Nekad reklamation av elsparkcyklar hos Webhallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Hur kan man bevisa att man köpt den där utan kvitto? Ens ord är ju inte mycket värt.

Du kan säga serienummer och asus kan visa vem som sålt kortet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd

Eftersom diskussionen hänger på om cykeln "fungerar" eller inte efter verkstadsbesöket så borde främst verkstaden (som sagt cykeln är OK) sättas under luppen. Har de utbildning, serviceinstruktioner, verktyg, instrument, reservdelar? Vad har man testat och hur? Finns något testprotokoll?

Bara en "provkörning" utan närmare detaljer verkar väldigt tunt att bygga svaret på.

Permalänk
Medlem

Läst alla 5 sidor i tråden.. väntar fortfarande på film!! och några bilder på BÅDA skotisarna.

Bör inte vara svårt att fixa 2 minuter film, lägg på YT, eller vida Dropbox så alla får se. Även Webhallen...

Jag hoppas de löser sig, men att Patrik bara sticker när de börjar bli lite jobbigt suger. Har lätt handlat 100K på WH, men får nog bli att avvakta.

Hoppas det löser sig för TS.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Hur kan man bevisa att man köpt den där utan kvitto? Ens ord är ju inte mycket värt.

Ett typexempel för köp i butik är väl om man betalat med kort och utifrån transaktionshistoriken kan påvisa det.

(Vid köp på nätet så är det ju enklare, man får bekräftelser skickade till sig och om man var inloggad så får man köpet kopplat till sitt konto, osv.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Hur kan man bevisa att man köpt den där utan kvitto? Ens ord är ju inte mycket värt.

Butiker är skyldiga att spara kvitto i minst 2 år, alla butiker ska kunna få fram kvittot genom att du uppger datum, tid, belopp samt kortets 6 första siffror (och de sista 4 vill jag minnas). Kan inte dem få fram kvittot så ska dem höra av sig till sin inlösare eller payment gateway.

Har jobbat som 2nd level support inom fintech och sånt här är vardagsmat.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Butiker är skyldiga att spara kvitto i minst 2 år

Sju år är det. 7 kap Bokföringslagen.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coll:

Sju år är det. 7 kap Bokföringslagen.

Där ser man, ännu bättre!

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Är TS helt 100% säker att hen inte råkat skicka in fel sparkcykel? Dvs den som fungerar. Eftersom jag förstod att en fungerar och en var trasig farthållare. Kontrollera det en extra gång sen är det väl bara att filma felet och reklamera med denna video som underlag igen. Inte så himla jobbigt/krångligt egentligen, även om man önskat verkstaden skulle bekräftat felet

Verkstaden sade att det inte var nåt fel på skotern men webhallen själva testade den och sa att farthållaren ej fungerar men att det bara är en funktion och ses därmed inte som ett fel.

Skrivet av Mystah:

Butikschefen i Sisjön har cykeln nu och testade den själv och vet om felet men däremot så menar dom på att farthållaren bara är en funktion så om den funkar eller ej spelar ingen roll mer eller mindre.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Vad är inte en funktion på en produkt. Att elcykeln går framåt är väl också en funktion, baklyktan är en funktion, sidostödet är en funktion osv.

Men om jag får spekulera lite så saknas kanske någon farthållarkomponent som reservdel i Xiaomis sortiment, eftersom de skriver att detta är på väg att tas bort. Global komponentbrist osv. Så de kanske helt enkelt inte kan fixa felet, även om de skulle vilja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Vad är inte en funktion på en produkt. Att elcykeln går framåt är väl också en funktion, baklyktan är en funktion, sidostödet är en funktion osv.

Men om jag får spekulera lite så saknas kanske någon farthållarkomponent som reservdel i Xiaomis sortiment, eftersom de skriver att detta är på väg att tas bort. Global komponentbrist osv. Så de kanske helt enkelt inte kan fixa felet, även om de skulle vilja.

Ja precis, det där med "funktion" är ju bara trams. Det är ju just funktionaliteten som gör en produkt. Låter som ett missförstånd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Läst alla 5 sidor i tråden.. väntar fortfarande på film!! och några bilder på BÅDA skotisarna.

Bör inte vara svårt att fixa 2 minuter film, lägg på YT, eller vida Dropbox så alla får se. Även Webhallen...

Jag hoppas de löser sig, men att Patrik bara sticker när de börjar bli lite jobbigt suger. Har lätt handlat 100K på WH, men får nog bli att avvakta.

Hoppas det löser sig för TS.

Då har du inte läst allt 😜 Cykeln är på Webhallen så svårt filma/fota nu.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Är TS helt 100% säker att hen inte råkat skicka in fel sparkcykel? Dvs den som fungerar. Eftersom jag förstod att en fungerar och en var trasig farthållare. Kontrollera det en extra gång sen är det väl bara att filma felet och reklamera med denna video som underlag igen. Inte så himla jobbigt/krångligt egentligen, även om man önskat verkstaden skulle bekräftat felet

Butiken har ju konstaterat att farthållaren inte funkar redan, om du läser igenom tidigare inlägg här så förstår du men Webhallen menar helt enkelt på att om farthållaren inte fungerar så är inget som går på garantin eller liknande.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Ja precis, det där med "funktion" är ju bara trams. Det är ju just funktionaliteten som gör en produkt. Låter som ett missförstånd?

Ja, det hade man kunnat tro.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

Länk till cykeln:

https://www.webhallen.com/se/product/347148-Xiaomi-Mi-Electri...

Det står liksom skyltat på Webhallens sida som ”kolla vad denna cykeln har” …

Mi Electric Scooter PRO2 är även utrustad med farthållare och med ett KERS-system. Tack vare farthållaren kan du enkelt bibehålla din önskade hastighet och slippa tänka på att gasa eller bromsa under din resa. KERS-systemet lagrar den kinetiska energin under inbromsningmomentet och omvandlar den sedan till drivkraft.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Länk till cykeln:

https://www.webhallen.com/se/product/347148-Xiaomi-Mi-Electri...

Det står liksom skyltat på Webhallens sida som ”kolla vad denna cykeln har” …

Mi Electric Scooter PRO2 är även utrustad med farthållare och med ett KERS-system. Tack vare farthållaren kan du enkelt bibehålla din önskade hastighet och slippa tänka på att gasa eller bromsa under din resa. KERS-systemet lagrar den kinetiska energin under inbromsningmomentet och omvandlar den sedan till drivkraft.

Om inte jag missminner mig så togs farthållarfunktionen bort i firmware på Nordic-varianten för att efterleva EU-regler. Du har inte uppdaterat på ena sparken men inte andra? Om det berodde på firmware borde ju dock verkstaden ha noterat och hänvisat till det.

På din beskrivningen låter det ju som att funktionen finns där men inte fungerar och dör/fortsätter driva efter att man stannat vilket ju låter som ett hårdvarufel.

Även om det skulle vara firmwarerelaterat så borde man kunna häva köpet med hänvisning till felaktig produktbeskrivning eftersom en viktig funktion fattas/tagits bort. Det skulle dock ev. vara möjligt att nedgradera / byta med tredjepartsverktyg om man skulle vilja.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Ärligt Patrik, här kunde du ha uttryckt dig mer ödmjukt. Det hade räckt med att skriva att kunden är varmt välkommen att återkomma om det fortfarande skulle vara fel på varan efter hen hämtat ut den. Bara för verkstaden inte hittade något fel första gången så betyder det inte att felet inte finns där.
Har själv varit med om att ibland krävs det att man skickar in varan ett par gånger innan felet upptäcks.

Händer att de i "verkstäder" inte ens tar en titt på en vara innan de konstaterar att den är felfri

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Vänta här nu lite, jag mailar med er kundservice och ni meddelar att inga fel hittas men när jag åker 6 mil för att hämta cykeln säger er butikschef i Sisjön att farthållaren är det enda som inte funkar men det är exakt det jag lämnat in den för? Jag är 36 år och har haft cykeln i 3 mån, jag tror knappast att det är några större skador på cykeln, så det där är rena jävla skit snacket.

Att tillägga är att ni redan vet att jag var i kontakt med både er och Xiaomi först månaden för detta felet, var den i dåligt skick när jag köpte den då antar jag?
Samt att om cykeln skulle vara i dåligt skick, så var det inget ni nämnde vid inlämning eller överhuvud taget faktiskt, men ni skriver ut det på ett forum? Det är äckligt då det inte stämmer heller.

Jag fotar gärna hela cykeln och lägger ut här, vi har satt fast en korg fram för att hunden åker i korgen, är det skrap från korgen ni tänker på?
Jag har förmodligen handlat på Webhallen för 100 k genom åren men detta är nu definitivt sista gången.

Nått har hänt på Webhallen sedan covid bröt ut, eller så är de komplettgroup som varit med å fingrat för mkt i deras organisation.
Det är ju inte en slump att dom har 2.1 i betyg på trustpilot, varav 63% 1 stjärna. Det borde inte ett så stort namn som webhallen ha:
https://se.trustpilot.com/review/webbhallen.com

De är något som inte funkar hos webhallen och jag kan bara av egna erfarenheter avråda från att fortsätta handla hos dom på grejer där man skulle kunna tänkas behöva hjälp och support. För dom är otroligt arroganta och även fast man har otvivelaktiga bevis så accepterar dom inte det. Har fått driva 2st ärenden i över 3månader för varje för att jobba mig igenom deras "support".

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Då tar jag frågan igen då. Vet inte vad som var otydligt men onekligen förstod du inte. Vad menar du att ett JO-beslut har för rättsverkan? Du hävdar att du jobbar på en myndighet men jag förstår verkligen inte vilken bild du har av vad JO gör, du borde verkligen fått någon form av utbildning kring JO?

Du gör en jämförelse där du framställer det som att kritik från ARN har mindre rättsverkan än kritik från JO och det krävs en ordentlig jäkla stretch full med missförstånd för att få det att komma nära sanningen. JO är ett vägledande tillsynsorgan precis som ARN. Det enda du på något sätt kan hävda är att JO kan väcka åtal mot enskilda tjänstemän som begått regelrätta lagbrott inom tjänsten och det är verkligen verkligen inte det som hänvisas till när man pratar om "Kritik från JO". Och även om du skulle försöka pudla att det var det du menade så är inte ett åtal det som avses med rättslig verkan. Åtal leder till rättegång, där rätten tar ett beslut som sedan får rättslig verkan. Så som du uttrycker dig i så fall är varken korrekt i folkmun eller juridisk mening.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Här har du, läs speciellt 6 §

Sen behöver du också förstå skillnaden mellan ett tomt hot och ett reellt hot. Om du åsyftar tomma hot när du säger "hotet" så får du allt göra det klart. Men då följer det inte att du jämför verkningsgrad mellan hoten. Om du förutsätter att någon bluffar när de hotar med något som ligger inom deras rätt och makt så är alla tomma hot av den typen lika verkningslösa eftersom efterföljden alltid skulle vara ingenting.

Jag har sagt precis det jag tänker säga flera gånger som du tydligen har svårt att förstå så det är meningslöst att fortsätta eftersom du gång efter gång försöker lägga ord i mun som aldrig sagts. Att hota människor är aldrig en väg att gå eftersom inga människor ser hot som något positivt. Om du vill hota andra så varsågod, men förvänta dig inte något positivt gensvar från den du hotar.

Och vill du fortsätta diskussionen om mitt yrke och var jag jobbar och vilken utbildning jag fått ber jag dig skicka ett PM så jag kan ignorera dig ännu mer.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Länk till cykeln:

https://www.webhallen.com/se/product/347148-Xiaomi-Mi-Electri...

Det står liksom skyltat på Webhallens sida som ”kolla vad denna cykeln har” …

Mi Electric Scooter PRO2 är även utrustad med farthållare och med ett KERS-system. Tack vare farthållaren kan du enkelt bibehålla din önskade hastighet och slippa tänka på att gasa eller bromsa under din resa. KERS-systemet lagrar den kinetiska energin under inbromsningmomentet och omvandlar den sedan till drivkraft.

Vad säger tillverkaren? Det verkar som att Mi PRO 2 har förlorat funktionen via en uppdatering vilket ligger utanför Webhallens kontroll

https://www.reddit.com/r/m365/comments/knfiql/mi_pro_2_has_no...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Nått har hänt på Webhallen sedan covid bröt ut, eller så är de komplettgroup som varit med å fingrat för mkt i deras organisation.
Det är ju inte en slump att dom har 2.1 i betyg på trustpilot, varav 63% 1 stjärna. Det borde inte ett så stort namn som webhallen ha:
https://se.trustpilot.com/review/webbhallen.com

De är något som inte funkar hos webhallen och jag kan bara av egna erfarenheter avråda från att fortsätta handla hos dom på grejer där man skulle kunna tänkas behöva hjälp och support. För dom är otroligt arroganta och även fast man har otvivelaktiga bevis så accepterar dom inte det. Har fått driva 2st ärenden i över 3månader för varje för att jobba mig igenom deras "support".

Man ska inte gå på för mycket med vad man har för betyg på trustpilot. Elgiganten har 1.5 i betyg där, Netonnet har 1.7 Komplett 2.0 för att dra några exempel på andra stora butiker.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Vad säger tillverkaren? Det verkar som att Mi PRO 2 har förlorat funktionen via en uppdatering vilket ligger utanför Webhallens kontroll

https://www.reddit.com/r/m365/comments/knfiql/mi_pro_2_has_no...

Även om det nu skulle visa sig att det är detta som det hela bottnar i så har Webhallen ändå sålt en vara med felaktig beskrivning i sådana fall. Så det skulle troligen ändå berättiga ett återköp eftersom det inte på något officiellt sätt går att nedgradera firmware och återfå funktionaliteten som den såldes med. Jämför t.ex. med Dieselgate där VW fick köpa tillbaka en herrans massa bilar eftersom de fick lägre effekt med ny "laglig" programvara.

Spelar ingen roll om det ligger utanför Webhallens kontroll; det är de som sålt varan till slutkund och reklamationsanspråk ska riktas mot Webhallen. Med det argumentet så skulle ju nästan allt ligga utanför återförsäljarens kontroll. Webhallen får väl sedan i sin tur kräva ersättning av tillverkaren.

Är också väldigt konstigt att verkstaden inte har påtalat att det handlar om firmware om det är det som är orsaken.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Länk till cykeln:

https://www.webhallen.com/se/product/347148-Xiaomi-Mi-Electri...

Det står liksom skyltat på Webhallens sida som ”kolla vad denna cykeln har” …

Mi Electric Scooter PRO2 är även utrustad med farthållare och med ett KERS-system. Tack vare farthållaren kan du enkelt bibehålla din önskade hastighet och slippa tänka på att gasa eller bromsa under din resa. KERS-systemet lagrar den kinetiska energin under inbromsningmomentet och omvandlar den sedan till drivkraft.

En dum fråga, har du uttryckligen sagt att du önskar att reklamera?
Har haft långa diskussioner med en butik tills jag faktiskt skrev ut _REKLAMERA_ innan dess tvärvägrade de göra något alls

Vet inte om butiker sätter de i system att om inte kunden uttryckligen säger att de vill reklamera varan så "inleder de inte en sådan process"

Var en annan som frågade tidigt och tråden och då skrev du bara att du skickat till ARN, inte om du hade sagt att du ville reklamera.

Just det här med farthållaren är en solklar sak man kan reklamera produkten för om funktionen försvinner i firmware eller liknande, lika bra att reklamera den andra också om det nu försvinner när du uppdaterar den.

Är det ett fel jag inte kan leva med så reklamerar jag direkt utan att börja tjorva med garantier där de skickas till andra länder osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Nått har hänt på Webhallen sedan covid bröt ut, eller så är de komplettgroup som varit med å fingrat för mkt i deras organisation.
Det är ju inte en slump att dom har 2.1 i betyg på trustpilot, varav 63% 1 stjärna. Det borde inte ett så stort namn som webhallen ha:
https://se.trustpilot.com/review/webbhallen.com

Skrivet av jnsson:

Man ska inte gå på för mycket med vad man har för betyg på trustpilot. Elgiganten har 1.5 i betyg där, Netonnet har 1.7 Komplett 2.0 för att dra några exempel på andra stora butiker.

Vad gäller Trustpilot så upplever jag att de betyg som lämnas där ofta tillhör en av följande tre kategorier:

1. Företag som ger sig själva fejkat beröm. Denna kategori är den enda där höga betyg överväger.
2. Kunder som uppmanats av företagen att lämna omdöme på Trustpilot efter ett köp (t.ex. genom att de får en länk via mail). Detta leder till blandade betyg, med en viss övervikt för negativa eftersom folk tenderar att vilja "skriva av sig" när de upplever att något gått fel medan nöjda kunder oftare inte tar sig tid till att lämna ett omdöme.
3. De som själva sökt upp en plats på nätet där de kan lämna ett omdöme. Missnöjda kunder tenderar att relativt ofta göra detta för att få "skriva av sig", medan väldigt få nöjda kunder lägger ner det arbetet på att få skriva att allt gick som förväntat. Detta leder alltså till nästan bara låga betyg.

Min gissning är att de flesta stora företag såsom Inet, Webhallen, Elgiganten, Komplett, NetOnNet etc. inte ber sina kunder att betygsätta dem på Trustpilot efter köp. Jag tror inte heller att de ger sig själva goda betyg på Trustpilot. En stor andel av de omdömen som lämnas om dem kommer då sannolikt från kategori 3.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Sparken har skickats till Xiaomis huvudleverantör där en tekniker har testkört scootern i 4km utan att beskrivet fel har uppkommit.

Fantastiskt fynd. Xiaomi har alltså under 4km testkört en funktion som inte ens existerar sedan ett par år och där Webhallen tydligt skriver ut på flera ställen på sin hemsida att funktionen finns trots att den inte gjort det på ett par år. På Mistore.se verkar de tidigare haft text om farthållare men som tagits bort på nyare versioner.

Permalänk
Medlem

Ett gummiband för 10 öre så är farthållarproblematiken löst och vi kan alla gå vidare med våra liv

Mjukvara som uppdateras innan reklamationsrätt går ut och återköp, det är ju en intressant diskussion rent generellt. Måste ju finnas massor av gånger funktioner försvunnit via mjukvaruuppdateringar. Aldrig hört att företag tvingats återköpa varorna, o andra sidan har jag inte lyssnat efter det heller. Borde ju finnas prejudikat hur företag ska bete sig här.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Även om det nu skulle visa sig att det är detta som det hela bottnar i så har Webhallen ändå sålt en vara med felaktig beskrivning i sådana fall. Så det skulle troligen ändå berättiga ett återköp eftersom det inte på något officiellt sätt går att nedgradera firmware och återfå funktionaliteten som den såldes med. Jämför t.ex. med Dieselgate där VW fick köpa tillbaka en herrans massa bilar eftersom de fick lägre effekt med ny "laglig" programvara.

Spelar ingen roll om det ligger utanför Webhallens kontroll; det är de som sålt varan till slutkund och reklamationsanspråk ska riktas mot Webhallen. Med det argumentet så skulle ju nästan allt ligga utanför återförsäljarens kontroll. Webhallen får väl sedan i sin tur kräva ersättning av tillverkaren.

Är också väldigt konstigt att verkstaden inte har påtalat att det handlar om firmware om det är det som är orsaken.

Fast funktionen har bevisligen funkat när TS köpte produkten och tillverkaren har därefter tagit bort funktionen. Att en lokal serviceverkstad inte kan återskapa ett fel är inget nytt, många använder underleverantörer utan vidare kunskaper om produkterna.

Om en funktion försvinner på grund av EU-regler är det inget som Webhallen kommer kunna göra något åt?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

@Mystah

Grundproblemet här är att du köpt en cykel hos en datorkomponents-packare/paketerare.

En butik som är specialiserad på cyklar har en helt annan kompetens att hjälpa till i såna här ärenden, och antagligen en viss erfarenhet av vilka fel som kan förekomma och hur de kan repareras (om de inte täcks av garantin). Tyvärr blir det allt vanligare att alla möjliga postorderbutiker ska sälja produkter långt utanför deras kompetensområden, och har personligen svårt att förstå varför någon förväntar sig något annat resultat i garantiärenden när man köper en såna här vara på fel ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Fast funktionen har bevisligen funkat när TS köpte produkten och tillverkaren har därefter tagit bort funktionen. Att en lokal serviceverkstad inte kan återskapa ett fel är inget nytt, många använder underleverantörer utan vidare kunskaper om produkterna.

Om en funktion försvinner på grund av EU-regler är det inget som Webhallen kommer kunna göra något åt?

Inte insatt i juridiken och det riskerar att bli OT här, men plockas en central funktion som produkten sålts med bort på det sättet utan att användaren kan välja att återställa den har jag svårt att se hur man inte skulle ha rätt att begära återköp. Mig veterligen finns inget officiellt stöd för att nedgradera utan det måste göras med tredjepartsverktyg som riskerar att bricka kontroller m.m.

Har själv en "vanlig" Pro 2 (Nordic) och jag skulle aldrig klara mig utan farthållare med karpaltunnelsyndrom i högerhanden. Det kan alltså vara en väldigt viktig funktion dessutom.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

På min (inte exakt samma modell) uppstår en sorts "farthållare" genom att trycka ihop gummihandtaget och gasregalget
Ger klart spännande åkning om man är omedveten. Ett alt. är att öppna gasen och plocka bort returfjädern.

Visa signatur

[ CPU: Ryzen 9 3900X || MB: ASUS X470-F || Mem: Corsair 2x16GB 3600c14 || GPU: MSI RTX 2080 Gaming X Trio || PSU: Fractal Newton R3 600W || HD: Samsung 970 EVO 1TB + SATA SSDs || Chassi: Fractal Define R6 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Vad gäller Trustpilot så upplever jag att de betyg som lämnas där ofta tillhör en av följande tre kategorier:

1. Företag som ger sig själva fejkat beröm. Denna kategori är den enda där höga betyg överväger.
2. Kunder som uppmanats av företagen att lämna omdöme på Trustpilot efter ett köp (t.ex. genom att de får en länk via mail). Detta leder till blandade betyg, med en viss övervikt för negativa eftersom folk tenderar att vilja "skriva av sig" när de upplever att något gått fel medan nöjda kunder oftare inte tar sig tid till att lämna ett omdöme.
3. De som själva sökt upp en plats på nätet där de kan lämna ett omdöme. Missnöjda kunder tenderar att relativt ofta göra detta för att få "skriva av sig", medan väldigt få nöjda kunder lägger ner det arbetet på att få skriva att allt gick som förväntat. Detta leder alltså till nästan bara låga betyg.

Min gissning är att de flesta stora företag såsom Inet, Webhallen, Elgiganten, Komplett, NetOnNet etc. inte ber sina kunder att betygsätta dem på Trustpilot efter köp. Jag tror inte heller att de ger sig själva goda betyg på Trustpilot. En stor andel av de omdömen som lämnas om dem kommer då sannolikt från kategori 3.

Fast Inet har ändå 4,4 så nått säger det ju iaf. Innan Covid låg webhallen också högt, sedan sjönk dom som en sten när alla problem började hopa sig.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB