Fått ett konstigt problem som även några vänner också råkar ha!

Permalänk

Fått ett konstigt problem som även några vänner också råkar ha!

Har en Poco X3 Pro men mina vänner har i stort sett det stora spektrat(dvs dom som upptäckt samma sak som mig.

Till vissa kontakter går det ej längre att skicka ett textmeddelande fast den står som app då det är Android det gäller.
Alla har fått Android 12 och även säkerhetsuppdateringar den senaste tiden, även jag.
Försöker skicka ett mess men det vägrar gå iväg tills jag trycker en gång till på messet, då får jag ett val växla tilll sms/mms istället och vips får mottagaren det.
I hela min teknik som är ganska stor har jag märkt detta på 3 av mina bästa vänner och även testa skicka hälsningar till folk som jag knappt har kontakt med längre för att se om det fungerar. Och det går klockrent,även ca 7st av mina sk techintresserade vänner har också detta problem men varför ett 10tal kontakter som jag vet om och ingen annan, testat avinstallera alla meddelande appar bara för att testa men det hjälper inte,och inget ageniérna som också råkat ut för detta fattar nada. Finns en hel del på nätet om detta men kanske någon här sitter på insideinfo😉

Permalänk
Avstängd

Kan det ha något med RCS att göra kanske? Det är ju en ny standard för textmeddelanden (och liknande) och Google pushar för den men mottagandet har i övrigt varit hyfsat svalt så det kan vara så att det har satts igång som default och så misslyckas någon koll på om mottagaren kan ta emot det. Jag har för mig att jag fick frågan om att gå över till det på min telefon, men minns inte vad jag svarade, har inte haft några problem jag märkt av i alla fall.

Permalänk
Medlem

Hade ett likande problem på min One+ CE.
Nedgraderade till Android 11 (Oxygen OS) efter en vecka av problem, nu får alla sms och jag kan ta emot utan problem .

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Skrivet av snajk:

Kan det ha något med RCS att göra kanske? Det är ju en ny standard för textmeddelanden (och liknande) och Google pushar för den men mottagandet har i övrigt varit hyfsat svalt så det kan vara så att det har satts igång som default och så misslyckas någon koll på om mottagaren kan ta emot det. Jag har för mig att jag fick frågan om att gå över till det på min telefon, men minns inte vad jag svarade, har inte haft några problem jag märkt av i alla fall.

Det är möjligt då det är nyare telefoner el åtminstonde senaste Android versionen är 12 på 90% av telefonerna. Men varför bara någon enstaka mottagare,har även letat efter möjliga inställningar även i utvecklaren ställningarna.
Det är j*vligt irriterande när det ser ut som om att det är skickat, men uppenbarligen vill den skicka via nån annan kanal/app?
Jag och mina vänner lyckas inte lösa det iaf. Mvhiaf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pierre232:

Det är möjligt då det är nyare telefoner el åtminstonde senaste Android versionen är 12 på 90% av telefonerna. Men varför bara någon enstaka mottagare,har även letat efter möjliga inställningar även i utvecklaren ställningarna.
Det är j*vligt irriterande när det ser ut som om att det är skickat, men uppenbarligen vill den skicka via nån annan kanal/app?
Jag och mina vänner lyckas inte lösa det iaf. Mvhiaf

Jag har ingen aning om hur man ska lösa det, men om det handlar om RCS så bör det vara någon inställning under Chattfunktioner. För mig finns det bland annat en som heter "Skicka om automatiskt som sms/mms" som borde hjälpa kanske. Men jag har Android 13 så det kanske inte ser likadant ut för er.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag har ingen aning om hur man ska lösa det, men om det handlar om RCS så bör det vara någon inställning under Chattfunktioner. För mig finns det bland annat en som heter "Skicka om automatiskt som sms/mms" som borde hjälpa kanske. Men jag har Android 13 så det kanske inte ser likadant ut för er.

Har också skicka som sms/mms automatiskt, men den står precis alla andra kontakter. Så jag försöker hitta något på andra platser, nån gång borde man träffa rätt och då vet du. 😉

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag har ingen aning om hur man ska lösa det, men om det handlar om RCS så bör det vara någon inställning under Chattfunktioner. För mig finns det bland annat en som heter "Skicka om automatiskt som sms/mms" som borde hjälpa kanske. Men jag har Android 13 så det kanske inte ser likadant ut för erfter tester. Mvh

Ska kolla återkommer fe