har jag bitcoinminer på datorn?

Permalänk

har jag bitcoinminer på datorn?

jag berättade för en vän att datorn varje gång jag går in på den frågar hur jag vill öppna någon fil. jag kan välja på att öppna med adobe, IE, anteckningar, paint, spotify osv. han sa att jag hade fått en bitcoin miner... hur blir jag av med denna om det är en sådan? öppnar jag filen i anteckningar får jag fram massa konstiga grejer givetvis. andra raden nämner en filväg på hårddisk c som jag inte kan hitta se nedan. mappen C:\ProgramData finns inte i listan, men får fram om jag söker på den. exakt vad ska jag ta bort? hela skiten ligger ju under microsoft, vill ju inte råka ta bort grejer som används av datorn, mer än den här skiten

[3E78:23AC][2022-07-17T18:53:36]i001: Burn v3.10.4.4718, Windows v10.0 (Build 19043: Service Pack 0), path: C:\WINDOWS\Temp\{DAAC74D3-F02C-4ACB-B665-D4874C9B406F}\.cr\VC_redist.x64.exe
[3E78:23AC][2022-07-17T18:53:36]i009: Command Line: '-burn.clean.room=C:\ProgramData\Microsoft\VisualStudio\Packages\Microsoft.VisualCpp.Redist.14.Latest,version=14.32.31332,chip=x64\VC_redist.x64.exe -burn.filehandle.attached=528 -burn.filehandle.self=552 /q /norestart /log C:\Users\Oskar\AppData\Local\Temp\dd_setup_20220717184824_287_Microsoft.VisualCpp.Redist.14.Latest.log'
[3E78:23AC][2022-07-17T18:53:36]i000: Setting string variable 'WixBundleOriginalSource' to value 'C:\ProgramData\Microsoft\VisualStudio\Packages\Microsoft.VisualCpp.Redist.14.Latest,version=14.32.31332,chip=x64\VC_redist.x64.exe'
[3E78:23AC][2022-07-17T18:53:36]i000: Setting string variable 'WixBundleOriginalSourceFolder' to value 'C:\ProgramData\Microsoft\VisualStudio\Packages\Microsoft.VisualCpp.Redist.14.Latest,version=14.32.31332,chip=x64\'
[3E78:23AC][2022-07-17T18:53:36]i000: Setting string variable 'WixBundleLog' to value 'C:\Users\Oskar'

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Formatera hdd/hddar/ssds och kör en clear cmos?

Det är min första tanke ialf.

Permalänk
Skrivet av GETSOME:

Formatera hdd/hddar/ssds och kör en clear cmos?

Det är min första tanke ialf.

det är så mycket skit på den.... 2tb fullt... men det är ju så jävulskt mycket man vill spara på, det mesta vet man inte ens vad det är. har nån mapp under c som heter VulkanRT, ingen aning om vad det är, men man kan väl inte bara ta bort massa saker hursom. för att formatera lär jag väl ha massa plats över?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Avstängd

Ta det lungt nu, svårt att förstå vad du menar.

Du har alltså en fil på datorn som när du försöker öppna den så frågar windows vad du vill öppna med? detta är helt normalt för filer med filändelser du inte har något program installerat för som assosierat dem, alltså inget konstigt.

Vad är det för fil du försöker öppna och vart kommer den ifrån?

Om du är orolig för att nån installerat bitcoin-miner på din dator så tryck ctrl+alt+del och välj task manager, sen klickar du på performance. Där kan du se belastning på CPU och GPU, om en bitcoin miner går kommer antingen CPU eller GPU konstant vara på 100% (beroende på hur gammal miner det är, CPU användes i bitcoinens barndom innan de gick över till GPU och senare ASICS)

Permalänk
Medlem

Kan du kolla om du har en fil som heter C:\Users\Oskar? Ta bort den isåfall (Inte mappen Oskar!)

Det är ingen bitcoinminer, det är bara Windows.

Permalänk

C:\ProgramData är en dold mapp, inget konstigt med det.

C:\ProgramData\Microsoft\VisualStudio\Packages\Microsoft.VisualCpp.Redist.14.Latest är helt normalt och används av en massa program för Windows.

WixBundleOriginalSource verkar vara något som används av https://wixtoolset.org/, har inget med bitcoin mining att göra

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Ta det lungt nu, svårt att förstå vad du menar.

Du har alltså en fil på datorn som när du försöker öppna den så frågar windows vad du vill öppna med? detta är helt normalt för filer med filändelser du inte har något program installerat för som assosierat dem, alltså inget konstigt.

Vad är det för fil du försöker öppna och vart kommer den ifrån?

Om du är orolig för att nån installerat bitcoin-miner på din dator så tryck ctrl+alt+del och välj task manager, sen klickar du på performance. Där kan du se belastning på CPU och GPU, om en bitcoin miner går kommer antingen CPU eller GPU konstant vara på 100% (beroende på hur gammal miner det är, CPU användes i bitcoinens barndom innan de gick över till GPU och senare ASICS)

nej, den frågar detta varje gång jag startar datorn utan att jag valt att öppna den. och jag kan inte bli av med rutan om jag inte väljer hur jag vill öppna den, så jag har konstant en fet vit ruta som täcker en tredjedel av skrivbordet. jag vet inte vad filen är förnåt, med OM jag öppnar den i anteckningar får jag upp texten jag skrev ovan

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Verkar som att du nån gång installerat Visual C++ Redistributable och att den installationen inte gått så bra.
Testa o ladda ner den senaste versionen här:
https://learn.microsoft.com/en-us/cpp/windows/latest-supporte...

Den installationsfilen du vill ha ligger under rubriken Visual Studio 2015, 2017, 2019, and 2022X64 dvs den här länken:
https://aka.ms/vs/17/release/vc_redist.x64.exe

Kör sedan installationsfilen och starta om datorn och se om felet är borta.

Permalänk
Medlem

En snabb surfning tyder på att filen du öppnar är en loggfil som ramverket Wix spottar ur sig. Wix tycks vara ett ramverk för att bygga installationsprogram, speciellt sådana som hanterar beroenden. I ditt fall tycks det finnas ett beroende mot Microsofts Visual C++-bibliotek, vilka är vanliga att länka mot när man skapar program i C++.

Vilket program som faktiskt håller på att installeras kan jag inte läsa ut. Det kanske är något illasinnat eller så är det helt ofarligt. Jag tycker att det verkar troligt att det är ett program som kräver omstart vid installationen och där installationens fortsättning misslyckas efter omstarten, varpå du får upp någon slags prompt.

Att det skulle röra sig specifikt om en miner verkar mest vara spekulation, givet informationen i tråden. Inte nödvändigtvis fel, men jag håller det för troligare att din kompis inte har någon koll, eller så har du utelämnat något.

Permalänk
Skrivet av hewwra:

Verkar som att du nån gång installerat Visual C++ Redistributable och att den installationen inte gått så bra.
Testa o ladda ner den senaste versionen här:
https://learn.microsoft.com/en-us/cpp/windows/latest-supporte...

Den installationsfilen du vill ha ligger under rubriken Visual Studio 2015, 2017, 2019, and 2022X64 dvs den här länken:
https://aka.ms/vs/17/release/vc_redist.x64.exe

Kör sedan installationsfilen och starta om datorn och se om felet är borta.

testade köra en repair av visual studio som du länkade men det hjälpte inte. vet inte ens hur jag har visual studio

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

testade köra en repair av visual studio som du länkade men det hjälpte inte. vet inte ens hur jag har visual studio

Skulle i så fall testa och avinstallera Visual C++ Redistributable och sen starta om datorn en gång och därefter installera om det igen via länken jag angav ovan.

Permalänk
Skrivet av HickeHiskelig:

testade köra en repair av visual studio som du länkade men det hjälpte inte. vet inte ens hur jag har visual studio

Visual C++ Redistributable, inte samma sak som Visual Studio. Installeras automatiskt i olika versioner med många spel och program.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du bara fått en fil i Autostart i windows? Så att den försöker öppnas varje gång du loggar in.

Kan du inte trycke "krysset" eller "avbryt" när du får upp rutan vad du vill öppna filen med?

Lite skärmdumpar vore kanske på sin plats, så vi enklare förstår vad du råkar ut för.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT