ominstallera macbook utan adminlösenord

Permalänk
Medlem

ominstallera macbook utan adminlösenord

Hittade min frus gamla jobbdator från 2015 och tänkte att det vore ett bra tillfälle att lära mig mac.
Problemet är att det finns ett adminlösenord som vi inte har. Så jag kan inte installera program.
Jag tänkte därför återställa den men är osäker om det ens går utan adminlösenord.

Om det går. Vilken guide ska jag använda?

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Beror lite på hur datorn är nedlåst, om den är belagd med ett firmwarelösenord, eller kopplade till ett Apple ID med Find My Mac påslaget. Men börja med att boota in i internet recovery och se om du kan radera disken och ominstallera utan lösenord:

https://support.apple.com/guide/mac-help/use-macos-recovery-o...

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

du kan starta i singel user mode och skapa eller byta lösenord på användare den vägen.
Vet inte hur det är med find my mac under 2015, men är hemmamappen krypterad så kommer du tappa dom filerna.

Annars är det lättast nog (och bäst) att bara köra Internet Recovery (googla det) och installera om den ren, dock kommer du få en äldre OSX version då så du får uppgradera den efteråt. Det lär finnas på Appstore sen när du får igång den igen.

Permalänk
Medlem

Följde era tips och det fungerade inte. Hittade sen en video där man uppmanades att formatera om disken först. Så det gjorde jag.
Sen kunde jag installera om Mac OS Sierra. Hittade sen en länk där jag kunde uppdatera till Big Sur som ska vara det senaste MacOS som stödjer Macbook från 2015.

Funkar kanon nu. Tack! Nu ska jag bara lära mig Mac

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202