Analytiker: "Förbokning av Iphone 14 lägre än väntat"

Permalänk
Medlem

haha hade kunnat stå iphone 12 och jag hade trott, vad är nytt nu? 2ppi mer på skärmen?
har allt mellan iphone 8 till 13 på jobbet och hur mycket jag än vill kan jag inte finna någon som helst skillnad i dem, fattar inte folk som köper ny iphone varje gång de lanserar en ny när nyheterna är ytterst få.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Frugans XS har börjat ge sig så hon behövde en ny och min 12 mini’s batteritid är alldeles för svajig så passade också på. 14 till henne och 14 Pro till mig. Detta blir dock sista ”varannat-år”-telefon för mig.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

haha hade kunnat stå iphone 12 och jag hade trott, vad är nytt nu? 2ppi mer på skärmen?
har allt mellan iphone 8 till 13 på jobbet och hur mycket jag än vill kan jag inte finna någon som helst skillnad i dem, fattar inte folk som köper ny iphone varje gång de lanserar en ny när nyheterna är ytterst få.

hur är det inte skillnad mellan iphone 8 och 13? hemknappen, kameran och skärmen är väl topp tre stora skillnader bara där..

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Nja, det är väl inte helt korrekt. Antalet kärnor på grafikdelen har skiljt tidigare.

Det är nog sant, iPad stod väl stilla på 12Z ett tag också

Men ändå en stor skillnad att inte få senaste arkitekturen som det alltid varit

14 (non-pro) är ju snarare SE Plus eller något sånt

Permalänk
Medlem

Med tanke på risken för höga elräkningar i vinter är nog många svenskar försiktiga med att sätta sprätt på pengar i den här nivån just nu. Ökade kostnader överlag i samhället och kronans värde mot dollarn har också sin effekt.

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Teknik går väl sämre nu rent allmänt eller?

Permalänk
Medlem

Dette er en iPhone 13s.

Markedet er mettet.

Prisen er helt sinnsyk, er mye annet jeg kan bruke 17 000 kroner på.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Behåller nog min iphone 8, den får i alla fall ios 16, sen får jag se vad man gör när denna slutat få uppdateringar.
13 pro verkar också ha slutat tillverkats?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Verkar enligt texten gå rätt hyfsat för Pro-varianterna. Vanliga är minimal uppgradering kombinerat med andra faktorer som andra nämnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Dette er en iPhone 13s.

Markedet er mettet.

Prisen er helt sinnsyk, er mye annet jeg kan bruke 17 000 kroner på.

Kostar iPhone 14 lika mycket i Norge som i Sverige eller är det billigare eller dyrare ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Kostar iPhone 14 lika mycket i Norge som i Sverige eller är det billigare eller dyrare ?

I Norge är iphone i princip gratis så gott de tjänar.

Permalänk

Spännande att swec verkar tro att det handlar om att 14 inte har fått A16. Tror ni verkligen folk i allmänhet har den minsta aning om vad det sitter för processor i telefonen? Till och med en flera år gammal iPhone känns superrapp så vad skulle A15 vs A16 ha för betydelse?

Att telefonerna i övrigt inte blev så mycket bättre kan säkert spela in, men så har det väl ändå varit ett tag nu: 13 var väl inte mycket bättre än 12? 12 ser ju lite annorlunda ut mot 11 men specifikationerna är snarlika. Det händer inte mycket och har inte gjort så på ett tag.

Jag tror det handlar om oro för ekonomin helt enkelt. Det är extremt oroliga tider och folk vet ingenting om framtiden, klart de håller i pengarna.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Spännande att swec verkar tro att det handlar om att 14 inte har fått A16. Tror ni verkligen folk i allmänhet har den minsta aning om vad det sitter för processor i telefonen? Till och med en flera år gammal iPhone känns superrapp så vad skulle A15 vs A16 ha för betydelse?

Att telefonerna i övrigt inte blev så mycket bättre kan säkert spela in, men så har det väl ändå varit ett tag nu: 13 var väl inte mycket bättre än 12? 12 ser ju lite annorlunda ut mot 11 men specifikationerna är snarlika. Det händer inte mycket och har inte gjort så på ett tag.

Jag tror det handlar om oro för ekonomin helt enkelt. Det är extremt oroliga tider och folk vet ingenting om framtiden, klart de håller i pengarna.

Tror du är rätt ute, men också att kronans tapp mot dollarn det senaste spelar in, en 13 Pro gick på ~ 12 200 vid release en 14 Pro går på ~ 15 000 (oförändrat i dollar). Antar att vanliga 14 procentuellt sett har haft en liknande resa

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en 11 pro o hade sett fram emot årets 14 pro..
Men 15,000sek för den billigaste (128gb) o den enda skillnaden i praktiken för min del är 120hz o bättre kamera.. kan inte motivera köpet :/

Enda felet på min nuvarande är egentligen att batteriet börjar bli dåligt, tycker fortfarande den är rapp.

Så det kan nog va många i min sits som tycker att skillnaderna är för små för o motivera den enorma prislappen.
Hade det varit hälften, runt 8k, så hade jag slagit till

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

I Norge är iphone i princip gratis så gott de tjänar.

Ja det er jo sant, men man trenger jo ikke bruke opp pengene for det.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Om man bara ansluter sladden för att ladda (vilket man inte heller behöver göra längre om man har trådlös laddning, vilket dock tar längre tid) så spelar det väl ingen roll om det är USB-C eller Lightning?

Eller ni tänker på att man glömmer laddaren, och kan då låna någon annans som har likadan anslutning? För det är ju såklart smidigare ja.

OnT: Nej jag har inte förhandsbokat, kommer inte göra det heller.

Tycker de kan gå USB-C bara för att få USB 3.0 eller högre hastigheter. USB 2.0 är max för iPhone 14 Pro, vilket är lite sjukt med tanke på att de låter en filma fantastiskt fin (för att vara en telefon) video i ProRes men sen sitter man med ofantligt stora filer som tar sjukt lång tid att få bort från telefonen.

Sen då lite störigt att Lightning i USB 3.0 hastigheter finns och varit en verklighet på iPad. Men de har aldrig implementerat det på iphonen av någon anledning. Någon viktig pinne som måste kompromissas kanske.

För gemene man tror jag däremot det handlar om att man vill ha en och samma kabel till allt. Och det hade ju förstås varit skönt. Jag tror det är dags att rycka plåstret nu och be folk byta kabel. Lightning har nu hållit i ett decennium som Apple lovade kunderna när de bytte från 30-pin adaptern.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Den enda anledningen jag bryr mig om och hoppas på är att folk långsamt lär sig att sluta förboka, det är ett förbaskat otyg i branschen både när det gäller för hård- och mjukvara.

Men det är knappast därför.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av THB:

Inte alls konstigt.
iPhone 14 är alldeles för lik iPhone 13, vanliga 14 (Ej Pro/Pro Max) är till 99.99% exakt samma telefon som iPhone 13.
Sedan så har priserna ökat väldigt mycket, iaf här i Svedala, samt att folk inte känner samma behov av att byta varje år eller har råd med tanke på hur mycket dyrare bensin, mat, el osv blivit.

Det tänkte jag först också sen såg jag att 14 har:

•En extra GPU-kärna.
1 GB mer RAM. 2 GB mer RAM.
•Auto-fokus på främre kameran.
•En timmes bättre batteritid för ”video playback”.

Kanske inte så aktuella i Sverige, men även:

•Emergency SOS via satellite
•Crash Detection

Så skiljer allt lite mer än 99,99%.
Men håller med om att det inte är stora grejer. Plus en prisökning på det. Nä, förstå absolut att folk håller kvar vid sin 13 om de har en sådan. Håller kvar vid min 12 Pro Max. Ingen direkt anledning att gå vidare i år heller förutom att det alltid är trevligt med bättre kameramöjligheter.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Dom borde gå över till usb-c, men bara för att det bli lite enklare.

Hastigheten är skitsamma, mina lightningkablar har nog inte överfört data på minst 5-6 år, det är ju bara för att ladda telefonen man behöver sladd

Handlar ju även om hur snabbt du kan ladda.. Lightning kablarna är ju uppenbarligen inte kapabla till mycket i jämförelse med USB-C där vissa mobiler är fullt laddade på under 20 minuter.. Det gick väl åt rätt håll detta året med iPhone 14 pro som kan laddas med upp till 27w genom en usb-c till lightning laddare på minst 30w, men den vanliga 14 och 14 plus är maxade vid 20w.

Oavsett är så är det extremt mycket lägre än t ex Samsung s22 Ultra som tar 45W.

Är såklart glad att det går åt rätt håll, beställt en iphone 14 pro själv, så jag kommer dra nytta av detta när jag laddar mobilen i bilen snabbt, kör carplay trådlöst så en magsafe laddare hade väl varit smidigt för att "undvika kablar" men behöver ju långt ifrån alltid ladda mobilen när man kör ärenden så snabbt eller inget för min del. Men som sagt, det är den snabba laddningen när jag har lågt batteri som är viktigt för mig och säkerligen många andra. T ex om man glömt ladda under natten & snabbt vill få upp batteriet innan man måste på språng.

När det gäller trådlös laddning så är det ganska ju tragiskt med iPhones också, där en Qi laddare bara ger som högst 7.5w - visst, "certifierade" Magsafe laddare kan ge dig upp till 15w - men något sådant krävs inte för Android lurar, de kan laddas till upp till 15w utan krav på Magsafe - men det är såklart förståeligt då Apples tillbehör måste kosta lite extra för att det känns som att du köper något riktigt bra om det kostar mer.

Men om jag inte missminner mig så kommer väl EU i princip tvinga Apple till att byta kontakt på sina mobiler inom något år.. Men det är ju ganska dryg process att få igenom, verkar det som.

Skrivet av Teddis:

Tycker de kan gå USB-C bara för att få USB 3.0 eller högre hastigheter. USB 2.0 är max för iPhone 14 Pro, vilket är lite sjukt med tanke på att de låter en filma fantastiskt fin (för att vara en telefon) video i ProRes men sen sitter man med ofantligt stora filer som tar sjukt lång tid att få bort från telefonen.

Håller med dig, ganska sjukt att du får snabbare hastigheter genom wifi än kabel. Synd att de inte gav oss wifi 6E så det ev. kunde varit mycket snabbare än nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Releaces:

Handlar ju även om hur snabbt du kan ladda.. Lightning kablarna är ju uppenbarligen inte kapabla till mycket i jämförelse med USB-C där vissa mobiler är fullt laddade på under 20 minuter.. Det gick väl åt rätt håll detta året med iPhone 14 pro som kan laddas med upp till 27w genom en usb-c till lightning laddare på minst 30w, men den vanliga 14 och 14 plus är maxade vid 20w.

Oavsett är så är det extremt mycket lägre än t ex Samsung s22 Ultra som tar 45W.

Apple har historiskt (och gör fortfarande) prioriterat att batterierna skall ha någorlunda livslängd. Charge rate, laddprofil, anpassad laddning, och i någon mening också att de minskat på strömförbrukningen när de detekterat att batteriet åldrats. (Vilket gav dem problem.)

Att laddningsbara litiumbatterier får försämrad prestanda med användning, och att hög charge rate/höga temperaturer bidrar till det är ett faktum. Apple skall ha cred för att de inte ägnar sig åt att jaga-högsta-siffran i det avseendet.

Citat:

Håller med dig, ganska sjukt att du får snabbare hastigheter genom wifi än kabel. Synd att de inte gav oss wifi 6E så det ev. kunde varit mycket snabbare än nu.

De gör det på Pro modellerna i regioner där det är meningsfullt, vilket man kan ifrågasätta om det är i Sverige med den fattiga bandbreddstilldelningen som blev här. Det finns utrymme för en (1) 320MHz kanal på det nya bandet, så hastighetsökningar från 6e skulle kräva att man har problem på 5GHz. Jag har t.o.m. en WiFi6e-router, som inte kommer till någon nytta om Apple inte stödjer 6e här, men luften gick ärligt talat ur mig redan när det stod klart hur lite det skulle ge i Sverige. Kan vara att de struntar i 6e i flera regioner, tills WiFi7 med intelligentare användning av flera band blir tillgängligt. MEN kan också vara fel på Apples tekniksida, för 6e finns inte med ens på den Amerikanska tech spec sidan. Vi får se vid test vad deras WiFi-lösning faktiskt klarar av här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ja det säger ju en del när Steves dotter driver med det 😬 https://www.gp.se/ekonomi/steve-jobs-dotter-driver-med-apples...

Som iPhone 13-ägare är jag snarare glad över att Apple A15 lär bli långlivad!

Det måste svida en del för vissa, ja Sen är det väl inte "exakt samma skjorta", men förändringen liknar mycket mer den man brukar se hos lurar med Android, dvs "allt är lite förbättrat", och det har de ju kritiserat tidigare men nu verkar man alltså göra samma sak själva.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

iPhone är rent prismässigt tok för dyra i förhållande till tidigare generation av iphone.
Sitter själv på en iPhone 12 Pro Max som är hur bra som helst. Sedan har konkurrensen från andra också ökat t.ex. Sony och Samsung osv
Det går helt enkelt inte att motivera en iPhone idag rent prismässigt. Min Jobblur är en Sony Xperia 1 mark III och den är i mycket likt i kvalitet som iphone samt att Andriod har ryckt upp sig. Luren kostade 7000kr. Medan en iphone Pro 128GB kostar 14995kr.
om Apple inte fixar priserna på nya lurar så är iphone 12 min sista iphone. Tycker inte man kan rekommendera längre en iphone för 15K plus jämfört med en Sony eller samsung.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

hög charge rate/höga temperaturer bidrar till det är ett faktum.

Fast gör det verkligen det?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Hög inflation, räntorna höjs och få nyheter plus ett redan högt pris. Om analytiker är förvånade över detta bör de kanske fundera på ett annat yrke.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Var väl rätt länge sedan dom hade riktig wow-feature?
Face unlock är nog senaste jag tyckte var lite fräck.
Har varit lite AR-grejer men vem använder det förutom att testa lite?

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Jag ville ha en iphone med USB c och hoppades på en usb-c det skulle gå att köra en HDMI adapter i. Min iPhone 7 sjunger verkligen på sista versen så kanske blir att hitta något begagnat.

Vill ju inte betala fullpris för något som känns som det blir sista generationen i sin stil.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Var väl ganska väntat, ekonomin har försämrats för väldigt många i och med inflation och ökade räntor samtidigt som ekonomin som helhet ser skakig ut framöver. Till det kommer att prisskillnaden mellan 14 och 14 Pro är ganska låg samtidigt som skillnaden i hårdvara är stor så att om ekonomin inte är ett problem för en konsument så lär de gå på Pro istället.

Permalänk
Medlem

När levnadskostnaderna ökar lavinartat och osäkerheten kring framtiden är större än någonsin kanske inte folk prioriterar att skaffa ny flashig mobil, speciellt om den gamla fortfarande fungerar bra (vilket iPhones flera generationer bakåt fortfarande borde göra).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Ja, det gör verkligen det. Fast verkligheten är ett problem med mer än en variabel.
Andrei Frumusanu (tidigare skribent på Anandtech, jobbar nu för Nuvia/Qualcomm) rotade en del i detta, och om du vill se information direkt från mobiltelefontillverkarnas tekniker finns det en del i hans twitterflöde.
Grejen är att batteriernas livslängd beror på flera olika faktorer, som samtliga kan hanteras lite olika av olika mobiltillverkare. För optimal livslängd skulle batterierna alltid ligga mellan ungefär 30%-70% av sin nominella kapacitet, och alltid laddas och urladdas relativt långsamt och vid låg temperatur. Så ser naturligtvis inte verkligheten ut för dem, så frågan blir då hur man optimerar livslängd mot praktikalitet. Det lite tråkiga är att recensenters testförfarande ensidigt gynnar ett beteende från mobiltillverkarna som är dåligt för batteriernas livslängd. Man mäter batteritiden från 100%-0% vilket uppmuntrar tillverkarna att överladda sina batterier (skadligt för livslängden) och att dränera dem så mycket de kan (också skadligt för livslängden). Man möter laddtider, där man vet att snabbladdning (höga C) medför problem, liksom att den inre resistansen också innebär att det sker vid förhöjd temperatur vilket är ett problem i sig.

Så - kompromisser, laddkurvor, mjukvara som ser till att om man lägger telefonen på laddning på kvällen så laddas den inte upp till mer än 80% (för att undvika att den ligger fulladdad över natt), och så vidare. En seriös tillverkare som Apple försöker göra en vettig kompromiss för sina användare, mera marknadskänsliga tillverkare drar naturligtvis kompromissen mot att se bra ut mot sina konkurrenter i de första tidiga testen. Mobilmarknaden är en färskvarumarknad ur försäljningssynpunkt.
Som sagt, i det här fallet tycker jag att Apple förtjänar cred för att de inte hänger på en jakt på stora siffror som för det första inte gäller mer än på en liten del av laddkurvan (om ens där, se tester), och för det andra, beroende på användning, kanske inte är i kundernas intresse över huvud taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

12000kr för en mobil utan 120hz skärm Apple måste leva i en annan värd jämfört med deras konkurrenter. Vad är ens skillnaden på en iPhone 12 och en 14 förutom att "flärpen/notchen" som har blivit mindre ?

Siffran?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,