Samsung Galaxy S22, Galaxy Watch 4, Galaxy Buds Live

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy S22, Galaxy Watch 4, Galaxy Buds Live

Elgiganten hade nyligen Galaxy week där man fick med klocka (bluetooth versionen) och hörlurar på köpet vid köp av mobil så köpte en Galaxy S22 (Pink Gold) till min sambo men när hon skulle börja använda den tyckte hon att den är lite för liten för henne trots att hon kollade på den i butik och inte kände så då. Vi åkte till NetOnNet och fick ett skärmskydd installerat på telefonen och inte heller då tyckte hon att den var liten förrän vi kom hem och hon började jämföra den mot sin telefon som är större.

Elgiganten vill inte ta den i retur då det är skärmskydd installerat. Vet inte om en butik faktist kan neka av den anledningen eller om de bara sa så. Tjejen jag pratade med på Elgiganten hade inte bra koll, hon sa först att vi inte kan returnera för att vi hämtat den i butik (trots att vi köpt den på hemsidan och betalningen skedde via sidan) men när jag förklarade distansköplagen så sa hon istället att det inte går att returnera pga skärmskydd. Jag vill inte bråka med dem om detta så jag kollar här istället om någon vill köpa telefonen med tillhörande klocka och hörlurar.

Telefonen är oanvänd, bara påslagen för att testa att den startar. Allting ligger kvar i kartongen orört. Hörlurar och klocka inte uppackade. Kvitto fås med. Elgiganten har bekräftat att garanti gäller när telefonen säljs vidare bara man visar upp kvittot.

Skickar ej. Kan mötas inom Västra Götaland.

Läs hela annonsen här

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Är väl bara ta av skärmskyddet och lämna tillbaks den?

Permalänk
Medlem

Ta bort skärmskydd, lägg ned i originalkartong och åk in och använd returrätten. (distansköplagen). Borde ge mest pengar tillbaka.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ta bort skärmskydd, lägg ned i originalkartong och åk in och använd returrätten. (distansköplagen). Borde ge mest pengar tillbaka.

Tack för tipset, har funderat på det innan jag skapade annonsen men kände att jag skulle behöva bråka med butiken om det och det gillar jag inte.

Tog bort skyddet idag iaf och försökte returnera i butik men när tjejen i kassan kollade på fakturan sa hon att det ser konstigt ut så hon gick och frågade en kollega och kom tillbaks och sa att jag inte har rätt att returnera för jag valde att hämta i butik. Jag sa att jag tolkade lagen som att eftersom jag beställt och även betalat på hemsidan så ska det anses som distansköp, hon sa då att de är underbemannade och inte hade tid att undersöka detta och bad mig komma tillbaka imorgon och prata med butikschefen.

Men nu när jag kollar mailen så är jag tveksam om det kan ses som ett distansköp. På beställningen står det "Boka & Hämta ovanför varans namn och kvittot blev skickat till min mail först när vi hämtat varan i butik och så ser jag att butikens namn står på kvittot så det är som att butiken utfärdat kvittot. Att vi har betalat via hemsidan innan vi hämtat ut och inte skrev på någon när vi hämtade ut kanske inte spelar någon roll? Lagen är otydlig så man kan tolka den olika.

Så vet inte om det är nån idé att gå och prata med chefen.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Tack för tipset, har funderat på det innan jag skapade annonsen men kände att jag skulle behöva bråka med butiken om det och det gillar jag inte.

Tog bort skyddet idag iaf och försökte returnera i butik men när tjejen i kassan kollade på fakturan sa hon att det ser konstigt ut så hon gick och frågade en kollega och kom tillbaks och sa att jag inte har rätt att returnera för jag valde att hämta i butik. Jag sa att jag tolkade lagen som att eftersom jag beställt och även betalat på hemsidan så ska det anses som distansköp, hon sa då att de är underbemannade och inte hade tid att undersöka detta och bad mig komma tillbaka imorgon och prata med butikschefen.

Men nu när jag kollar mailen så är jag tveksam om det kan ses som ett distansköp. På beställningen står det "Boka & Hämta ovanför varans namn och kvittot blev skickat till min mail först när vi hämtat varan i butik och så ser jag att butikens namn står på kvittot så det är som att butiken utfärdat kvittot. Att vi har betalat via hemsidan innan vi hämtat ut och inte skrev på någon när vi hämtade ut kanske inte spelar någon roll? Lagen är otydlig så man kan tolka den olika.

Så vet inte om det är nån idé att gå och prata med chefen.

Betalade du på hemsidan är det distansköplagen. Betalade du i butik är det luddigare och jag har inte rakt svar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Betalade du på hemsidan är det distansköplagen. Betalade du i butik är det luddigare och jag har inte rakt svar.

Betalade på hemsidan med kreditkort. Har inte betalat något i butik och inte heller skrivit på något där. Läste upp koden som kom via SMS och fick telefonen och då skickades även kvittot på mail. Hörlurar och klocka kom till ombud. Hämta i butik är ju bara en leveransmetod på deras hemsida. Och bland betalningsalternativ finns Kortbetalning, betala i butik, klarna etc. Jag valde kortbetalning.

Kollade på ett gammalt kvitto från Elgiganten för en vara som jag hämtade hos ombud och på det kvittot står det "Säljare: Internet". På kvittot för telefonen står det butikens namn så det känns som att butiken har utfärdat kvittot. Och de skickade ett separat kvitto med pris 0 på hörlurar och klocka och där står också butikens namn fast de hämtades hos ombud. Så vet inte om de spelar nån roll.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Betalade på hemsidan med kreditkort. Har inte betalat något i butik och inte heller skrivit på något där. Läste upp koden som kom via SMS och fick telefonen och då skickades även kvittot på mail. Hörlurar och klocka kom till ombud. Hämta i butik är ju bara en leveransmetod på deras hemsida. Och bland betalningsalternativ finns Kortbetalning, betala i butik, klarna etc. Jag valde kortbetalning.

Kollade på ett gammalt kvitto från Elgiganten för en vara som jag hämtade hos ombud och på det kvittot står det "Säljare: Internet". På kvittot för telefonen står det butikens namn så det känns som att butiken har utfärdat kvittot. Och de skickade ett separat kvitto med pris 0 på hörlurar och klocka och där står också butikens namn fast de hämtades hos ombud. Så vet inte om de spelar nån roll.

Det är bara att hävda distansköpslagen, görs betalningen på nätet är det att anses som ett Online-köp varesig du får varan skickad till dig eller att du hämtar ut i butiken. Vi har haft samma dilemma hos oss gällande vissa hygein-produkter som varit diskutabla. Men fått detta bekräftat.

Stå bara på dig, du har lagen i ryggen

Mvh en konkurrent till Giggen

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25