Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Ska komma en uppdaterad G2 med bättre tracking: https://uploadvr.com/hp-reverb-g2-update/

Jag läste någonstans att detta enbart släpps i USA dock. Annars hade detta varit ett givet köp för mig.

Någon här som testat både Revberb G2 och Quest 2? Står i valet och kvalet mellan vilken jag ska ta. Tror dock jag prioriterar bildkvaliteten och att det slutar med G2 ändå.

Riktigt trist att inga butiker har demoex för dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

Jag läste någonstans att detta enbart släpps i USA dock. Annars hade detta varit ett givet köp för mig.

Någon här som testat både Revberb G2 och Quest 2? Står i valet och kvalet mellan vilken jag ska ta. Tror dock jag prioriterar bildkvaliteten och att det slutar med G2 ändå.

Riktigt trist att inga butiker har demoex för dessa.

Om Quest ändå är ett alternativ, alltså om du inte motsätter dig Facebook, så borde du vänta tills efter torsdag för att göra ett sånt beslut. Facebook kan avtäcka något på Facebook Connect, och det är värt att se vad det är.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Polarn köpte båda headseten för att testa.
Reverb G2 är solklar vinnare för oss båda med kvallite i simracing. Vi testade i Project cars 2 och läsa texter på skyltar längs banan var solklar fördel till G2 enligt oss.

Har själv Rift CV1 och har nu lånat hem Quest 2, för mig personligen är det inte värt att bara gå Q2 uppgradering utan mer inne på G2 alternativt om det kommer nya headset med minst pixlar likt G2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Om Quest ändå är ett alternativ, alltså om du inte motsätter dig Facebook, så borde du vänta tills efter torsdag för att göra ett sånt beslut. Facebook kan avtäcka något på Facebook Connect, och det är värt att se vad det är.

Juste! Det låter vettigt såklart.

Är ingen stor fan av facebook. Eller, jag har inte facebook. Skulle göra ett konto för Quest enbart och hålla tummarna för att de inte stänger av mig. Ser detta som ett stort minus och prioriterar som sagt bildkvalitet rätt högt, men blir lite oroad när man läser om folks problem med G2s kontroller, problem med AMD osv. Hade beställt G2 idag om det var så att det var ver 2 de sålde i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lighisse:

Polarn köpte båda headseten för att testa.
Reverb G2 är solklar vinnare för oss båda med kvallite i simracing. Vi testade i Project cars 2 och läsa texter på skyltar längs banan var solklar fördel till G2 enligt oss.

Har själv Rift CV1 och har nu lånat hem Quest 2, för mig personligen är det inte värt att bara gå Q2 uppgradering utan mer inne på G2 alternativt om det kommer nya headset med minst pixlar likt G2.

Tack för input! Blickar mot fredagens announcement från Facebook enligt tips ovan, men annars låter det onekligen som G2 är vinnaren.

Kommer för egen del spela mest olika sims samt håller bildkvalitet högt. Men förstått att Q2 ändå är OK och den har ju sina andra fördelar, inte minst om man varvar med lite casual games.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

Tack för input! Blickar mot fredagens announcement från Facebook enligt tips ovan, men annars låter det onekligen som G2 är vinnaren.

Kommer för egen del spela mest olika sims samt håller bildkvalitet högt. Men förstått att Q2 ändå är OK och den har ju sina andra fördelar, inte minst om man varvar med lite casual games.

Det nya headsetet (headseten?) kommer använda pannkakslinser så glare/god rays är ett minne blott. Har även varit snack om runt 3K per öga, antingen mini-LED eller OLED vilket ju är en bra bit över G2 och med bättre svärta.

Men, utan DisplayPort in är det fortfarande en komprimerad videoström som kommer slangas över. Effekterna av det kan till viss del pareras med att höja bitrate i Oculus Debug Tool och slå på sharpening, men sannolikt kommer det ändå inte se lika bra ut som native.

Till det behöver du värdera ditt behov av trådlöst spelande och hur viktigt det är med bra kontroller. Är det mest sim som gäller är ju dessa saker saksamma.

FB Connect är i alla fall 19:00 imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det nya headsetet (headseten?) kommer använda pannkakslinser så glare/god rays är ett minne blott. Har även varit snack om runt 3K per öga, antingen mini-LED eller OLED vilket ju är en bra bit över G2 och med bättre svärta.

Men, utan DisplayPort in är det fortfarande en komprimerad videoström som kommer slangas över. Effekterna av det kan till viss del pareras med att höja bitrate i Oculus Debug Tool och slå på sharpening, men sannolikt kommer det ändå inte se lika bra ut som native.

Till det behöver du värdera ditt behov av trådlöst spelande och hur viktigt det är med bra kontroller. Är det mest sim som gäller är ju dessa saker saksamma.

FB Connect är i alla fall 19:00 imorgon.

God rays tycker jag inte är ett problem för G2. De finns där men märks knappt i jänförelse med Index. Största problemet är suddigare bild mot kanterna och dålig tracking av kontroller runt midjan. Också för dålig FOV för min svag men den håller sig till dagens standard.

Headsets med Mini LED kommer nog vara dyra ett tag till. Är ändå grymt bra bild i G2. Hade det varit lite bättre linser hade jag inte klagat på bilden alls. Borde testa den snart igen dock, bilden ska ha förbättrats med uppdateringar.

Hypad för vad Valve har att komma med, när nu det blir, och även Pimax nya. Men med Valve tror jag nog att det lär kosta en hel del med den beryktade tekniken som ska vara i den, och Pimaxen kommer kosta 25000... Men kul i alla fall att några faktiskt använder tekniken som finns och tar det så långt som det går.

Skulle inte lita på ett Facebook headset innan lagstiftning införs gällande biometri. Den mängden data de får bara efter några minuters användande är extrem. De kan t.ex. identifiera dig efter endast sekunder. Vad som oroar mest är eye-tracking när de inför det för då kan de lära sig nästan vad de vill om dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

God rays tycker jag inte är ett problem för G2. De finns där men märks knappt i jänförelse med Index. Största problemet är suddigare bild mot kanterna och dålig tracking av kontroller runt midjan. Också för dålig FOV för min svag men den håller sig till dagens standard.

Headsets med Mini LED kommer nog vara dyra ett tag till. Är ändå grymt bra bild i G2. Hade det varit lite bättre linser hade jag inte klagat på bilden alls. Borde testa den snart igen dock, bilden ska ha förbättrats med uppdateringar.

Hypad för vad Valve har att komma med, när nu det blir, och även Pimax nya. Men med Valve tror jag nog att det lär kosta en hel del med den beryktade tekniken som ska vara i den, och Pimaxen kommer kosta 25000... Men kul i alla fall att några faktiskt använder tekniken som finns och tar det så långt som det går.

Skulle inte lita på ett Facebook headset innan lagstiftning införs gällande biometri. Den mängden data de får bara efter några minuters användande är extrem. De kan t.ex. identifiera dig efter endast sekunder. Vad som oroar mest är eye-tracking när de inför det för då kan de lära sig nästan vad de vill om dig.

Något som Reverben saknar, som fick mig att överge min G1, är trådlöshet. Det är så mycket mer befriande att kunna snurra runt osv utan sladden.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag vill nog påstå att det enda avseende G2 är bättre är i sim-racing, sk stationärt spelande.

att spela med motionscontrollers kan vara en mardröm med WMR kontrollerna. Körde med Lenovo Explorer innan jag hoppade över till Quest och trackingen är som natt och dag. WMR är väldigt känslig vad man har för ljus i rummet även kunde kinkig vad du hade för matta i rummet tom.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

coolt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16
| EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag vill nog påstå att det enda avseende G2 är bättre är i sim-racing, sk stationärt spelande.

att spela med motionscontrollers kan vara en mardröm med WMR kontrollerna. Körde med Lenovo Explorer innan jag hoppade över till Quest och trackingen är som natt och dag. WMR är väldigt känslig vad man har för ljus i rummet även kunde kinkig vad du hade för matta i rummet tom.

Trackingen var opålitlig för mig, men det var mer ett irritationsmoment vid uppstart än vid användande. När det fungerade så fungerade det i princip lika väl som oculus touch för mig. Det kan ha varit skillnad på kamerorna mellan första generationen WMR och Reverb, men den troligaste skillnaden måste nog ha varit bluetoothmottagaren. Den första generationen förlitade sig på datorn medan Reverb, och en av de tidigare, hade en inbyggd bluetoothmottagare. Jag testade någon gång när jag hade min första generation WMR att ansluta mina hörlurar via bluetooth, samma bluetooth som kontrollerna gick på, och trackingen blev direkt laggig och seg. WMR fungerar sämre, men de som hade en mardrömsupplevelse tror jag bestämt hade antingen för mörkt och/eller en dålig bluetoothmottagare.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Trackingen var opålitlig för mig, men det var mer ett irritationsmoment vid uppstart än vid användande. När det fungerade så fungerade det i princip lika väl som oculus touch för mig. Det kan ha varit skillnad på kamerorna mellan första generationen WMR och Reverb, men den troligaste skillnaden måste nog ha varit bluetoothmottagaren. Den första generationen förlitade sig på datorn medan Reverb, och en av de tidigare, hade en inbyggd bluetoothmottagare. Jag testade någon gång när jag hade min första generation WMR att ansluta mina hörlurar via bluetooth, samma bluetooth som kontrollerna gick på, och trackingen blev direkt laggig och seg. WMR fungerar sämre, men de som hade en mardrömsupplevelse tror jag bestämt hade antingen för mörkt och/eller en dålig bluetoothmottagare.

Ja när det fungerade så fungerade men man var tvungen att se till att det fungerade.
Rätt ljus som för mig var en lampa i taket så det blev full belysning då det annars störde trackingen.
Speciellt om jag spelade spel som tex Boneworks när jag duckade fysiskt, var som när kontrollerna kom nära den mörka mattan på golvet så flippade dom ut.
Var man tvungen att ställa sig upp och vifta lite framför ansiktet så det hitta igen.
Små störningamoment.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag vill nog påstå att det enda avseende G2 är bättre är i sim-racing, sk stationärt spelande.

att spela med motionscontrollers kan vara en mardröm med WMR kontrollerna. Körde med Lenovo Explorer innan jag hoppade över till Quest och trackingen är som natt och dag. WMR är väldigt känslig vad man har för ljus i rummet även kunde kinkig vad du hade för matta i rummet tom.

Aldrig haft problem med G2 trackingen i sig, är just räckvidden som varit ett problem. Men själva trackingen har varit super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Ska komma en uppdaterad G2 med bättre tracking: https://uploadvr.com/hp-reverb-g2-update/

Intressant. Dom försöker sig på en förbättring av sweet spot (förmodligen samma linser dock). HP har tagit till sig av kritiken och uppenbarligen är sweetspot ett problem många:

"One confirmed physical change to the new headset model is an “all-new facemask design that enables users to adjust their eye relief distance to ensure they can better dial into their visual ‘sweet spot’.” It also now includes a spacer that can be removed, which wasn’t previously an option on the original model — with the spacer in, eye relief distance is 15mm (the same as the fixed amount on the original G2), with it out, that comes down to 9mm."

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Aldrig haft problem med G2 trackingen i sig, är just räckvidden som varit ett problem. Men själva trackingen har varit super.

Ja nu är det ju så att G2 har 2 kameror mer än min Lenovo Explorer så det är förmodligen dubbelt så bra
Sen kanske det kommit uppdateringar som gör att miljön runt omkring inte påverkar trackingen osv som det var tidigare.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Bara USA än så länge, men:

Hands-on: New Reverb G2 Tweaks Make a Solid Headset Even Better

https://www.roadtovr.com/new-hp-reverb-g2-tweaks-hands-on-rev...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Bara USA än så länge, men:

Hands-on: New Reverb G2 Tweaks Make a Solid Headset Even Better

https://www.roadtovr.com/new-hp-reverb-g2-tweaks-hands-on-rev...

Har läst om folk som fått nya i Australien med. Enligt rykten ska HP Nederländerna sagt att dem får in dem i mitten av November. HP Tyskland ska ha sagt att de kommer i Februari, efter att nuvarande saldo har sålt ut. HP UK har inget saldo längre, så de får säkert in den nya snart. Ingen info om Sverige tyvärr.

Permalänk
Medlem

Nu ska den nya versionen släppas till fler länder, sverige bla.
https://press.hp.com/us/en/blogs/2021/award-winning-hp-reverb...

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nu ska den nya versionen släppas till fler länder, sverige bla.
https://press.hp.com/us/en/blogs/2021/award-winning-hp-reverb...

Hp store har den nya rev 2 som inkommande för 6490 kr.
La en beställning, är ny på VR. Ska bli spännande att se om det blir någon wowfaktor..! Har spanat på Pimax 8kx och Varjo Aero men de känns helt enkelt för dyra samtidigt som det verkar vara mycket på gång med nya lanseringar, så detta kändes som en vettigare start.
Ska primärt lira Dcs/msfs men kanske också lite Dirt/Elite. (Och testa Beat sabre förstås.)

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Skrivet av daolo:

Hp store har den nya rev 2 som inkommande för 6490 kr.
La en beställning, är ny på VR. Ska bli spännande att se om det blir någon wowfaktor..! Har spanat på Pimax 8kx och Varjo Aero men de känns helt enkelt för dyra samtidigt som det verkar vara mycket på gång med nya lanseringar, så detta kändes som en vettigare start.
Ska primärt lira Dcs/msfs men kanske också lite Dirt/Elite. (Och testa Beat sabre förstås.)

Också sugen! Är den på HP Store utan kontroller?

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Också sugen! Är den på HP Store utan kontroller?

Nej, säljs den utan kontroller någonstans alls?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Nej, säljs den utan kontroller någonstans alls?

Tänkte på att den är nästan 1000kr billigare här än resten, och ej med på Prisjakt.

Men såg nu efter vidare inspektion att kontroller medföljer. Blir nog att beställa? Är väl ett pangpris, eller har den vart nedsatt lägre någonsin?

Skulle det funka bra med ett 2070 Super tror ni?

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Tänkte på att den är nästan 1000kr billigare här än resten, och ej med på Prisjakt.

Men såg nu efter vidare inspektion att kontroller medföljer. Blir nog att beställa? Är väl ett pangpris, eller har den vart nedsatt lägre någonsin?

Skulle det funka bra med ett 2070 Super tror ni?

Är väl inte så konstigt att HP själva kan sälja det billigare än återförsäljare. Det där är ungefär det pris jag betalade för första versionen när det släpptes för två år sedan.

Det borde fungera med 2070 super, men beroende på spel får du säkert justera inställningarna åt endera hållet. Ett kraftigare kort är att rekommendera, helt klart.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Tack för tipset, jag beställde ett nu från HP store.
Så satans taggad att få uppleva VR för första gången!
Ska prova DCS och IL-2, hoppas även det funkar i rFactor.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Tack för tipset, jag beställde ett nu från HP store.
Så satans taggad att få uppleva VR för första gången!
Ska prova DCS och IL-2, hoppas även det funkar i rFactor.

Jag har kört mycket rfactor2 i min g2 och det har funkat fint, jag har dock ett 3070 men om du justerar lite ska det nog funka.

Permalänk
Skrivet av daolo:

Hp store har den nya rev 2 som inkommande för 6490 kr.
La en beställning, är ny på VR. Ska bli spännande att se om det blir någon wowfaktor..! Har spanat på Pimax 8kx och Varjo Aero men de känns helt enkelt för dyra samtidigt som det verkar vara mycket på gång med nya lanseringar, så detta kändes som en vettigare start.
Ska primärt lira Dcs/msfs men kanske också lite Dirt/Elite. (Och testa Beat sabre förstås.)

Hur går det med leveransen, har dom lyckats skicka iväg det än? Min står under behandling fortfarande.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Hur går det med leveransen, har dom lyckats skicka iväg det än? Min står under behandling fortfarande.

Jag hade inte tålamod att vänta så jag beställde från Komplett istället, något dyrare.
Dock kom det in i lager hos HP väldigt snart därefter. 🙂

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk

Helt gaaalet pris nu på HP US store, $299!
Ryktas om att de tänker dra sig ur vr marknaden och säljer nu av lager.

https://www.hp.com/us-en/shop/pdp/hp-reverb-g2-virtual-realit...

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk

Sjukt bra deal! Jag är väldigt nöjd med min G2 (rev 1 men med ny kabel).
Det jag skulle önska mig nu är bredare FOV.

Permalänk
Medlem

Fann en polare här som skulle hem till jul över en vecka så köpet är gjort och inväntar ivrigt enheten.
Sanslöst bra deal, har väl egentligen ganska dåliga komponenter i datorn atm men får duga för iracing 8700k 1080 ti 32gb ram och 1 tb ssd.

Gör det någon större skillnad mellan en m2 och en vanlig ssd med prestanda till vr?

Löste bekymret