Skanna, rotera och efterbehandling i TIFF - CanoScan LiDE 400

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon315148:

Tack för förklaring och video. Tror inte det är detta faktiskt men ska givetvis dubbelkolla. Även om de är små så är de större än negativ och så har de en vit pålagd ram.

Mät storleken, förr gjorde man ofta kontaktkopior på 6x6 och med en ram runt negativet för att hålla fast det vid kopieringen så blir det bara bildytan kvar utan några spår av matningshålen och liknade och så klippte man till pappret lite utanför bilden så fyrkantiga 6x6 bilder med några mm vit kant är ofta kontaktkopior.

Eller så provscannar du och undersöker resultatet för att ta reda på när det inte finsn nått att tjäna på att öka upplösningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag får åter förklara att när du pratar om digitala bilder i din dator så existerar inget DPI.
Det är enbart på din skannern DPI finns, eller på ett tryckt material etc.

Så att du säger dina bilder har skannats in med 600 DPI med din skanner säger inte så mycket. Det enda vi vet är att du har haft en upplösning på 600 punkter per inch.

Jag ska försöka förklara igen varför du ska skanna in med den högsta optiska upplösningen på din skanner.
En skanner har en optisk upplösning, det är hur många ljussensorer du har på "pinnen" som åker fram och tillbaka. Detta är den horisontella upplösningen.
Normalt brukar den ligga på 1200 DPI, det innebär att du har 1200 ljussensorer per inch.

Om du skulle skanna in med en lägre upplösning är den optiska horisontella upplösningen så kommer skannern fortfarande skanna in med 1200 DPI horisontalt. Men mjukvaran kommer minska ner själva upplösningen på bilden för att matcha den lägre DPI:n du har valt.
Detta görs faktiskt ibland rätt kasst i skannermjukvaran. Många bildredigeringsprogram gör detta arbete bättre och det går ofta att se en kvalitetsförbättring på bilden som är nerskalad i upplösningen via bildredigeringsprogram.

Skulle du istället välja en högre upplösning är den optiska så kommer motorn gå med lägre hastighet vertikalt och på det sättet få in mer information. Men fortfarande kommer det bli 1200 dpi horisontal upplösning. Om du tex väljer 2400 dpi kommer du få 2400 dpi vertikalt men 1200 dpi horisontalt. För att få rätt proportioner på bilden kommer skannermjukvaran helt enkelt dubblera pixlarna horisontalt. Eller så kommer den jämföra två pixlars färger som ligger bredvid varandra och skapa en pixel med en färg som är ett mellanting och lägga sig mellan dessa.

Som du ser är det en massa "fuffens" som ska göras för att få både lägre och högre upplösning än den optiska upplösningen på skannern. Så oftast blir det allra bästa resultatet att helt enkelt skanna in bilden med skannerns optiska upplösning och sedan förminska ner bilden om det behövs i något bildredigeringsprogram.

Frågan jag åter ställer är vad för upplösning får du på dina skannade bilder? Det är detta som avgör om du sparar dom i tillräcklig hög upplösning.
Du säger att 100 bilder tar 2 000 Mbyte i TIFF, förmodar detta åtminstone är komprimerad TIFF med LZW. Det betyder att varje bild är ca 20 MByte stor...

Mina bilder tagna med min 20 MP bilder (upplösningen 5472 x 3648) sparade i JPG blir över 20 MByte stora. Sparar jag en sådan bild i komprimerad TIFF med LZW blir det över 50 MByte stor.

Det jag vill få fram är om du har skannat bilderna i för låg upplösning för att faktiskt kunna använda dom bra i framtiden.

Så, vad för upplösning har dina nu inskannade bilder på datorn? Inte DPI nu utan upplösning horisontalt x vertikalt, DPI finns som sagt inte i datorvärlden på det sättet som en skanner eller printer.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knashatt:

Jag får åter förklara att när du pratar om digitala bilder i din dator så existerar inget DPI.
Det är enbart på din skannern DPI finns, eller på ett tryckt material etc.

Så att du säger dina bilder har skannats in med 600 DPI med din skanner säger inte så mycket. Det enda vi vet är att du har haft en upplösning på 600 punkter per inch.

Jag ska försöka förklara igen varför du ska skanna in med den högsta optiska upplösningen på din skanner.
En skanner har en optisk upplösning, det är hur många ljussensorer du har på "pinnen" som åker fram och tillbaka. Detta är den horisontella upplösningen.
Normalt brukar den ligga på 1200 DPI, det innebär att du har 1200 ljussensorer per inch.

Om du skulle skanna in med en lägre upplösning är den optiska horisontella upplösningen så kommer skannern fortfarande skanna in med 1200 DPI horisontalt. Men mjukvaran kommer minska ner själva upplösningen på bilden för att matcha den lägre DPI:n du har valt.
Detta görs faktiskt ibland rätt kasst i skannermjukvaran. Många bildredigeringsprogram gör detta arbete bättre och det går ofta att se en kvalitetsförbättring på bilden som är nerskalad i upplösningen via bildredigeringsprogram.

Skulle du istället välja en högre upplösning är den optiska så kommer motorn gå med lägre hastighet vertikalt och på det sättet få in mer information. Men fortfarande kommer det bli 1200 dpi horisontal upplösning. Om du tex väljer 2400 dpi kommer du få 2400 dpi vertikalt men 1200 dpi horisontalt. För att få rätt proportioner på bilden kommer skannermjukvaran helt enkelt dubblera pixlarna horisontalt. Eller så kommer den jämföra två pixlars färger som ligger bredvid varandra och skapa en pixel med en färg som är ett mellanting och lägga sig mellan dessa.

Som du ser är det en massa "fuffens" som ska göras för att få både lägre och högre upplösning än den optiska upplösningen på skannern. Så oftast blir det allra bästa resultatet att helt enkelt skanna in bilden med skannerns optiska upplösning och sedan förminska ner bilden om det behövs i något bildredigeringsprogram.

Frågan jag åter ställer är vad för upplösning får du på dina skannade bilder? Det är detta som avgör om du sparar dom i tillräcklig hög upplösning.
Du säger att 100 bilder tar 2 000 Mbyte i TIFF, förmodar detta åtminstone är komprimerad TIFF med LZW. Det betyder att varje bild är ca 20 MByte stor...

Mina bilder tagna med min 20 MP bilder (upplösningen 5472 x 3648) sparade i JPG blir över 20 MByte stora. Sparar jag en sådan bild i komprimerad TIFF med LZW blir det över 50 MByte stor.

Det jag vill få fram är om du har skannat bilderna i för låg upplösning för att faktiskt kunna använda dom bra i framtiden.

Så, vad för upplösning har dina nu inskannade bilder på datorn? Inte DPI nu utan upplösning horisontalt x vertikalt, DPI finns som sagt inte i datorvärlden på det sättet som en skanner eller printer.

Du är den enda som påstår att man ska skanna i högsta upplösningen. Flera trådar och sidor föreslår 600 DPI (eller 300 DPI för de som vill att det går snabbare och tar mindre plats). 1200 DPI och gärna högre rekommenderas till negativ.

Som jag skrev tidigare klarar min skanner (CanoScan LiDE 400) som mest av 4800 DPI.

Nej, det är inte komprimerad TIFF. 95 foton för att vara exakt upptar 2,24 GB och detta är okomprimerad TIFF. Storlekarna varierar eftersom fotona varierar. Största skolfotot ligger på 80 MB och varierar från 35-80 MB medan mina foton från pocketkamera hamnar på ca 20 MB.

Vad får jag av extrem upplösning? Inte bättre bildkvalité i varje fall för jag ser ingen skillnad. Enda fördelen är att du kan zooma in mer innan pixlar uppstår.

Rekommenderade upplösningar av Canon: https://ij.manual.canon/ij/webmanual/ScanUtility/W/LiDE%20400... med slutnoteringen: "When you will be printing the scanned image by enlarging it, scan by setting a higher resolution than the recommended one above."

En till länk om ämnet: https://www.dpreview.com/forums/thread/4592028

Permalänk
Medlem

Din skanner har optisk upplösning på 4800 DPI och det är väldigt högt för ett vanligt positiv, helt korrekt.
Det du missar är att jag säger att du ska sänka upplösningen i efterhand. Men om du känner att hastigheten blir lidande med att skanna i 4800 DPI så kan du självklart köra lägre.
Jag förklarar vad som genererar den absolut högsta bildkvaliteten på den färdigsparade bilden, inte att du ska skanna stora positiv i 4800 DPI och sedan inte minska upplösningen efteråt.

Du verkar inte förstå att DPI inte talar om vad för upplösning bilden har.
Du får inte extrem upplösning för att du skannar med hög DPI, faktorn du glömmer är storleken på bilden du skannar in och att DPI inte fungerar som upplösning i datorn.
Skannar du en bild som är 5 mm * 5 mm kommer 1200 DPI inte generera en hög upplösning. Däremot kommer en bild på 210 mm x 297 mm generera en högre upplösning med 600 DPI...

Så jag ställer nu frågan för tredje gången. Vad för upplösning har dina inskannade bilder? Ligger dom i alla fall över 10 MP (runt 3900 * 2600) så bör det inte vara några problem.
Kan även rekommendera att du sparar bilderna i TIFF med LZW-komprimering då du kommer kunna spara massa plats på din hårddisk. Finns egentligen ingen anledning alls att spara helt okomprimerat.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knashatt:

Din skanner har optisk upplösning på 4800 DPI och det är väldigt högt för ett vanligt positiv, helt korrekt.
Det du missar är att jag säger att du ska sänka upplösningen i efterhand. Men om du känner att hastigheten blir lidande med att skanna i 4800 DPI så kan du självklart köra lägre.
Jag förklarar vad som genererar den absolut högsta bildkvaliteten på den färdigsparade bilden, inte att du ska skanna stora positiv i 4800 DPI och sedan inte minska upplösningen efteråt.

Redan vid 1200 DPI gick det långsamt och 600 DPI är inte så snabbt heller men snabbare. 4800 DPI måste gå lååångsamt men visst, vad gör man inte för sina älskade foton...

Att skanna alla i 4800 DPI och minska till vadå? Blir mycket extrajobb och jag vet inte vilket bildprogram jag ska använda än. Vilket program rekommenderas för endast minska upplösningen (och komprimera)?

Skrivet av Knashatt:

Du verkar inte förstå att DPI inte talar om vad för upplösning bilden har.
Du får inte extrem upplösning för att du skannar med hög DPI, faktorn du glömmer är storleken på bilden du skannar in och att DPI inte fungerar som upplösning i datorn.
Skannar du en bild som är 5 mm * 5 mm kommer 1200 DPI inte generera en hög upplösning. Däremot kommer en bild på 210 mm x 297 mm generera en högre upplösning med 600 DPI...

Tror jag förstår mer vad du skriver nu. Tänkte också på att fotografierna är väldigt olika stora. Skolfoton stora som A2-A4 medan mina foton från pocketkamera är stora som vykort. Sen finns det mindre svartvita kort.

Det vara krångligare än jag trodde det skulle vara... Upptäckte också färgläget Gråskala vilket blev bättre än Färg för svartvita foton (missade detta först).

Skrivet av Knashatt:

Så jag ställer nu frågan för tredje gången. Vad för upplösning har dina inskannade bilder? Ligger dom i alla fall över 10 MP (runt 3900 * 2600) så bör det inte vara några problem.

Stängt av datorn nu men återkommer imorgon med siffrorna.

Skrivet av Knashatt:

Kan även rekommendera att du sparar bilderna i TIFF med LZW-komprimering då du kommer kunna spara massa plats på din hårddisk. Finns egentligen ingen anledning alls att spara helt okomprimerat.

Vet inte hur jag komprimerar. Lagring inget problem än dock. Skulle ändå vara bra att veta hur man gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Min skanner stödjer som max 4800 DPI men inte någonstans på nätet kan jag läsa att det rekommenderas för pappersfoton. Det blir dessutom sjukt stora filer. Klart jag skulle kunna plåga mig igenom det (tar lång tid att skanna utöver utrymmet det upptar), men jag vill inte göra något "bara för att". Sen är det ju upplösningen, är hög upplösning alltid bra för bildkvalitén? Jag fattar att det har betydelse om man ska zooma in mycket eller trycka något enormt stort (affisch?). Kanske zooma in på något mindre svartvitt foto för identifiera en person men för majoriteten av fotona är det bra som det är.

Att jag sparar i okomprimerad TIFF eller skannar rättare sagt, beror på att skanningsprogrammet bara stödjer okomprimerad TIFF utöver PNG och JPEG. JPEG kommer jag inte skanna i då alla i princip rekommenderar TIFF för både arkivering och för efterbehandling. Vill jag sen dela filerna eller skicka för tryck så kommer jag givetvis konvertera det till JPEG. Komprimerad TIFF är väl inget fel för att spara plats men blir något jag får göra i efterhand då jag inte kan välja det när jag skannar.

Nu är det inga negativ jag ska skanna, kanske kommer senare men då förstår jag att högre DPI är önskvärt t.ex. 3200 DPI. Det jag ska skanna nu är framkallade pappersfoton som majoriteten är tagna med en analog kompaktkamera (kanske heter pocketkamera?) med undantag för några få foton som är tagna av fotograf med (troligtvis analog) systemkamera i studio eller i skola - äldre i studio är svartvita och nya skolfoto i färg.

Har verkligen funderat på hur hög DPI jag ska lägga mig på men kan ändå känna att 600 DPI bör duga för pappersfoton. Det verkar som att flera väljer att stanna där och sen spara i TIFF.

Tänkte lägga mig på 600 DPI på alla pappersfoton (gamla hederliga foton från film - ej utskrivna digitala foton). Dock undrar jag vad du kallar för "större foto"? Räknas ett foto stort som ett halv visitkort som ett stort foto? Finns som sagt väldigt gamla svartvita foton i denna storlek (ytterst få). Kanske dessa skulle dra nytta av t.ex. 1200 DPI eller det är overkill också? Kan köra 600 DPI på de också?

Med stort menar jag sådana som är större än traditionella foton på ca 150x100mm. Alltså typ A5 eller större. Inte så vanligt men det förekommer. Gamla klassfoton t.ex.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alphahanne:

Beror som sagt på vad man vill göra med bilderna. Sedan är det lite äpplen och päron. Scannar man ett hederligt gammalt foto (15x10 cm) i 600 DPI så får man ut runt 3600x2400 vilket räcker väldigt långt, även om man vill trycka ut på en papperskopia. Scannar man DIA får man ju scanna i högre upplösning för att få ut något som i längden blir användbart men scannar man ett större foto så skulle jag tro det räcker långt med 300 DPI för de flesta situationer.

Detta förutsatt att det är gamla hederliga foton från film och inte redan utskrivna digitala bilder.

Skrivet av Alphahanne:

Med stort menar jag sådana som är större än traditionella foton på ca 150x100mm. Alltså typ A5 eller större. Inte så vanligt men det förekommer. Gamla klassfoton t.ex.

Så du tänker 300 DPI för större foton typ A4-A5 och 600 DPI för ca 15x10 cm? Vad hamnar A6-A7? Kanske 400 DPI?

Skrivet av Knashatt:

Så jag ställer nu frågan för tredje gången. Vad för upplösning har dina inskannade bilder? Ligger dom i alla fall över 10 MP (runt 3900 * 2600) så bör det inte vara några problem.
Kan även rekommendera att du sparar bilderna i TIFF med LZW-komprimering då du kommer kunna spara massa plats på din hårddisk. Finns egentligen ingen anledning alls att spara helt okomprimerat.

Har nu tagit tre foton som exempel. Ett större typ A4-A5 och två mindre i snarlik storlek.

Stora fotot:
25x20,5 cm = 4720x5912 (79,8 MB)
Mindre foton:
13x10 cm = 3016x2344 (20,2 MB)
12,5x10 cm = 2856x2344 (19,1 MB)

Samtliga i 600 DPI och TIFF okomprimerad. Bör jag minska DPI på de stora och öka DPI på de små? Sen finns det ännu mindre foton men har inte kommit till de än, bör de skannas i ännu högre DPI?

Skanna allt i 4800 DPI och sedan förminska till vadå? Det största fotot hittills på 5920x4728 (600 DPI) gick inte att rotera i skanningsprogrammet redan vid 1200 DPI då jag fick följande felmeddelande: "För att scanningen ska kunna utföras måste beskärningsstorleken, utmatningsstorleken eller utmatningsupplösningen minskas till 10208x14032 bildpunkter eller mindre."

Tips på något enkelt/gratisprogram för att endast minska och komprimera? Kan tänka mig betala för nått program senare (beroende på pris) när jag vill göra fler saker än förminska/rotera och komprimera. Funderar på om RawTherapee kan vara något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Så du tänker 300 DPI för större foton typ A4-A5 och 600 DPI för ca 15x10 cm? Vad hamnar A6-A7? Kanske 400 DPI?

Har nu tagit tre foton som exempel. Ett större typ A5 och två mindre i snarlik storlek.

Det beror som sagt alldeles på vad du ska använda dem till. Egentligen är det bara du själv som kan avgöra vad du vill ha för kvalitet på bilderna. För hög upplösning gör det svårt hantera dem såväl lagrings- som redigeringsmässigt, för låg och det kan bli svårt göra något vettigt med dem. Generellt ser jag personligen dock inte någon poäng med högre än 600 DPI om det inte är väldigt små foton med mycket detaljer. Sedan är det ingen garanti att man alla gånger får fram mer detaljer med högre upplösning, papperskopior såväl som negativ har också sina begränsningar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alphahanne:

Det beror som sagt alldeles på vad du ska använda dem till. Egentligen är det bara du själv som kan avgöra vad du vill ha för kvalitet på bilderna. För hög upplösning gör det svårt hantera dem såväl lagrings- som redigeringsmässigt, för låg och det kan bli svårt göra något vettigt med dem. Generellt ser jag personligen dock inte någon poäng med högre än 600 DPI om det inte är väldigt små foton med mycket detaljer. Sedan är det ingen garanti att man alla gånger får fram mer detaljer med högre upplösning, papperskopior såväl som negativ har också sina begränsningar.

Jag vill förutom ha det digitalt för att visa på TV när släkt kommer även ha möjlighet att skicka de för tryck. Kommer inte skicka samtliga för tryck förstås men de jag beslutar mig för att skicka på tryck ska tryckas som fotobok (max A4) eller som tavla/väggdekorationer (canvas, fotopost). Exakt storlek vet jag inte men canvas/fotoposter kan helt klart bli större än A4 (dock inte affisch som täcker typ halva väggen eller nått sånt utan bara en normalstor till större tavla). Jag skulle dock välja de absolut bästa fotona för dessa stortryck. Däremot skulle ett kollage med flera mindre som en tavla/väggdekoration vara intressant. Har dock förstått att saker som ska ses på längre avstånd inte kräver samma kvalité som saker som ska ses på nära avstånd.

Med andra ord vill jag ha goda utskriftsmöjligheter även om de flesta kanske ändå stannar digitalt. Jag vill dock undvika att behöva skanna om vilket vägs upp av att det tar mer plats. Det tar redan enorm tid att skanna allt så det vägs inte upp av att jag sparar lagringsutrymme eller ska behöva omarbeta foton.

Jag har således inte mycket på hårddisken idag vilket beror på att jag endast lagrar mitt eget material alltså inga filmer, musik eller dylikt. Allt på datorn är mitt egna material vilket från min digitala era är förvånansvärt lite. Ska också köpa en dator (lånar nuvarande) och välja en stor hårddisk så lagring är inget problem då detta kanske är det enda jag kommer lagra över en längre tid framöver. Yes, backup är också medräknat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Så du tänker 300 DPI för större foton typ A4-A5 och 600 DPI för ca 15x10 cm? Vad hamnar A6-A7? Kanske 400 DPI?

Har nu tagit tre foton som exempel. Ett större typ A4-A5 och två mindre i snarlik storlek.

Stora fotot:
25x20,5 cm = 4720x5912 (79,8 MB)
Mindre foton:
13x10 cm = 3016x2344 (20,2 MB)
12,5x10 cm = 2856x2344 (19,1 MB)

Samtliga i 600 DPI och TIFF okomprimerad. Bör jag minska DPI på de stora och öka DPI på de små? Sen finns det ännu mindre foton men har inte kommit till de än, bör de skannas i ännu högre DPI?

Den sista bilden med storleken 12,5x10 cm och upplösningen 2856x2344 är på ca 6,7 megapixels. Det är enligt mitt tycka för låg upplösning för att spara och arkivera inskannade bilder. Risken är att du faktiskt förlorar en del detaljer från det analoga kortet.
Tänk på att detta är min personliga uppfattning, jag har dock hållit på med fotografering både med kemisk film sedan i början av 1990 och numera digitalt. Har skannat en massa egna fotografier och bearbetar mycket i Photoshop.

Mitt råd är att försöka att alltid hamna på minst 10 Megapixels. På det sista kortet skulle det innebära att upplösningen borde vara minst runt 3600 x 2956 istället.
Sedan så bör du så klart ha högre upplösning om du har ett extremt detaljrikt kort taget med en bra systemkamera med lågt brus på den kemiska filmen.

För att räkna ut megapixels tar du helt enkelt den horisontala upplösningen gånger den vertikala upplösningen.

Skrivet av anon315148:

Skanna allt i 4800 DPI och sedan förminska till vadå? Det största fotot hittills på 5920x4728 (600 DPI) gick inte att rotera i skanningsprogrammet redan vid 1200 DPI då jag fick följande felmeddelande: "För att scanningen ska kunna utföras måste beskärningsstorleken, utmatningsstorleken eller utmatningsupplösningen minskas till 10208x14032 bildpunkter eller mindre."

Tips på något enkelt/gratisprogram för att endast minska och komprimera? Kan tänka mig betala för nått program senare (beroende på pris) när jag vill göra fler saker än förminska/rotera och komprimera. Funderar på om RawTherapee kan vara något.

Som sagt, det är absolut inget krav att skanna allt i din skanners högsta optiska upplösning om det ökar tiden. Självklart måste man ta hänsyn till tiden också. jag brukar skanna allt i 1200 dpi när vi pratar pappersfotografier. Sedan minskar jag ner bilderna till ca 5000 pixlar horisontal upplösning (om det är den längsta sidan). Då har jag sett att jag får med även dom små detaljerna från den analoga bilden.

Finns en uppsjö bildredigeringsprogram som är gratis och gör ett bra jobb.
Vill du ha ett kraftfullt men gratis alternativ är GIMP väldigt bra: https://www.gimp.org/
Ett riktigt enkelt med ändå rätt bra alternativ som har stöd för lager mm är Paint.NET : https://www.getpaint.net/

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Jag vill förutom ha det digitalt för att visa på TV när släkt kommer även ha möjlighet att skicka de för tryck. Kommer inte skicka samtliga för tryck förstås men de jag beslutar mig för att skicka på tryck ska tryckas som fotobok (max A4) eller som tavla/väggdekorationer (canvas, fotopost). Exakt storlek vet jag inte men canvas/fotoposter kan helt klart bli större än A4 (dock inte affisch som täcker typ halva väggen eller nått sånt utan bara en normalstor till större tavla). Jag skulle dock välja de absolut bästa fotona för dessa stortryck. Däremot skulle ett kollage med flera mindre som en tavla/väggdekoration vara intressant. Har dock förstått att saker som ska ses på längre avstånd inte kräver samma kvalité som saker som ska ses på nära avstånd.

Med andra ord vill jag ha goda utskriftsmöjligheter även om de flesta kanske ändå stannar digitalt. Jag vill dock undvika att behöva skanna om vilket vägs upp av att det tar mer plats. Det tar redan enorm tid att skanna allt så det vägs inte upp av att jag sparar lagringsutrymme eller ska behöva omarbeta foton.

Jag har således inte mycket på hårddisken idag vilket beror på att jag endast lagrar mitt eget material alltså inga filmer, musik eller dylikt. Allt på datorn är mitt egna material vilket från min digitala era är förvånansvärt lite. Ska också köpa en dator (lånar nuvarande) och välja en stor hårddisk så lagring är inget problem då detta kanske är det enda jag kommer lagra över en längre tid framöver. Yes, backup är också medräknat.

Men tänk då att originalet du skickar för tryck ska ha 300 DPI. Är det en mindre bild du scannar så behöver du scanna den i högre upplösning för att kunna förstora den så den har 300 DPI, eller i alla fall i närheten, när du är färdig att skicka den. Som jag skrev tidigare ligger konsttryck på 250 LPI så allt över 300 DPI är bortkastat på original för tryck.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knashatt:

Den sista bilden med storleken 12,5x10 cm och upplösningen 2856x2344 är på ca 6,7 megapixels. Det är enligt mitt tycka för låg upplösning för att spara och arkivera inskannade bilder. Risken är att du faktiskt förlorar en del detaljer från det analoga kortet.
Tänk på att detta är min personliga uppfattning, jag har dock hållit på med fotografering både med kemisk film sedan i början av 1990 och numera digitalt. Har skannat en massa egna fotografier och bearbetar mycket i Photoshop.

Mitt råd är att försöka att alltid hamna på minst 10 Megapixels. På det sista kortet skulle det innebära att upplösningen borde vara minst runt 3600 x 2956 istället.
Sedan så bör du så klart ha högre upplösning om du har ett extremt detaljrikt kort taget med en bra systemkamera med lågt brus på den kemiska filmen.

För att räkna ut megapixels tar du helt enkelt den horisontala upplösningen gånger den vertikala upplösningen.

Har många 12,5x10 och 13x10 foton (mer av det sista tror jag) men dessa är alltså inte så detaljrika då de har en del brus, vissa är överexponerade av vad jag tror är kamerablixt. Några är dock lite bättre på grund av troligtvis bättre ljusförhållanden. Endast skolfoton och några svartvita foton typ gamla bröllopsfoton är tagna med systemkamera då det är märkbar skillnad (lågt brus, fina detaljer). Dock är de små privata fotona ändå väldigt värdefulla för mig då det är från "verkliga livet".

Visste inte att det var så jag räknade ut megapixlar faktiskt. Tack för info.

Skrivet av Knashatt:

Som sagt, det är absolut inget krav att skanna allt i din skanners högsta optiska upplösning om det ökar tiden. Självklart måste man ta hänsyn till tiden också. jag brukar skanna allt i 1200 dpi när vi pratar pappersfotografier. Sedan minskar jag ner bilderna om det behövs till ca 5000 pixlar horisontal upplösning. Då har jag sett att jag får med även dom små detaljerna från den analoga bilden.

Finns en uppsjö bildredigeringsprogram som är gratis och gör ett bra jobb.
Vill du ha ett kraftfullt men gratis alternativ är GIMP väldigt bra: https://www.gimp.org/
Ett riktigt enkelt med ändå rätt bra alternativ som har stöd för lager mm är Paint.NET : https://www.getpaint.net/

Ska provskanna ett mindre foto i 1200 DPI och se vad jag landar på för megapixlar. Ska jag även skanna de större (bättre) fotona i 1200 DPI trots att de kommer upp i 10 megapixlar med 600 DPI? Antar jag ska minska dessa då.

Nu är det över ett årtionde sedan jag använde bildredigeringsprogram. Provade Photoshop i gymnasiet med lärarledda lektioner men fick aldrig blodad tand då det var så sjukt avancerat. Provade även Gimp som även det kändes på tok för avancerat. Vet inte hur de är idag. Behöver verkligen något enkelt. Brukar använda online-verktyget BeFunky (gratisversionen) men det är givetvis inte intressant att ladda upp mina fotografier för online-redigering (använder BeFunky mer för snabba saker som annonsbilder).

Ska spana in Paint.NET. Vad är det för skillnad på Photoshop och Lightroom? Både är från Adobe men jag har fått för mig att man kan redigera i Lightroom också? Är det ett enklare program? Vet att det kostar en slant men man kan inte betala en månad bara för att göra det man ska eller måste man binda upp sig? Hade gärna lärt mig ett program som även finns för Linux dock så där går kanske Adobe bort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alphahanne:

Men tänk då att originalet du skickar för tryck ska ha 300 DPI. Är det en mindre bild du scannar så behöver du scanna den i högre upplösning för att kunna förstora den så den har 300 DPI, eller i alla fall i närheten, när du är färdig att skicka den. Som jag skrev tidigare ligger konsttryck på 250 LPI så allt över 300 DPI är bortkastat på original för tryck.

Aha, tack för förtydligandet. Känner mig bara förvirrad nu känner jag.

Vad säger du om det @Knashatt skriver? Bör fotona vara minst 10 MP? Skanna större och förminska?

Känner mig fortfarande tveksam på var jag ska lägga mig eller hur jag ska tänka.

Ska jag skanna större/bättre foton i 300-600 DPI och mindre i 600-1200 DPI?
Eller ska jag utgå ifrån megapixlar d.v.s. att varje foto är 10 megapixlar (utan först förminska)?
Eller ska jag rent av skanna i högsta upplösningen och förminska till 10 megapixlar? Tar tid, men är det värt det (får jag bättre bildkvalité)?

Decision, decision.

Permalänk
Inaktiv

En till sak som slog mig. Angående upplösning/megapixlar. Äldre kameror hade ju inte så hög upplösning som idag (inte ens min gamla digitala kompaktkamera hade 10 MP). Är det ändå värt att satsa på 10 MP? Även om originalbilden inte innehöll det från början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Aha, tack för förtydligandet. Känner mig bara förvirrad nu känner jag.

Vad säger du om det @Knashatt skriver? Bör fotona vara minst 10 MP? Skanna större och förminska?

Känner mig fortfarande tveksam på var jag ska lägga mig eller hur jag ska tänka.

Ska jag skanna större/bättre foton i 300-600 DPI och mindre i 600-1200 DPI?
Eller ska jag utgå ifrån megapixlar d.v.s. att varje foto är 10 megapixlar (utan först förminska)?
Eller ska jag rent av skanna i högsta upplösningen och förminska till 10 megapixlar? Tar tid, men är det värt det (får jag bättre bildkvalité)?

Decision, decision.

Tycker inte det går svara enkelt ja eller nej sådär, det beror lite på fotot i sig också. Gryniga foton kan bli något bättre om man scannar högt och skalar ner men det kan variera från bild till bild. Det bästa tips jag kan ge är att ta god tid på dig, ha några provbilder av olika typer och prova lite olika sätt och se vad du blir mest nöjd med. Det är tidsödande men efter några försök lär du dig processen så det går snabbare och snabbare.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

En till sak som slog mig. Angående upplösning/megapixlar. Äldre kameror hade ju inte så hög upplösning som idag (inte ens min gamla digitala kompaktkamera hade 10 MP). Är det ändå värt att satsa på 10 MP? Även om originalbilden inte innehöll det från början?

Det där skiljer en del på vilken applikation du använder för att skala upp bilderna med. Det hänger så mycket på algoritmen som används om det blir bra eller inte. Sedan har olika applikationer olika funktioner för bildförbättring. Det har hänt mycket på det här området de senaste åren med AI bland annat som hjälper till.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ska förtydliga detta med DPI och en skärms upplösning.

Vi tar en vanlig 24" skärm med en upplösningen 1920 x 1080 (horisontal x vertikal).
Den horisontala storleken är på denna skärm runt 21".

Denna skärm har alltså en DPI på 1920 pixlar / 21" = ca 91,4 pixlar per tum.
Alltså har en sådan skärm 91,4 DPI...

Skulle du se en bild som har upplösningen 1920*1080 på en 24" skärm så ser du den bilden med 91,4 DPI.

Men ser du en bild med upplösningen 20000 * 10910 på samma skärm kommer du fortfarande se bilden med 91,4 DPI.
Detta då bilden förminskas ner till samma upplösning som skärmen när du ser denna bilden i fullskärm.

När vi tar en bild som ska till tryck på ett tryckeri så brukar ju 300 DPI vara en rätt vanlig standard. Men hur hög upplösning skulle det behöva vara på just din skärmstorlek 24"? Alltså, om du vill se en bild i native upplösning på en 24" skärm, hur hög upplösning måste då bilden vara om bilden ska täcka hela skärmens yta?

300 DPI * 21" = 6300 horisontal upplösning.

Om du har en bild som är 12,5 cm bred som du skannar in i 300 DPI så genererar det en bild med upplösningen:

12,5 cm / 2,54" = 4,92. Bilden är alltså 4,92"

4,92 * 300 DPI = 1476 punkter.

Alltså kommer upplösningen horisontalt bli 1476 horisontal. Men då borde det ju räcka att skanna en bild som är 12,5 cm bred i 300 DPI kanske man tänka, skärmen har ju lägre upplösning än vad den inskannade bilden.
Men då kommer du tappa extremt mycket detaljer i den inskannade bilden. Du kommer inte kunna zooma in i bilden, du kan inte beskära bilden, du kan inte redigera bilden på ett bra sätt.

Och tänk på en ny 4K skärm, den har en uppösning på 3840 horisontal upplösning. Alltså kan du inte visa en 12,5 cm bred bild som är inskannad med 300 DPI med ens native upplösning på en 4K-skärm.

Kanske detta ger en liten fingervisning skillnaden mellan DPI och upplösning på en skärm.

EDIT:
Här är en kalkylator för att räkna ut skärmas DPI (eller PPI som det heter på en skärm): https://www.omnicalculator.com/other/pixels-per-inch

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knashatt:

Ska förtydliga detta med DPI och en skärms upplösning.

Vi tar en vanlig 24" skärm med en upplösningen 1920 x 1080 (horisontal x vertikal).
Den horisontala storleken är på denna skärm runt 21".

https://i.ibb.co/7g4Cn9C/sk-rm2.png

Denna skärm har alltså en DPI på 1920 pixlar / 21" = ca 91,4 pixlar per tum.
Alltså har en sådan skärm 91,4 DPI...

Skulle du se en bild som har upplösningen 1920*1080 på en 24" skärm så ser du den bilden med 91,4 DPI.

Men ser du en bild med upplösningen 20000 * 10910 på samma skärm kommer du fortfarande se bilden med 91,4 DPI.
Detta då bilden förminskas ner till samma upplösning som skärmen när du ser denna bilden i fullskärm.

När vi tar en bild som ska till tryck på ett tryckeri så brukar ju 300 DPI vara en rätt vanlig standard. Men hur hög upplösning skulle det behöva vara på just din skärmstorlek 24"? Alltså, om du vill se en bild i native upplösning på en 24" skärm, hur hög upplösning måste då bilden vara om bilden ska täcka hela skärmens yta?

300 DPI * 21" = 6300 horisontal upplösning.

Om du har en bild som är 12,5 cm bred som du skannar in i 300 DPI så genererar det en bild med upplösningen:

12,5 cm / 2,54" = 4,92. Bilden är alltså 4,92"

4,92 * 300 DPI = 1476 punkter.

Alltså kommer upplösningen horisontalt bli 1476 horisontal. Men då borde det ju räcka att skanna en bild som är 12,5 cm bred i 300 DPI kanske man tänka, skärmen har ju lägre upplösning än vad den inskannade bilden.
Men då kommer du tappa extremt mycket detaljer i den inskannade bilden. Du kommer inte kunna zooma in i bilden, du kan inte beskära bilden, du kan inte redigera bilden på ett bra sätt.

Och tänk på en ny 4K skärm, den har en uppösning på 3840 horisontal upplösning. Alltså kan du inte visa en 12,5 cm bred bild som är inskannad med 300 DPI med ens native upplösning på en 4K-skärm.

Kanske detta ger en liten fingervisning skillnaden mellan DPI och upplösning på en skärm.

EDIT:
Här är en kalkylator för att räkna ut skärmas DPI (eller PPI som det heter på en skärm): https://www.omnicalculator.com/other/pixels-per-inch

Just nu sitter jag framför en värdelös HD (ej FHD) TN-panel 15-tum (laptop) vilket är varför jag inte kommer göra några redigeringar på den. Endast skanna för att efterbehandla senare framför bättre skärm.

4K upplösning alltså 3840x2160 blir 8,3 MP. Dock vet jag inte om man ska/behöver skanna utifrån skärmupplösning. Tänker då att 4K börjar bli vanligare men längre fram kanske det blir 8K osv. En bild är ju inte dålig för att den inte är stor nog att fylla hur hög skärmupplösning som helst?

Inte ens mina digitala foton har så hög upplösning. Min gamla digitala kompaktkamera hade bara 6 MP så de är inte större än så (JPEG). Har även några foton från äldre systemkameror och även de ligger på samma upplösning (JPEG) som de små fotona jag nu har skannat. Några nyare ligger över det ca 4600x3000 (JPEG). Fotade i JPEG för att jag inte förstod bättre eller brydde mig.

Jag känner nog mer att jag vill ha tillräcklig upplösning för dels utskrift och dels för att fotot ska bli så bra som möjligt digitalt alltså kvalitén inte nödvändigtvis storleken. Hur mycket jag verkligen kommer redigera fotona är också oklart. Kan bli så att jag inte bryr mig och ha de som de är, mest för nostalgi/historia.

Mitt huvudsyfte vill jag ändå framföra är att bevara. Just nu stressar det mig att jag inte har det digitaliserat och uppbackat. Det betyder att vid brand eller stöld så är allt förlorat. Det gnager mig. Sen åldras de väl också. Att sen enkelt kunna visa/dela på skärm med familj och släkt än att behöva plocka fram de fysiska är också ett plus. Om jag har de digitalt kommer jag att titta på dem mycket mer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knashatt:

Vill du ha ett kraftfullt men gratis alternativ är GIMP väldigt bra: https://www.gimp.org/

Hämtade Gimp bara för att ge det ett nytt försök (det var ju över ett årtionde sedan sist) och det såg ju mycket trevligare ut än hur jag minns det! Wow!

Frågan nu är hur och om det går att komprimera TIFF med Gimp...

Edit: Redan hittat. Export, TIFF och sen får man frågan att välja komprimering (ZLW, Packa bitar, Packa ihop och sen JPEG).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knashatt:

Som sagt, det är absolut inget krav att skanna allt i din skanners högsta optiska upplösning om det ökar tiden. Självklart måste man ta hänsyn till tiden också. jag brukar skanna allt i 1200 dpi när vi pratar pappersfotografier. Sedan minskar jag ner bilderna till ca 5000 pixlar horisontal upplösning (om det är den längsta sidan). Då har jag sett att jag får med även dom små detaljerna från den analoga bilden.

Skannar du alla pappersfotografier i 1200 DPI d.v.s. oavsett storlek? Har ju allt från 12,5x10, 13x50, 25x20 och mycket mer (har nog vanliga 15x10 också, inte kommit dit än) och sen A4-A7 plus "miniatyrer".

Det jag kan säga är att de större fotografierna är av bättre kvalité (tagna av fotografer, lågt brus, bra detaljer). Jag antar att de med fördel kan skannas i samma höga DPI (1200) medan de mindre kan skannas i 1200 DPI för att det tydligen kan vara bättre för gryniga foton att skannas i högre DPI och ev. förminskas.

Jag måste säga att jag är smått chockad över hur gamla svartvita foton, visserligen tagna av fotografer/studior som jag förstår det, är av så hög kvalité. De svartvita är alltså från 30-50-talet. Inte lika chockad över skolfoton då det var 90-talet och framåt. De är bättre eller minst lika bra som dagens. Känns inte som de åldras bortsett från möjligtvis färg då de från 30-50-talet saknar färg. Kan för övrigt tillägga att dessa fotografier inte är något jag vill redigera ens. De ser så bra ut redan. Däremot de privata pocketkamera-fotona skulle behöva digitala hjälpmedel, speciellt de överexponerade. Vet inte hur mycket man kan göra men det ska bli spännande att ta reda på.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon315148:

Skannar du alla pappersfotografier i 1200 DPI d.v.s. oavsett storlek? Har ju allt från 12,5x10, 13x50, 25x20 och mycket mer (har nog vanliga 15x10 också, inte kommit dit än) och sen A4-A7 plus "miniatyrer".

Det jag kan säga är att de större fotografierna är av bättre kvalité (tagna av fotografer, lågt brus, bra detaljer). Jag antar att de med fördel kan skannas i samma höga DPI (1200) medan de mindre kan skannas i 1200 DPI för att det tydligen kan vara bättre för gryniga foton att skannas i högre DPI och ev. förminskas.

Jag måste säga att jag är smått chockad över hur gamla svartvita foton, visserligen tagna av fotografer/studior som jag förstår det, är av så hög kvalité. De svartvita är alltså från 30-50-talet. Inte lika chockad över skolfoton då det var 90-talet och framåt. De är bättre eller minst lika bra som dagens. Känns inte som de åldras bortsett från möjligtvis färg då de från 30-50-talet saknar färg. Kan för övrigt tillägga att dessa fotografier inte är något jag vill redigera ens. De ser så bra ut redan. Däremot de privata pocketkamera-fotona skulle behöva digitala hjälpmedel, speciellt de överexponerade. Vet inte hur mycket man kan göra men det ska bli spännande att ta reda på.

Riktigt gamla bilder kan vara tagna med en storformatskamera, bättre än så blir det inte ens med dagens kommersiella kameror, den första digitala storformataren kom förra året och den är inte ens särskilt högupplöst (typ hälften av en mobil) det är inte det man satsat på från början men det kommer väl kanske så småningom för tex teleskopsensorer finns med höga upplösningar.
Du bör inte underskatta hur högupplösta gamla bilder är om de är gjorda av nån som var duktig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Väcker liv i min gamla tråd. Tagit en paus men ska försöka komma igång igen. Inser dock att mitt tålamod är för lågt för att skanna alla fotografier en och en. Kommer nog införskaffa Epson FastFoto för att få jobbet gjort snabbare. Får bara ångest när jag ser högen med foton.

Dock börjar jag fundera mer på DPI och filformat igen. Kollat runt och det känns ändå som att jag borde vara nöjd med 600 DPI eller som flera verkar göra, 300 DPI för stora bilder och 600 DPI för medelstora/mindre bilder (snackar inte om negativ nu).

Sen läser jag ju att TIFF är bäst för arkivering men på vilket är det bättre för arkivering? TIFF förstår jag ger bättre redigeringsmöjligheter men är det allt? Kommer kanske inte att redigera bilderna då jag saknar kunskap och intresse så finns det nån anledning att skanna i TIFF då?

Såg att Epson FastFoto har någon inbyggd autokorrigering som automatiskt förbättrar bilderna (man kan välja att skanna dubbelt, original + förbättring). Vet inte om jag kommer orka att arbeta med alla bilder så funktionen uppskattas då den verkar göra hyfsat bra jobb (kan ta bort röda ögon).

Sen slog det mig att alla mina digitala bilder är i JPEG också. Aldrig fotat i RAW. Jag hoppas att mina bilder i JPEG trots sitt format "håller" även om jag förstår att all redigering försämrar kvalitén. Dock undrar jag om man inte kan ändra från JPEG till ett annat format om man vill redigera för att inte förlora kvalité? Vet inte om det går att göra från JPEG till TIFF men JPEG till PNG? Även om jag troligen inte kommer redigera allt men om nått så kan jag ändra formatet innan jag redigerar aktuell bild? Funkar inte så? Är inget proffs eller kan nått om bildredigering.

Permalänk
Inaktiv

Ett alternativ hade ju varit att skanna i TIFF och konvertera autokorrigerade till JPEG och behålla originalen i TIFF (lär inte kunna välja att skanna i båda formaten samtidigt och att skanna allt två gånger vore tidsödande).

Hur gör folk som fotar i t.ex. RAW? Behåller ni alla RAW-filerna eller behåller ni tills ni har redigerat? Fotar ni allt i RAW eller hur hanterar ni JPEG-bilder? Måste väl finnas fler som bara har fotat i JPEG, hur bevarar man bäst dessa bilder eller hur gör man för att redigera dem (om man skulle vilja)? Syftar nu på bilder som aldrig varit fysiska utan kommer ur digitalkamera.

Permalänk
Medlem

Mina 2 cent.

Den bästa upplösningen är den upplösning som får dig att faktiskt göra jobbet!
Om du grottar ner dig för mycket i DPI och pixlar så kanske det leder till beslutsångest.

Bara gör det!
Är mitt tips

Bestäm dig för hur lång tid du är beredd att lägga på det och sätt igång.

Min misstanke är att du kommer ångra dig mer om du inte gör det alls, än om du använt för låg dpi och missar vad farbror Gustaf hade för märke på tröjan när han firade 70-år

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FX9:

Mina 2 cent.

Den bästa upplösningen är den upplösning som får dig att faktiskt göra jobbet!
Om du grottar ner dig för mycket i DPI och pixlar så kanske det leder till beslutsångest.

Bara gör det!
Är mitt tips

Bestäm dig för hur lång tid du är beredd att lägga på det och sätt igång.

Min misstanke är att du kommer ångra dig mer om du inte gör det alls, än om du använt för låg dpi och missar vad farbror Gustaf hade för märke på tröjan när han firade 70-år

Absolut. Bättre att göra något än ingenting alls. Dock är det inte själva tiden det tar för skannern att skanna som jag tycker är jobbigast utan själva hanteringen att lägga in varje bild och vänta. Därför tänker jag att Epson FastFoto skulle göra det mycket roligare då jag kan lägga i en hel bunte som den skannar i ett svep.

Tror jag kör på 600 DPI (ev. mindre för stora foton) och skannar dubbelt (ett orignal + en förbättrad). Vet inte hur Epson skannern funkar, om jag kan få autokorrigering både i TIFF och JPEG för går det även i TIFF så tänker jag att jag ändå skannar i TIFF. Behåller originalfilen i TIFF men komprimerar och sen konverterar jag den autokorrigerade och förbättrade filen till JPEG.

Även om jag håller med om att en bild är värdefull oavsett kvalité så tänker jag gärna till en gång extra innan jag börjar skanna för att få det så bra som jag kan. Detta är trots allt bara något jag kommer att orka göra en gång.

Upplever mig även mer motiverad när jag har en strategi för hur jag ska göra det hyfsat smärtfritt men också vilka inställningar jag ska göra. Utan att för den sakens skull jämföra mig med riktiga fotonördar som inte tycker att en konsumentskanner är bra skanner nog osv. Jag kan säga efter sett mina inskannade bilder att de duger mer än väl för mig vad det gäller kvalité. Däremot var jag inte nöjd med att skanna bilder med telefonen varför jag riktat in mig på skanner.