Vänta på 4k eller köra 3000 serien?

Permalänk

Vänta på 4k eller köra 3000 serien?

Börjar bli lite tankar på att uppgradera burken lite, sitter nu för tillfället på ett 1080 kort och tänker framtiden vilket man ska satsa på egentligen?

Tankarna ligger ju på 3080 isåfall alternativt nya 4080
Vill ju lira nya spelen i gärna 4k med bra fps

Sen är frågan om man måste uppdatera något mer
specs:
ASUS Z170 PRO GAMING
HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL14 Fury Black
Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB

Permalänk
Medlem

Du får rätt bra skjuts av en ny cpu, om det inte är ett alternativ hade jag nog rekommenderat snabbare ram. Är lite DDR3 känsla på dom.

Men jag hade nog siktat på helt nytt, cpu/mobo/ram. 6700k funkar väl hyfsat men börjar visa sin ålder.

Funderar du ens på 4000 serien så antar jag budget finns för ny plattform.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Smakfråga, personligen ser jag hellre att GPU flaskhalsar än CPU, eftersom om CPU flaskhalsar systemet så märks det generellt över all användning. Om grafikkortet flaskhalsar så finns det nog med CPU kraft att övrig användning känns OK. Jag håller med ovan, kan vara ett bra tillfälle att köra ny CPU och chipset.

Om du bara spelar däremot och inte tex sysslar med kodning, virtualisering och liknande så kanske lika bra att smälla på med en ny maffig 4000-serie.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Sötast

När vill du ha uppgraderingen?

Finns ju de som väntade 6-12 månader på sina RTX 30X0 kort.... vem vet hur det går denna gång?
Samt nVidia har ju publikt gått ut och sagt att de valt att placera 30X0 serien som deras mid tier serie och 40X0 serien som deras topp serie som kommer sälja tillsammans eftersom de nu plötsligt har för mycket på laget.

40X0 serien kommer alltså att hållas artificiellt dyrare tills dess att de tömt sina lager på 30X0 serien.... känns inte som köpläge det närmsta året iallafall....

Ny cpu oavsett, 6700K är gammalt och lär flaska många nyare kort!