Permalänk
Medlem

Jag kan förstå att man inom industrin vill ha en gemensam punkt för att få samma potential i hela byggnaden/fabriken. Kablarna är ju redan dragna och anslutna till varandra så det blir ju väldigt smidigt.
Att göra det hemma ser jag bara som att man adderar till risken för personskador utan att det ger någon fördel.

Det är snabba och stora urladdningar man vill undvika. Om urladdningen sker mot 0 volt eller 1000 volt säger inget om hur stor urladdningen är. Det är relativt.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag säger varken bu eller bä för huvudämnet.
Har man bara ESDarmband så ska det ju kopplas till prylen man jobbar med - inte jord. Bra generellt råd för forumet.
Men det handlar det ju inte riktigt om här ;).

Relevansen med jordning ner i marken för en enskild arbetsyta kan jag för lite om för att säga om det här behövs eller inte. Så jag passar på den.

Däremot reagerade jag lite på informationen på hemsidan.
https://elimstat.com/esd-testing/#wsk

"When you are wearing a wrist strap or standing on a mat, the force of gravity draws electrons from your body and mats through the grounding cables into the outlet."

Det är väl rimligen potentialskillnaden som driver flödet av elektroner i kretsar. Inte gravitation...
Fick mig att höja på ögonbrynen iaf hehe.

Helt korrekt @söderbäck.
Informationen på den sidan är dessutom helt galen om man vet hur de amerikanska elsystemet fungerar. Jord existerar nämligen oftast inte. Normalt levereras elen som 230V till en stolpe utanför huset och delas upp i 2x 115V med hjälp av en burk i närmaste stolpen. Jord/nolla är punkten mellan de två uppdelade spänningarna, vilket inte är någon särskilt bra jord.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Chassit är ju inte jordat såvida det inte är kopplat till vägguttaget.

Nu är det äntligen bevisat att du bara trollar. I gave you the benefit of the doubt innan, men nu klarar jag det inte längre.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Tror förvirringen kommer från de faktum att man har två "lösningar" på samma problem vid HEMMA-meckande.

ESD-utrustningens syfte är ju i princip en kontrollerad urladdning.

Att jordfrågan kommer in är ju att "förr" när man meckade med datorer hemma och då tillgången på ESD-utrustning var dålig så insåg många att om man laddade ur sig mot jord så höll prylarna längre.

Om man jordade sig själv så minskade risken för överslag ganska ordentligt. Säg att går tvärs igenom rummet och hasar fötterna på heltäckningsmattan. Vad är mest troligt:

Att du byggt upp en laddning eller grafikkortet som ligger på bordet?

Vidare om man bara ansluter sig via armband till chassit så betyder det ju bara att man är neutral mot chassit. Inte något annat du tar på.

Jordar du dig så är det lite "säkare" just ur överslagsaspekten.
Visst så kan det ju vara så att komponenten har en laddning och då jordar ur genom dig men den risken är mindre.

Så för att summera... ESD är innebär att man kontrollerar en urladdning för att inte få skadliga överslag.

Jord är en skyddsmekanism för att man inte ska få ström i sig.

Men rent praktiskt i en icke professionell miljö utan rätt saker så har det varit fördelaktigt att "jorda sig" innan man skruvar med datorerna.

Att folk sen börjar prata om alla faror med jord osv när folk tar upp att de sätter krokodilklämman på jordblecket är ju inte relevanta för denna diskussion. Har man sånna problem som flytande nolla (tex) i sin elinstallation så har man stötte problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Tror förvirringen kommer från de faktum att man har två "lösningar" på samma problem vid HEMMA-meckande.

ESD-utrustningens syfte är ju i princip en kontrollerad urladdning.

Att jordfrågan kommer in är ju att "förr" när man meckade med datorer hemma och då tillgången på ESD-utrustning var dålig så insåg många att om man laddade ur sig mot jord så höll prylarna längre.

Om man jordade sig själv så minskade risken för överslag ganska ordentligt. Säg att går tvärs igenom rummet och hasar fötterna på heltäckningsmattan. Vad är mest troligt:

Att du byggt upp en laddning eller grafikkortet som ligger på bordet?

Vidare om man bara ansluter sig via armband till chassit så betyder det ju bara att man är neutral mot chassit. Inte något annat du tar på.

Jordar du dig så är det lite "säkare" just ur överslagsaspekten.
Visst så kan det ju vara så att komponenten har en laddning och då jordar ur genom dig men den risken är mindre.

Så för att summera... ESD är innebär att man kontrollerar en urladdning för att inte få skadliga överslag.

Jord är en skyddsmekanism för att man inte ska få ström i sig.

Men rent praktiskt i en icke professionell miljö utan rätt saker så har det varit fördelaktigt att "jorda sig" innan man skruvar med datorerna.

Att folk sen börjar prata om alla faror med jord osv när folk tar upp att de sätter krokodilklämman på jordblecket är ju inte relevanta för denna diskussion. Har man sånna problem som flytande nolla (tex) i sin elinstallation så har man stötte problem.

"Så för att summera... ESD är innebär att man kontrollerar en urladdning för att inte få skadliga överslag."
Korrekt, långsamma urladdningar är det man strävar efter då en ESD-puls är relativt snabb med högt energiinnehåll.

"Jord är en skyddsmekanism för att man inte ska få ström i sig." Nej nej, åter nej. Tänk på vad som skulle hända med en fågel om den landar på en 16kV-ledning med en kabel i näbben som leder ner i backen. Det handlar om kretsen blir sluten eller inte.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

"Så för att summera... ESD är innebär att man kontrollerar en urladdning för att inte få skadliga överslag."
Korrekt, långsamma urladdningar är det man strävar efter då en ESD-puls är relativt snabb med högt energiinnehåll.

"Jord är en skyddsmekanism för att man inte ska få ström i sig." Nej nej, åter nej. Tänk på vad som skulle hända med en fågel om den landar på en 16kV-ledning med en kabel i näbben som leder ner i backen. Det handlar om kretsen blir sluten eller inte.

Nu vet jag faktiskt inte om du bara missförstår mig å de grövsta eller om du bara har noll koll.

Vafan tror du alla nyinstallationer har jordade uttag och jordfelsbrytare som krav?
Aldrig någonsin har jag hört en elektriker säga:
-Nej, vi kommer inte sätta in jordade uttag, tänk om en fågel skulle sätta sig på en elledning med en kabel i näbben.

Jord aka skyddsjord är absolut en skyddsmekanism. Antingen är en apparat dubbelisolerad eller så har den skyddsjord för att få säljas. Jordens uppgift i en vanlig installation är att se till att strömmen VID FEL går rakt till jord i stället för något annat (vägen med minst motstånd).

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Nu vet jag faktiskt inte om du bara missförstår mig å de grövsta eller om du bara har noll koll.

Vafan tror du alla nyinstallationer har jordade uttag och jordfelsbrytare som krav?
Aldrig någonsin har jag hört en elektriker säga:
-Nej, vi kommer inte sätta in jordade uttag, tänk om en fågel skulle sätta sig på en elledning med en kabel i näbben.

Jord aka skyddsjord är absolut en skyddsmekanism. Antingen är en apparat dubbelisolerad eller så har den skyddsjord för att få säljas. Jordens uppgift i en vanlig installation är att se till att strömmen VID FEL går rakt till jord i stället för något annat (vägen med minst motstånd).

tilläger på detta att "skydda mot personskador är väl en tolkningsfråga på sätt och vis skyddar den ju mot personskador till en viss del.

skyddsjorden skyddar mot personskador på jordade produkter får den ett jordfel bränner den proppen men kan ta en stund så blir det ett långsamt jordfel kan det mycket väl leda till personskador trots jordad produkt om person tar tag i produkten innan 10A säkringen löst eller om personen är jordfelet.

men jordens främsta funktion är defenetivt inte personskydd har för mig kroppen har några Mohm motstånd så kan ta en ett par minuter innan proppen löser om det är personen som är jordfelet.

är där jordfelsbrytaren kliver in som ett riktigt personskydd och mäter den mer än 30mA (eller va nu märkströmen på den är men oftast upp till 30mA som personskydd) potentialskillnad mellan fasen och nollan så löser den ut då denna strömen tar annan väg än genom nollan och den bryter strömmen.

så jordfelsbrytare fungerar även på ojordade produkter då den bara jämför mellan fasen och nollan och tar det annan väg kvittar om det är genom jordkabeln eller genom din kropp ner i backen på en ojordad installation den kommer lösa ut sålänge jordfelsbrytaren fungerar som den ska.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tilläger på detta att "skydda mot personskador är väl en tolkningsfråga på sätt och vis skyddar den ju mot personskador till en viss del.

skyddsjorden skyddar mot personskador på jordade produkter får den ett jordfel bränner den proppen men kan ta en stund så blir det ett långsamt jordfel kan det mycket väl leda till personskador trots jordad produkt om person tar tag i produkten innan 10A säkringen löst eller om personen är jordfelet.

men jordens främsta funktion är defenetivt inte personskydd har för mig kroppen har några Mohm motstånd så kan ta en ett par minuter innan proppen löser om det är personen som är jordfelet.

är där jordfelsbrytaren kliver in som ett riktigt personskydd och mäter den mer än 30mA (eller va nu märkströmen på den är men oftast upp till 30mA som personskydd) potentialskillnad mellan fasen och nollan så löser den ut då denna strömen tar annan väg än genom nollan och den bryter strömmen.

Va?!
"Långsamt jordfel"...
Vad är det du försöker påvisa?
Om en apparat felar så att strömmen går mot jord så går ju strömmen just mot jord. Finns ingen anledning för strömmen att gå vi en människa med högre resistans än en kopparledning rakt mot jord.

Det du pratar om är fall med tex flytande nolla (som du ser att jag tar upp i mitt ursprungliga inlägg) men det är ju en helt annan sak.

Jo jag är väl införstådd i vad en jordfelsbrytare är. Det är ju ett extra steg som tillfördes för att öka säkerheten. Det krävs ingen jordledare för att en jordfelsbrytare skall finnas i en installation.
Men det har ju inget med jordens funktion som sådan.

Permalänk
Medlem

Jordar du dig till ett uttag så blir potentialskillnad mellan dig och dina datorkomponenter större och risken för urladdningar blir större med risk för förstörda komponenter.

Du ska använd sådant armband med motstånd som är kopplat till chassit och inte jorda dig i uttag eller element mm.

Permalänk
Medlem

Skyddsjord kan skydda mot skada på person och egendom, om den vid fel leder till att strömen bryts, utlöser säkring eller jorfelsbrytare, men man vill ju inte vara del i kedjan/kretsen.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Och jag har jobbat på Ericsson tidigare där alla EU el-uttag som ESD bord var inkopplade i var kopplade endast till jordskena, var en del sura personer som ville ladda mobiler, men inget hände när de kopplade i sina mobil-laddare. För det fanns inga ledare i kontakterna. Så låter mycket osannolikt att fabriken du jobbade på fuskade med ESD implementationen.

Ja implementeringen är troligtvis olika i olika företag fabriker. Där jag jobbade kunde dom mycket väl ha en jordskena men den var i så fall hopkopplad med skyddsjord. Eftersom alla instrument på provplatserna jordades vi bänkuttaget precis som bänkytan gjordes.
Det är möjligt att det av någon anledning rekommenderas nuförtiden att skyddsjord och utjämningsjord separeras?

Har du källor på det du påstår? Att det skulle vara så fel att ESD och skyddsjord är samma punkt?

Mvh

Permalänk
Medlem

Ofta har man en hel drös med apparatur anslutet till PE, gärna apparatur man pillar på med fingrar och händer. Så även om poängen är att hålla samma potential som elektroniken man arbetar med finns det ett syfte att åtminstone i hemmalabbsmiljö ansluta mattan till PE.

Detsamma gäller exempelvis USB-kablar, inte direkt ovanligt att man ansluter sin elektronik via USB. Sitter USB-kabeln i en dator så är det ganska sannolikt att man har PE hela vägen ut i USB-kontakten på kabeln.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av bikerrog:

Ja implementeringen är troligtvis olika i olika företag fabriker. Där jag jobbade kunde dom mycket väl ha en jordskena men den var i så fall hopkopplad med skyddsjord. Eftersom alla instrument på provplatserna jordades vi bänkuttaget precis som bänkytan gjordes.
Det är möjligt att det av någon anledning rekommenderas nuförtiden att skyddsjord och utjämningsjord separeras?

Har du källor på det du påstår? Att det skulle vara så fel att ESD och skyddsjord är samma punkt?

Mvh

Du har en produkt på ESD-mattan som ligger på arbetsbänken. Mattan är kopplad till, låt oss säga ett "jord-stift" i vanligt vägguttag som, låt oss säga, befinner sig ca 2m från arbetsbänken. Under natten drar ett oväder in och det blir ett fint blixtnedslag tillräckligt nära för att nå lokalens elnät där det fina vägguttaget är inkopplat mot. Den kommer gå över alla ledande objekt och kablar som finns. Vad som nu hänt med din dyra produkt är att den inte går att sälja, den har kanske synbara fel, eller kanske inte.
Hade din ESD-matta varit isolerad från vägguttaget och dessutom med 2m luftspalt hade din dyra produkt sannolikt varit opåverkad av en sådan händelse.

Anekdot:
Har själv sett hur vatten på en liten bergsknalle ledde blixtnedslaget in genom en källarvägg. Nedslaget skedde i flaggstolpen men energin absorberades inte snabbt av "jord" utan det var lägre resistans via vattnet till källarväggen där den gjorde två knytnävsstora hål. Det var både imponerade och väldigt skrämmande att se.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Ofta har man en hel drös med apparatur anslutet till PE, gärna apparatur man pillar på med fingrar och händer. Så även om poängen är att hålla samma potential som elektroniken man arbetar med finns det ett syfte att åtminstone i hemmalabbsmiljö ansluta mattan till PE.

Detsamma gäller exempelvis USB-kablar, inte direkt ovanligt att man ansluter sin elektronik via USB. Sitter USB-kabeln i en dator så är det ganska sannolikt att man har PE hela vägen ut i USB-kontakten på kabeln.

Var har du PE på en laptop utan laddaren inkopplad?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Du har en produkt på ESD-mattan som ligger på arbetsbänken. Mattan är kopplad till, låt oss säga ett "jord-stift" i vanligt vägguttag som, låt oss säga, befinner sig ca 2m från arbetsbänken. Under natten drar ett oväder in och det blir ett fint blixtnedslag tillräckligt nära för att nå lokalens elnät där det fina vägguttaget är inkopplat mot. Den kommer gå över alla ledande objekt och kablar som finns. Vad som nu hänt med din dyra produkt är att den inte går att sälja, den har kanske synbara fel, eller kanske inte.
Hade din ESD-matta varit isolerad från vägguttaget och dessutom med 2m luftspalt hade din dyra produkt sannolikt varit opåverkad av en sådan händelse.

Anekdot:
Har själv sett hur vatten på en liten bergsknalle ledde blixtnedslaget in genom en källarvägg. Nedslaget skedde i flaggstolpen men energin absorberades inte snabbt av "jord" utan det var lägre resistans via vattnet till källarväggen där den gjorde två knytnävsstora hål. Det var både imponerade och väldigt skrämmande att se.

För övrigt är skydd mot blixtnedslag en annan sak...
Jag motsätter mig inte det du säger men har du källor på att utjämningsjord och skyddsjord alltid är separata på större anläggningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Var har du PE på en laptop utan laddaren inkopplad?

Suck. Man kan klippa jordkabeln i apparatsladden också. Har inte PE anslutet till min kaffemugg heller för den delen. Ska vi hitta fler undantag?

Jag vet inte vad du har för erfarenhet men i de elektroniklabb jag själv jobbat i så har det funnits mer än en stationär dator i anslutning till labbänkar.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av bikerrog:

För övrigt är skydd mot blixtnedslag en annan sak...
Jag motsätter mig inte det du säger men har du källor på att utjämningsjord och skyddsjord alltid är separata på större anläggningar?

Kan med råge säga att det inte alltid är så. Men så fort riskerna, speciellt risk för kvalitetsbrister nämns till företagsledningar, fixas det oftast till separata och godkända system rätt fort. Du skulle bli mörkrädd om du ens visste hur många egenfixar finns i allt från starkström till ESD på företag. För att en chef nån gång i tiden skulle spara pengar.

Permalänk
Medlem

Troll?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Suck. Man kan klippa jordkabeln i apparatsladden också. Har inte PE anslutet till min kaffemugg heller för den delen. Ska vi hitta fler undantag?

Jag vet inte vad du har för erfarenhet men i de elektroniklabb jag själv jobbat i så har det funnits mer än en stationär dator i anslutning till labbänkar.

Precis, det handlar om att potentialutjämna mellan objekten.
För övrigt har du apparatsladdar med eller utan PE så inget behov av klippa sönder en fullt duglig C13

Det mest strikta labb jag varit på är Saab i Linköping. Där var det väldigt noga med utbildning och medvetenhet gällande ESD.
Min poäng genom hela tråden är att det handlar om potentialutjämning. Vill du använda fastighetens PE som nollpunkt, gör så, men var medveten om riskerna att det kan ske överslag från t.ex blixt eller elmotor från någon maskin i närheten.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Kan med råge säga att det inte alltid är så. Men så fort riskerna, speciellt risk för kvalitetsbrister nämns till företagsledningar, fixas det oftast till separata och godkända system rätt fort. Du skulle bli mörkrädd om du ens visste hur många egenfixar finns i allt från starkström till ESD på företag. För att en chef nån gång i tiden skulle spara pengar.

Nä det kan jag tänka mig... Bara för att det är gjort på ett visst sätt behöver ju inte innebära att det är rätt. Men är fortfarande nyfiken på källor hur det bör vara.

Permalänk
Medlem

En följdfråga då som gäller vid lödning inget annat, jag fick en ESD-matta av min far med två ESD-punkter/nitar/whatever. Jag har tidigare kopplat mitt armband till en av punkterna och en dummy plug med endast jord, i ett vanligt uttag och till den andra punkten på mattan. Min lödstation har jordad spets, som man ska ha och är kopplad till samma grendosa som mattan är kopplad till för att ej skapa potentialskillnad mellan lödspets och det objekt jag håller löder på. Bör jag sluta med det eller är det okej i detta fall?

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Din lödstation har sannolikt (eller snarare ska) en resistor mellan spetsen och jord-stift i uttaget. Jag hade kopplat mattan till bananjacket på lödstationen, sedan armbandet i mattan. Personligen efter användning så hade jag kopplat ur den, precis som med TV:n vid åskoväder.
Kolla också om lödstationen är märkt ESD-Safe antingen på etikett eller i databladet.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av bikerrog:

Nä det kan jag tänka mig... Bara för att det är gjort på ett visst sätt behöver ju inte innebära att det är rätt. Men är fortfarande nyfiken på källor hur det bör vara.

Kan tyvärr inte dela med mig pga sekretess. Utöver att dela kunskaper från den tiden. Vad tänder diverse sprängämnen lättast? Elstötar. ESD.

Nolltolerans på brist av kunskap om ESD och hur en godkänd ESD miljö ska vara installerad, för alla anställda som vistas i sådana lokaler.

Permalänk
Medlem

En jäkligt korkad fråga:
Räcker det med att köpa ett 1MOhm-motstånd för 1:- och hålla i och peta med på komponenterna man avser jobba med?
Jag förstår givetvis osmidigheten men principiellt?

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Precis, det handlar om att potentialutjämna mellan objekten.
För övrigt har du apparatsladdar med eller utan PE så inget behov av klippa sönder en fullt duglig C13

Det mest strikta labb jag varit på är Saab i Linköping. Där var det väldigt noga med utbildning och medvetenhet gällande ESD.
Min poäng genom hela tråden är att det handlar om potentialutjämning. Vill du använda fastighetens PE som nollpunkt, gör så, men var medveten om riskerna att det kan ske överslag från t.ex blixt eller elmotor från någon maskin i närheten.

Givetvis, det står även så i mitt inlägg

Överslagsdiskussionen är bara löjlig, det är inte mer risk att ansluta en ESD-matta till PE än vad det är att ansluta vilken annan utrustning som helst, det säger sig självt. Att fastighetens PE däremot inte är helt "potentialfri" är en helt annan femma. Nu nämnde jag ganska tydligt att jag pratade om hemmalabb och potentiella (hehe) risker med PE-ansluten utrustning.

Skrivet av bardbard:

En jäkligt korkad fråga:
Räcker det med att köpa ett 1MOhm-motstånd för 1:- och hålla i och peta med på komponenterna man avser jobba med?
Jag förstår givetvis osmidigheten men principiellt?

Inte alls korkad. Svar ja. Det handlar om att långsamt potentialutjämna, därav det höga motståndet (ibland 10MOhm och högre beroende på känslighet). Att tänka på är att högre motstånd innebär längre kontakttid för utjämning.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Jordar du dig till ett uttag så blir potentialskillnad mellan dig och dina datorkomponenter större och risken för urladdningar blir större med risk för förstörda komponenter.

Du ska använd sådant armband med motstånd som är kopplat till chassit och inte jorda dig i uttag eller element mm.

Nej, det blir det inte om allt går till gemensam jord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Kan tyvärr inte dela med mig pga sekretess. Utöver att dela kunskaper från den tiden. Vad tänder diverse sprängämnen lättast? Elstötar. ESD.

Nolltolerans på brist av kunskap om ESD och hur en godkänd ESD miljö ska vara installerad, för alla anställda som vistas i sådana lokaler.

Sekretess låter som skitsnack... Om du frågar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bikerrog:

Sekretess låter som skitsnack... Om du frågar mig.

Du har aldrig jobbat på ett skyddsobjekt ser jag, fakta är fakta, det finns överallt, tyvärr finns det missledande information med.

Potentialutjämning har inget att göra med skyddsjord, att koppla ESD utrustning till skyddsjord är dumt, riskabelt, ger inga fördelar överhuvudtaget. Och du har flertalet länkar i den här tråden till den här faktan.

Tråkigt nog kan du hitta facebook värdig "forskning" som motsäger sig denna vetenskapligt framtagna faktan. Lika som att man köper 5G strålningsburar till routrar för att skydda barnen på skolan, eller vad var det? Stoppa kristaller i däcken så självbalanserar de, stoppa ESD utrustningen i eluttaget så leds laddningen bort. Samma nivå av 'fakta' som de andra sakerna.

Permalänk
Medlem

Visst, det är ju bara vad som står i ANSI-standarden, vad flera tillverkare av ESD-utrustning skriver, och typ hur jäkla vanligt som helst bland folk som bygger elektroniklab. Sen nämner även en av de länkade artiklarna här på forumet att man kan göra så, även om skribenten anser det onödigt.

Det är ju precis som att bygga en Faraday-bur till sin router, och jag måste såklart trolla.

Ha det så roligt i sandlådan utan mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Du har aldrig jobbat på ett skyddsobjekt ser jag, fakta är fakta, det finns överallt, tyvärr finns det missledande information med.

Potentialutjämning har inget att göra med skyddsjord, att koppla ESD utrustning till skyddsjord är dumt, riskabelt, ger inga fördelar överhuvudtaget. Och du har flertalet länkar i den här tråden till den här faktan.

Tråkigt nog kan du hitta facebook värdig "forskning" som motsäger sig denna vetenskapligt framtagna faktan. Lika som att man köper 5G strålningsburar till routrar för att skydda barnen på skolan, eller vad var det? Stoppa kristaller i däcken så självbalanserar de, stoppa ESD utrustningen i eluttaget så leds laddningen bort. Samma nivå av 'fakta' som de andra sakerna.

Nej jag har inte jobbat på skyddsobjekt men vad har det med esd-skydd/potentialutjämning att göra är det skyddshemligheter?

För övrigt så lämnar jag denna diskussionen... Hittar inga länkar med källor till det du påstår.

mvh