Permalänk
Medlem

EU vill chockhöja snuspriserna

"Bryssel vill chockhöja skatten på svenskt snus så att priserna nästan dubblas, visar ett läckt EU-förslag som Aftonbladet har tagit del av.

En dosa General lössnus skulle då kosta över 120 kronor.

– Tänk om EU skulle bestämma sig för att höja skatten för den italienska parmaskinkan eller det tyska ölet, säger Patrik Hildingsson, kommunikationschef för Swedish Match till tidningen. "

Hur kan eu ha makt att höja något som endast i finns Sverige, kommer svanka politikerna låta detta ske och vika ner sig igen

Permalänk
Medlem

Det var lite samma grej i Danmark kommer jag ihåg när jag bodde där, fast då var det med den höga skatten på fordon. I Sverige har vi relativt låg fordonsskatt på nya fordon, men i Danmark har det varit 180% avgift på nya bilar efter 80K. När EU ville att Danmark skulle ta bort denna så protesterade Danmark direkt (det var ju en jätteintäkt för staten), så det slutade med att dom blev undantagit från EUs "lag" på detta.

Kanske dags att sluta snusa, jag har tänkt lite över det. Blev inte särskilt motiverat av SVT's inlägg om Johannes som slutade snusa och han sade det var den svåraste tid i sitt liv. Effekterna av att sluta var minimala hälsomässigt iflg. läkarundersökningen han tog från start till slut, men det hade kostat honom 200K att snusa sen 13 till 33, så lite stålar blir det ju.

Kommer väl lite an på vad man annars har for "tröst" i livet, nu har han barn, nytt hus och familj, är man singel som jag, och inte så mkt. annat att se fram emot kan det vara lite sådär. Jag har försökt några gångar att sluta i nån vecka, det var inte så illa som hos Johannes, men jag saknade lite det "kicket" det gav mig när ensamheten blev som störst, och när man ville mysa lite med lite online spel etc. var lite som att nåt saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

"Bryssel vill chockhöja skatten på svenskt snus så att priserna nästan dubblas, visar ett läckt EU-förslag som Aftonbladet har tagit del av.

En dosa General lössnus skulle då kosta över 120 kronor.

– Tänk om EU skulle bestämma sig för att höja skatten för den italienska parmaskinkan eller det tyska ölet, säger Patrik Hildingsson, kommunikationschef för Swedish Match till tidningen. "

Hur kan eu ha makt att höja något som endast i finns Sverige, kommer svanka politikerna låta detta ske och vika ner sig igen

Swedish match uttalande i frågan bryr jag mig inte om. De ligger ju i förhandlingar att sälja till Philip Morris de svikarna. Så det här påverkar ju försäljningspriset helt klart. Så mer partiskt uttalande blir svårt att hitta.

EU ville ju förbjuda snus helt o hållet men Sverige fick undantag. Det här är väl ett sätt att göra något åt saken ändå.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Så länge dom höjer skatten lika på alla nikotinprodukter så är det väl "ok". Men just nu ser det ju ut som att det är cigarettindustrin som lobbat väl.

Snusade och rökte själv under ett antal år och snuset var nog det som det tog längst att komma över. Idag har jag varit nikotinfri i 10+ år och saknar varken cigg eller snus. dock luktar (rätt) snus fortfarande gott, men det gör inte cigg (fy fan för dom som sparar fimpar och åker kollektivt 🤢).

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd låst pga politik*

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär