Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Har du ens några enheter som stödjer wifi 6? Personligen skulle jag avvakta och invänta på wifi 7 då den ger större förbättringar, eller iaf köra på wifi 6e om du nu absolut måste köpa nu.

Nej jag tänker så också. Jag vet att wifi7 kommer nästa år troligtvis och då kan jag vänta. Ser inte heller att de routrar som säljs nu är speciellt attraktiva eller förhöjer något med tanke på att min nuvarande fungerar helt okej efter 4 år. Och vad jag vet är det bara min telefon som stöder wifi6.

Så ni har en poäng där alla tre. Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Som de andra skriver så är det inte säkert du märker skillnad alls på wifi 5 vs wifi 6. Föreslår också spara pengarna och invänta Wifi 7.
Vilken Netgear har du?

Netgear R6260.

Permalänk
Skrivet av pehlm:

Nej jag tänker så också. Jag vet att wifi7 kommer nästa år troligtvis och då kan jag vänta. Ser inte heller att de routrar som säljs nu är speciellt attraktiva eller förhöjer något med tanke på att min nuvarande fungerar helt okej efter 4 år. Och vad jag vet är det bara min telefon som stöder wifi6.

Så ni har en poäng där alla tre. Tack för svar!

Låter klokt. Och så besparar du planeten lite konsumtion också 👍

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av pehlm:

Netgear R6260.

Den verkar faktiskt rätt schysst för wifi 5 router imo. 3x3 mimo på 5Ghz. Och eftersom du känner allt flyter på fint så är det ju chill 👍🏼

Permalänk
Medlem

Inga bra deals på TUF-5400 men bra pris på RT-AX86S nu hos Elgiganten (1890:-) - känns mer värt att köpa den eller?

Kan inte värdera CPUn, kan någon hjälpa?
1.5Ghz tri på TUF, 1.8 Ghz dual på AX86S - vilken är bättre?

Tolkar som CPU framförallt är viktigt vi VPN, USB3 osv. - inget jag kommer använda.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kicken:

Inga bra deals på TUF-5400 men bra pris på RT-AX86S nu hos Elgiganten (1890:-) - känns mer värt att köpa den eller?

Kan inte värdera CPUn, kan någon hjälpa?
1.5Ghz tri på TUF, 1.8 Ghz dual på AX86S - vilken är bättre?

Tolkar som CPU framförallt är viktigt vi VPN, USB3 osv. - inget jag kommer använda.

Stämmer bra. ”Vanligt” användande går oftast på hardware-offload och inte via CPU.

Du skulle ju inte ha VPN, men frågan är om ASUS kan köra VPN över multicore, ofta är det mest single core som är viktigast ändå.

Annars är det bara tre veckor till black friday.

Permalänk

Som trådens namn undrar; vilken ska jag skaffa? I det här fallet en 4G-router (eller möjligtvis modem med hotspot om det skulle vara bättre av nån anledning).

Lite bakgrund:
Vi ska installera fjärrstyrning av värmen i sommarstugan (3x elradiatorer), en kompis som jobbar på elfirma ska hjälpa mig med detta och idag hörde han av sig och sa att han hade hittat en lösning som kostade en tredjedel av den han hade offererat tidigare (från cirka 10k till 3k) - enda haken är att den inte har inbyggt modem. Så jag tänker att jag borde kunna hitta ett 4G-modem som är bra och inte kostar 6-7000 kronor och därmed få en billigare lösning.

Huvudfunktionen för routern kommer vara att förse styrenheten med Wifi, och eftersom vi bor långt bort och helst inte vill komma till en kall stuga mitt i vintern är stabil uppkoppling prio ett.
Prio två är låg energiförbrukning, det känns ju dumt att ha ett monster som värmer upp stugan själv.
Då dataförbrukningen i styrenheten, förhoppningsvis är låg tänkte jag försöka köra med bara ett kontantkort. Så det vore bra om routern inte har en massa "smarta" funktioner som drar data i bakgrunden.

Jag tänker även, om jag nu ändå investerar i en router, att jag ska kunna ladda kontantkortet med mer surf under de perioder vi är på plats så att barnen kan kolla på surfplatta etc.

Vilka är era bästa och mest prisvärda tips (gärna under 2 000 kr)?

missade en parantes
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tänkte byta ut mina två befintliga asus routrar, RT-AC2900 och RT-AC68U. Några tips på vad som kan tänkas vara en uppgradering?

Vill främst byta för att få något med stilrenare look samt bättre range och få endast ett nätverk och inte behöva använda ett 2.4ghz och ett 5 ghz som jag har nu.

Ute efter 2 eller 3 enheter, alla kommer kopplas ihop med kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

Tänkte byta ut mina två befintliga asus routrar, RT-AC2900 och RT-AC68U. Några tips på vad som kan tänkas vara en uppgradering?

Vill främst byta för att få något med stilrenare look samt bättre range och få endast ett nätverk och inte behöva använda ett 2.4ghz och ett 5 ghz som jag har nu.

Ute efter 2 eller 3 enheter, alla kommer kopplas ihop med kabel.

Hur stor yta och hur mycket vill du lägga?
Hur snabbt internet och hur många i hushållet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M-Persson:

Som trådens namn undrar; vilken ska jag skaffa? I det här fallet en 4G-router (eller möjligtvis modem med hotspot om det skulle vara bättre av nån anledning).

Lite bakgrund:
Vi ska installera fjärrstyrning av värmen i sommarstugan (3x elradiatorer), en kompis som jobbar på elfirma ska hjälpa mig med detta och idag hörde han av sig och sa att han hade hittat en lösning som kostade en tredjedel av den han hade offererat tidigare (från cirka 10k till 3k) - enda haken är att den inte har inbyggt modem. Så jag tänker att jag borde kunna hitta ett 4G-modem som är bra och inte kostar 6-7000 kronor och därmed få en billigare lösning.

Huvudfunktionen för routern kommer vara att förse styrenheten med Wifi, och eftersom vi bor långt bort och helst inte vill komma till en kall stuga mitt i vintern är stabil uppkoppling prio ett.
Prio två är låg energiförbrukning, det känns ju dumt att ha ett monster som värmer upp stugan själv.
Då dataförbrukningen i styrenheten, förhoppningsvis är låg tänkte jag försöka köra med bara ett kontantkort. Så det vore bra om routern inte har en massa "smarta" funktioner som drar data i bakgrunden.

Jag tänker även, om jag nu ändå investerar i en router, att jag ska kunna ladda kontantkortet med mer surf under de perioder vi är på plats så att barnen kan kolla på surfplatta etc.

Vilka är era bästa och mest prisvärda tips (gärna under 2 000 kr)?

Finns ingen klockren produkt.

Hotspots har ganska svag WiFi och ganska dålig hastighet på 4G/LTE – de har heller inte uttag för extern antenn om det behövs. 4G-routrar från märken som TP-Link (MR-serien) kan vara helt ok, men du får kanske inte med WiFi 6/11ax för ditt pris.

Alternativ du kan få för din prisklass vore t.ex. att köpa en "gammal" 4G-router som folk fått med sin operatör. Alltså t.ex. en ZTE eller Huawei, köpa de från Tradera för några hundra och sedan köra en modern accesspunkt för WiFi. Är kraven på WiFi låga kanske det räcker med det inbyggda WiFi. Många av dessa har uttag för att ansluta extern antenn om det behövs.

Kan inte helhjärtat rekommendera Deco-serien, men annars finns TP-Link Deco X20-4G för 1500 kr nu. Du behöver inte köpa några extra "puckar" bara för att Deco är deras meshsystem, och den har WiFi 6. Den stöder inte externa antenner.

Finns kontantkort där du kan ladda på obegränsad surf i en månad för rimlig peng så inte helt fel tänkt.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Finns ingen klockren produkt.

Hotspots har ganska svag WiFi och ganska dålig hastighet på 4G/LTE – de har heller inte uttag för extern antenn om det behövs. 4G-routrar från märken som TP-Link (MR-serien) kan vara helt ok, men du får kanske inte med WiFi 6/11ax för ditt pris.

Alternativ du kan få för din prisklass vore t.ex. att köpa en "gammal" 4G-router som folk fått med sin operatör. Alltså t.ex. en ZTE eller Huawei, köpa de från Tradera för några hundra och sedan köra en modern accesspunkt för WiFi. Är kraven på WiFi låga kanske det räcker med det inbyggda WiFi. Många av dessa har uttag för att ansluta extern antenn om det behövs.

Kan inte helhjärtat rekommendera Deco-serien, men annars finns TP-Link Deco X20-4G för 1500 kr nu. Du behöver inte köpa några extra "puckar" bara för att Deco är deras meshsystem, och den har WiFi 6. Den stöder inte externa antenner.

Finns kontantkort där du kan ladda på obegränsad surf i en månad för rimlig peng så inte helt fel tänkt.

Tack för svar.

WiFi 6 har jag inte ens hemma, så det känns lite överflödigt att ha i stugan.

Men en TP-link MR borde kunna vara tillräckligt bra för mitt behov då? Som sagt stabilitet är viktigast, vill inte behöva köra 6 timmar för att starta om routern.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Hur stor yta och hur mycket vill du lägga?
Hur snabbt internet och hur många i hushållet?

Byter till 100/100mbit nästa vecka.
110kvm
89kvm källare
+tomt.

Tror inte jag behöver snabbare än 100mbit, det duger väl utmärkt till 4k streaming m.m
Dessutom kör jag trådat till PC & huvud TVn.

Fungerar ok med nuvarande setup. Men Wifi 6 lockar en del och eventuell smidigare övergång mellan 2.4ghz/5ghz som jag just nu har uppdelat på två olika nätverk. Och givetvis en snyggare look än nuvarande ac68u

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

Byter till 100/100mbit nästa vecka.
110kvm
89kvm källare
+tomt.

Tror inte jag behöver snabbare än 100mbit, det duger väl utmärkt till 4k streaming m.m
Dessutom kör jag trådat till PC & huvud TVn.

Fungerar ok med nuvarande setup. Men Wifi 6 lockar en del och eventuell smidigare övergång mellan 2.4ghz/5ghz som jag just nu har uppdelat på två olika nätverk. Och givetvis en snyggare look än nuvarande ac68u

För 100/100 krävs inte så mycket egentligen. Räcker med t.ex. en Asus ZenWiFi AX Mini XD4 (2-pack) (bara LAN-uttagen räcker till)
Annars verkar ju Asus ZenWiFi AX XT8 (2-pack) nice.
En intressant produkt är nya Google Wifi AXE 3-pack lite dyr, men verkar som den ska stöjda matter också vilket gör att du kan köra alla smarta hem produkter direkt via den istället.
Denna verkar också riktigt nice för priset Linksys Atlas Pro 6 MX5502 (2-pack)

Tycker du det är kul med nätverk och vill bygga ett "riktigt prosumer" system så är ju Unifi nice. Unifi Dream Router plus en AP 6 lite är typ 3900 kr (på Unifis hemsida), då har du POE så du slipper extra sladd till APn.

Sen är det ju Black Friday om någon vecka och Wifi 7 kommer snart också, så om du inte har bråttom så kan det vara värt att vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M-Persson:

Tack för svar.

WiFi 6 har jag inte ens hemma, så det känns lite överflödigt att ha i stugan.

Men en TP-link MR borde kunna vara tillräckligt bra för mitt behov då? Som sagt stabilitet är viktigast, vill inte behöva köra 6 timmar för att starta om routern.

Har du bra mottagning på 4G/LTE i stugan så funkar säkert billigaste möjliga bra. Har du inte ens mottagning med mobilen bör du kolla på antenn du kan placera utomhus.

Permalänk
Medlem

Behöver en ny WiFi lösning till lägenheten på ca 95kvm, endast betongväggar.
Ingången sitter i hallen vid den röda markeringen och lilla ”sovrummet” vid köket är för tillfället ett hemmakontor. Det är uteslutet att dra kabel dit.

Planritning

Vad kan en smaklig lösning vara för runt 2k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flodinn:

Behöver en ny WiFi lösning till lägenheten på ca 95kvm, endast betongväggar.
Ingången sitter i hallen vid den röda markeringen och lilla ”sovrummet” vid köket är för tillfället ett hemmakontor. Det är uteslutet att dra kabel dit.

Planritning

Vad kan en smaklig lösning vara för runt 2k?

Enbart uttag vid röd punkt?
Vilka rum skall ha internet?
Enbart köket?
Om du vill ha mottagning vid köket skall du sätta en router, typ tuf 5400x rakt utanför kökets dörr för att minska störningar (den är dock inte speciellt snygg). Bör dock köpas på rea för runt 1200 :-

Om fler rum skall ha internet så bör du stacka hallen med router i mesh med kabel i list om möjligt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Enbart uttag vid röd punkt?
Vilka rum skall ha internet?
Enbart köket?
Om du vill ha mottagning vid köket skall du sätta en router, typ tuf 5400x rakt utanför kökets dörr för att minska störningar (den är dock inte speciellt snygg). Bör dock köpas på rea för runt 1200 :-

Om fler rum skall ha internet så bör du stacka hallen med router i mesh med kabel i list om möjligt

Ja det är där indragningen till lägenheten är. Och vill självklart ha bra täckning i hela lägenheten.
TV i vardagsrummet och två sovrum, 3 mobiler och 2 laptops som cirkulerar och arbetas med lite överallt. Stationär dator i ”hemmakontoret”.
Med andra ord är det en hel del saker som är anslutna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flodinn:

Ja det är där indragningen till lägenheten är. Och vill självklart ha bra täckning i hela lägenheten.
TV i vardagsrummet och två sovrum, 3 mobiler och 2 laptops som cirkulerar och arbetas med lite överallt. Stationär dator i ”hemmakontoret”.
Med andra ord är det en hel del saker som är anslutna

Vad har du för router och lösning idag? Vad har du för fart på ditt fiber? Bra att veta för referens.

Som ovan tipsar om tror jag att en Asus TUF Gaming AX5400 skulle passa dig perfekt! Ful som stryk som sagt men verkar ytterst kompetent för ändamålet.

95kvm borde den med lätthet klara av att täcka med viss reservation för att du inte får toppfarter allra längst ifrån.
Kan du invänta Black Friday / Week så gör det, lär komma mycket deals då!

Permalänk
Medlem

Svärfar har fått fiber! Dom bor i ett mindre hus, träväggar, två plan, ca 130kvm. Viktigast är att wifi från router till TV som står på samma våningsplan med en trävägg emellan är stabilt. Behövs nog ingen värstingrouter då dom bara har 100/100.

Router + separat AP vill dom undvika för att inte behöva dra kablar över hela huset. Helt ok om det är betydligt sämre täckning på övervåning då dom bara använder ipads+smartphones för att slösurfa där.

Enheter:
1x tv på samma våningsplan för att streama netflix
2x ipads
2x smartphones

Helst inget som ser ut som ett rymdskepp med 8 antenner Dom jag kikat på:

TP-Link Archer AX50
Asus RT-AC86U
Asus RT-AX86U
Unifi dream router (dyr och käns overkill?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Svärfar har fått fiber! Dom bor i ett mindre hus, träväggar, två plan, ca 130kvm. Viktigast är att wifi från router till TV som står på samma våningsplan med en trävägg emellan är stabilt. Behövs nog ingen värstingrouter då dom bara har 100/100.

Router + separat AP vill dom undvika för att inte behöva dra kablar över hela huset. Helt ok om det är betydligt sämre täckning på övervåning då dom bara använder ipads+smartphones för att slösurfa där.

Enheter:
1x tv på samma våningsplan för att streama netflix
2x ipads
2x smartphones

Helst inget som ser ut som ett rymdskepp med 8 antenner Dom jag kikat på:

TP-Link Archer AX50
Asus RT-AC86U
Asus RT-AX86U
Unifi dream router (dyr och käns overkill?)

Kan du vänta till Black Friday lär det bli bra deals på flera schyssta routers. Skulle nog hålla mig till ASUS imo.
Dessa är också bra alternativ Asus ZenWiFi AX XT8 och ASUS TUF 5400

Ja Unifi är overkill, men fördelen där är att du enkelt kan felsöka på distans om det blir strul.

Men köp hellre en billig Wifi 6 (AX) än en Wifi 5 (AC). Så denna skulle jag hoppa Asus RT-AC86U pga ålder och Wifi 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Router + separat AP vill dom undvika för att inte behöva dra kablar över hela huset. Helt ok om det är betydligt sämre täckning på övervåning då dom bara använder ipads+smartphones för att slösurfa där.

oftast är det då man behöver bättre grejer för de har så kass täckning mot laptops tex.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Någon som har tips eller insikt nog att ge svar: En bekant har hus med parkering där han behöver wifi. Han har en telia router och en asusrouter på 2 seperata nätverk i dagsläget. Min tanke är att han köper en lite bättre asus router och kör asus mesh system. Han vill inte lägga några större pengar därav fortsätta med asusrouter.
Men vilken asusrouter kan man tro har lite bättre räckvidd på wifiet?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Någon som har tips eller insikt nog att ge svar: En bekant har hus med parkering där han behöver wifi. Han har en telia router och en asusrouter på 2 seperata nätverk i dagsläget. Min tanke är att han köper en lite bättre asus router och kör asus mesh system. Han vill inte lägga några större pengar därav fortsätta med asusrouter.
Men vilken asusrouter kan man tro har lite bättre räckvidd på wifiet?

Räckvidden är ganska lika eftersom det är reglerat hur starka signaler man får ha.
Vill han inte lägga så mycket så klipp en ASUS TUF 5400 på kampanj. Annars funkar säkert deras billigare Asus RT-AX56U alldeles utmärkt.
Se till att det är Wifi 6 bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

För 100/100 krävs inte så mycket egentligen. Räcker med t.ex. en Asus ZenWiFi AX Mini XD4 (2-pack) (bara LAN-uttagen räcker till)
Annars verkar ju Asus ZenWiFi AX XT8 (2-pack) nice.
En intressant produkt är nya Google Wifi AXE 3-pack lite dyr, men verkar som den ska stöjda matter också vilket gör att du kan köra alla smarta hem produkter direkt via den istället.
Denna verkar också riktigt nice för priset Linksys Atlas Pro 6 MX5502 (2-pack)

Tycker du det är kul med nätverk och vill bygga ett "riktigt prosumer" system så är ju Unifi nice. Unifi Dream Router plus en AP 6 lite är typ 3900 kr (på Unifis hemsida), då har du POE så du slipper extra sladd till APn.

Sen är det ju Black Friday om någon vecka och Wifi 7 kommer snart också, så om du inte har bråttom så kan det vara värt att vänta.

Någon koll hur det fungerar om jag skulle spara min asus AC2900 som main, fungerwr wifi 6 på dom andra två, typ XD4?

Eller kanske bättre att använda XD4 som main och AC2900 som
AP/mesh i källaren.

Vill gärna åt wifi 6 med tanke på att mobilerna stödjer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Räckvidden är ganska lika eftersom det är reglerat hur starka signaler man får ha.
Vill han inte lägga så mycket så klipp en ASUS TUF 5400 på kampanj. Annars funkar säkert deras billigare Asus RT-AX56U alldeles utmärkt.
Se till att det är Wifi 6 bara.

Det är en elbilsladdare och eller en lastbalanserare som ska nås ute på parkeringen, tveksamt om dom skulle ha wifi6. Men wifi6 kanske möjliggör bättre räckvidd även mot wifi5 enheter?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Det är en elbilsladdare och eller en lastbalanserare som ska nås ute på parkeringen, tveksamt om dom skulle ha wifi6. Men wifi6 kanske möjliggör bättre räckvidd även mot wifi5 enheter?

Vilken ASUS router har han idag? Den han har kan han väl köra mot parkeringen och byta Telia mot en bättre Wifi 6 ASUS? Då får han väl ASUS mesh?

Det går att köra Telia och ASUS på samma nätverk, kanske inte optimalt men kan funka helt ok. Det är bara döpa båda till samma SSID

Lastbalanseraren och elbilsladdaren har kanske inte Wifi 6 men spelar ingen roll egentligen, det är dumt att köpa Wifi 5 idag då de kommer gå EOL tidigare och inte är särskilt mycket billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

Någon koll hur det fungerar om jag skulle spara min asus AC2900 som main, fungerwr wifi 6 på dom andra två, typ XD4?

Eller kanske bättre att använda XD4 som main och AC2900 som
AP/mesh i källaren.

Vill gärna åt wifi 6 med tanke på att mobilerna stödjer det.

Jag vet inte riktigt om du skulle märka någon skillnad alls på mobilerna med Wifi 6 vs AC2900, speciellt med 100 mbit. Jag har en sån på jobbet och får 640 mbit över Wifi till min iPhone 14 Pro.
XD4 är en "budget" modell med 2x2 streams och din AC2900 "premium" har 3x3 på 2,4Ghz och 4x4 på 5Ghz. Är det någonstans hemma du har dålig mottagning och inte får 100 mbit? Du kan ladda ned appen Speedtest och kolla.

Man ska inte stirra sig blind på Wifi 6 bara för att det finns, jag har testat själv hemma och det visade sig att jag fick 10% snabbare på nära håll men sämre på längre håll med min Netgear X4S vs en Wifi 6 RAX80 jag provade med.

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa en router alternativt enklare apor till svärföräldrarna, dom har en träkåk på två våningar + källare. Just nu har dom en ASUS router (okänd modell) som inte räcker för att täcka wifi uppe och nere, så jag tänkte kika på black friday efter en router med bättre wifi. Dom vill inte dra kablar över huset så antingen en väldigt bra router eller trådlöst meshsystem som deco m9. Någon som har tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robertd:

Tänkte köpa en router alternativt enklare apor till svärföräldrarna, dom har en träkåk på två våningar + källare. Just nu har dom en ASUS router (okänd modell) som inte räcker för att täcka wifi uppe och nere, så jag tänkte kika på black friday efter en router med bättre wifi. Dom vill inte dra kablar över huset så antingen en väldigt bra router eller trådlöst meshsystem som deco m9. Någon som har tips?

Hur snabbt internet?
Budget?
Mesh låter ju bäst. Typ en 2-pack ASUS XT8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Jag vet inte riktigt om du skulle märka någon skillnad alls på mobilerna med Wifi 6 vs AC2900, speciellt med 100 mbit. Jag har en sån på jobbet och får 640 mbit över Wifi till min iPhone 14 Pro.
XD4 är en "budget" modell med 2x2 streams och din AC2900 "premium" har 3x3 på 2,4Ghz och 4x4 på 5Ghz. Är det någonstans hemma du har dålig mottagning och inte får 100 mbit? Du kan ladda ned appen Speedtest och kolla.

Man ska inte stirra sig blind på Wifi 6 bara för att det finns, jag har testat själv hemma och det visade sig att jag fick 10% snabbare på nära håll men sämre på längre håll med min Netgear X4S vs en Wifi 6 RAX80 jag provade med.

Läste något om att räckvidden var rätt mycket bättre med wifi 6.

Så räckvidd + förbättrade design är väl det som lönar sig vid upgradering. Samt att jag kommer få en enhet i källaren också.

Upplever inte hastigheten som något problem