Permalänk
Medlem

#size: 65
#mgf: LG
#model: OLED65C8PLA
#time: 48
#dutycycle: 6
#usecase: tv/spel/film/mycket tv4 morgon

Osäker på timmar men frugan tittar på tv4 morgon varje dag på morgonen och efter jobbet blir det "efter fem". Hon låter tv'n rulla på under morgonen och kvällen. Sen på kvällen kan jag se på film eller spela. Helger blir det nog flera timmar då frugan ser tv4 morgon i princip när det börjar till när det slutar. 6 timmar kanske är i underkant men är i alla fall timmar som nås upp i princip varje dag då tv'n ofta är på som bakgrundsljud.

Orange är en färg där jag nästan tycker att det syns mest. Lite irriterande att se breaking bad då serien ofta har ett orange filter.

Permalänk
Medlem

Har ingen OLED så kan bara bidra med en länk till internationellt forum för nörderi. Finns summering/ info från 2016.

https://www.avforums.com/threads/oled-screen-burn-permanent-i...

Permalänk
Medlem

Känns verkligen som att de tidigare OLED har problem och de nyare inte riktigt får det på samma sätt. Oavsett antal timmar. Men vi behöver mer data guys!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Känns verkligen som att de tidigare OLED har problem och de nyare inte riktigt får det på samma sätt. Oavsett antal timmar. Men vi behöver mer data guys!

Den nya panelen som kom med LGs OLEDX9 modeller (samma som OLEDXX och de flesta OLEDX1) verkar vara mycket bättre när det gäller burn in, den nyare EVO panelen som vissa B1, C1 och alla G1 samt nya generation har lär säkert vara ännu bättre!

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

#size: 55"
#mgf: LG
#model: CX
#time: 25
#dutycycle: 6
#usecase: Spel, film och blandad streaming.

Har än så länge inte upplevt nångon som helst inbränning eller ghosting på vår 55" CX. Galet nöjda sedan dag ett och den presterar enligt mig fortfarande på topp!

Införskaffade för ett par dagar sedan en 65" C2:a men eftersom jag knappt hunnit använda den så är all "data" ovan från CX:en.

Kan dock tillägga som en liten notis att C2:ans inbyggda högtalare är märkbart sämre än de på vår CX. Inte för att man kan förvänta sig att dagens TV-apparater ska ha highend-ljud på något sätt men jag var ändå impad av CX:ens ljudbild.
Positionering och riktning av högtalarna kan också variera och påverka detta såklart.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Okej så man kan få sin panel utbytt? Vad har LG för tidsbegränsnig på det? Och kostar det något, värt mot en ny tv?
Har en C7 köpt 2017 och såg i somras att Youtube och Minecraft (kollar på. Spelar inte) har satt sig.

Tidsbegränsningen är 3 år och kostar inget. Så du är tyvärr lite sent ute.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

#size: 55
#mgf: LG
#model: CX
#time: 16 (aug -21)
#dutycycle: 4.5 timmar kanske
#usecase: Skärm

Mycket, mycket nöjd med min LG CX köpt augusti 2021. Har bara använts som datorskärm. Använder alla LGs säkerhetsfunktioner och använder i nästan alla fall 20% av OLED light. Bilderna gör ju att allt ser extremt ut men i princip inget att klaga på. Den bör ha använts över 2000 timmar då jag fick ett pop-up förut om att den ska köra stora pixelrensningen. Jag tryckte inte på någon knapp när rutan dök upp och TVn stängde av sig efter en stund. Undvek jag pixelrensningen då?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fatmajk:

Kommer detta vara ett potentiellt problem för PSVR2 som kommer ut nästa år? Den kommer ju att ha OLED skärmar.

Nä. Oculus Rift Cv1 hade Oled och inga problem.

Permalänk
Medlem

Bilden är från en annan tråd
Men det ser för jävligt ut. Till höger är de mer tv märker. 😂

Lg oled
OLED55B7V
Haft det i några år nu.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Den satans TV4 solen

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

#size: 55"
#mgf: LG
#model: B7
#time: 2 år ish, köpt beggat
#dutycycle: 2-16h
#usecase: Film, serier, Youtube, spel, Blender, slösurfa
Köpt för ungefär två år sen, ägaren innan hade bytt panel nåt år eller två tidigare. Enda där det syns nånting är vid lila med nån svag fyrkant i mitten o svagt svagt där textning brukar vara, samt vääldigt svag "clouding" över hela. Vid vanligt tittande så syns det däremot verkligen ingenting öht.
Kommer antagligen behålla den här tills den dagen då jag verkligen saknar HDMI 2.1, men i övrigt är jag toknöjd o ser jag inga anledningar till att ha nånting annat än OLED

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gurrrra:

#usecase: Film, serier, Youtube, spel, Blender, slösurfa
Köpt för ungefär två år sen, ägaren innan hade bytt panel nåt år eller två tidigare. Enda där det syns nånting är vid lila med nån svag fyrkant i mitten o svagt svagt där textning brukar vara, samt vääldigt svag "clouding" över hela. Vid vanligt tittande så syns det däremot verkligen ingenting öht.

He-he – det där ser nästan ut som någon glömt den på i några veckor med testbilden för att mäta vitt med 25% yttäckning. 🤓

Edit: särskilt som det är svagt ljusare fyrkant också. Retention ser ut så minutrarna efter ovanstående testbild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

He-he – det där ser nästan ut som någon glömt den på i några veckor med testbilden för att mäta vitt med 25% yttäckning. 🤓

https://cdn.filestackcontent.com/xmoudheTgeTpUj7uuwTz

Ja istället för att stänga av TVn om natten så drar jag igång den testbilden istället, alltid kul med lite extra inbränningar!
Skämt o sido så är det tydligen ett fel som tydligen skett under tillverkningen av specifikt vissa 55"are från 2017 o är inget som ska ske längre. O tydligen så kan man få panelen utbytt från LG även fast man inte ens längre har garanti kvar, så jag skulle ju kunna slå till bara för att! Dock är det som sagt inget som stör, men dom får gärna byta ut mobo på teven istället till en med HDMI 2.1 istället ^^

RTings snackar om det här om ni är intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Fortfarande märkligt att företag inte fattar att de kan byta plats på logotypen efter viss tid.

Ja...
Eller göra de mer genomskinliga som SVT och 4 loggan i övre högra hörnet. 🙄

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Tidsbegränsningen är 3 år och kostar inget. Så du är tyvärr lite sent ute.

Aha okej
Bra att veta , men lite surt man är för bi tiden.
Nåja man kan ju alltid fråga vad de skulle kosta om det är möjligt, är det billigare än en ny tv så kan det ju vara värt det

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Kommer detta vara ett potentiellt problem för PSVR2 som kommer ut nästa år? Den kommer ju att ha OLED skärmar.

Alla de "tidiga" headset hade OLED (HTC VIVE/VIVE PRO/Oculus Rift osv), så det är inget nytt. Ger överlägsen svärta och färgåtergivning mot dagens lcd-headsets. Du har en poäng även om jag inte hört om någon som haft problem med just inbränningar. Däremot vill jag minnas att det fanns en del andra artefakter.

Permalänk
Medlem

Orkar inte posta massa screenshots, men inga inbränningar alls här med en ASUS PG48UQ enligt länken, och då har jag ändå både mac's menyrad och dock framme flera timmar per dag, flera dagar i veckan.
Har haft den sen 24 sep.

Burn in känns extremt överdrivet, fattar inte hur Linus lyckas.

Permalänk
Medlem

OLED kommer nog bli som Plasma. Efter att tekniken har blivit bättre är det nästintill inget problem och det verkar som att nyare modeller redan är där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jehuty:

OLED kommer nog bli som Plasma. Efter att tekniken har blivit bättre är det nästintill inget problem och det verkar som att nyare modeller redan är där.

Fast plasma går ju inte att köpa idag. Förmodligen så kommer MicroLed sparka ut OLED tekniken till slut.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

#size: 65
#mgf: LG
#model: C8
#time: 48
#dutycycle: 3,9
#usecase: Film, serier, spel och fotbollstittande.

Jag har en service-kontroll och timern står just nu på 5691 timmar. Inköpt 4 år sedan på BF -18. Jag tittar aldrig på linjär-TV med loggor och solar. Men en del fotboll blir det och jag har en Windows-HTPC kopplad som oftast visar det jag vill se, dvs mycket Youtube. För SDR är Oled-ljus inställt på 30, och den blåser bara på fullt i HDR och då är det bara för spel och film/serier. Jag kör med skärmsläckare och låter den köra de cykler den behöver som den vill själv. TPC och GSR är avstängt i service-menyn. Den är som ny, inget att rapportera förutom viss ojämnhet i 5%-grått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Fast plasma går ju inte att köpa idag. Förmodligen så kommer MicroLed sparka ut OLED tekniken till slut.

Ja nånting ljustarkare, exaktare, tåligare, energieffektivare etc kommer såklart komma, men det här med att varje pixel kommer ge sitt eget ljus är standarden nu, däremot alla bakbelyst skärmar likt IPS, VA o TN kommer bara bli mer o mer inriktade för riktiga budgetprodukter.

Permalänk
Medlem

I.o.f.s. ingen TV men inga problem med min AW3423DW, används i princip enbart för spel. Typ 500 timmars spel sen jag köpte den. Jag stänger av skärmen helt om jag lämnar datorn ett tag. Den refreshar friskt per automatik, efter 4 timmars användande. Kan tänka mig att den inte kommer hålla väldigt länge, men hoppas på ett par år iallafall. Den är så bra så jag kan nog leva med att den får en aningens försämrade färger eller så.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk
Medlem

#size: 55"
#mgf: LG
#model: CX
#time: ~29 månader (sommaren 2020)
#dutycycle: ~1h per dag (621h totalt)
#usecase: Film/serier

I bilderna nedan så är det ytterst sällan ojämnheterna i det grå fältet syns, det är mycket tydligare på bilden än i verkligheten.

TIPS för vissa!
Det stora problemet jag haft med TV:n var "auto static brightness limiter" (ABL alt. TPC), vars algoritm var totalt värdelös i mörka scener.
Generellt så fungerar ASBL-systemet bra - glömmer du TV:n på under en ljus scen (eller i en ljus meny) så kommer den dimmas efter en stund för att förhindra burn-in. Bra så. Men tydligen kan den inte läsa av korrekt under mörka scener, och tror att bilden är statisk även om den faktiskt inte är statisk - så om en mörk scen är igång för länge (även med rörelse) så kommer TV:n tro att bilden är statisk, och till slut dimma ner bilden så att den blir väldigt mycket mörkare.
Och eftersom detta händer i en redan mörk scen så blir det helt omöjligt att se någonting. Man måste backa ur till någon meny i streamingtjänsten (eller dylikt) för att få TV:n att fatta att bilden inte är statisk, så den blir ljusare igen.
Det här var ett tokirriterande problem i House of the Dragon. Detta kollade jag på i ett mörkt rum och i Dolby Vision, och serien är väldigt visuellt mörk. Skitbra tycker jag, det hjälper med inlevelsen för mig. Men herregud, varannan minut fick jag backa ur till menyerna för att få TV:n att inte vara kolsvart.

Den enda metoden som finns för att stänga av denna funktion är genom att gå in i servicemenyn, vilket inte går med europeiska fjärrkontroller. Jag beställde därför en sådan här: länkklick! Med denna kan jag då klicka på "IN START" och sedan skriva in servicekoden för min TV (0413, andra modeller kan ha andra koder) och där stänga av TPC.
Nu dimmas inte TV:n längre om den fastnar i en statisk bild, och då finns ju risken för inbränningar. (Jag glömmer aldrig TV:n på, så ingen fara där.) Det här kan jag verkligen rekommendera om någon har samma problem som jag hade, det har förbättrat min upplevelse något enormt. MEN jag är rätt säker på att detta bryter garantin (vilket min ej längre hade), så ha det i åtanke.
Det ska finnas sätt att göra detta via någon app också, det har jag inte försökt mig på.
(Det är dessutom i denna servicemeny som man kan se "power on time", så jag vet specifikt hur länge min har varit igång.)

Red / Green / Blue / White / 5% Grey

Dold text
Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

#size: 55"
#mgf: LG
#model: B7
#time: 60
#dutycycle: 8
#usecase: blandat

Lite problem med att YouTube loggan fastnat i hörnet (syns på den röda bilden samt om man har gul bakgrund). Dock inget man lägger märke till mer än när det är mycket enfärgat på skärmen i vissa färger.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Finns det någon telefon som har IR fortfarande? Känns som något man hade på 00-talet… hade ingen aning

Samsung S6 mfl, 2016 typ.

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

#size: 65
#mgf: LG
#model: B7 (OLED65B7V)
#time: 57
#dutycycle: oklart
#usecase: allt (tv, film, skärm, spel)

Inte bästa bilderna men ser inga problem i verkligheten.

Edit: la till 5% och 50% grå

5%

50%

la till 2st bilder som var relevanta
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Alla de "tidiga" headset hade OLED (HTC VIVE/VIVE PRO/Oculus Rift osv), så det är inget nytt. Ger överlägsen svärta och färgåtergivning mot dagens lcd-headsets. Du har en poäng även om jag inte hört om någon som haft problem med just inbränningar. Däremot vill jag minnas att det fanns en del andra artefakter.

Det fanns definitivt möjlighet till burn in men risken är väldigt låg då man antagligen inte använder panelerna alls lika mycket som en TV i de flesta fallen. Sen använder de en helt annan typ av OLED med en Pentile "matris" istället för ordentliga subpixlar med en extra vit subpixel som LGs OLED paneler gör, de hade egentligen en tredjedel "lägre upplösning" än vad specarna sa om man går efter antal subpixlar istället för "pixlar" då flera pixlar delade subpixlar med varandra.

De största problemet de tidiga VR headseten hade var Mura effekten vilket gav en form av grön dimma i bilden i mörka miljöer, ett vanligt problem med tidigare OLED och fanns på många mobiler och t.ex. PS Vita

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk

LG OLED55B7V

Behöver jag säga att jag hatar röda inslag i spel och filmer?

Kört som dataskärm, brightness 50%, oled light 100%

Har haft två fönster ett på vänster sida och ett på höger sida ofta, typ svt play på ena sidan google på andra. Det läskiga var att jag inte hade några inbränningar alls i flera år, så under en månad möglade allt fram och tvn blev smått oanvändbar som ni ser.

Kommer köpa en till OLED C2 65 snart, kommer endast slå på den när jag ser på film eller spelar, så kommer jag köpa en dedikerad bra riktig datorskärm som tål statiska bilder för slösurfande och när man sitter i cubase osv, hoppas nästa oled håller längre då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DolphinRage:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

LG OLED55B7V

Behöver jag säga att jag hatar röda inslag i spel och filmer?

Kört som dataskärm, brightness 50%, oled light 100%

Har haft två fönster ett på vänster sida och ett på höger sida ofta, typ svt play på ena sidan google på andra. Det läskiga var att jag inte hade några inbränningar alls i flera år, så under en månad möglade allt fram och tvn blev smått oanvändbar som ni ser.

Kommer köpa en till OLED C2 65 snart, kommer endast slå på den när jag ser på film eller spelar, så kommer jag köpa en dedikerad bra riktig datorskärm som tål statiska bilder för slösurfande och när man sitter i cubase osv, hoppas nästa oled håller längre då.

Varför Oled-light på 100? Det är som att be om problem. Individuella pixlar kommer lysa i hundratals nits! Det triggar dessutom en rätt aggressiv ASBL (dimmar ner när större delen av bilden blir ljus).

För skrivbordsanvändning så bör Oled-light vara någonstans mellan 20-50 för en rimlig nivå.

Permalänk
Medlem

#size: 55"
#mgf: LG
#model: B7
#time: köpt vid launch
#dutycycle: 2-16h

Här är ett till rocket league offer, sonen som spelat hundratals timmar och hastighetsmätaren är tydligt inbränd i det röda
Tittar man noga så ser man orden BALL CAM också, mindre charmigt...

Men jag ser det iaf aldrig till vardags, det är sällan en film är helt röd...