Uppspelning i 4K kan låsas bakom Youtube Premium

Permalänk

It's all about the Money. Om det inte finns bra konkurrens så utnyttjar aktörer detta.

Nu vet jag inte hur Youtube går, men historisk så gick de mycket back innan Google köpte upp dem. Så kanske är de inte så vinstdrivande ändå precis som Spotify. Folk klagar också där på allt sämre och dyrare tjänster, men inte mycket bra förslag på hur de ska kunna gå vinst ser jag.

Permalänk
Medlem

Är väl rimligt - det kostar mer att streama mer data. Du kan kolla en film i 1440p utan att missa något. Vill du ha högre kvalitet så får du betala.

Sist jag kollade youtube på appleTV så fick jag ändå inte 4k@60 utan det blev 4k@30, eller 1440@60. Det var dock ett par år sedan så det kanske har ändrats (gissar på något relaterat till vilken codec som användes?)

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoxonMicke:

Alla som är äldre än 12 år.

Alla som är äldre än 3 år snarare typ...

Ser hur många föräldrar som helst som ger sina ungar mobiler med en liten film på youtube. Förskräckligt!

Permalänk
Medlem

För de som inte vet: Bakgrunden är att Alphabet's intäkter inte är vad de borde vara, och det börjar bli uppenbart att Googles enda väsentliga intäkter är reklam på söktermer. De vill öka sina andra intäkter - reklamintäkter går alltid ner först när ekonomin vänder, som den gör nu - så det blir säkert mer av sånt här.

Google börjar se ut som ett ganska misskött företag ända sedan Eric Schmidt lämnade. De satsar på massor av olika grejer och lägger ner dem ganska snabbt, och inget funkar riktigt utom sökmotorn och Android.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

ProTip till alla: bytt localization i Google till Argentina, sen koppla VPN (till Argentina också) och köpa Premium för 12 Sek/mån

Notera att detta kräver att man skapar helt nytt konto med ny gmail osv om man någon gång betalat för premium tidigare på sitt nuvarande konto.

Bra om man enbart är ute efter premium dock. Personligen har jag hellre mitt konto jag haft i alla år och betalar 100 spänn mer i månaden

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Är det någon som kollar på youtube?

Klart det är? YouTube var ju bara den globalt näst mest besökta siten i november 2021, enligt Statista. Om man ska tro Ipsos/Pew Research Centers undersökning från april-maj i år kollar majoriteten av amerikanska ungdomar på Youtube (95%), varav 19% "kollar konstant".
https://www.pewresearch.org/internet/2022/08/10/teens-social-...

Sen ska det väl sägas att jag håller med många här i tråden att Youtube försämras site-mässigt, men samtidigt kan jag förstå att många unga hittar en bredd av intressant och gratis content där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Ser faktiskt inga konstigheter med detta.

De som har det lite mer knapert kan få sig en reklamfilm eller två och avnjuta i FullHD (vilket fortfarande är den upplösning som dominerar). Medan de som önskar sig lyxen att slippa reklam och sitter på högupplösta bildpaneler får betala för en prenumeration.

Jag önskar alla tjänster hade detta upplägg ärligt talat. Det handlar om valmöjligheter mer än något annat. Personligen skulle jag förmodligen nyttja fler tjänster överlag om de hade någon form av "freebie-tier", och sedan betala för premium på de tjänster jag önskar ta del av mer högkvalitativt material eller slippa reklampauserna hos.

Valmöjlighet? Räcker inte valet med att kunna trycka där nere till höger o välja mellan 1080p o 2160p, utan du tycker alltså att det är en bättre valmöjlighet att man ska kunna "välja" att betala pengar för att sen kunna trycka på 2160p-knappen? Det räcker alltså inte med att man ska välja att betala för att slippa den där vidriga reklamen?

Skrivet av cyklonen:

Nästan inget material på YT är producerat med kvalitet nog för att 4K ska göra nån skillnad, även där alternativet finns. Eller så är materialet onödigt att slösa 4K på, som nån som pratar och visar nåt. De få gånger jag aktivt slår över till 4K är när jag vill försöka läsa nån liten text på en produkt eller nåt liknande som visas i bild, för att lättare kunna leta efter mer information.

För allt annat är standardupplösning mer än tillräckligt.

Sitter med en väldigt bra 4K-skärm, så jag snackar inte mobilkollande för min del.

Ja gillar man att se tydliga komprimeringsartefakter o allmänt suddig bild så duger 1080p fint, men för oss andra så gör 4K så pass stor skillnad mot 1080p att verkligen allting borde tankas upp i 4K, o det även om det inte ens är filmat i den högre upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja gillar man att se tydliga komprimeringsartefakter o allmänt suddig bild så duger 1080p fint, men för oss andra så gör 4K så pass stor skillnad mot 1080p att verkligen allting borde tankas upp i 4K, o det även om det inte ens är filmat i den högre upplösning.

Antar att du också köper ljudkablar för 10 000 kr/m...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ok. Så reklam räckte visst inte för att få folk att köpa premium. Jag är inte förvånad och tänker inte köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Notera att detta kräver att man skapar helt nytt konto med ny gmail osv om man någon gång betalat för premium tidigare på sitt nuvarande konto.

Nej, det stämmer inte. Hade Premium Lite tidigare på samma mejlet, nu har full Premium. Betalar dock med virtual kort (Revolut).

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

Nej, det stämmer inte. Hade Premium Lite tidigare på samma mejlet, nu har full Premium. Betalar dock med virtual kort (Revolut).

Jaså, har inte hittat någon guide som lyckats få igenom detta 2022 som tidigare betalat för premium, antar jag får undersöka detta igen då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Är det någon som kollar på youtube?

Väldigt många ?
Lite statistik finns att tillgå bla här: https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-int...
Själv har jag inga tv-kanaler, så det mesta av tittandet sker framför tuben.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Antar att du också köper ljudkablar för 10 000 kr/m...

Nä varför skulle jag göra det? Dumt att slösa pengar på nåt som gör noll skillnad, utan jag sitter med lampsladdar högtalarkablar o nästan billigast möjliga RCA-kablar mellan DSP/DAC o slutsteg.

Permalänk

Jag tycker det är så förbannat dåligt att Youtube tagit bort tummen ner. Folk som gjorde tummen ner gjorde ofta det i ett gott syfte.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
AKA AudioBamse

YouTube har blivit mycket sämre på sista tiden.

  • Dem har tagit bort betygsättning på videos, så man kan inte längre se hur omtyckt eller ogillad en video är.

  • Dem har lagt till s.k "shorts", en form av video som på alla sätt är sämre än vanlig video, det finns inte ens en tidslinje som du kan dra fram / tillbaka i dem.

  • Reklamen blir mer och längre.

  • Fler och fler funktioner hamnar bakom betalvägg

Tråkig utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jaså, har inte hittat någon guide som lyckats få igenom detta 2022 som tidigare betalat för premium, antar jag får undersöka detta igen då.

Jag kan kanske hjälpa via PM isf. 13 Sek/mån låter rimligt för mig

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag är imponerad av hur Youtube fortsätter att hitta idéer för att skapa frustration bland sina användare. Helt sanslöst...

Visa signatur

[ASUS ROG Strix B650E-E Gaming WIFI]AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB][Corsair 64GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL40 Vengeance AMD EXPO][ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC][LG 48'' UltraGear 48GQ900 4K OLED 138 Hz HDMI 2.1][Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB x 2]Seasonic Vertex GX 1200W][Corsair 7000D Airflow Svart]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Är det någon som kollar på youtube?

Dagligen, är det konstigt på något sätt för dig?

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Jag tycker det är så förbannat dåligt att Youtube tagit bort tummen ner. Folk som gjorde tummen ner gjorde ofta det i ett gott syfte.

Hmm, jag får upp 👎 både i appen och på webben. Vart är den borttagen?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

Jag kan kanske hjälpa via PM isf. 13 Sek/mån låter rimligt för mig

Var det inte 12:- på förra sidan ?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Är det någon som kollar på youtube?

Kollar betydligt mer youtube än övrig media. Finns extremt mycket kunskap att ta del av där och är en bra plattform för entusiaster i diverse hobbies. Alla söker sig inte dit för att kolla på influensers eller roliga djur. 😉

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Får skaparna av 4K videor mer betalt för dem då?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Onej, inga mer kattklipp i 4k.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har kört med premium ett bra tag nu, orkade inte mecka med adblockers på varje enhet som slutade fungera lite hipp som happ osv.

Sedan så att det ger en liten slant till de kreatörer jag gillar är trevligt.

Egentligen inget konstigt att bättre kostar mer, för att ta jämförelse med bilar (som är en klassiker) du får betala mer om du köper en Volvo V60 med 400 hästar än en V60 med 200.

Hade inte just Volvo PV en "tjänst" där man kunde betala Volvo extra för att tillfälligt låsa upp typ 50 hästar mer, på sin egna bil, när man skulle dra husvagn på semestern? -Ogillar sådant.

Påminner i så fall en del om YT, om det stämmer det där med 4K. "Betala extra alltså".
Adblock funkar bra, har inte behövt trixa alls sedan nyinstallationen av win på den här burken. (Installerade win rent senast 2001-04). Kollar på 4K, men ärligt talat duger det bra med 1080p också, nästan ingen skillnad. Bara i Gamers Nexus benchmarkstabeller kanske. Har fyra win-burkar (10 och 11) till i huset, adblock snurrar på bra utan krångel.

Tror det var Linus Sebastian som sa att LTT bara fick 10% eller liknande i intäkter från YT, resten var sponsring och hans vattenflaskor och skruvmejslar ("merch") som drog in 90% av pengarna. Fast kanalen blir mer och mer som "TV-Shop", börjar därför tröttna på LTT.

Kollar mer på YT än SVT, Netflix, HBO och Amazon Prime tillsammans. Då nästan enbart IT-relaterat; 8bit guy (1080p), Retro Man Cave (4K?), Adrians Digital Basement (1080p), LGR, LTT, GN, HU, Der Bauer, Techmoan och några till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Notera att detta kräver att man skapar helt nytt konto med ny gmail osv om man någon gång betalat för premium tidigare på sitt nuvarande konto.

Bra om man enbart är ute efter premium dock. Personligen har jag hellre mitt konto jag haft i alla år och betalar 100 spänn mer i månaden

Går utmärkt att skaffa ett familjekonto med en ny användare och sedan bjuda in ditt gamla konto och piggyback:a på det.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Vidrigt men föga förvånande beteende.

Dock är jag förvånad över att det finns så många som försvarar det eller tycker det är alls rimligt. Som andra redan påpekat, detta är ej jämförbart med netflix, då YouTube varken äger eller producerar innehållet som finns tillgängligt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Var det inte 12:- på förra sidan ?

179 Argentine Peso = 13.19 Sek idag

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Är det någon som kollar på youtube?

Antagligen de flesta på Swec på fredag.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Vidrigt men föga förvånande beteende.

Dock är jag förvånad över att det finns så många som försvarar det eller tycker det är alls rimligt. Som andra redan påpekat, detta är ej jämförbart med netflix, då YouTube varken äger eller producerar innehållet som finns tillgängligt.

Helt sant. Sedan så innebär premium också att man är inloggad. Dvs. de kan bygga användarprofiler på en. På mina datorer är jag aldrig inloggad på YT. Enbart på mobilerna.

(Just användarprofiler tillhör Googles största affärsidé, så de kan rikta reklam till en.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmesanbrödssoppa:

Klart det är? YouTube var ju bara den globalt näst mest besökta siten i november 2021, enligt Statista. Om man ska tro Ipsos/Pew Research Centers undersökning från april-maj i år kollar majoriteten av amerikanska ungdomar på Youtube (95%), varav 19% "kollar konstant".
https://www.pewresearch.org/internet/2022/08/10/teens-social-...

Konstigt, @mpat skriver ju att företaget är misskött men om de är näst mest besökta siten i världen kanske de gör något rätt åtminstone?