Permalänk
Medlem

Gitarr och bas mest.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Spelar är väl också lite definitionsfråga, inte minst om det krävs någon särskild nivå är ett el om bara handlar om användandet av instrumentet i sig..

Spelar gitarr ibland, har gjort det till och från (mest från) sen någon gång under andra halvan av 90-talet. Det började genom skolmusiken, som senare blev lektioner på den kommunala musikskolan, musik som valt ämne och intresse i övrigt.
Vi lyckades även på något sätt få in musik i svenskalektionerna på gymnasiet minns jag.

Jag har nog en hyfsad grund inom det, men bra vet jag inte riktigt. Är väl mycket för att jag inte orkat grotta ner mig så mycket i teorin och inte heller övat tillräckligt frekvent.

Var sugen på att köpa en mer rejäl gitarr när jag studerade på högskola, åkte runt med Skånekortet och kollade musikaffärer. Men hade inte råd då som student.
Nu när jag har råd så har det inte heller blivit, en av orsakerna (utöver övrig tidsbrist) är att det är så enormt torrt i lägenheterna här och gitarrer vill ha någorlunda fuktigt.

I övrigt har jag provat på en del keyboard/piano, men det är mer av plinkande och enstaka ackord.

Sjöng en del när vi hade uppträdanden på skolan, sen har det blivit lite Singstar. Det påstås även att jag sjunger när jag dammsuger el gör något annat som låter, även i duschen.

Skulle väl säga att musikintresset ligger lite latent och blossar upp ibland.

Är en exakt kopia av dig, med minus att jag inte sjunger i duschen eller när jag dammsuger

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Medlem

Gitarr och bas, leker och lär mest. Spelar för det mesta vad jag lyssnar på!
Köpte precis en ny bas, Ibanez SR-505E då den var nedsatt typ 1500kr! Sedan en A2.7 från Solar.
(Ignorera den tråkiga grå internetkabeln på golvet)

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Just nu i den trion som jag befinner mig, så spelar jag elbas.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Har lirat elgura sen jag var 15 och håller fortfarande på. Kör bara hemma nu för tiden dock. Har inte tid med band osv.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk

Spelar mest gura, har en ESP LTD, men ombyggd. Istället för aktiva EMG mickar kör jag med aktiva Fishman humbuckers.

Vox VT20X förstärkare, Shure SM-57 mic. AudioBox96 från Presonus samt Studio One för inspelning. Dock har mitt arbete gjort att jag inte spelat på väldigt länge..

Permalänk
Skrivet av Zentix:

Började under pandemin (jun 2020) att lära mig gitarr. Intresset gick upp väldigt snabbt och det är något av det roligaste och mest givande jag gjort. Har spelat ca 1-3h om dagen sedan jag köpte min första gitarr sommaren 2020.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Imponerande samling guror för att bara ha spelat i två år.

Här spelad det trummor, gitarr och lite keyboard/piano. Men har dragit på mig tinnitus och andra symptom på vänsterörat sen 1,5 år tillbaka så det blir mest mild musik nuförtiden.

Akta era öron och låt dem få tid att vila och återhämta sig!

Ni anar inte vilka knasiga symptom man kan få när innerörat skadas – känslighet för ljud (vissa frekvenser eller vid otur alla), smärta i örat av vissa ljud eller lätt konstant smärta, konstant "ear fullness", tinnitus och hörselnedsättning. Fruktansvärt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av Muddyvaines:

Gitarr och bas, leker och lär mest. Spelar för det mesta vad jag lyssnar på!
Köpte precis en ny bas, Ibanez SR-505E då den var nedsatt typ 1500kr! Sedan en A2.7 från Solar.
(Ignorera den tråkiga grå internetkabeln på golvet)
https://i.imgur.com/RFK4QSv.jpg
https://i.imgur.com/3blODIV.jpg

Åh, stilig 7 strängad gura, gillar färgen! 👍

Permalänk
Medlem

Jag spelar dragspel. Gick på musikskola under uppväxten.

Idag "spelar" jag i ett band (som mest är en dålig ursäkt för att träffas och dricka öl och äta mat - men det är väl de flesta band?) som utöver mig består av en kontrabasist och gitarrist/ukuleleist (beroende på hur stort instrument han orkar släpa på för dagen) - det är även han som sjunger.

Vi spelar det mesta, även om fokus gärna hamnar på svenska visor (tänk Olle Adolphson och Cornelis Vreeswijk) så har vi gjort en del annat med, så som Kate Perrys Hot'n'cold.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Är majonnäs ett instrument?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterSaiZo:

Åh, stilig 7 strängad gura, gillar färgen! 👍

Ja, har en extra sträng hellre än stämma om hela gitarren haha! Ville verkligen inte ha bara en svart en så fick bli en ultra-citron-färgad istället

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk

Här är det gitarr som gäller, spelar hellre än bra men tycker det är fantastiskt kul.
Ibanez XH300 -11
Ibanez Destroyer dt-155
LTD AX-50
Ibanez talman (halvakustisk)

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk

Spelar också...

Ja, jag spelar också.
Utöver att spela på olika typer av tv spelskonsoller kan jag framföra Blinka Lilla Stjärna, Björnen Sover och Stilla Natt på Piano &/eller Orgel. Men att läsa noter kan jag inte och rösten håller för ca 20-30 sekunder, därefter blir det hes, hesare, ohörbart... 😕

Men, jag är som jag är, när jag inte blev som jag skulle. 🤷

Permalänk
Skrivet av segen:

Är majonnäs ett instrument?

Nej. Majonnäs är tonerna som kommer ur skinflöjten.

Permalänk

Lirar trummor sedan en livstid tillbaka. Spelar mestadels metal av alla de slag, mest aktivt i det melodiska dödsmetallbandet Meadows End som senast spelade på Gefle Metal Festival 2022. Spelar annars allt från blues till Deicide.

I övrigt så spelas en del gitarr och bas, lite sång. Har även ett synthwave-projekt under namnet Empyre som ska få sitt andra släpp vad det lider. 😊
Musik är ball.

Visa signatur

MOBO: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING CPU: i7 10700K (Corsair Hydro H100x)
MEM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB TUF GAMING OC
SSD: Kingston A2000 1TB + 2TB Lagring
PSU: Corsair RM750 CASE: Taurus Gaming Elite
MONITOR: Samsung 34" 3440x1440 1000R + 2x 24" 1920x1080 KEYBOARD: Xtrfy K4 TKL Retro MOUSE: Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem

Funderar på att försöka lära mig spela gitarr, någon här som vet om detta paketet är något att ha:

https://www.malmomusikaffar.com/ibanez-ijrx20u-bkn-paket-4515...

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Funderar på att försöka lära mig spela gitarr, någon här som vet om detta paketet är något att ha:

https://www.malmomusikaffar.com/ibanez-ijrx20u-bkn-paket-4515...

Generellt sett är startpaketen helt ok sett till vad man betalar, men kvaliteten är inte på topp. Konsensus på internet är att man ska hålla sig undan det absolut billigaste segmentet och köpa ett snäpp upp som nybörjare, då får man en trevligare eupplevelsr och slipper uppgradera omedelbart.

Själv började jag lära mig för snart ett år sen, då köpte jag en gitarr för ca. 4000 + en enkel stärkare separat. Totalt tror jag jag kom under 7000:- för rubbet, ink lite tillbehör som kablar, stativ, axelband och plektrum.

Vilken sorts musik lyssnar du på och vad vill du lära dig spela? Det påverkar vilken gitarr du borde börja med. Det är rätt viktigt att det låter rätt från början, så att du inte tappar intresset.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Generellt sett är startpaketen helt ok sett till vad man betalar, men kvaliteten är inte på topp. Konsensus på internet är att man ska hålla sig undan det absolut billigaste segmentet och köpa ett snäpp upp som nybörjare, då får man en trevligare eupplevelsr och slipper uppgradera omedelbart.

Själv började jag lära mig för snart ett år sen, då köpte jag en gitarr för ca. 4000 + en enkel stärkare separat. Totalt tror jag jag kom under 7000:- för rubbet, ink lite tillbehör som kablar, stativ, axelband och plektrum.

Vilken sorts musik lyssnar du på och vad vill du lära dig spela? Det påverkar vilken gitarr du borde börja med. Det är rätt viktigt att det låter rätt från början, så att du inte tappar intresset.

Ok, ja jag tyckte priset på detta paketet var bra. Musikmässigt så siktar jag på att lära mig låtar som Dire Straits - Brothers in arms, Metallica - Fade to black, Led Zeppelin - Stairway to heaven etc. Funkar denna gitarr till sådan musik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Funderar på att försöka lära mig spela gitarr, någon här som vet om detta paketet är något att ha:

https://www.malmomusikaffar.com/ibanez-ijrx20u-bkn-paket-4515...

Jag vet inget om den exakta modellen, men jag har en sånhär:
https://www.thomann.de/se/ibanez_grx70qa_sb_gio.htm

Den är hur bra som helst. Väldigt lättspelad. Enda nackdelen är att pickuperna är lite klena, men ser ingen anledning att bry sig om det.

Istället för förstärkare kan du köpa ett externt ljudkort med mic-ingång och phantom power, som du kopplar till datorn. Finns massor av olika mjukvara som agerar "förstärkare" sen, vilket ger en enorm variation på ljud du kan få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Ok, ja jag tyckte priset på detta paketet var bra. Musikmässigt så siktar jag på att lära mig låtar som Dire Straits - Brothers in arms, Metallica - Fade to black, Led Zeppelin - Stairway to heaven etc. Funkar denna gitarr till sådan musik?

Skrivet av DasIch:

Jag vet inget om den exakta modellen, men jag har en sånhär:
https://www.thomann.de/se/ibanez_grx70qa_sb_gio.htm

Den är hur bra som helst. Väldigt lättspelad. Enda nackdelen är att pickuperna är lite klena, men ser ingen anledning att bry sig om det.

Istället för förstärkare kan du köpa ett externt ljudkort med mic-ingång och phantom power, som du kopplar till datorn. Finns massor av olika mjukvara som agerar "förstärkare" sen, vilket ger en enorm variation på ljud du kan få.

Eftersom du vill spela både Zeppelin, Dire straits och Metallica tror jag gitarren som DasIch rekommenderade är bättre, med HSH konfig (humbucker, single coil, humbucker) får du större bredd på vilka ljud gitarren kan skapa.

Det går att nörda ner sig hur mycket som helst i gitarrton, men den största skillnaden är mellan single coil och humbucker mickar. Låtar med mycket dist, dvs. typ all metal från Black Sabbath till idag använder humbuckers för att få ett fylligare ljud utan massa brus. Mark Knopfler däremot spelade mycket med single coils.

Ljudkort till datorn är billigt och skitbra, men du låser dig bid att du måste sitta vid datorn och plinka. Jag uppskattar att ha en helt fristående setup, så att jag slipper sitta mer än nödvändigt i kontorsstolen...

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Ett tips vad gäller gitarr är att köpa från någon som kan ställa in den åt en. Världens dyraste gitarr som är dåligt inställd kommer låta illa och vara jobbig att spela på.

Permalänk
Medlem

vridspoleinstrument

Permalänk
Skrivet av DrumTiger:

Lirar trummor sedan en livstid tillbaka. Spelar mestadels metal av alla de slag, mest aktivt i det melodiska dödsmetallbandet Meadows End som senast spelade på Gefle Metal Festival 2022. Spelar annars allt från blues till Deicide.

I övrigt så spelas en del gitarr och bas, lite sång. Har även ett synthwave-projekt under namnet Empyre som ska få sitt andra släpp vad det lider. 😊
Musik är ball.

Tjena trummis,
Själv rock/hårdrockstrummis sedan länge - men på hobbynivå med "gubb"-band numera
Meadows End - snygg/cool produktion, och som vanligt i dagens "metal" skickliga musiker....
Grymt trumspel också - modernt så det förslår - var det hela ditt kit på videon undrar jag? Lät som fler pukor på inspelningen.
Personligen fixar jag inte growl tyvärr, förstår mig nog inte på det helt enkelt - antagligen för inskränkt på 80-tals NWOBHM.

Önskar en fin dag och fred på jorden,
Esox

Permalänk
Medlem

Instrument och instrument. Leker lite med Akai Professional MPC X, Roland MC-707 och Korg Electribe-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EsoxLucius:

Tjena trummis,
Själv rock/hårdrockstrummis sedan länge - men på hobbynivå med "gubb"-band numera
Meadows End - snygg/cool produktion, och som vanligt i dagens "metal" skickliga musiker....
Grymt trumspel också - modernt så det förslår - var det hela ditt kit på videon undrar jag? Lät som fler pukor på inspelningen.
Personligen fixar jag inte growl tyvärr, förstår mig nog inte på det helt enkelt - antagligen för inskränkt på 80-tals NWOBHM.

Önskar en fin dag och fred på jorden,
Esox

Vill inte spåra ur tråden för mycket, men vill bara tipsa om att det görs modern 80-tals metal. Har hittat en del på Youtube och via stora metal-tråden här på Swec. Numera kallas det NWOTHM, brittiska B:et har bytts ut mot T för traditional. Just nu går Sumerlands och Riot Citys senaste plattor varma i mina lurar, riktigt go metal ihopkokt på det traditionella viset.

Ps. Jag fattade inte heller growl förrän jag en dag fastnade för Lamb of God, nu går allt från Arch Enemy till Meshuggah hem. Det är aldrig för sent att ändra sig! 😁

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850