När riskokare blev nationell (nörd)angelägenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Känner mig skeptisk när det kommer till AI-riskokare. Hur kan den ens mäta resultatet för förbättring? Kräver den kanske Internet-anslutning för att funktionen ska fungera?

Snart tar robotarna till och med över våra riskokare! Vad är nästa steg, ska dom börja styra kaffemaskinen hej vilt och börja sprätta kaffe i ansiktet på en
Nej skämt å sido, kul med lite ny teknologi. Och kan det vara användbar vid tillagning så why not liksom? Dom lär ju gå på en redig slant däremot om dom skulle släppas här, deras "vanliga hederliga" kokare är väl considered premium och kostar några tusen. Så ytterligare cash påslag.
Och ja, jag vet att det finns uppkopplade kaffebryggare

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Det har säkert besvarats minst fem gånger i tråden redan, men vad kan en riskokare göra som min lilla kastrull inte kan göra?

Koka ris av olika sorter helt perfekt utan tillsyn, ånga grönsaker, laga "one pot"-rätter också utan tillsyn, agera "slow-cooker", m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Det har säkert besvarats minst fem gånger i tråden redan, men vad kan en riskokare göra som min lilla kastrull inte kan göra?

Den kokar alltid perfekt ris. Själv så tycker jag att kokris är helt okej men vill man ha det riktigt härliga fluffiga saftiga riset och inte något som efterliknar grötris så är en riskokare den rätta vägen att gå.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Känner mig skeptisk när det kommer till AI-riskokare. Hur kan den ens mäta resultatet för förbättring? Kräver den kanske Internet-anslutning för att funktionen ska fungera?

Man sätter ju "AI"-dekalen på allt som har en programvara som innehåller en IF-sats numera så jag är skeptisk till det mesta som kallas AI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Man sätter ju "AI"-dekalen på allt som har en programvara som innehåller en IF-sats numera så jag är skeptisk till det mesta som kallas AI.

Aha. Skulle vara intressant att se hur de byggt upp det till en riskokare.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Koka ris av olika sorter helt perfekt utan tillsyn, ånga grönsaker, laga "one pot"-rätter också utan tillsyn, agera "slow-cooker", m.m.

Skrivet av Sarato:

Den kokar alltid perfekt ris. Själv så tycker jag att kokris är helt okej men vill man ha det riktigt härliga fluffiga saftiga riset och inte något som efterliknar grötris så är en riskokare den rätta vägen att gå.

Ogillar kokade/ångade grönsaker o tycker mitt kastrullkokade ris funkar alldeles utmärkt så kör nog vidare på det. "Ignorance is bliss" etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ogillar kokade/ångade grönsaker o tycker mitt kastrullkokade ris funkar alldeles utmärkt så kör nog vidare på det. "Ignorance is bliss" etc

Då skulle det nog vara bortkastade pengar.
Tips för den prismedvetna:
Ibland när man går på asiatisk buffé så kan man ha möjligheten att få smaka ris direkt ifrån en större riskokare. Gillar du det riset så kommer du få samma slags ris hemma.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Då skulle det nog vara bortkastade pengar.
Tips för den prismedvetna:
Ibland när man går på asiatisk buffé så kan man ha möjligheten att få smaka ris direkt ifrån en större riskokare. Gillar du det riset så kommer du få samma slags ris hemma.

Ah ja jag älskade lunchbuffén på Bambo Garden på Södermalm när jag jobbade där o plockade ris ur en stor kokare, dock tänkte jag aldrig på hur riset smakade då det ändå dränktes av diverse maträtter o såser. Så ja, det är nog bortkastade pengar för mig japp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ah ja jag älskade lunchbuffén på Bambo Garden på Södermalm när jag jobbade där o plockade ris ur en stor kokare, dock tänkte jag aldrig på hur riset smakade då det ändå dränktes av diverse maträtter o såser. Så ja, det är nog bortkastade pengar för mig japp!

Köp en slow cooker istället då och njut av sjukt goda långkok istället. <3

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Köp en slow cooker istället då och njut av sjukt goda långkok istället. <3

Min grabb köpte en InstaPot DUO PLUS med en massa program för olika sorters mat. Den kunde även koka ris "nästan lika bra" som riskokaren. Han är nöjd men använder den inte så ofta. Man lagar ju inte alltid mat som passar och inte så mycket. Tror det fanns olika storlekar och han valde en väl stor. Men den klarar att laga en massa olika sorters mat. OCH den kan koka ris dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Man sätter ju "AI"-dekalen på allt som har en programvara som innehåller en IF-sats numera så jag är skeptisk till det mesta som kallas AI.

Fast nu var det ju inte "AI" jag tänkte på. Den har fuzzy logic chip precis som alla Zojirushi riskokare.
Jag syftade mer på induction heating och förbättringen utav de funktionerna som Zojirushi Japan så fint kallar "FIRE COOKING"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ogillar kokade/ångade grönsaker o tycker mitt kastrullkokade ris funkar alldeles utmärkt så kör nog vidare på det. "Ignorance is bliss" etc

Inget fel på koka ris på kastrull egentligen. Viktigaste är ju ändå att ha ett bra ris och inte parboiled skit som uncle bens o sådant mög (detta ris ska man absolut inte använda i riskokare heller för de blir pannkaka).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Inget fel på koka ris på kastrull egentligen. Viktigaste är ju ändå att ha ett bra ris och inte parboiled skit som uncle bens o sådant mög (detta ris ska man absolut inte använda i riskokare heller för de blir pannkaka).

En av de största fördelarna med riskokare tycker jag är att det blir ett mycket bra och repeterbart resultat som uppnås med några knapptryckningar och sen behöver man inte bry sig. Med kastrull stjäl det fokus från övriga matlagningen.

Idag gjorde jag en helgrillad kyckling med ångade grönsaker, dragonsås och ris. Då börjar jag med att köra igång riset och de ångade grönsakerna, jag vet att dom blir klara säkert 40 minuter tidigt, men det blir bara bra av att stå till sig på "hålla varmt-läget". Så mitt enda fokus under matlagningen blir då kyckling och att göra en god sås. Så det blir lättare att lyckas bra för jag slipper tänka på en sak extra.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Inget fel på koka ris på kastrull egentligen. Viktigaste är ju ändå att ha ett bra ris och inte parboiled skit som uncle bens o sådant mög (detta ris ska man absolut inte använda i riskokare heller för de blir pannkaka).

Man kan lika gärna tugga papper som att äta Uncle Bens ris. Jag använder bara japanskt ris eller ris som är odlat för den japanska marknaden. De rissorterna är lite/rejält dyrare och de måste sköljas innan de kokas men det är värt både pengarna och besväret. När sedan riset är i kokaren kan man glömma det och ägna sig åt resten av matlagningen. En lite trudelutt berättar när riset är klart.
EDIT: Det kan bli kinesiskt rundkornigt ris om jag inte hittar japanskt, men oftast gör jag ju det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Fast nu var det ju inte "AI" jag tänkte på. Den har fuzzy logic chip precis som alla Zojirushi riskokare.
Jag syftade mer på induction heating och förbättringen utav de funktionerna som Zojirushi Japan så fint kallar "FIRE COOKING"

De flesta (alla?) av Yum Asias riskokare har fuzzy logic. Vet inte egentligen vad som är "fuzzy" i deras chips. Har hållit på en hel del med logik och för mig är "fuzzy logic" logik där man inte har bara sant och falskt som värden utan värdena kan variera. Om man sätter falskt som 0 (noll) och sant som 1 (ett) i traditionell logik så kan man i fuzzy logic ha värden i hela intervallet mellan 0 och 1, där då 0 är "alldeles falskt eller osant och 1 är alldeles sant (och man traditionellt har problem med 0,5, vilket man skull kunna kalla "halvsant" eller...). Men det tror jag inte de kan representera i de enkla chipsen som sitter i en riskokare utan där handlar det om alldeles vanlig logik, möjligen menar de att de har flera olika program vilket ju är troligt eftersom de fungerar mera som multicooker än som ren riskokare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

De flesta (alla?) av Yum Asias riskokare har fuzzy logic. Vet inte egentligen vad som är "fuzzy" i deras chips. Har hållit på en hel del med logik och för mig är "fuzzy logic" logik där man inte har bara sant och falskt som värden utan värdena kan variera. Om man sätter falskt som 0 (noll) och sant som 1 (ett) i traditionell logik så kan man i fuzzy logic ha värden i hela intervallet mellan 0 och 1, där då 0 är "alldeles falskt eller osant och 1 är alldeles sant (och man traditionellt har problem med 0,5, vilket man skull kunna kalla "halvsant" eller...). Men det tror jag inte de kan representera i de enkla chipsen som sitter i en riskokare utan där handlar det om alldeles vanlig logik, möjligen menar de att de har flera olika program vilket ju är troligt eftersom de fungerar mera som multicooker än som ren riskokare.

Min tolkning av fuzzy logic (eller AI) när jag läste på om just dessa riskokare är att dom inte bara är en strypt vattenkokare/äggkokare med lock, utan att riskokarna har ett program som styr kokcykeln i flera steg med olika effekt (hårdkodade). Uppvärmning, kokning och varmhållning osv. och inte bara en termostat som värmer tills det torrkokar likt vissa budget riskokare och vanliga äggkokare.
Dessutom flera program för olika mat där nån lekt med parametrarna som då skapar en "multicooker" som du så bra beskrev det.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Lönt och köpa om man bara äter ris när jag kör korvstroganoff / flygande jacob / chiliconcarne / poke bowl?
Tycker väl det duger som det blir nu.

Poke bowl riset kör jag alltid risvinäger till, samt att det är sushi ris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Lönt och köpa om man bara äter ris när jag kör korvstroganoff / flygande jacob / chiliconcarne / poke bowl?
Tycker väl det duger som det blir nu.

Poke bowl riset kör jag alltid risvinäger till, samt att det är sushi ris.

Om det är värt det är nog svårt att säga utom du själv.
Kikat själv på en, och det skulle vara skönt att bara kunna slänga igång riset utan att egentligen behöva oroa sig och låta maskinen sköta allting medans man fixar med övriga ingredienser.
Börjar äta mer och ris på sistone och är intresserad av en.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Finns det någon helt okej enklare riskokare som inte kostar alldeles för mycket? Plus om den är "snygg". Jag kokar ICAs jasminris i kastrull på 20 minuter och tycker det blir gott, så det får gärna ta ungefär lika kort tid.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Lönt och köpa om man bara äter ris när jag kör korvstroganoff / flygande jacob / chiliconcarne / poke bowl?
Tycker väl det duger som det blir nu.

Poke bowl riset kör jag alltid risvinäger till, samt att det är sushi ris.

Sushiris = vanligt kortkornigt / rundkorningt ris. Att de kallar det för sushiris tror jag är för att kunna ta mer betalt. Folk känner att det är lite lyxigare om det heter sushiris. Jag köper (har jag sagt några gånger) japanskt ris som man måste skölja noga innan man kokar det. Det blir naturligt kladdigt och går alldeles utmärkt att använda till vanligt mat särskilt om man äter med ätpinnar och även till att gör sushi (då sköljer jag inte lika noga så det blir lite kladdigare och lättare att forma.

Permalänk
Medlem

Brukar Yum-Asia köra BF deals?

Permalänk
Medlem
Skrivet av addictyo:

Brukar Yum-Asia köra BF deals?

har letat febrilt, men ingen rabatt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

har letat febrilt, men ingen rabatt..

Kommit upp lite deals på deras hemsida nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av addictyo:

Kommit upp lite deals på deras hemsida nu!

Fast deras EU-hemsida har ju haft allt intressant som "slut i lager" i över en månad nu. Är du inne på brittiska sidan?
Är själv sugen på en Fuji

Edit: gick in o kollade o fortfarande slut på lager... Finns däremot Bamboo o Sakura, men de kostar mycket mer via deras hemsida än på Amazon. Fastän Yum Asia har "rea"...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast deras EU-hemsida har ju haft allt intressant som "slut i lager" i över en månad nu. Är du inne på brittiska sidan?
Är själv sugen på en Fuji

Edit: gick in o kollade o fortfarande slut på lager... Finns däremot Bamboo o Sakura, men de kostar mycket mer via deras hemsida än på Amazon. Fastän Yum Asia har "rea"...

Ser att mestadels av deras Zojirushi är utsålda ja. Har inte tittat på dem innan direkt. Som du säger finns det billigare på Amazon. Är ute efter något runt 1000:-

Står nog mellan Yum Asia Kumo, Yum Asia Sakura eller Yum Asia Panda Mini. Lagar en del matlådor och är lite orolig att Panda Mini blir för liten. Någon som vet eller kan komma med en rekommendation?

Edit: Och nu höjde Amazon priserna...

Permalänk
Medlem

Köpte en Bamboo till och gav till mor å far. Dom blev sjukt nöjda. Det är lite nedsatta priser pga Black Friday. Köpte även sköljskålen och en säck brunt jasminris när jag ändå hade skorna på mig. Mycket nöjda miner, frakten var snabb - det tog tre dar från Nederländska lagret.

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på denna....? https://www.clasohlson.com/se/Crock-Pot-Express-5%2C7-liter%2...

och de japanska varianterna ni tipsar om i tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bikerrog:

Vad är skillnaden på denna....? https://www.clasohlson.com/se/Crock-Pot-Express-5%2C7-liter%2...

och de japanska varianterna ni tipsar om i tråden?

Den stora skillnaden är fokus. Riskokarna är gjorda för att koka ris till perfektion och har dessutom en massa andra funktioner som hjälper en att laga bra mat men fokus är fortfarande ris till perfektion.

Crock-pot, insta-pot m.fl. har fokus på multicooker-funktionerna och klarar av att laga hyggligt ris.

Så, om fokus för din del är matlagning i allmännhet så är Crock-pot eller Insta-pot grejen men om fokus är riset(som det är för mig som är insnöad på asiatisk, främst japansk, mat) så är riskokaren självklar och extrafinesserna en bonus.

Permalänk
Medlem

Så... istället för att köpa en riskokare för 1500-3000kr när jag inte vet om det är något för mig så köpte jag en Wilfa RC-S5 från Netonnet. Den svenska Youtubern Matgeek menade ju i princip att OBH Nordicas variant av samma enhet gjorde riset väldigt bra.

Men nu när jag tänkte använda den för första gången så blir jag något fundersam. Manualen påstår nämligen att man aldrig ska göra mindre än två "cups". Så mycket ris brukar jag aldrig göra iom att jag bor själv. Men man får väl tänka om när det gäller matlådor.

Måtten i deras behållare verkar dock helt åt skogen? Två koppar ris (man får med ett mått) kom upp till första markeringen som är 1 Cup. I manualen så står det även att man ska ha två cups vatten per en cup ris. Så med två cups ris (som är minsta tillåtna?) så ska man ha fyra cups vatten, vilket totalt räcker till markeringen för "3 ups"?

Jag fattar noll.

https://imgur.com/a/7WSs4SP

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Så... istället för att köpa en riskokare för 1500-3000kr när jag inte vet om det är något för mig så köpte jag en Wilfa RC-S5 från Netonnet. Den svenska Youtubern Matgeek menade ju i princip att OBH Nordicas variant av samma enhet gjorde riset väldigt bra.

Men nu när jag tänkte använda den för första gången så blir jag något fundersam. Manualen påstår nämligen att man aldrig ska göra mindre än två "cups". Så mycket ris brukar jag aldrig göra iom att jag bor själv. Men man får väl tänka om när det gäller matlådor.

Måtten i deras behållare verkar dock helt åt skogen? Två koppar ris (man får med ett mått) kom upp till första markeringen som är 1 Cup. I manualen så står det även att man ska ha två cups vatten per en cup ris. Så med två cups ris (som är minsta tillåtna?) så ska man ha fyra cups vatten, vilket totalt räcker till markeringen för "3 ups"?

Jag fattar noll.

https://imgur.com/a/7WSs4SP

Jag läste bruksanvisningen som finns på nätet och kom fram till:

med två cups ris ska man ha vatten till markeringen för 2 cups.

Men, jag hittar ingenstans att man måste göra minst två cups. Det finns enligt bilden du länkade en markering i innerbägaren för en cup så det borde gå att bara koka en cup ris med vatten upp till markeringen för en cup.

Testa att göra det. Går det inte bra har du bränt en cup ris för att få kunskap.

Berätta gärna hur det gick.

Till sist, Min fru tycker riset i vår riskokare blir perfekt med vatten upp till precis mitt på markeringen mens jag tycker det blir perfekt med vatten upp till precis underkanten på markeringen. Men båda tycker riset är helt OK i båda fallen... OCH (tjat, tjat) bäst blir det med japanskt ris, näst bäst med kinesiskt. Finns i välsorterade asiatiska matbutiker.