Apple bekräftar USB Type-C till Iphone

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det är bra!
Dock jäkligt längesen jag använde en kabel senast.
Laddar trådlöst och för över ”data” trådlöst

Är det inte lite tråkigt att inte kunna använda sin mobil när den laddas trådlöst? Med kabeln kan du alltid röra den fritt tänker jag.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

en annan fördel är att det blir enklare att koppla in externa diskar... gör det hela tiden med min iPad, mestadels små dokument.. men även större filer (filmer etc.) kör ExFAT för bäst kompabilitet

Det har inget med den fysiska kontakten att göra. Man kan ha en USB-C-kontakt som bara går att ladda med, t ex. Noll data.
Min nya mobil, en Zenfone 9 från ASUS, har bara USB 2.0 och stödjer inte USB OTG eller skärm via USB-C. Man har alltså valt en avskalad implementation av kontakten.

USB-C är en formfaktor för en fysisk kontakt, inte en garanterad uppsättning funktioner.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Synd, tycker apple´s kontakt har bättre kvalité och blir inte glapp som USB-C blir...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

en annan fördel är att det blir enklare att koppla in externa diskar... gör det hela tiden med min iPad, mestadels små dokument.. men även större filer (filmer etc.) kör ExFAT för bäst kompabilitet

Går även idag, med en - wait for it - adapter.

Skrivet av Dravond:

Ser fram emot hur Apple tänker spinna övergången vid nästa iPhone, magiskt, fantastiskt, oöverträffad, "perfected", miljövänliga eller liknande trams som när de tog bort laddaren och skickade med en lighting till usbc när alla tidigare laddare varit usb a....

Garanterat kommer de att tala om möjligheten att koppla in telefonen i en extern skärm, även om det bara är för att visa bilder eller video.

Skrivet av cyklonen:

USB-C är en formfaktor för en fysisk kontakt, inte en garanterad uppsättning funktioner.

Tyvärr är det så. Hade varit lättare om det funnes någon form av minimum-funktion, men det gör det inte.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Synd, tycker apple´s kontakt har bättre kvalité och blir inte glapp som USB-C blir...

tappar också möjligheten med en direkt "audio out", som inte går på usb-c vad jag vet. Synd, men kanske inte något som används i så stor utsträckning längre.. annat än på lurarna då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Synd, tycker apple´s kontakt har bättre kvalité och blir inte glapp som USB-C blir...

The plural of anecdote isn't data - det finns bra och dåliga Lightning-kontakter, och det finns bra och dåliga USB-C-kontakter. Möjligen är spridningen för USB-C större eftersom Apple har egna kontakter som man kan köpa till ett rimligt pris och implementera medan USB-C kan göras av kinesium om man har otur, men Lightning är verkligen ingen perfekt kontakt.

Det suger att byta port, men USB-C är åtminstone en BRA port till skillnad från allt skräp som fanns på mobiler förr. Nån gång måste man standardisera, och om man nu har en bra port så är det väl bra att slå till.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

The plural of anecdote isn't data - det finns bra och dåliga Lightning-kontakter, och det finns bra och dåliga USB-C-kontakter. Möjligen är spridningen för USB-C större eftersom Apple har egna kontakter som man kan köpa till ett rimligt pris och implementera medan USB-C kan göras av kinesium om man har otur, men Lightning är verkligen ingen perfekt kontakt.

Det suger att byta port, men USB-C är åtminstone en BRA port till skillnad från allt skräp som fanns på mobiler förr. Nån gång måste man standardisera, och om man nu har en bra port så är det väl bra att slå till.

Ingen aning om vilka som tillverkar dessa kontakter men har haft premium samsung mobiler som man förväntar sig ha det "bästa kvalité" som finns på marknaden, men har blivit glapp. Medans Iphone har jag inte haft något problem med alls.
Folk får tycker USB-C är hur bra som helst, själv tycker jag av egen erfarenhet den är skräp i jämförelse mot apple.

Permalänk
Medlem

Enda gången ordet "tvång" klingar fint är när det kombineras med "Apple".
GJ EU.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Tror nästa generation av iPhone kommer vara helt solid. E-simkort, qi laddning. Samtidigt som det blir väldigt mycket enklare att få mobilen högre ip- klassning när det finns färre eventuella hål i chassit.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Skäggig legend

Usch vad jag inte gillar typ-c... Inte tekniken utan hur lite slitage den tål.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ingen aning om vilka som tillverkar dessa kontakter men har haft premium samsung mobiler som man förväntar sig ha det "bästa kvalité" som finns på marknaden, men har blivit glapp. Medans Iphone har jag inte haft något problem med alls.
Folk får tycker USB-C är hur bra som helst, själv tycker jag av egen erfarenhet den är skräp i jämförelse mot apple.

Ta en nål o skrapa ut fickluddet ur kontakten så ska du se att den kommer funka finfint igen.

Skrivet av XHI:

Usch vad jag inte gillar typ-c... Inte tekniken utan hur lite slitage den tål.

Jag är nyfiken på riktig, hur mycket våldar du på dina kablar för att ha sönder dom? Alllla mina USB-C-kablar jag haft senaste 5ish åren funkar fortfarande klockrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Både långsammare laddning och större energiförlust väl?

Långsammare laddning ja, energiförlust har jag ingen aning om.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Skrivet av mistahh:

Långsammare laddning ja, energiförlust har jag ingen aning om.

ja du hur en del förlust i trådlös laddning hur stor dock törs jag inte svara på men skulle tippa poå ungefär samma som i en transformator utan kärna.

du skapar ett magnetfält med en spole i laddplattan och telefonen har en spole som tillbakakonverterar magnetfältet till el igen typ.

så förlusten ligger i magnetfältsförlust mellan spolarna.

men lovar att de garanterat kommer införa något obskyrt apple special protokoll som laddaren måste stödja för att kunna ladda med kabeln är ju trots allt bara kontakten som är standardiserad inte laddtekniken med kontakten så folk måste köpa deras överprisade laddare istället för random runt hörnet kinesium laddare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Usch vad jag inte gillar typ-c... Inte tekniken utan hur lite slitage den tål.

Har du lyckats nöta ut en usb-c kontakt?

Verkar ju oförstörbara, speciellt när man jämför med micro usb som gick sönder direkt.

Kabeln och honan i telefonen på min OnePlus 3 är fortfarande bra fast den är använd tusentals gånger (batteriet är skrot nu men kontakterna är bra). Då även haft kabel i när jag går, i bilen där telefonen kastas runt hela tiden mm.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Har du lyckats nöta ut en usb-c kontakt?

Verkar ju oförstörbara, speciellt när man jämför med micro usb som gick sönder direkt.

personligen tycker jag usb-c och micro är ungefär den samma inte själva kontakten som går sönder utan anslutningen mellan kabeln och hankontakten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Usch vad jag inte gillar typ-c... Inte tekniken utan hur lite slitage den tål.

Hur lyckas man ta sönder usb c? Haft mina hur länge som helst och dom känns mycket mer solid än föregående versionen..

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Hur lyckas man ta sönder usb c? Haft mina hur länge som helst och dom känns mycket mer solid än föregående versionen..

Fattar inte heller. Har inte ens lyckats förstöra något med micro-USB.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Har du lyckats nöta ut en usb-c kontakt?

Verkar ju oförstörbara,

Min första tanke också 😉

Permalänk
Livsnjutare 😎

Har så mycket Lightning tillbehör idag och laddare, dockor etc så jag vill faktiskt ha kvar porten…

Så det är anledningen till att jag hoppade på iPhone 14 PRO -tåget innan de slopar porten helt !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av CreativeX:

Hur lyckas man ta sönder usb c? Haft mina hur länge som helst och dom känns mycket mer solid än föregående versionen..

Skrivet av Bakgrund:

Fattar inte heller. Har inte ens lyckats förstöra något med micro-USB.

Skrivet av makatech:

Min första tanke också 😉

USB-C är ett stort hål… i hål kommer det in skit.
Man behöver inte vara raketforskare för att förstå att det kan innebära vissa problem 🚀

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Har Ipad och Iphone, Airpods. Hatar lightningskitet mest av allt.

Trådlös laddning är väl okej. Men 15w är skrattretande långsamt o ladda med (Och har du inte magsafe apple certifierad blabla så är de 7.5watt vilket är lol).

Sen är ju överföringshastigheten patetiskt långsam med lightning, usb 2.0 wrom.
För ofta över serie osv till Infuse på ipaden, och sååå segt.
Hade kanske funkat bra trådlöst om man haft MAC.
Men för jag över trådlöst via webinterfacet i infuse så är det extremt långsamt.

Ska i alla fall bli skönt med allt usb-c, speciellt mindre saker som envisas använda skit som microusb osv fortfarande.

Personligen har jag inte direkt haft glapp i många kontakter. Men min gamla Iphone7+ fick glapp i laddporten med lightningkontakt i alla fall.
USB-C prylar har jag aldrig haft problem med hitintills.
Tycker USB-C kontakten är mer rejäl också än tunna lightning kontakten.

Permalänk
Medlem

Det brukar vara USB-C uttagen som strular, inte själva kabeln. Den där friflygande biten som sitter i mitten av uttaget har en tendens att böjas.

Det är så klart ganska synd eftersom det är krångligt att byta uttag, för gemene man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det har inget med den fysiska kontakten att göra. Man kan ha en USB-C-kontakt som bara går att ladda med, t ex. Noll data.
Min nya mobil, en Zenfone 9 från ASUS, har bara USB 2.0 och stödjer inte USB OTG eller skärm via USB-C. Man har alltså valt en avskalad implementation av kontakten.

USB-C är en formfaktor för en fysisk kontakt, inte en garanterad uppsättning funktioner.

funkar som sagt med lightning>usb-c adapter... men lightning har bara usb 2 överföringshastighet (nästan säker på)
porten har alltid funkat med dataöverföring, med usb-c förhoppningsvis lika snabbt som på iPaddan

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

USB-C är ett stort hål… i hål kommer det in skit.
Man behöver inte vara raketforskare för att förstå att det kan innebära vissa problem 🚀

Du rengör det som allt annat bara? Din telefon får in också massa skit. Så problemet går åt båda hållen men vad vet jag...

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

USB-C är ett stort hål… i hål kommer det in skit.
Man behöver inte vara raketforskare för att förstå att det kan innebära vissa problem 🚀

Lika lite som man behöver vara raketforskare för att förebygga eller avhjälpa problemet. Tandpetare/tryckluft räcker långt 🚀🧑‍🚀

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Tror du inte de fimpar USB-C och kör helt trådlöst innan detta händer så de slipper byta kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Tror du inte de fimpar USB-C och kör helt trådlöst innan detta händer så de slipper byta kontakt.

kommer alltid behövas kontakt, om tex nåt går fel vid fw-uppgradering (OTA)... bootloadern kan då ominstallera ios X.X via kabel (iTunes)
Uppdatera din iPhone, iPad eller iPod touch med iTunes

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XHI:

Usch vad jag inte gillar typ-c... Inte tekniken utan hur lite slitage den tål.

Håller med till 100%, totalt misslyckad idiotisk design.

Att kunna köra laddning, hdmi, dataöverföring osv på en och samma kontakt är riktigt najs men designen av den är helt bakvänd.

Som jag nämnde i andra tråden så är min nya steam-deck helt glapp med tillhörande laddkabel redan när jag tog upp den ur lådan, min tidigare mobil med USB-C har jag slutat använda då den bara laddas med kabeln åt ena hållet, och sätter man kabeln då åt "fel" håll så ser det ut som den laddar men den gick från typ 15% på kvällen till 20% dagen efter, skitroligt.

Att tvinga på tillverkare idiotiska designer är inget någon myndighet borde syssla med och hämmar all form av innovation och utveckling, dessutom försämrar man för konsumenter genom att ta bort valfriheten.

Kör nu en iphone SE som gör mig helt vansinnig för den är så jävla urbota korkad och har efter 2 år fortfarande inte kunnat vänja mig, men kontakten är designmässigt helt överlägsen både i pålitlighet och kvalitetskänsla. En ny kontakt av samma kvalite men med alla funktioner från USB-C hade varit det optimala, men nu kommer vi ju få leva med sämsta kontakten sen micro-hdmi oavsett vad vi vill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av warp64:

Det brukar vara USB-C uttagen som strular, inte själva kabeln. Den där friflygande biten som sitter i mitten av uttaget har en tendens att böjas.
https://i.imgur.com/doTTBZd.jpg

Det är så klart ganska synd eftersom det är krångligt att byta uttag, för gemene man.

Inte bara böjas, de extremt små anläggningsytorna och klena konstruktionen gör att minsta lilla beläggning på kontakterna ger dålig kontakt och glapp elller korrupta filer etc. Man har monterat den ömtåligaste delen med mest slitage i porten istället för kabeln, lightning är ju precis tvärt om där man istället har stiften i kabeln. Byter ju hellre sladd än uttag på mina enheter i.a.f. Riktigt dålig design rakt igenom.

Men skulle gissa att de flesta som tycker den är bra endast använder den för laddning, då fungerar den ju även om vissa stift blir dåliga. Men i.s.f är ju en gammal rund nokia-kontakt överlägsen om det nu bara ska laddas med....

Permalänk
Musikälskare

Gött, det kommer bli en enorm hit och ska själv uppgradera nästa gång!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?