Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Underhåller man stolar så ska de inte väsnas, det gäller även Kinnarps. Jag blir dock lite orolig när en hel ny Herman Miller Aeron börjat låta efter 2-3 månader, får se vad återförsäljaren säger men jag gissar på att det bara ska smörjas upp en aning.

Vanligen använder jag silikon fett på sprayburk men uppfattar som att det inte håller lika länge som kullager fett.

https://www.reddit.com/r/hermanmiller/comments/skhfjd/i_decid...

Kolla denna innan du smörjer hej vilt

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Återförsäljaren var inte vidare snabb på att återkomma så jag tog saken i egna händer idag. Lyssnade runt och fick för mig att ljudet kommer från hjulen. Så jag plockade av samtliga hjul, tvättade av dem och la på silikon spray på alla yter som kan ha betydelse. Nu är stolen tyst igen

Många videos på nätet föreslår WD-40 eller 5-56 men tydligen ska det inte vara så bra när plast är involverat, i längden kan problemet bli större. Silikon spray eller silikon fett är det man generellt använder mellan metall och plast. Problemet med sprayen är att den är ganska tunn så det är väll troligt att jag får på detta igenom om ett par månader och då är det kanske silikon fett som gäller.

Egentligen tror jag inte det ska sitta någon fett mellan metallstav på hjulen och själva armen men här tror jag faktiskt att det var nödvändigt.

Jag tog tillfälligt i akt att inspektera stolen lite närmare och det är faktiskt lite mer metall än vad jag först uppfattade det som. Grejen är att plasten och metallen har samma struktur och färg så som i sig tyder på plast men när man känner på det så märker man vilket som är metall genom att det är kallare. Det som är stora skillnaden från den kromande varianten är att armarna ut till hjulen är plast här medan på den kromande är det metall.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Återförsäljaren var inte vidare snabb på att återkomma så jag tog saken i egna händer idag. Lyssnade runt och fick för mig att ljudet kommer från hjulen. Så jag plockade av samtliga hjul, tvättade av dem och la på silikon spray på alla yter som kan ha betydelse. Nu är stolen tyst igen

Många videos på nätet föreslår WD-40 eller 5-56 men tydligen ska det inte vara så bra när plast är involverat, i längden kan problemet bli större. Silikon spray eller silikon fett är det man generellt använder mellan metall och plast. Problemet med sprayen är att den är ganska tunn så det är väll troligt att jag får på detta igenom om ett par månader och då är det kanske silikon fett som gäller.

Egentligen tror jag inte det ska sitta någon fett mellan metallstav på hjulen och själva armen men här tror jag faktiskt att det var nödvändigt.

Jag tog tillfälligt i akt att inspektera stolen lite närmare och det är faktiskt lite mer metall än vad jag först uppfattade det som. Grejen är att plasten och metallen har samma struktur och färg så som i sig tyder på plast men när man känner på det så märker man vilket som är metall genom att det är kallare. Det som är stora skillnaden från den kromande varianten är att armarna ut till hjulen är plast här medan på den kromande är det metall.

Min klassiska Aeron är kromad och det blir enklare fettmärken och repor på dessa kan jag tillägga. Sen har den en tendens att se ut som en rullstol/tandläkarstol i detta utförande

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Min klassiska Aeron är kromad och det blir enklare fettmärken och repor på dessa kan jag tillägga. Sen har den en tendens att se ut som en rullstol/tandläkarstol i detta utförande

Gräset är alltid grönare på andra sidan som man brukar säga

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Bytte hjulen på min Herman Miller Aeron till dessa.

Hjulen som följer med denna 14 000 kr stol är riktigt undermåliga! De är extremt plastiga och låter förvånansvärt mycket mot parkettgolvet. Dessutom har de ingen inbyggd broms så som de flesta kontorshjul har idag. Man kunde säkert välja andra hjul vid beställning men då jag beställde via mail så föreslog återförsäljaren en modell bara och jag funderade inte så mycket över alternativ, allt jag var intresserad av var att den skulle vara fullt utrustad.

Först tänkte jag att dessa nya hjul kanske skulle göra att stolen rullar i väg allt för lätt men så blev det faktiskt inte. Nu rullar stolen extremt tyst och mjukt! =D Inget plastväsen längre och jag behöver inte längre ha parkettskyddet.

Kommer troligen byta ut samtliga kontorshjul här hemma men ska nog prova några från Amazon.se

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@Neon
Ja, hjulen som dem flesta kontorsstolar kommer med är ju nått generiskt skit, även Kinnarps skickar ut många av sina stolar med skit hjul.

Köpte dessa till min Aeron + Sambons Savo, jag har behövt införskaffa en matta för lite golvfriktion till sambons stol då hon inte väger lika mycket som mig och rullar iväg när hon sitter på den.

https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B0899S65HV/ref=ppx_yo_d...

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Om man har hjul avsedda för mjuka golv på ett parkettgolv så blir det så klart inte så roligt. Min Mirra 2 kom med hjul avsedda för hårda golv och har gummi på sig. Väldigt tysta och sköna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Bytte hjulen på min Herman Miller Aeron till dessa.

https://i.imgur.com/P0klBGs.jpg
https://i.imgur.com/m3kX6vy.jpg

Hjulen som följer med denna 14 000 kr stol är riktigt undermåliga! De är extremt plastiga och låter förvånansvärt mycket mot parkettgolvet. Dessutom har de ingen inbyggd broms så som de flesta kontorshjul har idag. Man kunde säkert välja andra hjul vid beställning men då jag beställde via mail så föreslog återförsäljaren en modell bara och jag funderade inte så mycket över alternativ, allt jag var intresserad av var att den skulle vara fullt utrustad.

Först tänkte jag att dessa nya hjul kanske skulle göra att stolen rullar i väg allt för lätt men så blev det faktiskt inte. Nu rullar stolen extremt tyst och mjukt! =D Inget plastväsen längre och jag behöver inte längre ha parkettskyddet.

Kommer troligen byta ut samtliga kontorshjul här hemma men ska nog prova några från Amazon.se

har min remastered hemma nu. Det är samma hjul som i classic-modellen. Tror det benämns som universella. Inget jag personligen stört mig på.. men jag åker inte runt så mycket med stolen ;). Dom hjulen du köpte ser riktigt snabba ut! påminner om de som brukar vara på barnens sparkcyklar

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

har min remastered hemma nu. Det är samma hjul som i classic-modellen. Tror det benämns som universella. Inget jag personligen stört mig på.. men jag åker inte runt så mycket med stolen ;). Dom hjulen du köpte ser riktigt snabba ut! påminner om de som brukar vara på barnens sparkcyklar

Hjulen jag satt på min stol är standard rollberblades hjul. De största skillnader mot traditionella hjul är att de är större, mjukare och har kullager i stället för glidaxel. Förutom att de används till rollerblades så kan man även se dem på sparkcyklar och en del kontorsstolar (ex gaming eller labbstolar). Eftersom det är standardrollerblades hjul så finns det en hel uppsjö med olika hjul man kan byta till, ex om man vill ha mindre eller hårdare däck.

Även om hjulen har kullager och ser ut att kulla rulla i väg på tok för snabbt så ger de ändå ett ganska lagom motstånd.

Än så länge gillar jag dem, stolen väsnas minder och de rullar mjukare men vi får se hur de fungerar i långa loppet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Kan konstatera att wexim\designcabinet.de inte har jätte snabb support. Posta till dem om defekta armstöd 10e feb. Tog dem 4 dagar att svara att de skulle skicka nya, har fortfarande inte fått något. Har skickat 2 mail till dem och frågat om status. Kan ju hoppas på att det "bara" är mitt ärende som hamnat mellan stolarna.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Kan konstatera att wexim\designcabinet.de inte har jätte snabb support. Posta till dem om defekta armstöd 10e feb. Tog dem 4 dagar att svara att de skulle skicka nya, har fortfarande inte fått något. Har skickat 2 mail till dem och frågat om status. Kan ju hoppas på att det "bara" är mitt ärende som hamnat mellan stolarna.

hur är armstöden defekta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

hur är armstöden defekta?

Om du tänker dig att man spänt ett packband tvärs över armstöden så det blir märke i dem som kvarstår även när man tar bort bandet. Det satt inget band när jag fick stolen och jag antar att det skulle försvinna av sig själv efter några månader men icke.

Det är en mindre defekt, stolen fungerar annars som den ska, det var faktiskt företaget i fråga som valde att skicka nya.

Men oavsett så finns det helt klart mer att önska från kommunikationen när det gäller detta företag. Stor skillnad mellan pre- och post- sale kommunikation.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Om du tänker dig att man spänt ett packband tvärs över armstöden så det blir märke i dem som kvarstår även när man tar bort bandet. Det satt inget band när jag fick stolen och jag antar att det skulle försvinna av sig själv efter några månader men icke.

Det är en mindre defekt, stolen fungerar annars som den ska, det var faktiskt företaget i fråga som valde att skicka nya.

Men oavsett så finns det helt klart mer att önska från kommunikationen när det gäller detta företag. Stor skillnad mellan pre- och post- sale kommunikation.

förstår.. jo dom var väldigt snabba på att svara pre-sale. Men kul att de skickar nya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Om du tänker dig att man spänt ett packband tvärs över armstöden så det blir märke i dem som kvarstår även när man tar bort bandet. Det satt inget band när jag fick stolen och jag antar att det skulle försvinna av sig själv efter några månader men icke.

Det är en mindre defekt, stolen fungerar annars som den ska, det var faktiskt företaget i fråga som valde att skicka nya.

Men oavsett så finns det helt klart mer att önska från kommunikationen när det gäller detta företag. Stor skillnad mellan pre- och post- sale kommunikation.

Kan det vara så att de inte har armstöden hemma på lager utan måste vänta på leverans från Herman Miller i USA? Det ursäktar iofs inte beteendet att inte höra av sig. Det ska de kunna göra oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Kan det vara så att de inte har armstöden hemma på lager utan måste vänta på leverans från Herman Miller i USA? Det ursäktar iofs inte beteendet att inte höra av sig. Det ska de kunna göra oavsett.

Nja, de skickade nya armstöd den 15e vilket de inte meddelade mig förrens jag frågade. Inge armstöd har dyket upp än och jag har skickat 2 mail där jag frågar om status, inget svar än.

Jag hoppas på att det skett ett missförstånd här men oavsett så kan man konstatera att responsen post-sale är minst sagt dåligt i detta fall.

Nu är detta inte hela världen men hade stolen varit obrukbar kan man väll säga att jag inte varit jätte glad just nu.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Kan bara konstatera att deras eftermarknadssupport är minst sagt undermålig. Har frågat ut dem par gånger om vad som händer nu utan att få något svar. Det var inga problem att få fram en fraktlänk för själva stolen men nu ser det omöjligt ut, man kan fundera på om de verkligen skickat något. Kanske läge att inspektera stolen en extra gång så att det verkligen är ett original

Tyvärr får det bli ett underkänt betyg på detta företag, väldigt få som är såhär undvikande i sin support.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

har du testat att ringa dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

har du testat att ringa dom?

Nej och det kommer jag troligen inte häller göra. Kan man sälja en stol för 13 000 via mail så kan man lösa supporten också via mail. Hade det varit en allvarligare defekt hade jag ringt dem även om jag i grunden inte tror det skulle hjälpa.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Om så är fallet med Wexim/designcabinet skulle jag rekommendera andra att istället köpa sin fullt utrustade Aeron från nordiska galleriet istället. Kostar cirka 14300kr med 7% rabattkoden från Nordiska Galleriet istället för 13000kr som vi andra i tråden lyckades få från Wexim via email.

Permalänk
Medlem

Tillslut dök det upp ett bar nya armstöd men det visades sig snabbt vara fel typ, passar inte

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Tänkte dela med mig av lite intryck efter tre veckor med basmodellen av Aeron, köpt på DPJ:s rea för 9990.

  • Byggkvaliteten är oerhört bra, allting passar ihop perfekt och det är ingenting som knakar. Riktigt snygg är den också.

  • Basmodellens Zonal Back Support är mer än tillräcklig för mig som är 186 cm lång, det är nästan på gränsen till att det är för mycket svankstöd som det är nu (utan posturefit-kit), vilket leder mig till:

  • Jag fick faktiskt ganska ont i ryggen av min Aeron till en början. Efter lite googling verkar det vara ganska vanligt och en orsak kan vara flera år av tidigare dålig sittställning. Stolen försöker helt enkelt korrigera min dåliga rygg. Lite justeringar gjorde dock att invänjningen gick mycket bättre. Fotpall gör att vinkeln i höften känns naturligare, och tilt limiter satt vid andra klicket med ryggmotstånd satt så man "svävar" känns helt klart bäst.

Det är först nu under den tredje veckan som stolen har börjat bli riktigt bekväm. Överlag är jag mycket nöjd även om jag inte var beredd på en såpass lång startsträcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Tänkte dela med mig av lite intryck efter tre veckor med basmodellen av Aeron, köpt på DPJ:s rea för 9990.

  • Byggkvaliteten är oerhört bra, allting passar ihop perfekt och det är ingenting som knakar. Riktigt snygg är den också.

  • Basmodellens Zonal Back Support är mer än tillräcklig för mig som är 186 cm lång, det är nästan på gränsen till att det är för mycket svankstöd som det är nu (utan posturefit-kit), vilket leder mig till:

  • Jag fick faktiskt ganska ont i ryggen av min Aeron till en början. Efter lite googling verkar det vara ganska vanligt och en orsak kan vara flera år av tidigare dålig sittställning. Stolen försöker helt enkelt korrigera min dåliga rygg. Lite justeringar gjorde dock att invänjningen gick mycket bättre. Fotpall gör att vinkeln i höften känns naturligare, och tilt limiter satt vid andra klicket med ryggmotstånd satt så man "svävar" känns helt klart bäst.

Det är först nu under den tredje veckan som stolen har börjat bli riktigt bekväm. Överlag är jag mycket nöjd även om jag inte var beredd på en såpass lång startsträcka.

Jag hade ryggproblem sen tidigare och att byta kontorsstol från bra till bättre var ett steg på listan. Men standardinställning på PostureFit SL så fick jag väldiga problem första veckan, fick skruva ner den rejält. Tog mig flera veckor innan ryggen vande sig men nu passar den utmärkt även om inte den löser alla mina problem. Man ser var Kinnarps stolen gick fel(när det gäller svanken).

Alla andra som testat och jämfört stolar här blir direkt sålda på Hermanmiller stolen så något bra har de uppenbarligen gjort.

Det svåra nu blir att övertala jobbet att införskaffa en likadan på arbetsplatsen, som tur är jobbar jag främst på distans numera.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Känner igen mig. Hade rejält ont i ryggen efter en veckas användning. Är inne på andra veckan nu och har ställt ner posture-fit till minimum. Känns redan bättre.

Men jag måste skaffa en till stol/fåtölj som är bättre för att chilla i. I Aeron sitter man korrekt eller så får man problem. Funkar bra för mig under arbetstid och när jag spelar, mindre bra när jag drar igång en stream och slösurfar.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Är det någon här som har köpt ett Atlas headrest till sin Herman Miller Aeron och vill dela sina erfarenheter? Jag har nyligen fått hem en Aeron men funderar på om inte ett huvudstöd hade varit skönt när man vill slappna av lite extra.

Permalänk
Medlem

Finns det någon butik i Stockholm som har Aerons eller andra Herman Millers framme? Hade velat provsitta

Visa signatur

i5 8600k & RTX 3080 KFA2

Permalänk
Medlem
Skrivet av afx12:

Finns det någon butik i Stockholm som har Aerons eller andra Herman Millers framme? Hade velat provsitta

DPJ Workspace på Mäster Samuelsgatan har ett antal modeller i sitt showroom! De brukar också ofta ha bäst pris, det var där jag köpte min Aeron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av telrad:

Är det någon här som har köpt ett Atlas headrest till sin Herman Miller Aeron och vill dela sina erfarenheter? Jag har nyligen fått hem en Aeron men funderar på om inte ett huvudstöd hade varit skönt när man vill slappna av lite extra.

Det är bra. Känns som det är en orginaldel.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Det är bra. Känns som det är en orginaldel.

Härligt! Då kanske jag ska slå till med en gång. 😀 Vart köpte du din del ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av telrad:

Härligt! Då kanske jag ska slå till med en gång. 😀 Vart köpte du din del ifrån?

Jag köpte min direkt från AtlasHeadrest.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Vad använder ni nackstöd till? När ni ska vila i stolen i bakåtfällt läge? Annars har jag fått uppfattningen av att nackstöd inte ska användas, de e bättre om man kan röra på kroppen så mycket som möjligt inkl nacke/huvud.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide