Apple bekräftar USB Type-C till Iphone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

funkar som sagt med lightning>usb-c adapter... men lightning har bara usb 2 överföringshastighet (nästan säker på)
porten har alltid funkat med dataöverföring, med usb-c förhoppningsvis lika snabbt som på iPaddan

Lightning har faktiskt USB 3 hastighet men det implementerades endast första (?) generationens ipad pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Lightning har faktiskt USB 3 hastighet men det implementerades endast första (?) generationens ipad pro.

åfan, stämmer säkert
vi har en Air gen 4 tror jag & en Pro gen 3 kanske.. bägge med usb-c "snabb"
handlade inte så mycket om kontakten & portkontrollern... det var nand:en dom snålade med... sånt dom smyguppdaterar utan att berätta hur dåliga förra gen. var...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Är det inte lite tråkigt att inte kunna använda sin mobil när den laddas trådlöst? Med kabeln kan du alltid röra den fritt tänker jag.

Laddar bara när jag sover i princip. Sen sitter jag nästan alltid vid datorn så behöver inte telefon då!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det har inget med den fysiska kontakten att göra. Man kan ha en USB-C-kontakt som bara går att ladda med, t ex. Noll data.
Min nya mobil, en Zenfone 9 från ASUS, har bara USB 2.0 och stödjer inte USB OTG eller skärm via USB-C. Man har alltså valt en avskalad implementation av kontakten.

USB-C är en formfaktor för en fysisk kontakt, inte en garanterad uppsättning funktioner.

Säker på att den inte stödjer OTG? Typ alla telefoner stödjer OTG. Enligt https://www.gsmarena.com/asus_zenfone_9-11656.php så stödjer den USB On-the-go vilket är USB OTG

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Säker på att den inte stödjer OTG? Typ alla telefoner stödjer OTG. Enligt https://www.gsmarena.com/asus_zenfone_9-11656.php så stödjer den USB On-the-go vilket är USB OTG

Hmm, ok.
Jag läste nån recension där nån testat att ansluta saker och det funkade inte. Men jag kan ha fattat fel.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Laddar bara när jag sover i princip. Sen sitter jag nästan alltid vid datorn så behöver inte telefon då!

Du gör aldrig längre resor med buss, bil eller båt där du behöver ladda?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du gör aldrig längre resor med buss, bil eller båt där du behöver ladda?

Nja. Jag var till Grekland i September men laddade bara på kvällen då också

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Hittills har EU alltså gett oss minst tre bra grejer: fri roaming, type C-tvång, harmoniserad snabbladdning (USB PD).

Nu håller vi tummarna för att förslaget om fem års uppdateringar för mobiltelefoner går igenom också. https://i.imgur.com/sVQtMm1.gif

EU har gett så mycket till vår "smidiga" vardag. Det skämtas mycket om bananers böjning och annat tjafs, men det är denna astråkiga byråkrati som i grunden gör att det mesta vi köper "bara funkar".

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Skrivet av mistahh:

Samma här. Har laddat mobilen trådlöst sen 2014/2015…

bara jobbigt ju, kan inte kolla youtube med trådlös laddning i sängen tex, går inte att använda telefonen samtidigt. sen lär man lägga den perfekt på pucken också

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Tycker det är positivt med standardisering, enklare att tex låna laddare hemma hos kompisar om man behöver. Sambon har iPhone (jag själv Samsung) och tycker nog att Apples lightning rent tekniskt är en bättre och stabilare kontakt. Men det hade inte gått att ta denna som standard eftersom det finns miljontals (miljarder?) prylar som använder USB-c.

Jag har under åren samlat på mig ca 10 laddare, till allt från möss, tangentbord, mobiltelefoner och surfplattor och tycker det absolut är välkommet med en standardisering. En sådan finns ju redan på flera punkter, tex är ju spänningen ut från laddaren nästan alltid 5 Volt, kontakten alltid en USB.

Egentligen är ju antalet laddare med elektronik inte beroende av kontakten mot produkten, det är ju bara sladden som berörs.

/ B

Permalänk
Medlem

Nice!
Så nu ska vi bara ha usb pd stöd i den också så man kan ladda den fullt från sin laptopladdare på en kvart

Om de skulle fimpa porten: Hur funkar det med bildimport över wlan i os x? Har bara kört det trådat så jag undrar om "bildinsamling" kan hitta telefonen utan sladd?
Tänker när man har varit på semester eller vill backa upp saker och det rör sig om 100+ gig - måste man gå via itunes?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Apple har ju redan uttalat sig om USB-C för flera år sedan på iPhone, anledningen till att dom inte ville gå över var att det kommer generera flera hundra tusen ton (antagligen) e-waste eftersom folk kommer slänga alla sina Lighting accessories när dom inte längre går att koppla in i sina telefoner. Det kommer ta _många_ år innan det blir en miljövinst, och antagligen lagom tills dess är det en ny port som påtvingats av EU.
Men det är klart, sånt här ser ju bra ut på ytan om man inte gör någon som helst konsekvensanalys

Jag har verkligen inget emot USB-C överallt (har det i princip redan förutom på Apple-grejerna), men designen på porten är faktiskt bra usel och det är tråkigt att det inte kommer vara en bättre port som gäller nästkommande tio år (att ha den känsligaste komponenten i den dyraste delen, dvs det tunna stiftet i kontakten som sitter i datorn/etc, är bara korkat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Apple har ju redan uttalat sig om USB-C för flera år sedan på iPhone, anledningen till att dom inte ville gå över var att det kommer generera flera hundra tusen ton (antagligen) e-waste eftersom folk kommer slänga alla sina Lighting accessories när dom inte längre går att koppla in i sina telefoner. Det kommer ta _många_ år innan det blir en miljövinst, och antagligen lagom tills dess är det en ny port som påtvingats av EU.
Men det är klart, sånt här ser ju bra ut på ytan om man inte gör någon som helst konsekvensanalys

Jag har verkligen inget emot USB-C överallt (har det i princip redan förutom på Apple-grejerna), men designen på porten är faktiskt bra usel och det är tråkigt att det inte kommer vara en bättre port som gäller nästkommande tio år (att ha den känsligaste komponenten i den dyraste delen, dvs det tunna stiftet i kontakten som sitter i datorn/etc, är bara korkat).

Vilket också Louis Rossmans många reparationsvideos visat: de tunna guldpläterade kontaktytorna är superkänsliga för ”dåliga kablar”. Till och med så att de rekommenderar att bara använda originalkablar. Tryck i en billig och kass kabel en gång så kan du ha sabbat connectorn. Great success.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inaktiv

Ogillar starkt detta. Ska EU verkligen få detaljstyra oss så här mycket?

Dessutom är lighting kabeln 10 ggr bättre och mer hållbar än USB C

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt om jag gillar det här eller inte, visst blir enklare om det enbart finns en kabel för allt. men hämmar utvecklingen. Att det finns massor med aktörer på marknaden som erbjuder och utvecklar sin egen produkt är inte dåligt i sig.

Nu säger dom bara, den här kabeln är bäst så den ska vi använda.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du gör aldrig längre resor med buss, bil eller båt där du behöver ladda?

MagSafe fungerar ju även i bussar, bilar och båtar och det går utmärkt att använda telefonen samtidigt som man laddar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Vet inte riktigt om jag gillar det här eller inte, visst blir enklare om det enbart finns en kabel för allt. men hämmar utvecklingen. Att det finns massor med aktörer på marknaden som erbjuder och utvecklar sin egen produkt är inte dåligt i sig.

Nu säger dom bara, den här kabeln är bäst så den ska vi använda.

Håller med till viss del. I marknadsekonomi är det kunderna som ska välja. Senast jag valde telefon plockade jag bort Iphone från mitt alternativ just på grund av att de fortfarande kör lightning.

Om Iphone vill fortsätta med lightning så väljer jag en annan tillverkare helt enkelt.

Annars tycker jag dom borde försöka standardisera batterier. Jag har en uppsjö laddningsbara batterier till diverse maskiner. Ryobi blev ju stora för dom var så pass "smarta" att man lyckades standardisera en batterimodell på ett företag. Imponerande

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag själv funderar på hur usb c skulle påverka försäljningen. Jag vet många som skulle köpa en iPhone om det inte vore för porten. Vår kassa krona har dock såklart också påverkan nu då de har blivit så dyra.

Jag är också en av dem. Ska även bli väldigt skönt att min fru och jag kommer kunna klara oss på en laddstandard så kan man skänka bort allt Lightning-skräp.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Ogillar starkt detta. Ska EU verkligen få detaljstyra oss så här mycket?

Dessutom är lighting kabeln 10 ggr bättre och mer hållbar än USB C

Jag har haft USB C på telefonen sedan 2015 och har aldrig fått någon port att gå sönder. Vad gör folk egentligen med sina enheter för att knäcka portarna?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Datavetare

Tycker USB typ-C och Lightning fungerar ungefär lika bra. Att Lightning bara stödjer USB2 två skulle kunna ha varit ett problem, men för egen del har jag inte fört över data med något annat än AirDrop under överskådlig tid så för egen del kvittar det.

På lång sikt kommer förhoppningvis detta få avsedd effekt, d.v.s. mindre e-waste. På kort sikt får det direkt omvänd effekt om man står rejält förankrad i Apple-träsket: har tillräckligt med Lightning-kablar för att aldrig behöva vara utan en sådan, d.v.s finns i hemma, i sommarstugan, i bilarna etc. Alla dessa kommer nu behöva bytas ut och under en övergångstid måste man ha båda...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Jag har haft USB C på telefonen sedan 2015 och har aldrig fått någon port att gå sönder. Vad gör folk egentligen med sina enheter för att knäcka portarna?

Det handlar inte om det, det handlar om att sladden pajar. Tex med micro-usb är det så vanligt att själva sladden blir kass bara efter någon månad av användning. Har säkert slängt 30 tal såna sladdar över åren. Mycket klimatsmart där. Dessutom är det är aldrig uppmärkta heller.

Sedan har du usb-c där JA själva porten verkar vara det som ger sig. Men det har gjorts tester på det och den verkar hålla väldigt LÄNGE. Någon miljon in och ut innan den blir dålig. Samma med lightning egentligen. Har ägt iphone i över 12 år nu. Dvs varit med sen första lightning porten kom. Det som händer att damm samlas och med en tandpetare får man pilla ut det. Sen efter ett par år brukar lightning kablen (själva höljet) gå sönder. Men den funkar fortfarande långt där efter. Man kan se sprickor i en av min nuvarande kablar som är ungefär två år gammal

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Det handlar inte om det, det handlar om att sladden pajar. Tex med micro-usb är det så vanligt att själva sladden blir kass bara efter någon månad av användning. Har säkert slängt 30 tal såna sladdar över åren. Mycket klimatsmart där. Dessutom är det är aldrig uppmärkta heller.

Sedan har du usb-c där JA själva porten verkar vara det som ger sig. Men det har gjorts tester på det och den verkar hålla väldigt LÄNGE. Någon miljon in och ut innan den blir dålig. Samma med lightning egentligen. Har ägt iphone i över 12 år nu. Dvs varit med sen första lightning porten kom. Det som händer att damm samlas och med en tandpetare får man pilla ut det. Sen efter ett par år brukar lightning kablen (själva höljet) gå sönder. Men den funkar fortfarande långt där efter. Man kan se sprickor i en av min nuvarande kablar som är ungefär två år gammal

Om kabeln går sönder så har det ju ingenting med kontakten att göra. Du köper du dåliga varianter eller är extremt oförsiktig. Jag har kanske slängt två kablar (Apple-varianter) över åren. Så att du skulle ha slängt 30 säger nog en hel del om hur du hanterar sakerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tycker USB typ-C och Lightning fungerar ungefär lika bra. Att Lightning bara stödjer USB2 två skulle kunna ha varit ett problem, men för egen del har jag inte fört över data med något annat än AirDrop under överskådlig tid så för egen del kvittar det.

På lång sikt kommer förhoppningvis detta få avsedd effekt, d.v.s. mindre e-waste. På kort sikt får det direkt omvänd effekt om man står rejält förankrad i Apple-träsket: har tillräckligt med Lightning-kablar för att aldrig behöva vara utan en sådan, d.v.s finns i hemma, i sommarstugan, i bilarna etc. Alla dessa kommer nu behöva bytas ut och under en övergångstid måste man ha båda...

Kanske inte blir billigare, men det finns ju Lightning->USB-C-adaptrar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av Pake:

Om kabeln går sönder så har det ju ingenting med kontakten att göra. Du köper du dåliga varianter eller är extremt oförsiktig. Jag har kanske slängt två kablar (Apple-varianter) över åren. Så att du skulle ha slängt 30 säger nog en hel del om hur du hanterar sakerna.

Har nog aldrig tagit sönder en lightning kabel, det var micro-usb jag pratade om

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Det handlar inte om det, det handlar om att sladden pajar. Tex med micro-usb är det så vanligt att själva sladden blir kass bara efter någon månad av användning. Har säkert slängt 30 tal såna sladdar över åren. Mycket klimatsmart där. Dessutom är det är aldrig uppmärkta heller.

Sedan har du usb-c där JA själva porten verkar vara det som ger sig. Men det har gjorts tester på det och den verkar hålla väldigt LÄNGE. Någon miljon in och ut innan den blir dålig. Samma med lightning egentligen. Har ägt iphone i över 12 år nu. Dvs varit med sen första lightning porten kom. Det som händer att damm samlas och med en tandpetare får man pilla ut det. Sen efter ett par år brukar lightning kablen (själva höljet) gå sönder. Men den funkar fortfarande långt där efter. Man kan se sprickor i en av min nuvarande kablar som är ungefär två år gammal

Ärligt talat så har aldrig någon USB C-sladd gått sönder för mig heller. Och jag har mängder med olika av varierande kvalitet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Synd, tycker apple´s kontakt har bättre kvalité och blir inte glapp som USB-C blir...

Jag har en (Android)telefon som laddas med USB-C. Inget glapp där inte. Aldrig varit.

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem

Jag undrar huruvida de som hyllar detta beslut är iPhoneanvändare?

För i regel brukar det vara ”the other side”
Som stöttar denhär typen av beslut, vad vinner ni på det? Att den största marknadsandelen nu får samma kabel som er, så ni kan ninja kabel när ni tömt erat törstiga batteri? 🥹

Skämt åsido, sedan iPhone 5 har jag inte haft problem med varken lightning port eller sladd som givit upp.
Visst har gummit spruckit på den äldsta kabeln, men den laddar fortfarande utmärkt.

Medans jag haft en usb-c lur (galaxy s-8)
Som ständigt vägrade gå i porten och dessutom hade ömtålig kabel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boomhowler:

tappar också möjligheten med en direkt "audio out", som inte går på usb-c vad jag vet. Synd, men kanske inte något som används i så stor utsträckning längre.. annat än på lurarna då

USB C har stöd för det, till skillnad från Lightning faktiskt, alla Lightning till 3,5 mm har en DAC. Det är inte alla tillverkare som valt att använda den standarden dock så för en del (som min Pixel) krävs det en kabel med DAC.

Skrivet av Megacrash:

Ingen aning om vilka som tillverkar dessa kontakter men har haft premium samsung mobiler som man förväntar sig ha det "bästa kvalité" som finns på marknaden, men har blivit glapp. Medans Iphone har jag inte haft något problem med alls.
Folk får tycker USB-C är hur bra som helst, själv tycker jag av egen erfarenhet den är skräp i jämförelse mot apple.

Well, om du förväntar dig att Samsung ska ha den bästa kvaliteten på marknaden så tror jag du behöver justera dina förväntningar.

Skrivet av Rouge of Darkness:

personligen tycker jag usb-c och micro är ungefär den samma inte själva kontakten som går sönder utan anslutningen mellan kabeln och hankontakten.

Som sagt så har det inget med kontakten att göra utan kvaliteten på kabeln. Jag har aldrig varit med om en USB-C kabel som gått sönder vare sig i kabeln eller kontakten, men inte heller någon Micro USB-B, däremot har jag haft ett par Lightning-kablar (original från Apple) som börjat fransa sig utan någon särskilt stor användning (jag har bara haft Iphone som jobbtelefon så de används, laddas och flyttas ytterst sällan). Jag tappade min telefon en gång med ett par lurar i USB-C-kontakten och kabeln blev skadad när telefonen landade på den på asfalten, men lurarna fungerar ändå än så länge.

Skrivet av Yoshman:

Tycker USB typ-C och Lightning fungerar ungefär lika bra. Att Lightning bara stödjer USB2 två skulle kunna ha varit ett problem, men för egen del har jag inte fört över data med något annat än AirDrop under överskådlig tid så för egen del kvittar det.

Jo det är verkligen inget problem på telefoner och surfplattor numera. Men USB C kan ju användas till mycket mer avancerade enheter också, vilket är en fördel, och de behöver ju långt mer bandbredd än 480Mbps. Laptops och liknande är ju de uppenbara exemplen men jag köpte ganska nyss en handhållen spelkonsol med Android och jag vill gärna hantera alla ROM-filer på datorn innan jag för över dem (det är inte så smidigt att packa upp, konvertera och flytta saker på Android även om det är möjligt), så då var det rätt nice att det ändå gick hyfsat fort. Sen köpte jag en minneskortsläsare med USB 3 så gick det ännu snabbare visserligen. Men enheten stöder också DP alt mode så jag kan med en billig docka koppla den till exempelvis en TV och samtidigt koppla in flera kontroller, ethernet (om jag skulle vilja), flera diskar, mus och tangentbord och liknande.

Citat:

På lång sikt kommer förhoppningvis detta få avsedd effekt, d.v.s. mindre e-waste. På kort sikt får det direkt omvänd effekt om man står rejält förankrad i Apple-träsket: har tillräckligt med Lightning-kablar för att aldrig behöva vara utan en sådan, d.v.s finns i hemma, i sommarstugan, i bilarna etc. Alla dessa kommer nu behöva bytas ut och under en övergångstid måste man ha båda...

En fördel ur den aspekten jämfört med sist när Apple bestämde sig för att byta standard är att det nu nästan bara handlar om kablar. Det kom visserligen en och annan typ högtalare med lightning-docka i början där men det var ju en droppe i havet jämfört med alla mer eller mindre konstiga enheter med fast monterad 30-pins kontakt. Många av dem har inte ens någon som helst möjlighet att ansluta något utan en sådan kontakt, så vill du se onödigt elektronikskrot så gå på en loppis och kolla på Homepods och liknande.

Skrivet av Cizz137:

Jag undrar huruvida de som hyllar detta beslut är iPhoneanvändare?

För i regel brukar det vara ”the other side”
Som stöttar denhär typen av beslut, vad vinner ni på det? Att den största marknadsandelen nu får samma kabel som er, så ni kan ninja kabel när ni tömt erat törstiga batteri? 🥹

Vi behöver inte göra det till någon form av fanboy-krig eller turf war. Att allt kan laddas med en kabel är bättre än att det krävs två olika, det är ett faktum. Idag måste man ha två olika kontakter om exempelvis besökare ska kunna ladda sina enheter, även om alla bara har Apple-enheter då de ju har anammat USB C på andra typer av enheter redan. I framtiden kommer samma USB C-laddare kunna ladda en Macbook likväl som en Thinkpad, en Iphone eller en Pixel liksom, men också ens hörlurar, kameror, trådlösa möss, surfplattor, BT-adaptrar och så vidare (allt det är exempel som jag redan har med USB C).

Citat:

Skämt åsido, sedan iPhone 5 har jag inte haft problem med varken lightning port eller sladd som givit upp.
Visst har gummit spruckit på den äldsta kabeln, men den laddar fortfarande utmärkt.

Medans jag haft en usb-c lur (galaxy s-8)
Som ständigt vägrade gå i porten och dessutom hade ömtålig kabel.

Jo men anekdoter är bara anekdoter. Man kan ha otur med ett måndagsexemplar, eller så kanske det råkar hända något med en enhet som de andra inte behöver utstå, eller så var det något annat. Jag är på min i alla fall sjätte telefon med USB C, och har i alla fall tio grejer till med kontakten, och har aldrig haft några problem, vilket också är anekdotiskt förstås.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jo men anekdoter är bara anekdoter. Man kan ha otur med ett måndagsexemplar, eller så kanske det råkar hända något med en enhet som de andra inte behöver utstå, eller så var det något annat. Jag är på min i alla fall sjätte telefon med USB C, och har i alla fall tio grejer till med kontakten, och har aldrig haft några problem, vilket också är anekdotiskt förstås.

Så du byter telefon oftare än vissa byter strumpor och har inte lyckats slita ut USB-C kontakten?
Ja ett år eller två håller den väl oftast om man inte har otur........... Acceptabelt för dig som köper nya telefoner hela tiden, totalt oacceptabelt för andra

Permalänk
Datavetare
Skrivet av snajk:

Vi behöver inte göra det till någon form av fanboy-krig eller turf war. Att allt kan laddas med en kabel är bättre än att det krävs två olika, det är ett faktum. Idag måste man ha två olika kontakter om exempelvis besökare ska kunna ladda sina enheter, även om alla bara har Apple-enheter då de ju har anammat USB C på andra typer av enheter redan. I framtiden kommer samma USB C-laddare kunna ladda en Macbook likväl som en Thinkpad, en Iphone eller en Pixel liksom, men också ens hörlurar, kameror, trådlösa möss, surfplattor, BT-adaptrar och så vidare (allt det är exempel som jag redan har med USB C).

Just för laddning av laptops är Apples "magsafe" ljusår bättre än USB-C. Men är väl trevligt att man kan använda USB-C som nödladdare även till sin bärbara

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer