Söndagsmatiné: Uppgång, fall och renässans för Minidisc

Permalänk
Melding Plague

Söndagsmatiné: Uppgång, fall och renässans för Minidisc

Sony ställde siktet på att ersätta kassettbandet med en digital och på många sätt bättre variant. I veckans söndagsmatiné ligger fokus på Minidisc.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade en under en kort period typ 2001-2002. Jag blev inte frälst.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Hade flera generationer av Minidisc-spelare. Både portabla och stationära. Älskade dom innerligt. Men ingen annan som jag kände hade någon. Så man var ju ganska själv om det och det blev tråkigt i längden. Just det, hade i bilen också Men det blev ju nästan ännu värre, bara mina diskar vid roadtrips. Polarnas cd-skivor gjorde sig icke besvär.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

I min umgängeskrets på 90-talet blev MD närapå en norm, i princip alla jag kände skaffade. Utom jag då, hade inte ekonomin att köpa MD till både anläggningen hemma och bilen. Så småningom när jag skaffat CD-brännare till datorn så blev det en CD-radio till bilen istället. Var absolut sugen på MD då formatet var betydligt mer praktiskt att ha i bilen men såhär i efterhand känns det inte som något jag ångrar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Hade ett gäng! Köpte till och med magnesium mini-diskarna sony sålde (…för typ 5 dubbla priset) favoriten va en flaggskepps-sharp. Minns inte modellbeteckningen men den va guld. Användes genom hela gymnasiet fram till första ipod touchen.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Rekordmedlem

Nej, hoppade över både minidisc och DCC för de hade för dålig ljudkvalitet i förhållande till priset. Vi som ville ha bra ljud hade redan skaffat portabla cd spelare eller DAT när MD kom ut och MD var alldeles för dyrt för den tilltänkta målgruppen så både MD och DCC var dödsdömda redan från början.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag körde minidisc i flera år.
Hade för dålig uppkoppling (56k modem) för att ladda ner mp3or och för dålig kunskap att konvertera mina CD till MP3, så spelade in (tror det var så man gjorde) mina CD till minidisc. Var ganska sent jag hoppade på tåget med mp3 spelare, om jag ens gjorde det, tror jag gick över till mp3 när mobiler började stödja det

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Bättre batteritid än en portabel cd-spelare och kunde ha med sig mer musik än de första mp3-spelarna, minidisk var perfekt.

Bytte från minidisk först då ipod shuffle gen.2 dök upp och man kunde lagra mer än ett album.

Permalänk
Medlem

Ja, mindre och mer praktiska än CD-spelare. Började med en Sony-nåt som spelades in på vanliga MD:ar i realtid som jag minns det, skaffade 2005 en MZH-NH900 med "Hi-MD"-skivor, 1GB. Nånstans där kom SonicStage har jag för mig som gjorde det lättare att dra och släppa musikfiler istället för att spela in. Rätt bra skakminne men inte nog för en joggtur minns jag. Spelade in lite från CD med "Hi-SP" på hi-MDskivorna. iPod var relativt etablerade då tror jag.

Edit. Ligger i en kasse i en garderob, har nog inte testat att starta på ..eh, tio år kanske. Undrar hur de där "gumstick"nimh-arna mår. (Tror det fanns en AA/AAA-hållare med )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Tycker de är toppen. Sista exet med longplay köptes i Singapore 2000. Används fortfarande.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk

Dålig ljudkvalitet genom ATRAC och Sony’s panik att man skulle kunna göra en 1:1 digital kopia av en CD höll mig borta från Minidisc.
Minns ni Sony’s rootkits på CD?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sony_BMG_copy_protection_root...
Från att ha gått från att dominera marknaden med sina Walkmans till att dribbla bort bollen på detta sätt och låta Apple ta över marknaden med sin Ipod/Apple music.
Ett riktigt Facit moment.
Undrar om någon tog på sig skulden hos Sony?

Permalänk
Medlem

hade en SONY MD portable under många år - älskade den! Äntligen blev resan till o från jobbet "OK"(Buss, T-bana, T-Bana). Dagar då man glömt ladda den var pest !

Tyckte den funkade toppen och lät "lagom bra" när man var på språng. Portabel CD var ju katastrof på den tiden(knappt 1 skivas speltid) ... o mobiler o mp3 spelare var inte uppfunnet

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Bättre batteritid än en portabel cd-spelare och kunde ha med sig mer musik än de första mp3-spelarna, minidisk var perfekt.

Bytte från minidisk först då ipod shuffle gen.2 dök upp och man kunde lagra mer än ett album.

Jepp, de samtida mp3-spelarna var ett skämt. 32mb eller 64 mb minne. Rymde inte ett skit.

Någon som kommer ihåg DAT-bandspelarna på tal om Sony?

Permalänk
Medlem

Har kvar både spelare och några skivor.

FATTAR inte varför Sony inte gjorde en diskettersättare med dessa. Hade varit klockrent på den tiden.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

FATTAR inte varför Sony inte gjorde en diskettersättare med dessa. Hade varit klockrent på den tiden.

De gjorde sådana. De var dock för långsamma och utrymmesmässigt (140MB) var de underlägsna CD och Zipdrive t.ex.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Äh det ska vara laserdisk

Det hade varit fantastiskt kul att se folk gå omkring med portabel laserdisk för musik 😂

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

Äh det ska vara laserdisk

https://i.redd.it/a1xru607nsq41.jpg

Det hade varit fantastiskt kul att se folk gå omkring med portabel laserdisk för musik 😂

Det kanske kommer för många gillar ju analoga system och lp har ju blivit ett nygammalt kultformat så varför inte skifta över till optisk avläsning i stället för mekanisk om man ändå vill köra analogt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Äh det ska vara laserdisk

https://i.redd.it/a1xru607nsq41.jpg

Det hade varit fantastiskt kul att se folk gå omkring med portabel laserdisk för musik 😂

Kunde inte hålla mig

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Medlem

Såg den första ”släpbara” i Hamburg för länge sedan. Fick med mig en blå MZ-R55 från Hong Kong . Den lyckades jag tyvärr tappa i backen. Sen blev det en grå MZ-R90. Stationär MD , JE530. Hade massor med olika unika MDs , typ Hello Kitty and annat som inte fanns att köpa i Sverige. Sålde rasket tidigt 2010. Det var tider det!

Permalänk
Medlem

Nej, bara Mini CD
Ej samma sak för de som inte vet.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

De gjorde sådana. De var dock för långsamma och utrymmesmässigt (140MB) var de underlägsna CD och Zipdrive t.ex.

De kom ju med Hi-MD sen, men det blev ju försent. MiniDisc är ett tydligt exempel på vad som händer med stängda standarder, var ju bara några få tillverkare som satsade på MD. JVC är ett annat märk jag minns, men mycket finns att läsa på minidisc.org

Permalänk
Medlem

Köpte mig en efterlängtat topp modell portabel MD spelare på mitten av 90 talet någon gång i mellanöstern, på flyget hem glömde jag den i ryggen på stolen framför. Såg den aldrig igen. Tror den var ca 1 vecka gammal. Efter det blev det aldrig köpt någon ny.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

Jag "visste" innan Minidisc och DAT kom att de bara skulle bli kortvariga. Hur kortvariga var såklart den stora gåtan. Ty alla ljudlagringsmedia har ju ersätts.
Jag gissade innan att deras livslängd skulle bli så kort så jag kunde hoppa över formatet och det gjorde jag.. Exakt samma tänk hade jag med bluray, som man kan argumenterar att den lever än. Men jag ser inte på filmer från "fysisk lokalt media" längre.

*edit*
Att musik skulle lagras direkt på en krets "visste" nog alla framtiden var, frågan var så sagt hur lång tid dröjer det? Sedan har det ersatts av streama vilket också var självklart, men likaså var den stora gåtan när och hur länge får man vänta om man hoppar över "generationen"? Ska man köpa en musikspelare idag, så skiter man nog i att det om kanske 30 år finns bättre produkter.

Permalänk
Medlem

Två vänner till mig körde med MiniDisc flitigt, den ena lyssnade på enormt mycket musik så för honom var den smidigare än bärbar CD spelare. En Mp3 spelare på den tiden hade alldeles för litet utrymme. Jag köpte en begagnad och hade kanske 2 MD, föll aldrig för det.

När Mp3 spelare började komma lite mer köpte jag dock en Sony variant som använde 80mm CD skivor, den var fantastisk! Kostade nästan inget i inköp jämfört med de 128MB mp3 spelare som fanns då och med överlägsen kapacitet. Skivorna var på 210MB och man kunde ha flera stycken. Jag köpte CD-RW skivor, så det var bara att bränna på nytt när man tröttnade.
Och ville en kompis ha musiken var det bara att låna ut skivan.

Permalänk
Medlem

På den tiden var det bara LP och kassettband som gällde men samlingen ca 7m LP såldes och idag cd, SA-cd, DVD-Audio, BlueRay Audio och datafiler från MP3 där inget bättre hittats till Hi-Res.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

MiniDisc!
Det var ju nästan helt bortglömt, blev ju nästan lite sugen att köpa en för skojs skull.
Jag och @Toivo83 hade en heldel "skivor" i gymnasiet som vi lånade av varandra, fantastisk liten maskin
Sen fick man sitta och vänta likförbannad när man skulle "spela in" på dem, tog ju en väldans tid med en gammal stereo har jag för mig...!

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Var grymt nöjd med min Sony MZ-R90. Hur bra som helst. Framtiden var här, eller då

Permalänk
Medlem

Alla mina kompisar och jag själv hade minidisc på gymnasiet förutom en kille som hade mp3, han kunde ha typ 7 låtar åt gången på sin medans vi gick runt med ett stort gäng album i väskan.

Mitt starkaste minne från minidisc-tiden är när vi var ute i skogen och trippade på svamp och jag hade typ 6st skivor i väskan och skulle byta skiva men lyckades ta upp samma 5 gånger på rad. Var både frustrerande och roligt.

Var extremt nöjd med minidisc på den tiden, jag hade en Sharp. Men blev mp3-spelare sen när dom fick mer utrymme.

Permalänk

Minns en i skolan som såklart bodde rikt hemma flashade runt sin minidiscspelare som tusan, bara något halvår senare släpptes första flash-lagrade MP3-spelare på ynka 64/128 MB som kostade betydligt mindre och var betydligt mer praktiska. Han försökte påstå att ljudkvalitén var bättre i minidisc'n för att fortsätta se ball ut men eventuellt behövde ge upp sitt skrytande.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Använder fortfarande min minidiscförsedda stereo som primära högtalare till datorn. Börjar visst bli några år, inser jag:) Har nog en portabel spelare här någonstans också:)