När man stänger av huvudskärmen hoppar bilden och skriver över den andra skärmen?

Permalänk
Medlem

När man stänger av huvudskärmen hoppar bilden och skriver över den andra skärmen?

Köpte ny skärm igår och när jag stänger av den så hoppar bilden och skriver över min andra vilket den inte gjorde tidigare.

Hade en gammal Dell-skärm som sekundär skärm i porträttläge och en Asus PG279Q som huvudskärm. Stängde jag av huvudskärmen så fortsatte den sekundära skärmen som vanligt. Men nu när jag bytte skärm, och satte Asusen som sekundär så när jag stänger av huvudskärmen (en dell g3223q) så efter någon sekund så hoppar bilden från huvudskärmen över till den sekundära. Det är som att datorn tror jag drar ur kabeln ur skärmen/datorn och bara ska köra en skärm.

Någon som vet vad detta kan bero på? Körde en DDU-rensning och installerade om drivisar från grunden men problemet kvarstår.

Kan det ha något att göra med någon form av "deep sleep"? För på min Asus så innan när man stängde av den så tog den ett tag att sätta igång och då fanns en inställning på skärmen som hette "deep sleep" vilket stänger av bilden men skärmen är "igång" så att säga, så när man sedan trycker på knappen så startar den med en gång. Hittar dock ingen sådan funktion på Dell-skärmen.

Någon som haft liknanden problem?

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Bildexpert 📺

Det går inte att stänga av en skärm utan att få den effekten eftersom grafikkortet känner av att förbindelsen inte längre är aktiv. Windows märker av samma sak och kastar om fönster och skrivbord. Det är precis så det är tänkt att fungera, det normala. Vad du hade innan är ett undantag från det normala, även om det ur ditt perspektiv förstås inte upplevs så.

Tyvärr är bildskärmsbranschen präglad av att man kör samma upplägg om och om igen och är rätt dålig på att tillföra finesser för att till exempel bara släcka panel och belysning men hålla signalen igång.

Så man få finna sin egen lösning. Hör av dig till Dell och fråga vad de har för lösning. Kanske någon gång kommer det sippra ned till rätt personer vilka funktioner som borde tillföras till deras skärmar.