Enkel ljudlösning (extern) till föräldrarnas TV

Permalänk
Medlem

Enkel ljudlösning (extern) till föräldrarnas TV

Nu när föräldrarna blivit pernsionärer och är lite på årens kant samt att allt "enkelt", att ha en antennsladd som man får kanalerna via, är som bortblåst. Nu är det fiber, wifi modem, modem/box för digital tv samt play-streaming av mer kanaler/filmer från en inkopplad dator.

Det har kommit till en punkt där det är för mycket teknikkrångel att hålla koll på så efter ett söndagsbesök hos päronen så insåg jag att det inte gick att förklara hur dom ska göra för att växla mellan dvd/blueray spelaren (som har externa speakers+subwoofer inkopplad via den), digital/fiber-tv samt playstreaming från en inkopplad dator......

Så nu har jag gått o köpt en ny tv till mig själv så att dom kan få min gamla TV så att dom har samma tv-modell som dom har på landet. Köpte ny platt-tv till deras landställe för massa år sen när tjocktv´n la av och just då köpte jag även ny tv till mig själv så det blev 2 tv-apparater i samma köp. Dom har lärt sig hur man växlar till play-streaming på landet så nu när dom tänkt börja med det hemma i lägenheten så underlättar det att dom har samma tv i bostaden.

Nu till mitt krux jag behöver hjälp med. Jag behöver ordna en annan ljudlösning med sub och högtalare (osäker om dom vill ha soundbar....tror inte den får plats) som kopplas direkt till tv´n. Den måste vara enkel att använda. Antingen att den går på automatiskt när tv´n sätts på eller med en enkel on/off knapp på en fjärrkontroll.
Just nu måste dom sätta på dvd spelaren och ändra källa på spelarens display för att bara använda ljudet/högtalarna till tv-sändningen och inte själva dvd uppspelningen/menyn som kommer upp när man startar enheten.
Som jag minns det har min tv hdmi arc, digital ljudutgång och 3,5 mm hål (osäker om det är hörlursutgång eller ljudingång).

Tacksam för tips på ok ljudlösning med enkel på/av hantering från soffan eller automatiskt när tv´n slås på
Det behöver inte vara nån värsting utan i prisrange 1000-3000. 2.0 eller 2.1 system räcker.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Apple-TV som ersätter digitalboxen och din pc som gör "play-streaming". Sen en billig soundbar från netonnet eller liknande, 2-3000kr får man mycket för i mina ögon

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Nu när föräldrarna blivit pernsionärer och är lite på årens kant samt att allt "enkelt", att ha en antennsladd som man får kanalerna via, är som bortblåst. Nu är det fiber, wifi modem, modem/box för digital tv samt play-streaming av mer kanaler/filmer från en inkopplad dator.

Det har kommit till en punkt där det är för mycket teknikkrångel att hålla koll på så efter ett söndagsbesök hos päronen så insåg jag att det inte gick att förklara hur dom ska göra för att växla mellan dvd/blueray spelaren (som har externa speakers+subwoofer inkopplad via den), digital/fiber-tv samt playstreaming från en inkopplad dator......

Så nu har jag gått o köpt en ny tv till mig själv så att dom kan få min gamla TV så att dom har samma tv-modell som dom har på landet. Köpte ny platt-tv till deras landställe för massa år sen när tjocktv´n la av och just då köpte jag även ny tv till mig själv så det blev 2 tv-apparater i samma köp. Dom har lärt sig hur man växlar till play-streaming på landet så nu när dom tänkt börja med det hemma i lägenheten så underlättar det att dom har samma tv i bostaden.

Nu till mitt krux jag behöver hjälp med. Jag behöver ordna en annan ljudlösning med sub och högtalare (osäker om dom vill ha soundbar....tror inte den får plats) som kopplas direkt till tv´n. Den måste vara enkel att använda. Antingen att den går på automatiskt när tv´n sätts på eller med en enkel on/off knapp på en fjärrkontroll.
Just nu måste dom sätta på dvd spelaren och ändra källa på spelarens display för att bara använda ljudet/högtalarna till tv-sändningen och inte själva dvd uppspelningen/menyn som kommer upp när man startar enheten.
Som jag minns det har min tv hdmi arc, digital ljudutgång och 3,5 mm hål (osäker om det är hörlursutgång eller ljudingång).

Tacksam för tips på ok ljudlösning med enkel på/av hantering från soffan eller automatiskt när tv´n slås på
Det behöver inte vara nån värsting utan i prisrange 1000-3000. 2.0 eller 2.1 system räcker.

Min A/V recvier + Chromecast slås på man när jag startar min TV (HDMI CEC). Så en "brölimpa" (soundbar) borde funka likadant (när CEC är på, går ju att stänga av, om man vill). TV + recvier å Chromecast stängs även av samtidigt.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Ja soundbar kanske inte så dum idé om "baren" får plats. Men jag vet att mor min har massa plotter på tv bänken både vid sidan och framför tvn Så det är bara små satelliter som får plats på bänken just nu.

Apple tv låter också som en bra idé men jag kan för lite om den och hur man använder den. Läste lite kort om att man använder mobilen (iphone) men det borde gå att streama från datorn? Användningsområdet är att dom har gratis playkanaler och playfilmer (från 2 olika play leverantörer) som kommer med i tv-abonnemanget där man loggar in på respektive playtjänst webbsida och startar streamingen därifrån. Kan man alltså streama trådlöst till apple-tv boxen och se streamen på tvn? Behöver man nån apple-tv programvara/app på datorn för att connecta till apple-tv boxen?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av robie76:

Tack för svar. Ja soundbar kanske inte så dum idé om "baren" får plats. Men jag vet att mor min har massa plotter på tv bänken både vid sidan och framför tvn Så det är bara små satelliter som får plats på bänken just nu.

Apple tv låter också som en bra idé men jag kan för lite om den och hur man använder den. Läste lite kort om att man använder mobilen (iphone) men det borde gå att streama från datorn? Användningsområdet är att dom har gratis playkanaler och playfilmer (från 2 olika play leverantörer) som kommer med i tv-abonnemanget där man loggar in på respektive playtjänst webbsida och startar streamingen därifrån. Kan man alltså streama trådlöst till apple-tv boxen och se streamen på tvn? Behöver man nån apple-tv programvara/app på datorn för att connecta till apple-tv boxen?

En Apple TV är som en lite mer avancerad chromecast, eller du kan tänka på den som en liten iphone som är inkopplad via HDMI rakt in i TVn.

AppleTV har appar, precis som vilken smartphone som helst, så har dina föräldrar t.ex. Telenor som TV-leverantör så kan man bara ladda hem Telenor-appen. Det är så jag ser på TV (när jag nu gör det, tre gånger om året) nu för tiden. Sen är ju alla andra streamingappar på den också, disneyplus, hbo, netflix etc.

Det som är lite extra bra med AppleTV är att alla streamingtjänster aggregeras in i sökfunktionen, så om du t.ex. söker på "South Park" så kommer den hitta det, och bara börja spela programmet, om du har streamingtjänsten som strömmar det dvs. Man behöver m.a.o. inte sitta och öppna varenda tjänst och söka i dem individuellt.

Anledningen till att just AppleTV är smidig är att fjärrkontrollen har typ tre knappar och ett styrkors, så dina föräldrar slipper sitta och ta fram glasögonen varje gång fjärren ska användas

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av robie76:

Tack för svar. Ja soundbar kanske inte så dum idé om "baren" får plats. Men jag vet att mor min har massa plotter på tv bänken både vid sidan och framför tvn Så det är bara små satelliter som får plats på bänken just nu.

Apple tv låter också som en bra idé men jag kan för lite om den och hur man använder den. Läste lite kort om att man använder mobilen (iphone) men det borde gå att streama från datorn? Användningsområdet är att dom har gratis playkanaler och playfilmer (från 2 olika play leverantörer) som kommer med i tv-abonnemanget där man loggar in på respektive playtjänst webbsida och startar streamingen därifrån. Kan man alltså streama trådlöst till apple-tv boxen och se streamen på tvn? Behöver man nån apple-tv programvara/app på datorn för att connecta till apple-tv boxen?

Apple tv är en "dator" som spelar upp saker helt själv, du installerar appen för den tjänst som ska användas och sedan styrs den med fjärrkontrollen, du behöver inte blanda in dator eller telefon.

Det finns även Chromecast med Google TV, Nvidia Shield och Mi box som är snarlika om man inte gillar Apples ekosystem (och det finns en del andra också men de där 4a är nog de största mediaspelarna).

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

+1 på AppleTV, det var så jag gjorde med mina föräldrar. Att man kan söka efter program (mest på SVT play förstås) med rösten är ett stort plus för dem.

Angående soundbar och plats för den - om soundbaren har ett par hål baktill, kan man lätt med ett litet fäste sätta fast den i två av hålen för VESA-fästet och låta den hänga ovanför TVn.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Tack för svar. Ja soundbar kanske inte så dum idé om "baren" får plats. Men jag vet att mor min har massa plotter på tv bänken både vid sidan och framför tvn Så det är bara små satelliter som får plats på bänken just nu.

Apple tv låter också som en bra idé men jag kan för lite om den och hur man använder den. Läste lite kort om att man använder mobilen (iphone) men det borde gå att streama från datorn? Användningsområdet är att dom har gratis playkanaler och playfilmer (från 2 olika play leverantörer) som kommer med i tv-abonnemanget där man loggar in på respektive playtjänst webbsida och startar streamingen därifrån. Kan man alltså streama trådlöst till apple-tv boxen och se streamen på tvn? Behöver man nån apple-tv programvara/app på datorn för att connecta till apple-tv boxen?

Chromecast Google TV är billig jämfört mot Apple TV, Nividia Shield. Har själv en Chromecast (Android) 4K Google TV, förinstallerade appar: Netflix, Youtube/Music, Apple TV, Prime Video, Disney+. Har avinstallerat Youtube Music appen å installerat SVT Play å Viaplay apparna. Dock bara 4GB i minne. Strömförsörjing å fjärr medföljer. Funkar med min TV:s fjärr.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Vill du ha en mindre lösning så tänker jag mig Sonos Ray. Den är 55 cm på bredden. Rätt liten jämfört med andra Soundbars där dom annars är 90 cm+

Är ju tyvärr Soundbar. Annars kanske ett par Argon Audio Tempo A4 (länk) kan vara något.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Hade samma problem med svärmor...
Kan dom inte ha antennsladd? Det är ju långt ifrån nedsläckt (vi kollar mycket "skogstv, försökte förklara begreppet antenn för en ung säljare en gång, det var ganska roligt ). Eller bor dom i lägenhet? (finns ju externa inomhusantenner. Då slipper dom ju onödiga boxar (hatar att behöva ha en box för att se på tv), lite modernare tv-apparater tar ju in dom "nya" digitala sändningarna utan en tv-box dessutom.

Är det en samsung så undvik arc (enligt min erfarenhet) då den har en tendens att strula (haft 3 samsung, strulat på alla, trodde det var min soundbar, men så bytte jag märke och allt funkade bra. )
Nackdelen är att andra lösningar ofta kräver en fjärrkontroll till... Annars är arc underbart.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Hade samma problem med svärmor...
Kan dom inte ha antennsladd? Det är ju långt ifrån nedsläckt (vi kollar mycket "skogstv, försökte förklara begreppet antenn för en ung säljare en gång, det var ganska roligt ). Eller bor dom i lägenhet? (finns ju externa inomhusantenner. Då slipper dom ju onödiga boxar (hatar att behöva ha en box för att se på tv), lite modernare tv-apparater tar ju in dom "nya" digitala sändningarna utan en tv-box dessutom.

Är det en samsung så undvik arc (enligt min erfarenhet) då den har en tendens att strula (haft 3 samsung, strulat på alla, trodde det var min soundbar, men så bytte jag märke och allt funkade bra. )
Nackdelen är att andra lösningar ofta kräver en fjärrkontroll till... Annars är arc underbart.

Skulle nog säga att eARC är bättre än ARC.Hört ARC strular mer än eARC.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.