Permalänk
Medlem
Skrivet av Yogart:

Ni som får över 150 WPM på första försöket i monkeytest 30 sec, vad har ni för tangentbord?

Fyller inte riktigt det kravet, men närapå åtminstone.

Tycker inte att tangentbord gör någon större skillnad i faktisk hastighet, skriver ungefär samma på de flesta tangentbord och bärbara jag har lekt runt med. Det otäcka är väl snarare mindre förändringar i layout som man inte är van vid. Min bärbara har en liten enter-tangent och det blir fel hela tiden.

Permalänk
Medlem

Runt 70-75WPM verkar det som, misstänker att man är snabbare om man tränar upp det hela genom att skriva mycket och/eller värma upp sig en del. Har hittills aldrig haft problem med att jag skriver för långsamt så tänker mig att det nog räcker som det är.

Lite sugen på att testa med mina blåa brytare på jobbet dock för att se om det blir snabbare eller bara känns bättre att använda dem. Skriver med bruna nu när jag är hemma.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

jag snittar realistiskt runt 70wpm i ett något mer avslappnat tempo. jag har varit uppe i 115wpm, men det är inte direkt realistiskt i dagligt bruk. Då är det för att jag tävlar.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nyfiken på hur snabbt sweclockare smattrar på tangentbordet.

Börjar själv:

Som mest ligger jag runt 160 WPM vid tryhard utan fel (Skall tillägas att jag får ont i händerna efter någon minut), men när jag skriver som jag brukar göra ligger jag runt 120 WPM.
Dock sjunker det till runt 105 WPM när jag kör svenska, eller engelska med många ' som skall läggas in.
Tangenterna ligger för långt borta för att vara effektiva ( )

Finns en del olika sidor.

https://monkeytype.com (Rekommenderas, 30 sek istället för 60)
https://10fastfingers.com/typing-test/english (Finns även på svenska)
https://www.typingtest.com

Kör du dvorak för att komma upp i 160 eller. Är det blint eller har du läst orden innan? Känns väldigt högt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Första försöket fick jag 79 WPM och 95% accuracy, jag nöjer mig så

Permalänk
Medlem

När jag var en liten skolpojke på 90-talet så satt vi i datorsalen och skrev på nån SO-uppgift. Läraren, som var en herre nära pensionsåldern, stegade fram till mig och frågade irriterat varför jag skriver så snabbt. Jag minns inte vad jag svarade, men han sade i sin tur att det man skriver blir ogenomtänkt ifall man skriver så snabbt som mig.

Nu ~25 år senare så får jag 60 WPM på MonkeyType, och när jag läser hur många WPM alla andra får så känns det som att jag är närmare min gamla SO-lärare än "dagens ungdom".

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Kör du dvorak för att komma upp i 160 eller. Är det blint eller har du läst orden innan? Känns väldigt högt.

Qwerty, blint.
Men som jag sa, det är inte realistiskt att använda. Händera/Fingrarna börjar värka efter någon minut i det tempot, man är inte ung längre.

Anledningen till att jag kan komma högt är att jag gjorde dessa typer av tester, typ en halvtimme om dagen i flera månaders tid.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Allt över 80-90 får anses vara mycket snabbt, ändå. Ni som skriver i 140-150 och uppåt, det är ju bara ruskigt. Jag jobbar i princip med att skriva fort på dator, och mellan tangentbord och dagsform snittar jag ändå inte mer än 125-135 WPM. Ska jag pressa upp ytterligare, då krävs det nog omlärning med fingersättning och sånt.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Jag får trösta mig med att jag skriver snabbare än jag tänker, så 70-80 WPM med 90-95% accuracy får duga.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att Monkeytype går köra på svenska också! Klickar ni 'ESC' inne på sidan får ni upp rätt mycket olika inställningar etc, där inne finns 'Language'.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Yogart:

Ni som får över 150 WPM på första försöket i monkeytest 30 sec, vad har ni för tangentbord?

Senaste MacBook Pro. Alltid gillat deras låga, taktila knappar. Skriver mycket snabbare på den än på mitt mekaniska tangentbord hemma vid speldatorn.

Permalänk
Visa signatur

-- R 3 T R O P U N K
Security is not a product but a process.

Permalänk
Medlem
Skrivet av michaelclaesson:

Senaste MacBook Pro. Alltid gillat deras låga, taktila knappar. Skriver mycket snabbare på den än på mitt mekaniska tangentbord hemma vid speldatorn.

Dito. Jag har kört blue och red mekaniska och skriver så mycket snabbare på det röda än det blåa. Och kan tänka mig att jag skulle skriva ännu snabbare på en bärbar dator där det knappt är någon feedback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimmoire:

"An average professional typist types usually in speeds of 43 to 80 wpm"

Sweclockare: "fick 5000 wpm. dåligt. trodde jag var snabb :("

Skrivet av Thomas:

Det låter ändå orimligt långsamt om jobbet ÄR specifikt att skriva. Men när det kommer till arbeten där man skriver i jobbet (typ support via chat/e-mail) låter det rimligt; det antar jag att man inte kallar "professional typist".

Skrivet av landmarks:

Som någon vars jobb ändå typ är att skriva (he he) kan jag tänka mig att det också går ned för att man inte nödvändigtvis har alla ord redo, utan du typ skriver ett par, funderar lite, skriver något mer...osv. Det kan bli många utan att för den delen gå supersnabbt.

Med det sagt låter det fortfarande rätt långsamt, jag ligger ju själv en bra bit över det.

Jag kände också spontant att formuleringen "professional typist" antyder att det inte lär handla om att fundera på formuleringar, utan att man har ett källmaterial att utgå från.
En sökning på samma begrepp verkar bekräfta att det är ett jobb som handlar om att skriva av och formatera ett källmaterial från t.ex. papper.

Sedan är ju frågan vad det är som är "43-80 WPM", är det hur snabbt de skriver eller snarast något slags praktisk WPM baserat på hur lång tid det tar att producera färdiga dokument i verkligheten?

Det känns ändå rimligare att det är hur snabbt de skriver bara, särskilt med tanke på att meningen som citerades i sin helhet verkar lyda:

"An average professional typist types usually in speeds of 43 to 80 wpm, while some positions can require 80 to 95 (usually the minimum required for dispatch positions and other time-sensitive typing jobs), and some advanced typists work at speeds above 120 wpm." -- https://en.wikipedia.org/wiki/Words_per_minute#Alphanumeric_e...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om jag verkligen anstränger mig: wpm 81 acc 98%
Min "normala" hastighet: wpm 76 acc 98%

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fantgrenen:

Luktar BS från många håll när man läser här. Om inte halva SweClockers utövar fast typing på sin fritid så kan jag med säkerhet säga att många här snackar skit. Folk inser inte hur snabbt 150+ är, det är inget man uppnår utan konsekvent aktiv träning på just fast typing (i flera år).

Hur många påstod 150+? Typ två?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Har inte testat själv men i gymnasiet så hade jag en kvinnlig lärare i datorkunskap som tävlade i att skriva snabbt. Hon va tydligen trea i Sverige, hon va rätt så snabb.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Mitt rekord ligger på runt 130 WPM med >95% accuracy, men det var jävligt krävande.
Normalt sett ligger jag kring typ 70-80 WPM utan att egentligen anstränga mig, då känns det liksom inte som att fingrarna håller på att explodera.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag kände också spontant att formuleringen "professional typist" antyder att det inte lär handla om att fundera på formuleringar, utan att man har ett källmaterial att utgå från.
En sökning på samma begrepp verkar bekräfta att det är ett jobb som handlar om att skriva av och formatera ett källmaterial från t.ex. papper.

Sedan är ju frågan vad det är som är "43-80 WPM", är det hur snabbt de skriver eller snarast något slags praktisk WPM baserat på hur lång tid det tar att producera färdiga dokument i verkligheten?

Det känns ändå rimligare att det är hur snabbt de skriver bara, särskilt med tanke på att meningen som citerades i sin helhet verkar lyda:

"An average professional typist types usually in speeds of 43 to 80 wpm, while some positions can require 80 to 95 (usually the minimum required for dispatch positions and other time-sensitive typing jobs), and some advanced typists work at speeds above 120 wpm." -- https://en.wikipedia.org/wiki/Words_per_minute#Alphanumeric_e...

Det är också mycket svårare att skriva riktig text med skiljetecken med mera, samt ovanligare och mer komplexa ord. För exempel på det kan man välja "English 25K" på monkeytype.
Testen för de som ska jobba med att skriva fort bygger inte på enstaka enkla ord, utan är klart mer utmanande. Är man inte van att skriva kan man lätt halvera hastigheten på lite svårare test, jämfört mot att rejsa på enkla test.

80WPM under lite svårare förutsättningar får alltså anses som ett väldigt bra resultat.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av DasIch:

Det är också mycket svårare att skriva riktig text med skiljetecken med mera, samt ovanligare och mer komplexa ord. För exempel på det kan man välja "English 25K" på monkeytype.
Testen för de som ska jobba med att skriva fort bygger inte på enstaka enkla ord, utan är klart mer utmanande. Är man inte van att skriva kan man lätt halvera hastigheten på lite svårare test, jämfört mot att rejsa på enkla test.

80WPM under lite svårare förutsättningar får alltså anses som ett väldigt bra resultat.

Väldigt bra poäng Bara man provar varianter där man plötsligt måste få med åtminstone punkt och stor bokstav så går det lätt snabbt ned, åtminstone märkte jag det direkt.

Jag undrar hur slitaget på tangenterna ser ut om man konstant lyckas hålla 150 wpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Väldigt bra poäng Bara man provar varianter där man plötsligt måste få med åtminstone punkt och stor bokstav så går det lätt snabbt ned, åtminstone märkte jag det direkt.

Jag undrar hur slitaget på tangenterna ser ut om man konstant lyckas hålla 150 wpm

Ja, skiljetecken och stor bokstav i början av meningar tenderar att vara rätt obekvämt att skriva snabbt. Särskilt med svensk layout. Med engelsk layout tycker jag det är mycket lättare.
Sen har vi såklart problemen med lite längre och ovanligare ord. Jag menar, relativt korta och vanliga ord går såklart mycket lättare att skriva. Inget konstigt med det. Hastigheten i sådana här tester är därför väldigt beroende av ordlistorna som används och om det är isolerade ord eller riktig text man skriver.

Jag nördade lite kring det här ett tag, bara för att.., mitt absolut snabbaste jag kan skriva är inte anmärkningsvärt högt (tror inte jag kommit över 120WPM), men det absolut svåraste har varit att försöka nå den nivån konsekvent med lite mer utmanande tester.

Om jag i stort sett redan vet vad jag ska skriva kan det förmodligen gå snabbare (finns inget sätt att mäta det på, så jag vet inte). Skriver mycket på jobbet och har knappat på datorer ungefär sedan jag kunde gå, så det är klart att det kan gå rätt snabbt när jag skriver.

På jobbet vet jag inte hur många gånger jag fått kommentarer om "hur jävla fort skriver du egentligen!?". Då jobbar jag förvisso inte inom IT där man kanske knackar kod hela dagarna, men det skrivs mycket. Alla skriver mycket och jag har haft kollegor som gått kurser för det.

Med det sagt vill jag på intet sätt påstå att jag är någon tangentbordsninja. Jag vågar säga att jag skriver rätt snabbt, men jag är långt ifrån de som skriver riktigt jäkla snabbt - oavsett vilka test de kör. Typ som TS... inte en chans i helvetet att jag klarar 160WPM. Kanske om orden består av max tre bokstäver.

Permalänk
Medlem

Fick som bäst 124 WPM men är lite inconsistent. Dock har jag dålig fingersättning som bara den och skriver bara med fyra fingrar. Tre på vänsterhanden och bara pekfingret på högerhanden, om man inte räknar tummen för space då. Skulle behöva lära om mig egentligen men tycker det går nog fort så har aldrig orkat riktigt.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem

Finns det någonstans man kan öva på att skriva snabbare? Även med åäö då?

Minns att jag övade en gång i skolan för typ 30år sen. Måste ju finnas nåt...

Permalänk
Medlem

https://10fastfingers.com/share-badge/19_DL?fbclid=IwAR2RWaqu...

Mitt rekord ligger runt 125 wpm. Jag får konsekvent 105 - 115 wpm. Mitt stora problem är att jag börjar titta på tiden när det är några sekunder kvar och då blir stressad eller försöker öka takten och då missar jag oftast några bokstäver haha

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

https://10fastfingers.com/share-badge/19_DL?fbclid=IwAR2RWaqu...

Mitt rekord ligger runt 125 wpm. Jag får konsekvent 105 - 115 wpm. Mitt stora problem är att jag börjar titta på tiden när det är några sekunder kvar och då blir stressad eller försöker öka takten och då missar jag oftast några bokstäver haha

Jag döljer tiden med en annonsblockerare, mycket skönare utan den.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

138 WPM med 7 felstavade ord/typos på 10fastfingers.
Nytt Keychron tangentbord så man har väl inte riktigt van sig än, men inte ens gått ett dygn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

När jag var en liten skolpojke på 90-talet så satt vi i datorsalen och skrev på nån SO-uppgift. Läraren, som var en herre nära pensionsåldern, stegade fram till mig och frågade irriterat varför jag skriver så snabbt. Jag minns inte vad jag svarade, men han sade i sin tur att det man skriver blir ogenomtänkt ifall man skriver så snabbt som mig.

Nu ~25 år senare så får jag 60 WPM på MonkeyType, och när jag läser hur många WPM alla andra får så känns det som att jag är närmare min gamla SO-lärare än "dagens ungdom".

Skönt att läsa att det finns fler åldringar som inte klarar av att knacka på tangentbordet som en påtänd ekorre

Lyckades desperat knacka mig upp till 88 WPM när jag ändrat till svenska, men att hålla den hastigheten längre än 30 sekunder kommer aldrig hända. Första försöket på engelska blev pinsamma 55 WPM

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Helt vansinnigt snabbt, gratulerar. Lyckats komma upp i 140 WPM som bäst.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB