Bör detta ärende anmälas till ARN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Om jag hade velat få hjälp på ett forum, så hade jag utförligt beskrivit vad som var fel med skorna. Det hade hjälpt mig i min fortsatta kamp mot företaget. Om jag enbart ger en generell beskrivning av ärendet, så får jag inte lika specifika råd som jag skulle vilja ha.

Vi vet fortfarande inte varför företaget godkänner reklamationen. Är det på grund av den luddiga beskrivning som TS gjort här? Som sagt, ibland kan det finnas skäl för företag att godkänna reklamationer bara för att slippa en jobbig kund som själv gjort fel. Kanske inte så här, men det lär förekomma.

Nu handlar inte denna tråd om dig så om du inte kan hålla dig till ämnet, starta en egen tråd eller lägg ner.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Jag förstår din poäng, men jag tycker också du bör ta i beaktande att det finns människor som försöker få saker som de inte har rätt till.

Jag tycker jag i flera inlägg poängterat att man ska ta upp det som är mest viktigt för ens klagomål, vilket inte TS gjort, utan denne har i väldigt generella ordalag beskrivit att skorna inte fungerar. Om jag vore TS, så hade jag utförligt beskrivit vad som varit fel i det ursprungliga inlägget. Det hade varit min poäng för att driva ett mål mot företaget.

Om man inte på ett forum kan beskriva exakt vad som är fel, så kommer man inte vinna ett mål och man kommer att få motstånd från andra medlemmar i forumet som tror att personen inte talar sanning.

Så, jag ber om ursäkt för att jag är så negativ i detta delforum, men jag lyckas alltid hitta saker som jag inte tycker stämmer. I viss mån är det nog ett sundhetstecken då ett forum som alltid håller med TS inte är riktigt friskt.

Du verkar tycka att för att TS ska kunna få svar så måste denne först få ditt godkännande för reklamationen, det är helt ovidkommande för vad tråden faktiskt handlar om.

OT:
Fattar inte varför företaget inte bara gav dig de bruna skorna, känns som att de borde förlorat mindre pengar på det. Min killgissning är att det hade inneburit mer arbete för en kundtjänstmedarbetare som inte tyckte att den orkade detta. När det gäller dina rättigheter så skulle jag gärna se att du tog det till ARN för att vi skulle få svar på hur de ställer sig till ditt ärende, men jag kan inte bidra till tråden (mer än vad som redan gjorts) med mer än magkänsla och då tror jag att du klarar dig bättre utan mer av den varan.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Jag tycker det är ganska uppenbart att företaget betalat tillbaka pengarna till TS för att slippa dennes trams. Som sagt, om man klagar på en sko, så säger man exakt vad som är felaktigt och ger inte en väldigt generell bild av vad som är fel. Om innersulan lossnar, så skriver man direkt ut det. Det skulle jag gjort.

TS kommer givetvis inte vinna i ARN. Att tro något annat är inte rimligt.

Dom har uppenbarligen godkänt reklamationen. Den frågan kan vi ju anse utredd eftersom dom valt att betala ut köpesumman till TS.

Man kan inte både godkänna reklamationen och sen välja sätt att lösa reklamation på, till kundens nackdel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaevel:

Dom har uppenbarligen godkänt reklamationen. Den frågan kan vi ju anse utredd eftersom dom valt att betala ut köpesumman till TS.

Ja, men jag tror att en del företag biter i det sura äpplet och betalar tillbaka kunden trots att kunden har gjort fel. Det är lite därför som jag kritiserar TS, då denne inte specificerar någonting. Jag inser dock att jag är en varg bland får i detta delforum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Håller inte med. Kunden har, så vitt jag förstår, inte fått säga sitt.

Rätt till avhjälpande eller omleverans
4 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper ett fel på varan eller gör en omleverans. Konsumenten får välja mellan åtgärderna.

Att TS haft användning av skorna är irrelevant när det gäller reklamation.

Källa: Konsumentköplagen (2022:260)

Bedömningarna hos ARN bygger inte på paragrafrytteri. I detta fall har konsumenten fått full kompensation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Bedömningarna hos ARN bygger inte på paragrafrytteri. I detta fall har konsumenten fått full kompensation.

Saxat direkt från källan, ARN:

Citat:

När nämnden avgör en tvist utgår den från gällande rätt, dvs. lagstiftning och rättspraxis.

... men det är ju skojigare att bara hitta på istället.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Ja, men jag tror att en del företag biter i det sura äpplet och betalar tillbaka kunden trots att kunden har gjort fel. Det är lite därför som jag kritiserar TS, då denne inte specificerar någonting. Jag inser dock att jag är en varg bland får i detta delforum.

Kanske det finns de som gör. Det saknar dock helt relevans i denna tråd eftersom det inte finns något tvist rörande reklamationens giltighet. De är överens.

Alla dina misstänkliggöranden av TS bygger istället på ett av dig själv projicerat och hypotetiskt off topic-scenario - som här inte ens inträffat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

I detta fall har konsumenten fått full kompensation.

Har han? Det har jag inte sett i något inlägg.

Säljaren valde att häva köpet mot köparens vilja och hävdar sen att ärendet är avslutat. Att göra det valet när likvärdig ersättningsvara finns (samma modell av skor i annan färg), och när köparen dessutom uttryckligen säger att denne föredrar ersättningsvaran, är inte säljarens rättighet.

Ock alldeles oavsett, vid en hävning har köparen rätt till ersättning för den skada denne lider, vilket bl.a. innebär ersättning för täckningsköp, oavsett om täckningsköp utförs eller inte (KKL kap 6 §1 & §4).

Såsom jag har uppfattat det så har alltså säljaren efter en ohemult lång tid godtagit en reklamation och därmed också godtagit att fel på varan föreligger. Vid denna tidpunkt tog sig också säljaren rätten att häva köpet och nekar därefter att ersätta köparen för den skada denne lider.

Om jag vore TS och hade ork att dra i ärendet så hade jag anmält detta till ARN och begärt ersättning för prisskillnad eller att säljaren levererar varan till det ursprungliga priset.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Saxat direkt från källan, ARN:
... men det är ju skojigare att bara hitta på istället.

Nej, praxis stämmer inte med texten, läs Råd och Rön och de fallbeskrivningar som finns där.

Finns företaget på svarta listan så lär företaget inte heller följa ARNs rekommendation.
https://www.radron.se/svarta-listan/?industry=9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Har han? Det har jag inte sett i något inlägg.

Säljaren valde att häva köpet mot köparens vilja och hävdar sen att ärendet är avslutat. Att göra det valet när likvärdig ersättningsvara finns (samma modell av skor i annan färg), och när köparen dessutom uttryckligen säger att denne föredrar ersättningsvaran, är inte säljarens rättighet.

Ock alldeles oavsett, vid en hävning har köparen rätt till ersättning för den skada denne lider, vilket bl.a. innebär ersättning för täckningsköp, oavsett om täckningsköp utförs eller inte (KKL kap 6 §1 & §4).

Såsom jag har uppfattat det så har alltså säljaren efter en ohemult lång tid godtagit en reklamation och därmed också godtagit att fel på varan föreligger. Vid denna tidpunkt tog sig också säljaren rätten att häva köpet och nekar därefter att ersätta köparen för den skada denne lider.

Om jag vore TS och hade ork att dra i ärendet så hade jag anmält detta till ARN och begärt ersättning för prisskillnad eller att säljaren levererar varan till det ursprungliga priset.

Så här ser ARNs rekommendationer ut i verkligheten;

Foot Locker Europe B.V.
Nederländerna
Möbler, textil, sko, tvätt
Augusti 2022

Två ärenden som gäller skor som gått sönder efter kort tid. Arn rekommenderar att företaget ersätter konsumenterna med totalt 2 448 kronor.

Augusti 2021

Sulorna släppte från de inköpta skorna. Arn rekommenderar att kunden mot återlämnande av skorna får tillbaka de 1 699 kronor de kostat,

Permalänk
Medlem

Vad står det i säljarens vilkor? Vi vet inte vem som säljer, det kan mycket väl stå att köparen godkänner pengar vid reklamation.

Permalänk
Medlem

Att man inte skulle kunna vrida tillbaka klockan och att ärendet bara för att man snabbt betalat ut ersättning skulle vara avslutat är ju bara löjligt. Det är ju själv klart att man, om man vill, hade kunnat bara ge kunden en ersättningsvara istället mot att den betalade tillbaka ersättningen. Här har man ju som vanligt gjort så som är mest ekonomiskt gångbart för butiken, inte nödvändigtvis bäst för kunden. Du kan ta detta till ARN och vinna, men det beror lite på vad som står i eran korrespondens. Om du godkänt utbetalningen så finns det nog inget att göra men om du hävdat att du vill ha en ersättningsvara hela tiden så vinner du nog.

Man kan ju sen undrar hu de kan tycka att det är god sed att höja priset på en vara från 3000 till 5000 på ett år. Jag skulle kalla det för rent ocker. Det är ju som att grafikkort som kostade 10k helt plötsligt skulle kosta 18k....äh det var inget.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Så här ser ARNs rekommendationer ut i verkligheten;

Foot Locker Europe B.V.
Nederländerna
Möbler, textil, sko, tvätt
Augusti 2022

Två ärenden som gäller skor som gått sönder efter kort tid. Arn rekommenderar att företaget ersätter konsumenterna med totalt 2 448 kronor.

Augusti 2021

Sulorna släppte från de inköpta skorna. Arn rekommenderar att kunden mot återlämnande av skorna får tillbaka de 1 699 kronor de kostat,

Eftersom du inte länkar till besluten eller ger annan information som gör det lätt att hitta dom så kunde jag inte hitta dom, så jag vet inte vilken frågeställningen var och hur ARN resonerat.

Det ser dock ut som att du kopierat texten från svarta listan som Råd & Rön publicerar. I den texten kan vi inte ens utläsa vad som ingår i ersättningen för fallen i Augusti 2022 och att ARN rekommenderar hävning i fallet från Augusti 2021 betyder inte att köparen inte har rätt till skadestånd. Det är fullt möjligt att köparen vände sig till ARN och begärde just att få häva köpet, eller enbart begärde att få köpesumman i retur, eller att prisskillnad inte förelåg. Om köparen i sin anmälan inte begär skadestånd så tror jag inte att ARN kommer att besluta om något sådant heller.

Däremot finns det referat av vägledande beslut från ARN, t.ex. detta:
Fråga om köpare av skor har rätt till skadestånd för prisskillnaden mellan ordinarie pris och det rea-pris skorna såldes för. Beslut 2015-04-15; 2014-10690 (jag är lite osäker på om länken funkar för andra, men om man går till https://www.arn.se/om-arn/vagledande-beslut/ så kan man söka efter "2014-10690" i databasen).

I det fallet ville köparen ha ersättning för 700 kr i prisskillnad utöver kostnaden för skorna. ARN konstaterar att köparen har rätt till ersättning för prisskillnad, men gör bedömningen att nya skor går att köpa för samma pris och rekommenderar därför köparen att godta säljarens erbjudande om att få tillbaka köpesumman.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Vad står det i säljarens vilkor? Vi vet inte vem som säljer, det kan mycket väl stå att köparen godkänner pengar vid reklamation.

Det var ju en tanke förstås, men KKL är ju tvingande, så säljaren är ju likafullt skyldig att ersätta skada (prisskillnad) i den mån det föreligger.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Vad står det i säljarens vilkor? Vi vet inte vem som säljer, det kan mycket väl stå att köparen godkänner pengar vid reklamation.

Konsumentköplagen §10:

Citat:

Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för konsumenten är utan verkan mot denne, om inte något annat anges i lagen.

Man kan alltså inte bara avtala bort konsumentens rättigheter, det skulle ju göra lagen värdelös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nej, praxis stämmer inte med texten, läs Råd och Rön och de fallbeskrivningar som finns där.

Finns företaget på svarta listan så lär företaget inte heller följa ARNs rekommendation.
https://www.radron.se/svarta-listan/?industry=9

Du kan inte utläsa någon praxis ur svarta listan eftersom du inte ser vad som yrkats på, hur ARN resonerat och vad som ingår i ersättningen. Det enda du kan utläsa där är en kort beskrivning och att näringsidkaren valt att inte följa ARNs rekommendation.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Du kan inte utläsa någon praxis ur svarta listan eftersom du inte ser vad som yrkats på, hur ARN resonerat och vad som ingår i ersättningen. Det enda du kan utläsa där är en kort beskrivning och att näringsidkaren valt att inte följa ARNs rekommendation.

Nej de har längre beskrivningar också, aldrig har kostnaden för näringsidkaren överstigit det ursprungliga priset för varan + frakt i liknande fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nej de har längre beskrivningar också, aldrig har kostnaden för näringsidkaren överstigit det ursprungliga priset för varan + frakt i liknande fall.

Länka gärna till de längre beskrivningarna och de ärenden du hänvisar till. Jag prenumererar på Råd & Rön och jag hittar inga längre beskrivningar där, faktiskt inte ens ärendenummer.

Sen ska man var medveten om att även om det skulle finnas längre beskrivningar där man kan utläsa vad som yrkats på, resonemang och beslut så visar svarta listan enbart de ärenden där näringsidkare valt att inte följa ARNs rekommendation.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Länka gärna till de längre beskrivningarna och de ärenden du hänvisar till. Jag prenumererar på Råd & Rön och jag hittar inga längre beskrivningar där, faktiskt inte ens ärendenummer.

Sen ska man var medveten om att även om det skulle finnas längre beskrivningar där man kan utläsa vad som yrkats på, resonemang och beslut så visar svarta listan enbart de ärenden där näringsidkare valt att inte följa ARNs rekommendation.

Tydligen inte längre, nu ser jag inte längre några artiklar om ärenden, men jag prenumererar också på Råd & Rön. Här är ett liknande fall från 2021/6. Nu har de Frågor & Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Länka gärna till de längre beskrivningarna och de ärenden du hänvisar till. Jag prenumererar på Råd & Rön och jag hittar inga längre beskrivningar där, faktiskt inte ens ärendenummer.

Sen ska man var medveten om att även om det skulle finnas längre beskrivningar där man kan utläsa vad som yrkats på, resonemang och beslut så visar svarta listan enbart de ärenden där näringsidkare valt att inte följa ARNs rekommendation.

Poängen är att TS frågar om hen skall starta ett ärende hos ARN, de som svarar ja på den frågan gör TS en björntjänst. Det kommer inte leda till något, köp bara nya skor för pengarna, från en annan ÅF eftersom TS är missnöjd med denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Bedömningarna hos ARN bygger inte på paragrafrytteri. I detta fall har konsumenten fått full kompensation.

Menar du att ARN ägnar sig åt godtyckligt bedömning baserat på den enskilde handläggarens värderingar? Jag vet inte annars hur jag ska tolka ditt inlägg och och ett sådant uttalande faller på sin egen orimlighet. Vad har vi lagar till för om dessa inte efterlevs?

Paragrafrytteriet, på uppmaning av min konsumentombudsman, har i alla fall hjälpt mig vid flera tvister liknande TS, skor och jacka.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Menar du att ARN ägnar sig åt godtyckligt bedömning baserat på den enskilde handläggarens värderingar? Jag vet inte annars hur jag ska tolka ditt inlägg och och ett sådant uttalande faller på sin egen orimlighet. Vad har vi lagar till för om dessa inte efterlevs?

ARN är en myndighet som ger råd vid tvister, för att råden skall vinna laga verkan krävs en rättegång, det är en bedömningsfråga och inget absolut som avgör om ARN anser att frågan är värd att driva i laga kraft. I detta fall, inte en chans eftersom TS inte förlorat pengar eller lidit skada. De kommer högst troligt med ett råd om 6-12 månader som godkänner butikens förfarande.

Permalänk
Medlem

Du har använt skorna från Oktober till Mars. Du har fått tillbaka pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Paragrafrytteriet, på uppmaning av min konsumentombudsman, har i alla fall hjälpt mig vid flera tvister liknande TS, skor och jacka.

Fick du en ersättning som översteg det ursprungliga priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Poängen är att TS frågar om hen skall starta ett ärende hos ARN, de som svarar ja på den frågan gör TS en björntjänst. Det kommer inte leda till något, köp bara nya skor för pengarna, från en annan ÅF eftersom TS är missnöjd med denna.

Det är du som påstår att det inte kommer att leda till något. Du förutsätter på rätt lösa grunder att ARN inte skulle rekommendera ersättning för skada.

Sen kan jag inte se att det skulle vara någon björntjänst att svara ja på TS fråga. Såsom TS presenterat det så kan jag inte se annat än att TS har rätt till ersättning för prisskillnad om sådan föreligger. Vidare är anmälan till ARN kostnadsfri och TS insats består mao av den tid och energi denne lägger ner på ärendet.

Om TS har ork och tid att sätt ihop en anmälan så är det ju enbart just den orken och tiden som finns att förlora. Om sen TS "vinner" fallet så har ju TS dessutom sannolikt gjort andra konsumenter en tjänst.

Men visst, det kan kräva rätt mycket ork och tid för att sätta ihop en anmälan till ARN. Har man inte det så kanske man ska ta pengarna och gå vidare. En av sakerna man måste lära sig här i livet är ju att välja sina strider...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Sedan finns ju den moraliska aspekten, hur kan man tycka att man rätt till så mycket? Svenskar är verkligen otroligt bortskämda och priviligierade. Lagens skall tolkas efter intention, inte ordagrant. Lagen är till för att skydda konsumenter från skrupulösa företag, inte tycka synd om individer som efter en säsong skall få en helt ny vara, produkten har minskat i värde efter en säsong och låga priser är ingen rättighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Sedan finns ju den moraliska aspekten, hur kan man tycka att man rätt till så mycket? Svenskar är verkligen otroligt bortskämda och priviligierade. Lagens skall tolkas efter intention, inte ordagrant. Lagen är till för att skydda konsumenter från skrupulösa företag, inte tycka synd om individer som efter en säsong skall få en helt ny vara, produkten har minskat i värde efter en säsong och låga priser är ingen rättighet.

Jag tycker det är ett märkligt resonemang. Lagen är till för att skydda konsumenten, men när konsumenten sen vill ha det skydd som lagen ger så är konsumenten bortskämd?

Hade säljaren gjort rätt för sig så hade denne hanterat ärendet inom en rimlig tid och då enkelt kunnat byta ut skorna. Nu gjorde säljaren inte det och dennes dröjsmål och agerande är det som direkt leder till en ekonomisk skada för TS i detta fall.

Sen angående det här med ny vara för en säsong. TS använder skorna i ~4 månader, eller knappt en säsong som du uttrycker det. Jag hade förväntat mig att dyra kängor skulle hålla åtminstone 5-10 säsonger. Mao har TS "förbrukat" 10-20% av kängorna, dvs 500-1000 kr av det nya priset på kängorna. Vill man göra ett nyttoavdrag här så skulle alltså ersättningen t.ex. kunna vara prisskillnad (~2000 kr) minus 10-20% av priset på skorna nu (500-1000 kr). Fast exakt hur ARN skulle fastställa vad dom anser är ett rimligt nyttoavdrag vet jag förstås inte.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Du fick tillbaka pengarna vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag tycker det är ett märkligt resonemang. Lagen är till för att skydda konsumenten, men när konsumenten sen vill ha det skydd som lagen ger så är konsumenten bortskämd?

Hade säljaren gjort rätt för sig så hade denne hanterat ärendet inom en rimlig tid och då enkelt kunnat byta ut skorna. Nu gjorde säljaren inte det och dennes dröjsmål och agerande är det som direkt leder till en ekonomisk skada för TS i detta fall.

Sen angående det här med ny vara för en säsong. TS använder skorna i ~4 månader, eller knappt en säsong som du uttrycker det. Jag hade förväntat mig att dyra kängor skulle hålla åtminstone 5-10 säsonger. Mao har TS "förbrukat" 10-20% av kängorna, dvs 500-1000 kr av det nya priset på kängorna. Vill man göra ett nyttoavdrag här så skulle alltså ersättningen t.ex. kunna vara prisskillnad (~2000 kr) minus 10-20% av priset på skorna nu (500-1000 kr). Fast exakt hur ARN skulle fastställa vad dom anser är ett rimligt nyttoavdrag vet jag förstås inte.

Vi får vara överens om att inte vara överens. Jag tycker att det TS fått är fullgod kompensation och att ytterligare krav inte är berättigade. Att lagens intention har efterlevts och att svenskar är bortskämda, privilierade överkonsumenter. Vi klagar på priser på allt från El till lyxgrafikkort samtidigt som vi inte har hjärta nog att ta emot flyktingar. Egoismen är sannerligen på frammarsch enligt mig. Mer mer mer, jag ska ha. Detta är min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Vi får vara överens om att inte vara överens. Jag tycker att det TS fått är fullgod kompensation och att ytterligare krav inte är berättigade. Att lagens intention har efterlevts och att svenskar är bortskämda, privilierade överkonsumenter.

Jag tycker tvärtom att företaget bemött TS dåligt och att lagens intention inte efterlevts. Att svenskar i gemen skulle vara bortskämda kan man kanske diskutera. Men du har rätt i att vi kan vara överens om att inte vara överens.

Ha en trevlig kväll och helg!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"