Permalänk
Inaktiv

Tips och råd på prisvärd soffa

Vill ha tips och råd på prisvärda soffor med risk för att inte få några vettiga svar då de flesta här verkar mer högavlönade eller råder till begagnat (vilket jag inte vill av olika anledningar). Prisklass ca 7k men kan ev. gå upp nån tusenlapp men allt beror på vad jag får.

Söker 3-sits med plats för 2 att ligga/halvligga. Tänker därför 3-sits med flyttbar/vändbar schäslong/divan eller reclinersoffa. Tyg då läder blir för dyrt och konstläder ogillas. Mellanmörk soffa så ej svart eller vit eller nån skrikig färg.

För att slippa krångel med garanti/retur vill jag köpa från en fysisk butik. Det innebär Mio, Jysk, Trademax, kanske Ilva och Severins Möbler (Severins är dock väldigt dyra).

Har varit på Mio och av de billigare fastnade vi för Nevada men även Lazy (finns även med el). Lazy är dock över budget men vi hoppdes på bra rabatt under Black Friday/Week men det ser inte ut så. Nån med erfarenhet av Nevada eller Lazy (eller Mio)?

Jysk var vi på för ett tag sedan men på hemsidan ser jag inget som lockar.

Ilva har jag dålig koll på.

Severings Möbler är dyra, kan vara värt det vid rea men gick snabbt ut när vi såg priserna på några soffor.

Tog bort länkar till Trademax.
Permalänk
Medlem

Vi fastnade för Söderhamn från IKEA här:
https://www.ikea.com/se/sv/p/soederhamn-hoernsoffa-3-sits-gun...

Går att bygga ihop lite som man vill. Dvs enkelt att börja smått och bygga på senare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Vi fastnade för Söderhamn från IKEA här:
https://www.ikea.com/se/sv/p/soederhamn-hoernsoffa-3-sits-gun...

Går att bygga ihop lite som man vill. Dvs enkelt att börja smått och bygga på senare.

Tack för tipset men inte Ikea. För krångligt vid retur (fick precis returnera en). Dessutom för dyr. Köper hellre en reclinersoffa för det priset.

Förtydligande: Med krångligt vid retur syftar jag på avståndet, att jag måste köra 8 mil för att komma till närmsta Ikea-varuhus. Har dessutom ingen bil/körkort utan jag får be om hjälp vid transport. Därför är Ikea inte aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vi fastnade för Söderhamn från IKEA här:
https://www.ikea.com/se/sv/p/soederhamn-hoernsoffa-3-sits-gun...

Går att bygga ihop lite som man vill. Dvs enkelt att börja smått och bygga på senare.

Man får vara snabb på avtryckaren bara. Två av två soff-serier (Karlstad och Lidhult - den sistnämnde köpte jag för två år sedan för närmre 15 000, nu när jag flyttat skulle jag behöva en liten annan konfiguration... ) jag har köpt på Ikea har utgått till mitt förtret.

Skrivet av anon315148:

Tack för tipset men inte Ikea. För krångligt vid retur (fick precis returnera en). Dessutom för dyr. Köper hellre en reclinersoffa för det priset.

Jag vet inte om jag tycker Ikea är särskilt krångliga, jag upplever snarare Trademax som ett rent fiffel-och-båg-bolag. Du får hålla koll på deras systerföretag med (åtminstone Chilli och Furniturebox), för ibland säljer de samma pryl någon krona billigare.

Tyvärr har jag inte mer konkreta tips än så.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Vi har Mios County och är väldigt nöjda. Se bara till att välja ett bra tyg, inte det billigaste.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Retur på Ikea lär vara mycket bättre än från scammers som Trademax/Ellos o dyl. Dom säljer bara produkter du hittar på aliexpress där dom slängt på något svenskklingande namn. Bildsök så hittar du samma soffor med olika namn på chili, furniturebox, trademax och allt vad asen heter. Säger inte att Ikea är några änglar men där finns iallafall någon form av proveniens.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zyberzero:

Jag vet inte om jag tycker Ikea är särskilt krångliga, jag upplever snarare Trademax som ett rent fiffel-och-båg-bolag. Du får hålla koll på deras systerföretag med (åtminstone Chilli och Furniturebox), för ibland säljer de samma pryl någon krona billigare.

Tyvärr har jag inte mer konkreta tips än så.

Skrivet av cnst:

Retur på Ikea lär vara mycket bättre än från scammers som Trademax/Ellos o dyl. Dom säljer bara produkter du hittar på aliexpress där dom slängt på något svenskklingande namn. Bildsök så hittar du samma soffor med olika namn på chili, furniturebox, trademax och allt vad asen heter. Säger inte att Ikea är några änglar men där finns iallafall någon form av proveniens.

Nu missförstod ni mig eller så uttryckte jag mig fel. Ikea är INTE krångliga i sig, absolut inte. De har jättebra service. När jag skrev krångligt syftade jag på retur av soffa (eller annan större möbel). Jag behöver alltså köra 8 mil för att returnera en soffa vilket är på tok för omständligt. Hade Ikea funnits i stan hade jag inte tvekat att köpa en soffa från Ikea igen.

Sen är det skönt att slippa montera ytterligare en soffa (man behöver tydligen inte montera flera soffor från Mio).

Tack för varningar om Trademax. Dessa är helt okända för mig och jag var/är väldigt skeptisk. Kanske bättre att välja Mio då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av talonmas:

Vi har Mios County och är väldigt nöjda. Se bara till att välja ett bra tyg, inte det billigaste.

Kul att höra. Vilket tyg valde ni? Vi provsatt County inkl. Nevada, Sierra, Casper och Rio (utöver Lazy som var utanför budget). County var skön men Nevada var ändå skönast tyckte vi (bortsett från Lazy). O-skönast var helt klart Casper. Rio var snygg dock.

Permalänk
Medlem

Ska du ha prisvärt är Ikea Ektorp begagnat rätt oslagbart.
Klädseln kan maskintvättas och resten går lätt att göra rent med.
Har betalat 3-500 per del, har blandat två, tre sits och fåtölj med fotpall. Tre sits med en fotpall borde uppfylla det du är ute efter.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Ska du ha prisvärt är Ikea Ektorp begagnat rätt oslagbart.
Klädseln kan maskintvättas och resten går lätt att göra rent med.
Har betalat 3-500 per del, har blandat två, tre sits och fåtölj med fotpall. Tre sits med en fotpall borde uppfylla det du är ute efter.

Tack för tipset men inte intressant. Vill inte köpa begagnat eller från Ikea och just Ektorp är ingen favorit.

Avtagbar klädsel låter bra i teorin men sedan jag fick montera ihop soffan från Ikea med avtagbar klädsel kan jag konstatera att det är ett helvete att klä soffan. Nöjer mig med avtagbar klädsel på dynor och kuddar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Kul att höra. Vilket tyg valde ni? Vi provsatt County inkl. Nevada, Sierra, Casper och Rio (utöver Lazy som var utanför budget). County var skön men Nevada var ändå skönast tyckte vi (bortsett från Lazy). O-skönast var helt klart Casper. Rio var snygg dock.

Tänk på att provsitta så som man gör hemma. Med andra ord, av med skorna o kura ihop er halvliggandes o glo på TV. Man sitter aldrig så rakryggad som när man provar i butik

Alex Gray hette färgen/tyget.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem

Inte ett råd du vill ha men jag skulle spana efter kvalitetssoffa begagnat. Vi gillar norska Brunstad. Kan komma riktigt billigt undan om man är beredd att köra en liten bit och vänta på rätt tillfälle. I övrigt har ikea funkat när vi var yngre men skulle inte köpa dem idag.

Våra Brunstad är lätta och ger bra stöd för att sitta och inte få ryggen fördärvad eller riskera att inte komma upp (det går fort utför när man närmar sig medelålders och har småbarn). Lätta att flytta, men nackdel då de ganska snart står dikt mot väggen...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av talonmas:

Tänk på att provsitta så som man gör hemma. Med andra ord, av med skorna o kura ihop er halvliggandes o glo på TV. Man sitter aldrig så rakryggad som när man provar i butik

Alex Gray hette färgen/tyget.

Bra sagt. Ska nog åka och provsitta en gång till. Tog faktiskt av mig skorna och drog upp benen men ska prova lite fler ställningar. En släkting har Nevada och den var skön när jag var hos dem (och de var nöjda med tyget Rocco Grey). Enda nackdelen är de korta benen (föredrar höga). Dock var armstöden inte lika sköna på County (varför spetsiga?). Såg att County var dyrare dock. Börjar vi närma oss priset för Lazy. Får fundera på vad prioriterar.

Permalänk
Medlem

Vi har en soffa som nu närmar sig ett utbyte. Den inköptes för ca 10 år sedan från en sedan länge nedlagd butik. Det är inget större fel på den egentligen, men nu har vi verkligen tröttnat på att ha lösa dynor. Nästa gång ska vi köpa en riktig soffa, som man kan sitta normalt i också.

Roma, svensktillverkad av Möbelform. https://www.mobelform.se/mobelform/index.php/soffor/item/roma...

Permalänk

Varför inte köpa begagnat?

du kan ofta köpa riktigt skysta soffor/fotöljer i äkta skin som ser typ nya ut på t.ex. Erikshjälpen eller andra välgörenhets rörelser.

såg ett par skinfoltöljer på lokala erikshjälpen för 500:- styck som såg typ oanvända ut.
morsan har lika dana å de kostade typ 20000:- stycket för 20-25 år sen eller nått men man sitter som en kung i dem.

Erikshjälpen brukar dessutom erbjuda hemkörning och inbärning för typ 150:- om man köper möbler.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aser:

Inte ett råd du vill ha men jag skulle spana efter kvalitetssoffa begagnat. Vi gillar norska Brunstad. Kan komma riktigt billigt undan om man är beredd att köra en liten bit och vänta på rätt tillfälle. I övrigt har ikea funkat när vi var yngre men skulle inte köpa dem idag.

Våra Brunstad är lätta och ger bra stöd för att sitta och inte få ryggen fördärvad eller riskera att inte komma upp (det går fort utför när man närmar sig medelålders och har småbarn). Lätta att flytta, men nackdel då de ganska snart står dikt mot väggen...

Jag har varken tid eller lust att spana efter en begagnad soffa. Behöver en soffa ganska omgående. Närmar mig inte medelåldern och har nog aldrig suttit i särskilt dyra soffor. De flesta bekanta har soffor från t.e.x Mio och ingen verkar klaga.

Skrivet av Ario_Nuke:

Vi har en soffa som nu närmar sig ett utbyte. Den inköptes för ca 10 år sedan från en sedan länge nedlagd butik. Det är inget större fel på den egentligen, men nu har vi verkligen tröttnat på att ha lösa dynor. Nästa gång ska vi köpa en riktig soffa, som man kan sitta normalt i också.

Roma, svensktillverkad av Möbelform. https://www.mobelform.se/mobelform/index.php/soffor/item/roma...

Fördelen med lösa dynor är ju att man kan tvätta. Fast köper man skinnsoffa är det lättare att hålla rent. Å andra sidan svårare eller dyrare att reparera en skinnsoffa om det går hål (husdjur). Annars är väl nackdelen att det kan bli varmt i en skinnsoffa (men betydligt bättre än konstläder).

Skrivet av Rouge of Darkness:

Varför inte köpa begagnat?

du kan ofta köpa riktigt skysta soffor/fotöljer i äkta skin som ser typ nya ut på t.ex. Erikshjälpen eller andra välgörenhets rörelser.

såg ett par skinfoltöljer på lokala erikshjälpen för 500:- styck som såg typ oanvända ut.
morsan har lika dana å de kostade typ 20000:- stycket för 20-25 år sen eller nått men man sitter som en kung i dem.

Erikshjälpen brukar dessutom erbjuda hemkörning och inbärning för typ 150:- om man köper möbler.

Flera anledningar men en stor anledning är att jag behöver en soffa omgående. Jag har varken tid eller lust att leta begagnat. Står just nu utan soffa och tänker inte vara utan för att hitta nått begagnat längre fram.

Har varit på Erikshjälpen flera gånger och nej, det är inga fina soffor. Bättre på Blocket. Söndriga och slitna eller helt enkelt fula soffor. Kan säkert skilja sig åt från tillfälle till tillfälle och mellan olika städer. Jag förstår inte ens hur folk kan skänka söndriga soffor (eller att de tar emot) men vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Fördelen med lösa dynor är ju att man kan tvätta. Fast köper man skinnsoffa är det lättare att hålla rent. Å andra sidan svårare eller dyrare att reparera en skinnsoffa om det går hål (husdjur). Annars är väl nackdelen att det kan bli varmt i en skinnsoffa (men betydligt bättre än konstläder).

Skinn/läder är ingenting jag skulle rekommendera. Det är säkert bra, om man orkar ta hand om det på rätt sätt. Sen är det ju förstås en smaksak om man tycker det är bekvämt/mysigt att sitta i en skinnsoffa.

Nej jag vill ha tyg och tycker det är klart bäst, ett av de lite mer stryktåliga tygerna. Svårare att hålla rent skulle jag väl inte påstå... se till att ungarna inte får sitta i soffan och kladda med glass eller mat, det är inte så svårt.

Kan vara lite svårt att beställa en ny soffa då det finns så många olika skinn och tyg att välja ibland för samma soffmodell.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ario_Nuke:

Skinn/läder är ingenting jag skulle rekommendera. Det är säkert bra, om man orkar ta hand om det på rätt sätt. Sen är det ju förstås en smaksak om man tycker det är bekvämt/mysigt att sitta i en skinnsoffa.

Nej jag vill ha tyg och tycker det är klart bäst, ett av de lite mer stryktåliga tygerna. Svårare att hålla rent skulle jag väl inte påstå... se till att ungarna inte får sitta i soffan och kladda med glass eller mat, det är inte så svårt.

Kan vara lite svårt att beställa en ny soffa då det finns så många olika skinn och tyg att välja ibland för samma soffmodell.

Tyckte det såg ut som skinn soffan du länkade så bara antog att det var en skinnsoffa du var ute efter.

Det är nog lättare att torka av en skinnsoffa men däremot vet jag inte vilket som är slitstarkast. Finns mycket fusk på skinnsoffor också.

Även om man inte har ungar som kladdar eller äter i soffan så kan även en vuxen kladda. Givetvis bättre att äta vid ett matbord men mysigare i soffan och när jag bor mindre finns det ingen plats för matbord. Så soffan används både för TV-tittande, sällskap och mat. En enkel lösning är ju en filt som man enkelt plockar bort och tvättar vid olyckor.

Permalänk
Inaktiv

Funderar nu på att slå till på schäslongsoffan Aarhus från Jysk som har 50% rabatt (samma rabatt på alla soffor ur serien). Om inte Mio kommer med någon rea på Nevada eller ev. County.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Funderar nu på att slå till på schäslongsoffan Aarhus från Jysk som har 50% rabatt (samma rabatt på alla soffor ur serien). Om inte Mio kommer med någon rea på Nevada eller ev. County.

Vi har haft en Nevada från mio och det är den värsta soffan vi har haft. Vi hade en "3-sits soffa med flyttbar schäslong". Den blev så fruktansvärt nedsutten och klädslen rörde sig på kuddarna så dom såg helt snea ut. Vi hade den i typ 8 månader innan vi sålde den för 1000:- bara för att bli av med den. Köpte sen en Grönlid från ikea och skulle aldrig kollat på en mio soffa igen. Ville bara dela med mig av våran erfarenhet av nevada.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rosen70:

Vi har haft en Nevada från mio och det är den värsta soffan vi har haft. Vi hade en "3-sits soffa med flyttbar schäslong". Den blev så fruktansvärt nedsutten och klädslen rörde sig på kuddarna så dom såg helt snea ut. Vi hade den i typ 8 månader innan vi sålde den för 1000:- bara för att bli av med den. Köpte sen en Grönlid från ikea och skulle aldrig kollat på en mio soffa igen. Ville bara dela med mig av våran erfarenhet av nevada.

Tack för info. Konstigt det där hur alla har så olika upplevelser. Min fars kompis har en äldre Nevada soffa som inte ska vara nedsutten och min kusin har en Nevada soffa från i år (inte ens ett halvår gammal dock) som ser bra ut.

Själv köpte jag Pärup med schäslong från Ikea som jag fick lämna tillbaka då den blev nedsutten efter bara 1,5 månad. Sittplatsen framför schäslongen bildade en grop trots att vi bara hade suttit i den ett tiotal gånger.

Svårt det här med soffor. Är i varje fall nöjd med min säng från Jysk som jag har haft i 8 månader (även den köpt på rea).

Permalänk
Medlem

Utifrån dina begränsningar tror jag att det inte spelar jättestor roll vilken soffa du väljer. Jag är personligen inte särskilt glad i Jysks möbler. Mio å sin sida tycker jag verkar ha något bättre, men inte särskilt bra, kvalité. Men så länge du är nöjd med komfort och så vidare så är det mer en fråga om utseende och tygets kvalitéer. Hållbarheten på deras soffor tror jag är ungefär samma, så länge priset är samma.

Har du möjlighet att kolla lite dyrare soffor i andra butiker så har väl i princip alla möbelaffärer hemleverans? Just säng och soffa tycker jag ska få kosta. Det kanske inte märks direkt men det brukar löna sig i längden. Trots allt används de ganska mycket.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk

Jag har denna soffa: https://www.mio.se/p/nevada-3-sits-soffa/242372?id=M1918603

Jag tycker att den har hållit bra och är skön att sitta i, sover också bra i den för övrigt (bor i en liten etta). Ett tungt as är det dock. Dynorna och dess klädsel går att ta bort. Kommer inte ihåg när jag köpte den men det måste vara i alla fall 5-6 år sedan om jag inte minns helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosen70:

Vi har haft en Nevada från mio och det är den värsta soffan vi har haft. Vi hade en "3-sits soffa med flyttbar schäslong". Den blev så fruktansvärt nedsutten och klädslen rörde sig på kuddarna så dom såg helt snea ut. Vi hade den i typ 8 månader innan vi sålde den för 1000:- bara för att bli av med den. Köpte sen en Grönlid från ikea och skulle aldrig kollat på en mio soffa igen. Ville bara dela med mig av våran erfarenhet av nevada.

Får man fråga hur länge sedan det var ni köpte den? Köpte en för kanske runt tio år sedan som fungerade bra, men tyvärr spillde barnen en del i den och vi bestämde oss att byta ut den mot en likadan. Den nya kändes dock inte lika bra utan uppvisar en del av de problem du nämner. Har dock kvar den i väntan på något bättre samt att vi inte har någon bil så det är inte helt lätt att bli av med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosen70:

Vi har haft en Nevada från mio och det är den värsta soffan vi har haft. Vi hade en "3-sits soffa med flyttbar schäslong". Den blev så fruktansvärt nedsutten och klädslen rörde sig på kuddarna så dom såg helt snea ut. Vi hade den i typ 8 månader innan vi sålde den för 1000:- bara för att bli av med den. Köpte sen en Grönlid från ikea och skulle aldrig kollat på en mio soffa igen. Ville bara dela med mig av våran erfarenhet av nevada.

Det är nog mer modell än om det är Mio eller IKEA och i vissa fall kanske även när den är köpt om justeringar har gjorts. Jag har en IKEA Stocksund (utgår, har jag för mig att jag har sett) som jag köpte när jag behövde något snabbt som inte var alltför dyrt och den blev nedsutten på ganska kort tid. Sitthöjden är vid det här laget tämligen låg… Det syns kanske inte fullt så mycket som du beskriver dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Får man fråga hur länge sedan det var ni köpte den? Köpte en för kanske runt tio år sedan som fungerade bra, men tyvärr spillde barnen en del i den och vi bestämde oss att byta ut den mot en likadan. Den nya kändes dock inte lika bra utan uppvisar en del av de problem du nämner. Har dock kvar den i väntan på något bättre samt att vi inte har någon bil så det är inte helt lätt att bli av med den.

Vi köpte den för ungefär 2år sedan!

Permalänk
Skrivet av anon315148:

Funderar nu på att slå till på schäslongsoffan Aarhus från Jysk som har 50% rabatt (samma rabatt på alla soffor ur serien). Om inte Mio kommer med någon rea på Nevada eller ev. County.

kan inte rekomendera jysks soffor...

de är skräp bokstavligen brorsan hade någon föregångare till den du länkar om det inte är samma på 3 år så var dynorna så pass nedsuttna så du i princip satt direkt på träbottnen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera Nevada. Har den sen ganska många år tillbaka. Sittkuddarna halkar ständigt ut, vilket förstås är delvis pga. att jag sitter som en slashas. Den är även såpass låg att jag inte ens får in armen för att plocka ut något som halkat lite längre in (mest ett problem sen vi fått småbarn).

Edit:
Dock inte särskilt nedsutten trots att den är aningens till åldern. Men klädseln på min går inte tvätta, tvärtemot vad någon annan skrev här. Eller, ja i teorin går det. Men stoppningen inuti kudden är lös, dvs. det finns ingen innerkudde.

Värre med en av de billigare från Jysk vi hade innan denna. Den blev nog nedsutten sekunden den lämnade kartongen ungefär. Vet ej hur deras dyrare modeller står sig dock.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LaoLao:

Utifrån dina begränsningar tror jag att det inte spelar jättestor roll vilken soffa du väljer. Jag är personligen inte särskilt glad i Jysks möbler. Mio å sin sida tycker jag verkar ha något bättre, men inte särskilt bra, kvalité. Men så länge du är nöjd med komfort och så vidare så är det mer en fråga om utseende och tygets kvalitéer. Hållbarheten på deras soffor tror jag är ungefär samma, så länge priset är samma.

Har du möjlighet att kolla lite dyrare soffor i andra butiker så har väl i princip alla möbelaffärer hemleverans? Just säng och soffa tycker jag ska få kosta. Det kanske inte märks direkt men det brukar löna sig i längden. Trots allt används de ganska mycket.

Utifrån denna tråden blir man onekligen konfunderad. Att välja utifrån komfort och utseende känns ju relativt enkelt, men man vill ju inte köpa en soffa som blir nedsutten direkt. Om den blir nedsutten om några år så kan jag leva med det för prisklassen.

Dyra soffor blir ju inte billigare för att de erbjuder hemleverans (kostar väl en bra slant att få hemlevererat också). Jag håller med om att man bör lägga pengar på en bra säng och soffa, men just nu har jag helt enkelt inte ekonomi för det. Därför försöker jag välja det bästa av budgetsegmentet med tanken att jag kan byta ut det om några år.

Skrivet av MammaMumin:

Jag har denna soffa: https://www.mio.se/p/nevada-3-sits-soffa/242372?id=M1918603

Jag tycker att den har hållit bra och är skön att sitta i, sover också bra i den för övrigt (bor i en liten etta). Ett tungt as är det dock. Dynorna och dess klädsel går att ta bort. Kommer inte ihåg när jag köpte den men det måste vara i alla fall 5-6 år sedan om jag inte minns helt fel.

Kul att höra, men du skrev att du köpte den för 5-6 år sedan. Börjar fundera på om det har blivit sämre på senare år eller om vissa bara har otur med måndagsexemplar.

Skrivet av Aene:

Får man fråga hur länge sedan det var ni köpte den? Köpte en för kanske runt tio år sedan som fungerade bra, men tyvärr spillde barnen en del i den och vi bestämde oss att byta ut den mot en likadan. Den nya kändes dock inte lika bra utan uppvisar en del av de problem du nämner. Har dock kvar den i väntan på något bättre samt att vi inte har någon bil så det är inte helt lätt att bli av med den.

Tråkigt att höra om nya soffan. En bekant har också en gammal Nevada som inte är nedsutten. Såg det som ett kvitto på att det var en bra budgetsoffa men det kanske inte stämmer längre. Väldigt tråkigt när det blir sämre när det borde bli bättre istället.

Skrivet av ztenlund:

Det är nog mer modell än om det är Mio eller IKEA och i vissa fall kanske även när den är köpt om justeringar har gjorts. Jag har en IKEA Stocksund (utgår, har jag för mig att jag har sett) som jag köpte när jag behövde något snabbt som inte var alltför dyrt och den blev nedsutten på ganska kort tid. Sitthöjden är vid det här laget tämligen låg… Det syns kanske inte fullt så mycket som du beskriver dock.

Så är det nog. Frågan är vilka modeller från Mio eller Ikea som är bra idag. Det enda jag vet med säkerhet är att jag känner mig trygg med Ikea. Fick returnera soffan med full återbetalning som goodwill när jag soffan blev nedsutten efter 1,5 månad. Mycket tacksam över detta. Samtidigt var det jävligt omständligt att returnera då vi har 8 mil till närmsta varuhus. Därför siktar jag nu in mig på Mio och Jysk som finns i stan. Osäker på hur schyssta de är efter köp dock.

Skrivet av Rouge of Darkness:

kan inte rekomendera jysks soffor...

de är skräp bokstavligen brorsan hade någon föregångare till den du länkar om det inte är samma på 3 år så var dynorna så pass nedsuttna så du i princip satt direkt på träbottnen.

Blev den nedsutten först efter 3 år eller hur tidigt märkte ni av det?

Känns ju ändå bättre att köpa en billig soffa om den blir nedsutten efter 3 år än en dyrare soffa (men fortfarande budget) som blir nedsutten på några månader.

Tråkigt att soffor inte håller länge. Även sett folk som köpt dyra soffor från t.ex. Mio klaga på kvalitén. Måste kännas ännu värre om man har lagt ut mycket pengar på soffan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av olga32:

Skulle inte rekommendera Nevada. Har den sen ganska många år tillbaka. Sittkuddarna halkar ständigt ut, vilket förstås är delvis pga. att jag sitter som en slashas. Den är även såpass låg att jag inte ens får in armen för att plocka ut något som halkat lite längre in (mest ett problem sen vi fått småbarn).

Edit:
Dock inte särskilt nedsutten trots att den är aningens till åldern. Värre med en av de billigare från Jysk vi hade innan denna. Den blev nog nedsutten sekunden den lämnade kartongen ungefär. Vet ej hur deras dyrare modeller står sig dock.

Tack för info. Läste nått omdöme på Trustpilot som nämnde det där med att sittkuddarna halkar ut. Inget jag märkte när jag var hos min kusin men kanske förekommer. Sitter de inte fast med kardborre? Vad menar du med att den är så låg att du inte ens får in armen? Menar du under soffan för den har ju väldigt korta ben (föredrar också högre ben för städning).

Låter ju bra att den inte ser nedsutten ut fast hur gammal är din? Soffan jag tittar på från Jysk tillhör Gold-kategorin så man kan ju tycka/hoppas att den är hyfsad. Min säng från Jysk kommer "bara" från Plus-kategorin och än så länge är den bra (8 månader gammal).