Logitech och Herman Miller rullar ut spelstolen Vantum

Permalänk
Melding Plague

Logitech och Herman Miller rullar ut spelstolen Vantum

Den välrenommerade stoltillverkaren Herman Miller lyfter täcket av ett nytt Logitech-samarbete, som enligt företagen är en perfekt stol för spelare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det jag gillar med det här samarbetet är att det faktiskt handlar om ordentliga stolar, och inte bara såna där hemska racingstolar som blivit synonymt med "gamingstolar".

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Jädrigt förvånande att "Alla" gäming stolar byggs från grunden på samma sätt....

Vill inte ha veka armstöd som kommer upp från dynan, jag vill att de ska vara välvda runt ryggstödet så att vi mindre lätta personer faktiskt kan luta sig mot dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det jag gillar med det här samarbetet är att det faktiskt handlar om ordentliga stolar, och inte bara såna där hemska racingstolar som blivit synonymt med "gamingstolar".

För mig lika som alla andra gaming stolar byggd på samma sätt, anorlunda form på ryggstödet och dynan ja, resten är samma skit som allt annat i gaming väg.

Permalänk
Medlem

Hade gärna haft synkrongunga för det priset, och läder på slitytorna.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Logitech är tydligen måna över att gamers ska sitta bra vilket är kul att se samarbete med Herman, tro dom själva blivit trötta på de klassiska gamingstolar med 0 utveckling och hjärntvätta kids som till vuxna. När business gå före än ergonomi. 15k de är mycket för de flesta hushåll, förstår också varför de flesta lägger pengar på gamingstol, men också 15k är ju typ nästan 2 gamingstolar..

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Logitech är tydligen måna över att gamers ska sitta bra vilket är kul att se samarbete med Herman, tro dom själva blivit trötta på de klassiska gamingstolar med 0 utveckling och hjärntvätta kids som till vuxna. När business gå före än ergonomi. 15k de är mycket för de flesta hushåll, förstår också varför de flesta lägger pengar på gamingstol, men också 15k är ju typ nästan 2 gamingstolar..

Ja, de sätter inte komfort före ergonomi, vilket är bra. En komfortabel stol som är skön att sitta i är ju inte synonymt med en bra stol. Annars hade vi väl alla suttit i recliners på kontor och jobbat.

Traditionella gaminstolar är ju byggda för att vara komfortabla, och att du ska sitta och jäsa i dem hela dagen och behöva röra dig minst möjligt, vilket är direkt (indirekt?) skadligt för hälsan.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Vill inte ha veka armstöd som kommer upp från dynan, jag vill att de ska vara välvda runt ryggstödet så att vi mindre lätta personer faktiskt kan luta sig mot dem.

Har du något exempel på stol som är så?

Jag väger över maxgränsen på den där stolen och har aldrig haft problem med att luta mig mot armstöd.

Brukar ofta trycka upp mig helt på armstöden och även fast det är gjort dagligen i nästan 20år på t.ex en RH logic 4 så har inget gått illa.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Hade gärna haft synkrongunga för det priset,

Antar att du har någon aversion mot Kinnarps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Brukar ofta trycka upp mig helt på armstöden och även fast det är gjort dagligen i nästan 20år på t.ex en RH logic 4 så har inget gått illa.

Hade också en Logic 4 tidigare, extremt robusta armstöd, men av hälsoskäl valde jag att bli en lättare person istället för att köra med en kraftigare stol.

Permalänk
Medlem

Undra varför de valde att sätta nackstöd på denna stolen, de har inte detta på någon av sina andra office chairs.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Undra varför de valde att sätta nackstöd på denna stolen, de har inte detta på någon av sina andra office chairs.

Läst att dom tidigare sagt att dom inte sätter nackstöd på deras kontorsstolar då produktiviteten går ner enligt deras undersökningar. Antar att dom inte ser det som samma problem när det gäller stolar designade för gaming & hemmasittande.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem

Det här tycker jag är glädjande, och ser det som ett steg i kampen mot alla skitstolar som marknaden besudlats med de senaste åren.
Herman har varit på topp i många herrans år nu och jag har goda erfarenheter av deras stolar via jobb. Embody är en personlig favorit, den sitter jag mycket bra i.

Vantum ser intressant ut, det blir helt klart till att testa vid tillfälle. I dagsläget sitter jag i en Kinnarps 6000-nånting som har hängt med ett bra tag nu. Den är fortfarande hel och fin men saknar nackstöd vilket vore skönt att ha.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Antar att du har någon aversion mot Kinnarps?

Nej, absolut inte. Det jag menar är jag tycker att Vantum bör ha synkrongunga för att den ens ska vara ett alternativ till en Kinnarps. Fan, jag blir nästan upprörd, jag går ju fortfarande och sörjer Kinnarpsstolen jag hade på jobbet en gång i tiden med läder på framdelen av sittdynan.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

Läst att dom tidigare sagt att dom inte sätter nackstöd på deras kontorsstolar då produktiviteten går ner enligt deras undersökningar.

Nä komforten på stolarna har säkert ingen betydelse för arbetsmiljön totalt sett... tänk om en anställd råkade koppla av fysiskt under arbetsdagen. 🙄

Känns som en spegling av amerikansk företagskultur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Nej, absolut inte. Det jag menar är jag tycker att Vantum bör ha synkrongunga för att den ens ska vara ett alternativ till en Kinnarps.

Ah, då är jag med igen. Tänkte bara att "var tusan köper han sina stolar"... 😅

Personligen köpte jag med synkrongunga på min, men märker att jag tenderar att låsa den och sen glömma att låsa upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nä komforten på stolarna har säkert ingen betydelse för arbetsmiljön totalt sett... tänk om en anställd råkade koppla av fysiskt under arbetsdagen. 🙄

Känns som en spegling av amerikansk företagskultur.

Tänk om en anställd skulle luta sig tillbaka och tänka en stund, hur skulle det gå? Om man sitter och hamrar på tangentbordet hela tiden man sitter framför datorn har man nog ett rätt okvalificerat arbete.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Tänk om en anställd skulle luta sig tillbaka och tänka en stund, hur skulle det gå? Om man sitter och hamrar på tangentbordet hela tiden man sitter framför datorn har man nog ett rätt okvalificerat arbete.

Det var därför jag gjorde ordvalet "kopplar av fysiskt". När man ska producera något material på en dator är det nog sällan ett linjärt flöde av input för någon. Jag skulle nog säga att det hjälper fokuset att luta sig tillbaka bekvämt så att man kan komma in i ett kreativt flow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det var därför jag gjorde ordvalet "kopplar av fysiskt". När man ska producera något material på en dator är det nog sällan ett linjärt flöde av input för någon. Jag skulle nog säga att det hjälper fokuset att luta sig tillbaka bekvämt så att man kan komma in i ett kreativt flow.

Jag var sarkastisk igen. Att inte ha nackstöd för att höja produktiviteten låter ju litet... amerikanskt som du skrev.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Ser väl okej ut. Gillar garantin, men vettefan om det ändå är värt priset.

Permalänk
Medlem

Priset är helt i linje med vad en kvalitetsstol ska kosta. betalade själv runt 13k för min nuvarande "pilotstol" som jag planerar ska räcka livet ut. Tidigare när jag snålat och betalat runt 1500 för gamingstolar så har dom såklart blivit obrukbara bara efter 2-3 år. har säkert redan betalat över 15k över alla åren på olika mediokra gamingstolar. Man sparar pengar på att betala mkt på en ordentlig stol.

bara det faktum att stolen känns stabil och är tyst när man rör sig är värt hela priset.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Priset är helt i linje med vad en kvalitetsstol ska kosta. betalade själv runt 13k för min nuvarande "pilotstol" som jag planerar ska räcka livet ut. Tidigare när jag snålat och betalat runt 1500 för gamingstolar så har dom såklart blivit obrukbara bara efter 2-3 år. har säkert redan betalat över 15k över alla åren på olika mediokra gamingstolar. Man sparar pengar på att betala mkt på en ordentlig stol.

bara det faktum att stolen känns stabil och är tyst när man rör sig är värt hela priset.

Vad för pilotstol har du? Jag har en KAB (antar det är en 24h stol /pilotstol) som jag fyndade för 500kr begagnad men alla funktioner intakt. Har funderat på om man ska byta till något annat.

Den ser typ exakt ut som denna fast det är KABs logotyp på sidan av stolen

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

Läst att dom tidigare sagt att dom inte sätter nackstöd på deras kontorsstolar då produktiviteten går ner enligt deras undersökningar. Antar att dom inte ser det som samma problem när det gäller stolar designade för gaming & hemmasittande.

Aha, hade varit intressant med en källa på det?

Annars har jag 2 gissningar:

1. Nackstöd är standard i fordon av säkerhetsskäl, när man sitter framför datorn finns inte det behovet. 2. Framför allt tror jag det handlar om rörelseutrymme, kontorsstolar är döden för kroppen av den enkla anledningen att man rör sig mindre. Genom att plocka bort nackstödet blir rörelseutrymmet markant större. Jag har använt Kinnarps stolar med nackstöd i många år, när jag gick över till Herman Miller blev mina axlar och nacke mycket bättre. Nu har jag möjlighet att stretcha bakåt vilket aldrig var möjligt med nackstöd.

Jag skulle även kunna tänka mig att nackstöd riskerar resultera i att man sitter längre stunder i positioner som egentligen inte är gynnsamt för kroppen.

Händer det att jag saknar nackstöd? Ärligt talat inte.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Logitech... *suck*

Det gör bra möss dock...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

Läst att dom tidigare sagt att dom inte sätter nackstöd på deras kontorsstolar då produktiviteten går ner enligt deras undersökningar. Antar att dom inte ser det som samma problem när det gäller stolar designade för gaming & hemmasittande.

Om inte priset var avskräckande nog så gör det här att jag inte tänker röra deras produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nä komforten på stolarna har säkert ingen betydelse för arbetsmiljön totalt sett... tänk om en anställd råkade koppla av fysiskt under arbetsdagen. 🙄

Känns som en spegling av amerikansk företagskultur.

Jag tror inte det har så mycket med amerikansk företagskultur att göra. Hade en gamingstol med huvudstöd under en period och det blev för ofta att jag lutade mig tillbaka i stolen för att ta en paus, istället för att göra det riktiga: ställa mig upp och gå omkring lite.

Allt det här är ju väldigt individuellt, men jag tycker folk är knasiga som vill ha superkomfortabla stolar, som gör att de blir sittande 4+ timmar i sträck. Det är väldigt dåligt för hälsan att göra det dag ut och dag in. Istället ska en stol vara tillräckligt komfortabel att man inte ska vara medvetet distraherad av den hela tiden, men också tillräckligt okomfortabel att man ska bli motiverad att regelmässigt stå upp och röra sig omkring, och kontinuerligt göra små mikrojusteringer i hur man sitter för att hålla blodflödet igång.

Visst får man väl sitta hela dagarna i en komfortabel stol om man nu vill, men då bör man också vara medveten om faran det medför så man kan ta ett informerat beslut. På tok för många är helt okunniga i det här ämnet, eller helt enkelt inte bryr sig.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jag var sarkastisk igen. Att inte ha nackstöd för att höja produktiviteten låter ju litet... amerikanskt som du skrev.

Lång dag igår, blev den klassiska ”tagit del men ej förstått”. 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Ja, de sätter inte komfort före ergonomi, vilket är bra. En komfortabel stol som är skön att sitta i är ju inte synonymt med en bra stol. Annars hade vi väl alla suttit i recliners på kontor och jobbat.

Traditionella gaminstolar är ju byggda för att vara komfortabla, och att du ska sitta och jäsa i dem hela dagen och behöva röra dig minst möjligt, vilket är direkt (indirekt?) skadligt för hälsan.

Fast enligt många ergonomer så är det en enkel tumregel, den ställning du själv sätter dig i och vill sitta i är också bäst för dig ergonomiskt. Så att kunna sitta och jäsa hela dagen i en stol är bättre än att sitta "korrekt" i en kontorsstol samtidigt som du vrider å vänder på dig stup i kvarten.

Att röra sig lite är så klart oavsett dåligt om det är en pösig recliner eller om det är en kontorsstol, men man ska ju inte behöva röra på sig pga av obehag i ens sittställning. Då är det bättre att sitta å pösa i en recliner å sedan ta en 5min bensträckare varje timme.

Nä, kan "korrekt" ställning i en kontorsstol-mantrat gå och dö vad gäller gamers och nördar. Kontorsstolar är designade för att du ska sitta framför datorn 2-3h på förmiddagen och 2-3h på eftermiddagen, kombinerat med möten och kaffepauser å annat däremellan. Inte för att sitta 5-10-15h i sträck (minus toabesök och liknande) vilket inte är direkt ovanligt för gamers eller nördar. Kan vi inte få ett par studier i vad som är ergonomiskt för oss nångång?

Also, jag har en Embody och rör å vänder på mig stup i kvarten i stolen och sitter aldrig direkt bekvämt, men är heller inte en 200kg 'murican utan normal 80kg WFH utvecklare+gamer. Satt bättre i min DXRacer som hade musmatta inbyggt i högra armstödet och tangentbord på en swivel, men fejkläder var svettigt och tids nog började fnasa sönder, samt skulle behöva någon form av ben/fotstöd.

Permalänk
Medlem

En produkt som många nog inte orkar reklamera när den går sönder efter ett år. Köper man en ny istället, men från något annat märke. Tror att Logitech riskerar att göra sitt 'brand' en björntjänst.

Permalänk
Inaktiv

Kontorsstol från Höganäs. Halva priset, 100ggr bättre👍