mig låter detta helt hål i huvudet. Dom låser upp kontot ett gång men hittar dom att su bryter mot reglerna igen så är det kört. Eftersom det är många som blivit nedstängda så måste bilarna alltså rapportera till Ford på något vänster om att information extraheras.

Är det fler bilmärken som gör detta? Min Mustang Mach-E blev helt plötsligt jävligt billig kände jag… Ett bilbyte kanske ska prioriteras...

När det kommer till just Tibber och elbilsladdning, så kan du ju styra det på laddboxen (godkända boxar syns på tibber) eller direkt via bil som du var inne på, men på Tibbers webplats så ser jag inte att dom samarbetar med Ford?

Är det så du vill ha "smart" laddning via tibber för Mach-E, och du inte gör det via laddboxen, är det något DYI hack någon byggt för att hämta ODB data ur bilen så man får samma funktionalitet som för de supporterade märkena?

Försöker bara förstå problematiken

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

När det kommer till just Tibber och elbilsladdning, så kan du ju styra det på laddboxen (godkända boxar syns på tibber) eller direkt via bil som du var inne på, men på Tibbers webplats så ser jag inte att dom samarbetar med Ford?

Är det så du vill ha "smart" laddning via tibber för Mach-E, och du inte gör det via laddboxen, är det något DYI hack någon byggt för att hämta ODB data ur bilen så man får samma funktionalitet som för de supporterade märkena?

Försöker bara förstå problematiken

Tibber har inte stöd för bilen nej, men Greenely har. Jag nämnde Tibber som ett exempel på en tjänst som vill ha data från bilen. Ang din lösning med ODB så fungerar inte heller det eftersom den tar data från bilen, vilket är förbjudet enligt Fords policy och kommer dom på dig så låser dom ditt konto.

Problematiken är att Ford har skrivit i sin policy att om man hämtar någon som helst data från bilen på något sätt så låser dom ditt Ford-konto. Det innebär att du inte kommer åt bilen via app och inte heller kan använda Fordpass-kortet som följer med bilen för bättre pris hos t.ex. Ionity. Du blir begränsad i anvädningen av din bil.

Jag skulle gärna använda en ODB för att se batteritemperatur, få ut mer exakt data och kunna tracka lite statistik på olika sätt, något som Ford inte erbjuder i sin app. Men då går jag emot policy och riskerar att mitt konto blir låst.

Nästa fråga är hur Ford får reda på det. Flera som rapporterat om problemet har inte varit inne på verkstad eller liknande men Ford har på något vis ändå fått reda på att dom använder en tjänst som hämtar data ur bilen. Det måste ju då betyda att bilen rapporterar tillbaka till Ford om någon annan än Ford själva hämtar data från bilen vilket för mig är helt bisarrt.

Problemet är alltså inte Tibber, problemet är Fords policy. Mig veterligen gör ingen annan biltillverkare på det här viset.

Visa signatur