Permalänk
Medlem

Sitter jag i arbetsposition så har jag inte huvudet mot nackstödet men om jag lutar mig tillbaka och kollar något på youtube eller plockar upp kontrollern för en runda Rocket League eller liknande så är det nice att ha lite stöd för huvudet.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Ja, de e nice, tänk bara på att kontorsstolen är döden för kroppen i längden, optimera för så mycket rörelse som möjligt. För min del rök nackstödet efter ett par besök hos sjukgymnasten, detta gör att man kan "motionera" huvudet bakåt och inte bara fram eller åt sidorna.

Det finns nog en god anledning till varför HermanMiller inte erbjuder nackstöd till de flesta(alla?) av sina stolar.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

kan tillägga att jag har läst (inte provat själv) att stödet i ryggen ska bli sämre om man använder ett headrest då designen inte egentligen är till för det. Det ser väldigt gött ut dock!

Permalänk
Medlem

Jag har inte en Aeron utan en Embody, å hade nog inte rekommenderat köp om man inte har extra mycket pengar liggandes nånstans. Tror det helt klart finns minst lika bra, eller bättre, stolar för halva/fjärdedel av pengen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Jag har inte en Aeron utan en Embody, å hade nog inte rekommenderat köp om man inte har extra mycket pengar liggandes nånstans. Tror det helt klart finns minst lika bra, eller bättre, stolar för halva/fjärdedel av pengen.

Absolut! Det finns många alternativ där ute och för just dig kan många av de billigare faktiskt vara bättre. Det man betalar för när man köper en Herman Miller Aeron är en specific sittkonfort som visat sig tilltala ett stort antal över tid. Det betyder såklart inte att den är rätt för alla vilket man måste ha med sig när man köper.

För min del betalar jag hällre lite mer för att slippa lägga massa tid på att testa ett stort antal andra produkter. Det fungerar ju inte direkt att bara gå in i en butik och testa, man behöver sitta ganska många timmar för att kroppen ska anpassa sig och man ska hitta rätt inställningar.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Absolut! Det finns många alternativ där ute och för just dig kan många av de billigare faktiskt vara bättre. Det man betalar för när man köper en Herman Miller Aeron är en specific sittkonfort som visat sig tilltala ett stort antal över tid. Det betyder såklart inte att den är rätt för alla vilket man måste ha med sig när man köper.

För min del betalar jag hällre lite mer för att slippa lägga massa tid på att testa ett stort antal andra produkter. Det fungerar ju inte direkt att bara gå in i en butik och testa, men behöver sitta ganska många timmar för att kroppen ska anpassa sig och man ska hitta rätt inställningar.

Så är det ju, och jag har inga problem att betala rent av dubbelt upp mot vad min Embody kostade. Men efter att ha haft den i drygt ett halvår så njae.. jag saknar att mitt högra armstöd även var musmattan så det var noll höjdskillnad mot idag när jag har mus/musmatta på skrivbord. Samma med min keyboard swivel grej jag hade på vänstra armstödet. Så mycket skönare att ha tangentbordet nära kroppen och vänsterarmen kunde vila på armstödet men ändå skriva.
Hade väl varit om man hade ett U-format skrivbord så man kunde rulla riktigt nära, få armstöd av skrivbordet och det är i exakt rätt (samma) höjd som mus/tangentbord.
Men samtidigt gillar jag att ändra på min sittställning efter många många timmar vid datorn varje dag, och då fungerar det ju inte med att ha mus/tgt på skrivbord som då kommer skilja sig beroende på hur jag sitter. Jämfört med om de var kopplade till stolen och justerade sig på samma sätt som jag justerade sittställningen.

Så Embody, och alla andra kontorsstolar, är säkert jättebra/helt ok att sitta 1-3h för att sedan gå på något möte å göra något annat å sedan kanske sitta 1-2-3h till på eftermiddagen. Men för mig som sitter 8-10-12-15h i sträck? Då är kontorsstolar fel. Funderat på att bygga min egen istället men ligger än på hög som alla andra projekt man har planerade

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Så är det ju, och jag har inga problem att betala rent av dubbelt upp mot vad min Embody kostade. Men efter att ha haft den i drygt ett halvår så njae.. jag saknar att mitt högra armstöd även var musmattan så det var noll höjdskillnad mot idag när jag har mus/musmatta på skrivbord. Samma med min keyboard swivel grej jag hade på vänstra armstödet. Så mycket skönare att ha tangentbordet nära kroppen och vänsterarmen kunde vila på armstödet men ändå skriva.
Hade väl varit om man hade ett U-format skrivbord så man kunde rulla riktigt nära, få armstöd av skrivbordet och det är i exakt rätt (samma) höjd som mus/tangentbord.
Men samtidigt gillar jag att ändra på min sittställning efter många många timmar vid datorn varje dag, och då fungerar det ju inte med att ha mus/tgt på skrivbord som då kommer skilja sig beroende på hur jag sitter. Jämfört med om de var kopplade till stolen och justerade sig på samma sätt som jag justerade sittställningen.

Så Embody, och alla andra kontorsstolar, är säkert jättebra/helt ok att sitta 1-3h för att sedan gå på något möte å göra något annat å sedan kanske sitta 1-2-3h till på eftermiddagen. Men för mig som sitter 8-10-12-15h i sträck? Då är kontorsstolar fel. Funderat på att bygga min egen istället men ligger än på hög som alla andra projekt man har planerade

Ergonomi är i allra högst grad personlig, men det finns ett par saker man vet med säkerhet. monotona rörelser och statiskt sittande är döden för kroppen och båda kommer ofta från kontorsstolen. Samtliga sjukgymnaster jag varit hos har "premotat" korta rörelse pauser var 30-60 min samt träningsprogram. Vad jag vill ha sagt är att se över dina vanor, att sitta så många timmar i kontorsstolen i sträck kommer med 99% säkerhet leda till problem som kan vara svåra att komma till rätta med.

Jag är en av dem som tyckte jag satt hur gött som helst i stolen även om jag satt många timmar i sträck. Men till slut började olika kroppsdelar säga ifrån och trotts olika förändringar så finns problemen kvar och gör sig hörda då och då.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ergonomi är i allra högst grad personlig, men det finns ett par saker man vet med säkerhet. monotona rörelser och statiskt sittande är döden för kroppen och båda kommer ofta från kontorsstolen. Samtliga sjukgymnaster jag varit hos har "premotat" korta rörelse pauser var 30-60 min samt träningsprogram. Vad jag vill ha sagt är att se över dina vanor, att sitta så många timmar i kontorsstolen i sträck kommer med 99% säkerhet leda till problem som kan vara svåra att komma till rätta med.

Jag är en av dem som tyckte jag satt hur gött som helst i stolen även om jag satt många timmar i sträck. Men till slut började olika kroppsdelar säga ifrån och trotts olika förändringar så finns problemen kvar och gör sig hörda då och då.

Och samtidigt är det många sjukgymnaster som säger att man ska stå upp vid höj/sänkbart bord, som sedan visat sig att kanske inte vara så bra det heller.
Enkel tumregel är; Känner du dig avlastad i hela kroppen så som du sitter och även efter 10-18h+ pass, så sitter du nog ok. Rör du på dig mycket i stolen å vrider å vänder dig så sitter du inte bra.
Nu är det ofrånkomligt för mig att sitta länge vid datorn (liksom i många yrken idag) och då får man göra vad man kan, personligen tror jag en zero-G stol hade varit helt rätt för mig men de finns knappt. Men som sagt, för vanligt kontorsarbete med 1-3h förmiddag + 1-3h eftermiddag fungerar nog vilken kontorsstol som helst ok till.

Största problemet med stolar är som jag skrev innan armstöd <-> mus/tangentbord. Du kan inte vara bakåtlutad ens i den mest fancy av kontorsstolar, å samtidigt ha armarna rakt ner längsmed kroppen, fullt avlastade på armstöd, och samtidigt nå tgt/mus bekvämt utan att behöva sträcka fram armen. Antingen får man ha jättekorta armstöd som inte ger full avlastning, eller så får man skippa att använda de och ha skrivbordet istället. Men då har du sannolikt någon form av mage i vägen, om än vältränad/liten sådan, som gör att överarmen (=armbågen) inte får någon avlastning som bär hela överarmens vikt rakt ner i luften, vilket gör att det kommer bli en kant mot underarmen som skär in i kroppen och ev kan ge nervskador eller påfrestningar. Skulle vara ett u-format skrivbord då, där ens feta mage kan glida fram men samtidigt har du bänkskiva runt kroppen hela vägen bak så hela armen kan vila och bli avlastad, och du har tangentbordet som i stort sett ligger mot magen för att få minimalt avstånd till det och därmed inte behöver skjuta fram armarna utan bara vrida de innåt. Alternativt att man har musmatta inbyggd i armstödet och tangentbordet på någon swivel som kommer in tätt intill magen på dig, samtidigt som vänstra armstödet kan stödja vänsterarmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Och samtidigt är det många sjukgymnaster som säger att man ska stå upp vid höj/sänkbart bord, som sedan visat sig att kanske inte vara så bra det heller.
Enkel tumregel är; Känner du dig avlastad i hela kroppen så som du sitter och även efter 10-18h+ pass, så sitter du nog ok. Rör du på dig mycket i stolen å vrider å vänder dig så sitter du inte bra.
Nu är det ofrånkomligt för mig att sitta länge vid datorn (liksom i många yrken idag) och då får man göra vad man kan, personligen tror jag en zero-G stol hade varit helt rätt för mig men de finns knappt. Men som sagt, för vanligt kontorsarbete med 1-3h förmiddag + 1-3h eftermiddag fungerar nog vilken kontorsstol som helst ok till.

Rörelse är det som är viktigt. Att stå helt stilla hela tiden kan göra att du belastar dig själv fel, speciellt om du är svag och har "dålig" hållning. Om man absolut måste jobba länge vid ett skrivbord så är variation det absolut bästa. Stå 30 minuter och sitt sedan 30 minuter osv. Att sitta länge är det värsta man kan göra och jag skulle nog påstå att sitta avslappnat länge är mer skadligt än att sitta och vrida och vända på sig. När stora muskelgrupperna i kroppen aktiveras frigörs ämnen som kallas myokiner vilka är livsnödvändiga för att våra organ ska fungera bra. Lägre halter av dessa bidrar bl a till ökad fettinlagring runt våra organ vilket ställer till stora problem. Stillasittandet bidrar också till låga halter av lipoproteinlipas, som bl a har som uppgift att sänka nivåer av blodfetter (triglycerider), och man får då ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Om man sitter måttligt och annars tränar mycket så kan man kompensera för stillasittandet, men ju längre sitt-sessionerna blir desto svårare blir det att kompensera. Och har man ingen regelbunden träning alls så blir det ännu viktigare att variera sig under dagen med pauser och rörelse.

Ursäkta om det låter allvarligt med det jag skriver men det är absolut inga överdrifter utan detta är ett allvarligt ämne. Som fysioterapeut träffar jag dagligen människor i olika åldrar med olika sjukdomar och krämpor till följd av en inaktiv livsstil, och de flesta kan bli bättre med ganska enkla medel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Och samtidigt är det många sjukgymnaster som säger att man ska stå upp vid höj/sänkbart bord, som sedan visat sig att kanske inte vara så bra det heller.
Enkel tumregel är; Känner du dig avlastad i hela kroppen så som du sitter och även efter 10-18h+ pass, så sitter du nog ok. Rör du på dig mycket i stolen å vrider å vänder dig så sitter du inte bra.
Nu är det ofrånkomligt för mig att sitta länge vid datorn (liksom i många yrken idag) och då får man göra vad man kan, personligen tror jag en zero-G stol hade varit helt rätt för mig men de finns knappt. Men som sagt, för vanligt kontorsarbete med 1-3h förmiddag + 1-3h eftermiddag fungerar nog vilken kontorsstol som helst ok till.

Största problemet med stolar är som jag skrev innan armstöd <-> mus/tangentbord. Du kan inte vara bakåtlutad ens i den mest fancy av kontorsstolar, å samtidigt ha armarna rakt ner längsmed kroppen, fullt avlastade på armstöd, och samtidigt nå tgt/mus bekvämt utan att behöva sträcka fram armen. Antingen får man ha jättekorta armstöd som inte ger full avlastning, eller så får man skippa att använda de och ha skrivbordet istället. Men då har du sannolikt någon form av mage i vägen, om än vältränad/liten sådan, som gör att överarmen (=armbågen) inte får någon avlastning som bär hela överarmens vikt rakt ner i luften, vilket gör att det kommer bli en kant mot underarmen som skär in i kroppen och ev kan ge nervskador eller påfrestningar. Skulle vara ett u-format skrivbord då, där ens feta mage kan glida fram men samtidigt har du bänkskiva runt kroppen hela vägen bak så hela armen kan vila och bli avlastad, och du har tangentbordet som i stort sett ligger mot magen för att få minimalt avstånd till det och därmed inte behöver skjuta fram armarna utan bara vrida de innåt. Alternativt att man har musmatta inbyggd i armstödet och tangentbordet på någon swivel som kommer in tätt intill magen på dig, samtidigt som vänstra armstödet kan stödja vänsterarmen.

Vi får nog bara konstatera att vi har helt olika syn på vad som är bra\dåligt för kroppen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

https://www.dpj.se/88-ergonomiska-kontorsstolar

Basmodellem är ju rätt billig men man vill väl ha den med justerbart svankstöd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

https://www.dpj.se/88-ergonomiska-kontorsstolar

Basmodellem är ju rätt billig men man vill väl ha den med justerbart svankstöd?

har inte testat utan svankstöd. Men personligen har jag mitt svankstöd (posture fit) på rätt svag nivå och vill tro att stolen hade fungerat utan. Men letar du svar kommer folk säga olika då det är väldigt personligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

https://www.dpj.se/88-ergonomiska-kontorsstolar

Basmodellem är ju rätt billig men man vill väl ha den med justerbart svankstöd?

Helt omöjligt att svara på. Även jag har poster-fit som är ganska lågt ställt men kan konstatera att utan svankstöd hade inte stolen varit något för min del. Jag har dock problem med ryggen, har man inte det så kanske man kan klara sig utan svankstöd. Antar att det i värsta fall går att lägga en svankstödskudde om det skulle behövas, blir inte lika smidigt men det bör gå.

Annars köper du en från Tyskland med poster-fit för par 1000 lappar till.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

https://www.dpj.se/88-ergonomiska-kontorsstolar

Basmodellem är ju rätt billig men man vill väl ha den med justerbart svankstöd?

Verkar gå att köpa till i efterhand för runt 1500kr eller så.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

https://www.dpj.se/88-ergonomiska-kontorsstolar

Basmodellem är ju rätt billig men man vill väl ha den med justerbart svankstöd?

Jag köpte samma modell för samma pris förra gången de hade detta erbjudande. Jag chansade på att Zonal Back Support skulle räcka då jag provat denna i butik. ZBS ger väldigt mycket tryck på svanken redan utan tillhörande svankstöd, såpass att man faktiskt behöver några veckor för att vänja sig. Jag skulle absolut inte vilja ha mer, men känner du att det inte räcker kan du som sagt köpa till posturefit senare från Herman Miller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Helt omöjligt att svara på. Även jag har poster-fit som är ganska lågt ställt men kan konstatera att utan svankstöd hade inte stolen varit något för min del. Jag har dock problem med ryggen, har man inte det så kanske man kan klara sig utan svankstöd. Antar att det i värsta fall går att lägga en svankstödskudde om det skulle behövas, blir inte lika smidigt men det bör gå.

Annars köper du en från Tyskland med poster-fit för par 1000 lappar till.

Köper via jobbet så kanske knepigt från tyskland.

Men kostar det bara 1500kr eller så kan jag ju se om jag behöver det.

Fortfarande lite osäker på stolen. Har en 20 år gammal Kinnarps 6000 idag. Funkar men tenderar alltid att liksom glida ur den. I vilka butiker kan man testa Miller egentligen?

Permalänk
Medlem

Att glida ner i stolen efter ett tag tror jag man aldrig kommer ifrån men man hör ofta om folk som menar på att de kan sitta längre i vissa "bättre" positioner med en Aeron stol. Om det är bra eller inte vet jag inte, själv är jag mer av åsikten att ju mer man ändrar position ju bättre men det är såklart bra om en stol är mer gynnsam i de "bättre" positionerna.

Nu har jag inte läst på super mycket men annonsen verkar gälla classic och inte remaster och söker man på nätet så säger vissa att det passar rakt av medan andra menar på att man måste modifiera vilket kommer påverka garantin. ex :

https://www.reddit.com/r/hermanmiller/comments/grl9xb/getting...
https://www.reddit.com/r/hermanmiller/comments/peoob1/can_i_g...

Kanske en fråga värt att ställa till återförsäljaren.

Edit : passa också på att fråga vad posterfit SL kostar att köpa i efterhand, her sett klart högre priset än 1500 kr.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Att glida ner i stolen efter ett tag tror jag man aldrig kommer ifrån men man hör ofta om folk som menar på att de kan sitta längre i vissa "bättre" positioner med en Aeron stol. Om det är bra eller inte vet jag inte, själv är jag mer av åsikten att ju mer man ändrar position ju bättre men det är såklart bra om en stol är mer gynnsam i de "bättre" positionerna.

Nu har jag inte läst på super mycket men annonsen verkar gälla classic och inte remaster och söker man på nätet så säger vissa att det passar rakt av medan andra menar på att man måste modifiera vilket kommer påverka garantin. ex :

https://www.reddit.com/r/hermanmiller/comments/grl9xb/getting...
https://www.reddit.com/r/hermanmiller/comments/peoob1/can_i_g...

Kanske en fråga värt att ställa till återförsäljaren.

Edit : passa också på att fråga vad posterfit SL kostar att köpa i efterhand, her sett klart högre priset än 1500 kr.

Menar du att annonsen på dpj skulle vara classic? Mig veterligen så säljs väl inte classic nya längre efter remastered kom 2016? Det är iaf remastered på deras bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Att glida ner i stolen efter ett tag tror jag man aldrig kommer ifrån men man hör ofta om folk som menar på att de kan sitta längre i vissa "bättre" positioner med en Aeron stol. Om det är bra eller inte vet jag inte, själv är jag mer av åsikten att ju mer man ändrar position ju bättre men det är såklart bra om en stol är mer gynnsam i de "bättre" positionerna.

Nu har jag inte läst på super mycket men annonsen verkar gälla classic och inte remaster och söker man på nätet så säger vissa att det passar rakt av medan andra menar på att man måste modifiera vilket kommer påverka garantin. ex :

https://www.reddit.com/r/hermanmiller/comments/grl9xb/getting...
https://www.reddit.com/r/hermanmiller/comments/peoob1/can_i_g...

Kanske en fråga värt att ställa till återförsäljaren.

Edit : passa också på att fråga vad posterfit SL kostar att köpa i efterhand, her sett klart högre priset än 1500 kr.

Det är remastered, jag har köpt den själv tidigare i år.

Permalänk
Medlem

Remastered lanserades runt 2017 då man också lade ner classic versionen, classc har dock dykt upp lite här och där även på senare tid.

Oavsett, kontrollera noga att det du köper är vad du söker. Just Herman Miller Aeron finns i en väldig massa olika versioner, den som DPJ säljer för 9990 kr verkar vara bland de enklaste.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Finns det någon guide för underhåll av Aeron? Jag har en begagnad som använts en del och som jag tycker knakar lite här och var, skulle antagligen må bra av smörj lite här och var, men har inte lyckats hitta någon bra guide för demontering och service.

Permalänk
Medlem

Fick hem en Aeron i veckan, känns riktigt bra för rygg o.s.v. men jag har problem med att benen halvdomnar redan efter en halvtimme. Kalla fötter och sticker i vader och lår. Någon annan som känner igen sig i detta?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Fick hem en Aeron i veckan, känns riktigt bra för rygg o.s.v. men jag har problem med att benen halvdomnar redan efter en halvtimme. Kalla fötter och sticker i vader och lår. Någon annan som känner igen sig i detta?

Hade du detta problem med den stol du hade innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Hade du detta problem med den stol du hade innan?

Nix, var en IKEA Millberget.

Testat nu att experimentera med höjder, fotstöd osv, inget har hjälpt än.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Nix, var en IKEA Millberget.

Testat nu att experimentera med höjder, fotstöd osv, inget har hjälpt än.

Okej, skulle säga kalla fötter och att de sticker i benen är att du får sämre blodtillförsel till dina extremiteter.

Kan stolen vara för hård i sätet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Okej, skulle säga kalla fötter och att de sticker i benen är att du får sämre blodtillförsel till dina extremiteter.

Kan stolen vara för hård i sätet?

Jag har fixat ett fotstöd och upplever inte att det sticker i benen för tillfället, däremot får jag en extrem träningsvärk i vaderna. När man googlar på problemet och hittar till Herman Millers reddit verkar detta vara ett vanligt problem med just Aeron, men att många menar att man ska genomlida värk för att "kroppen ställer om sig". Aldrig varit med om detta med en stol innan.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Jag har fixat ett fotstöd och upplever inte att det sticker i benen för tillfället, däremot får jag en extrem träningsvärk i vaderna. När man googlar på problemet och hittar till Herman Millers reddit verkar detta vara ett vanligt problem med just Aeron, men att många menar att man ska genomlida värk för att "kroppen ställer om sig". Aldrig varit med om detta med en stol innan.

Min nya stol(ergonomisk, inte herman miller visserligen) gör att jag får träningsvärk i ryggen. Det är nog för att jag suttit fel i 10 år och kroppen måste ställa in sig så den punkten tror jag absolut är korrekt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Jag har fixat ett fotstöd och upplever inte att det sticker i benen för tillfället, däremot får jag en extrem träningsvärk i vaderna. När man googlar på problemet och hittar till Herman Millers reddit verkar detta vara ett vanligt problem med just Aeron, men att många menar att man ska genomlida värk för att "kroppen ställer om sig". Aldrig varit med om detta med en stol innan.

Låter inte bra med domnande och stickande ben, det ska inte krävas en fotpall för att sitta korrekt. Är du helt säker på att det är en äkta Herman Miller? Det som kan inträffa är att kanten under låren trycker så pass att blodet stryps men jag förstår inte hur det ska vara möjligt på Herman Miller Aeron. Vilken version har du? Vissa versioner har funktion för att luta stolen något framåt, det kan vara något att testa bara för att så om det har med kanten att göra.

Har du fortfarande problem och ser ingen anledning till det så hade jag letat upp en bra sjukgymnast och hört vad de säger om det.

Förövrigt instämmer jag att kroppen kommer i vissa fall behöva en inkörningsperiod precis som när man köper ny säng men avdomning och stickning hade jag inte accepterat.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Låter inte bra med domnande och stickande ben, det ska inte krävas en fotpall för att sitta korrekt. Är du helt säker på att det är en äkta Herman Miller? Det som kan inträffa är att kanten under låren trycker så pass att blodet stryps men jag förstår inte hur det ska vara möjligt på Herman Miller Aeron. Vilken version har du? Vissa versioner har funktion för att luta stolen något framåt, det kan vara något att testa bara för att så om det har med kanten att göra.

Har du fortfarande problem och ser ingen anledning till det så hade jag letat upp en bra sjukgymnast och hört vad de säger om det.

Förövrigt instämmer jag att kroppen kommer i vissa fall behöva en inkörningsperiod precis som när man köper ny säng men avdomning och stickning hade jag inte accepterat.

https://www.dpj.se/ergonomiska-kontorsstolar/14797-herman-mil...

Köpt på DPJ. Har svårt och tro att den inte är äkta. Har länkat det exakta utförandet som jag har.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Det blev en i färgen "Mineral" med fixed PostureFit support för mig. Jag funderar lite på om det var värt de extra 5000 kronorna jämfört med basmodellen. Det är nog väldigt individuellt förstås, men en alternativ färg och ett fast svankstöd känns lite futtigt för prisskillnaden. Jag gillar dock looken på svankstödet och "Satin Aluminum" finishen ser rätt nice ut så tror att jag kommer behålla den.

Nån mer som har samma modell?