Logitech och Herman Miller rullar ut spelstolen Vantum

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

När man kritiserade tidigare stolar för bristen på nackstöd minns jag att Herman Miller-frälsta menade att nackstöd var ett ergonomiskt misslyckande och att det inte behövdes vid korrekt hållning. Antar att forskningen ändrades nu då och att vi som klagat på hur stolar utan nackstöd blir obekväma efter längre perioder helt plötsligt hade rätt.

Jag tror att många som testat och avfärdat stolar utan nackstöd har gjort det på stolar långt under 10 000 kr. Nackstöd har blivit lite av en deluxe fråga, det är inte en redig stol utan nackstöd enligt folkmun. Herman Miller har ingan nackstöd på sina "vanliga" stolar så här har man troligen kompromissat med ASUS för att skapa något som säljer lättare. Man ska sälja stolar till gamers och 99.99% av alla gamerstolar har nackstöd av någon form oavsett om det är bra eller ej.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Det är ju inte en "gaming"-produkt om man inte slänger in lite fula röda detaljer.

Den hade ju varit utsökt utan! Julkulorna kan stanna i julgranen!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag tror att många som testat och avfärdat stolar utan nackstöd har gjort det på stolar långt under 10 000 kr. Nackstöd har blivit lite av en deluxe fråga, det är inte en redig stol utan nackstöd enligt folkmun. Herman Miller har ingan nackstöd på sina "vanliga" stolar så här har man troligen kompromissat med ASUS för att skapa något som säljer lättare. Man ska sälja stolar till gamers och 99.99% av alla gamerstolar har nackstöd av någon form oavsett om det är bra eller ej.

Är ju också skillnad på nack/huvudstöd.
Jag har nackstöd på min stol, både på jobbet och vid speldatorn.
Den på jobbet är helt usel då den bara är justerbar upp/ner. Går alltså inte att föra den närmare huvudet.

Hemma har jag en Kinnarps som är helt rätt för mig. Nackstödet går att justera upp/ner, framåt/bakåt, tilta dynan i den vinkeln jag för tillfället önskar.
Rätt skönt att ha det ibland, framförallt om man slänger upp fötterna på skrivbordet och tiltar ryggstödet till max.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Nästa utmaning: Gör en stol som är lika bra men som kostar hälften så mycket.

Permalänk
Medlem

Personligen väldigt nöjd med Kinnarps Plus 6000 som jag köpte i början av året för 5000kr ny.

Permalänk
Medlem

Jag köpte aeron remastered för 14k när jag beställde från tyskland, skulle aldrig byta det mot denna

Permalänk
Medlem

Tycker det är märkligt att Herman Miller stoltserar med denna stol som har nackstöd. De pitchar att Aeron inte behöver nackstöd eftersom den "tvingar" dig sitta rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karim:

Tycker det är märkligt att Herman Miller stoltserar med denna stol som har nackstöd. De pitchar att Aeron inte behöver nackstöd eftersom den "tvingar" dig sitta rätt.

Ja, det är ju bara sådan djävulsk bullshit, ungefär att "det här duger åt dig enligt oss".

Utan nackstöd finns det inget att luta huvudet emot när man vill sitta rejält bakåtlutad och chilla. Att någon kommer dragandes med sin manbun och Stokke-knästol iförd ett par Birkenstock och dillar om ergonomisk sittställning tillför inget relevant i den diskussionen om nackstöd.

Permalänk

Herman Miller gör gamingstol.

Det blir syntax error hos Team "Riktig Kontorsstol" här på Sweclockers!

Permalänk
Medlem

Sitter i en herman miller aeron, mycket bra stol! Köpte den "refurbished". Ingen tvekan om att den där har samma kvalitet.

Har dock funderat på att köpa tredjeparts nackstöd, men jag ser aldrig på film vid datorn längre så det känns överflödigt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Intressant - det är det enda jag saknar på mirra: nackstöd. När man vill kunna luta sig tillbaka ibland och filosofera kring något är det rätt drygt att inte ha nackstöd. Skulle inte använda det varje dag för jag sitter "för rakt" men jag saknar det någon gång per vecka.

I början av min "karriär" så hade jag en rätt rolig stil... Borden jag hade på jobbet va väldigt djupa för att få plats med 21-24" CRTs och framför monitorerna så fanns det ett A3 ritbord vilket gjorde att jag praktiskt taget låg ner i stolen och jobbade. Jag hade armhålorna vid bordskanten, ryggstödet blev nackstödet och armstöden behövdes tas bort för komma under bordet och kunna "ligga ner" och jobba. "Satt" säkert och jobbade så i säkert 10 år. Väldigt skönt Idag, 20 år senare så sitter jag likadant när tillfälle ges och har inga som helst problem med kroppen trots att jag passerade 40 i år... Sitter jag "normalt" så är nackstödet alltid i vägen..

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Köpte en begagnad Herman Miller Aeron och gillade verkligen tyget som gör att det är luftigt hela sittningen, men min rygg blev aldrig vän med den men min dotter gillar den skarpt och hon tog över den. Nu sitter jag i en RH med ryggluftpump som är lite bättre på den punkten.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Köpte en begagnad Herman Miller Aeron och gillade verkligen tyget som gör att det är luftigt hela sittningen, men min rygg blev aldrig vän med den men min dotter gillar den skarpt och hon tog över den. Nu sitter jag i en RH med ryggluftpump som är lite bättre på den punkten.
Mvh Paul

Aeron finns med en rad olika svankstöd, på min sitter det Posturefit SL som jag fick skruva ner på lägsta och ändå tog det 1-2 veckor innan ryggen vande sig. Tidigare Kinnarps stolarna jag suttit i har haft blygsamt svankstöd.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Vad för pilotstol har du? Jag har en KAB (antar det är en 24h stol /pilotstol) som jag fyndade för 500kr begagnad men alla funktioner intakt. Har funderat på om man ska byta till något annat.

Den ser typ exakt ut som denna fast det är KABs logotyp på sidan av stolen

Ja det är precis den jag har. 500, inte illa fyndat

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer