Helgsnack: Din första telefon

Permalänk
Medlem

Första mobiltelefonen för mig var en Sony Ericsson T68i.

Första "smartphone" som jag ägde var en HTC Wildfire S.

Permalänk

Första mobiltelefonen för mig var en philips fizz.

Visa signatur

//Lasse

Permalänk
Medlem

Min första mobil var en begagnad Philips modellnummer minns jag inte, försöker hitta en liknande med Googles bildsök men minnet sviker hur den såg ut exakt.
Den hade en gång haft en lucka som skyddade knapparna men som annars saknade funktion, tidigare ägare hade brutit av den.
Mobilen kunde INTE skicka SMS men den kunde läsa om någon skickade till mig (vilket ingen gjorde).
Minns att det fanns totalt tre ringsignaler två lät ungefär som gamla fasta telefoner men den tredje signalen hette typ "Sirenen" och var några olika toner som den växlade mellan viket var coolt

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

En Nokia 3110. Jag har för övrigt kvar alla mobiltelefoner jag ägt. Tanken är att göra någon form av utställning för framtida eventuella barnbarn, eller något.

https://www.imei.info/media/t/gsm-cache/0/F/TTGLat-d/nokia-3110.jpg

Fanken vilken bra ide och vad synd att jag inte tänkt så!

Själv fick jag farsans gamla Nokia 8110 när jag 1998 flyttade till Oslo för att arbeta. Den höll tills jag började arbeta som stensättarlärling, den gillade inte att ligga i fickor med grus och sand i.. Lite skillnad mot min dotter som var 7 när hon fick exets "gamla" Huawei P30Pro våren 2021, och tappade bort den efter några månader!

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Nokia 3210 var min första egna mobil.

Ett tidigt minne är när jag av klåfingrighet pin-blockade farsans telefon på semestern

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Nokia 3210 var min första egna mobil.

Ett tidigt minne är när jag av klåfingrighet pin-blockade farsans telefon på semestern

Klassiker… Och var är nu den där lappen med PUK-koden jag fick för fem år sedan? 🤬

Permalänk
Medlem

Någon av Ericssons första T-modeller. T28 kanske? Minns inte riktigt.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Min först mobil var en Ericsson SH888 som var tidig med Dualband 900 och 1800MHz. Behövdes inte i Sverige då mycket bra nät där jag bodde men när jag efter studenten 1999 var i Tyskland förstod jag varför det behövdes. Där hade jag för första gången dålig mottagning.

Permalänk
Medlem

Min första mobil var en Motorola Personal Phone, NMT900, batteritiden standby var ca 8tim så man hade flera batterier att växla med. Telefonen var en budgetmodell och hade ingen display utan enbart en knappsats och lite lampor måste varit runt början av 90talet någon gång. De flesta handburna mobiler då var väldigt stora/klumpiga i storlek med en tegelsten och de vägde som en också. Minns att farsan hade en Technophone nmt900 som han råkade köra över med traktorn när han förlagt telefonen på bakhjulet men den höll

Motorola Personal Phone

Technophone

la till bilder.
Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk

Motorola Flare

Permalänk
Medlem

Min första mobil har jag för mig var en Sony Ericsson T200. Skulle gissa att jag skaffade den 2003 eller liknande.

Den hade ett spel som jag verkligen gillade, Path. Man skulle dra linjer mellan två siffror av samma nummer och siffrorna var utplacerade på ett sådant sätt som gjorde det klurigt.
Tyvärr så dog mobilen en dag när den råkade åka med in i tvättmaskinen.

Permalänk
Medlem

Diga

Kämpade länge emot att skaffa mobiltelefon. När jag var gammal nog att fara ut och kröka med polarna så tvingade dem mig att acceptera en sprillans ny "Philips Diga". Året var 1997 på hösten, blä och tvi vad jag spydde galla över att behöva bära detta åbäke i mina (av den tiden) moderiktiga kläder. Alla hade ju ändå hemtelefon, så vad fanken skulle man med en sån till? Så det blev ingen ny efter att telefonen dött av ett ösregn.

Var helt av denna åsikt fram till en dag då jag vart strandad i skogen i -36c graders kyla och närmsta tätort var vidsel (ca 1,2 mil bort, hade varit och åkt slalom i Kåbdalis) efter att jag knallat hela vägen till byn så fick jag skjuts av ambulans till sjukhuset, och det första jag gjorde när jag kommit hem var att beställa mig en Nokia N-Gage QD, året var 2004 och det är till denna dag den absolut bästa telefonen jag nånsin haft och skulle använda fortfarande om de inte blev inkompatibla med mobilnätet av nån anledning kring 2014.

Numera har jag en Xperia Z5 compact, men ska uppgradera i dagarna till en KingKong 2 som är ännu mindre och smidigare, samt lite stöttåligare.

lade till bildlänk
Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reinholdsson:

Samma här, batteritiden var ett skämt men i gengäld kunde man ju bara ringa med den (fanns typ inte SMS då ens) och det var ju svindyrt att ringa på den tiden så den klarade väl en skoldag typ utan laddning om jag kommer ihåg rätt.

Permalänk
Medlem

Min första mobiltelefon var en Siemens S3 Com från 1995, köpt på Teliabutiken på A6 kommer jag ihåg och jag & kompisen köpte var sin. Nästa telefon var en Nokia 3110 om jag inte minns fel och den äldsta av mina mobiler som jag har kvar är min Nokia 3210 som vad jag vet fortfarande fungerar om inte batteriet slutat ladda.

Permalänk
Medlem

Nokia 3310 för min del. Underbar telefon.
Tålde allt och typ 3 veckors batteritid.

Underliggt att ingen tillverkat en knapptelefon (Vad jag vet?) med moderna batterier (Stora, på typ 5000 maH)
Skulle ju få oerhört lång batteritid, flera månader.
Eller är det omöjligt när telefonen körs via 4G?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Den var ju häftig! Ca 50g lätt och väldigt tunn, vilket gick ut över batteritiden iofs. Likväl en fin liten lur!

Ja, precis. Jag köpte till ett tjockare batteri senare (vet ej om det var original eller inte), ett tangentbord (bortslösade pengar, varje tecken syntes på skärmen 1-2 sekunder efter knapptryckningen) samt ett headset med inbyggd FM-radio.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Motorola CD920 var min första egna mobiltelefon

Permalänk

Den första måste varit Nokia 7110 med snake 2 och pingis 🙂 var tider det. Bra batteritid iaf.

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem

Min första mobil var en SonyEricsson F500i som var en Vodafone variant av deras K500. Köpte den för egna pengar med kontantkort under gymnasietiden. Fungerade rätt bra men styrspaken dog efter ca 1år men man kunde navigera alla menyerna med knappsatsen, var som om dom visste att det var skräp.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk

Jag hade en Philips Fizz för sådär en 25 år sen.

Visa signatur

Pappas: 5900X,16GB, GTX 3070, M.2 1TB Gen4, PG278Q.
Barn 1: 4790K, 24GB, GTX 1080Ti, SSD 1TB, 24" IPS.
Barn 2: MSI Laptop i5-7300HQ, 8GB, GTX 1050, HDD 1TB, SSD 128GB.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 7900XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.

Permalänk
Medlem

Jag minns att min mor hade en mobil som var superstor. Man hade inte bara simkortet bakom batteriet, utan hela jäkla plastkortet stort som ett betalkort.

Min första egna var en pappas Nokia 3210 som jag fick ta över. Ganska snart fick jag en egen 3310 som jag hade väldigt länge.
Första smartphone var iPhone 3GS. Gud vad mycket film jag kollade på den.

Permalänk
Medlem

Nokia 1610, har kvar den i en låda nånstans med läckande Biltema batteri 😁

Permalänk
Medlem

Första egna telefonen var en Philips Fizz följt av en 3310, som jag fortfarande använder
Första smartfånen var en Palm Pre

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Permalänk

Sony Ericsson T300

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Min första egna var en Nokia 1011, hade funktion för sms men det var inte aktivt hos Europolitan då.

Första smarta var en HTC touch diamond.

Visa signatur

ABC 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Royal FOOL:

Motorola Flare <Uppladdad bildlänk>

Snygg felletån!

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Min första privata var en Ericsson GH197

(Bild lånad ifrån www.mobilecollectors.net)

Sen när jag började arbeta något år senare så var det Nokia 450 för NMT 450 som gällde för mig, arbetade mycket med just NMT där i senare del av '90 talet.

(Bild lånad ifrån nokiamuseuminfo.wordpress.com)

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Min första mobil har jag för mig var en Sony Ericsson T200. Skulle gissa att jag skaffade den 2003 eller liknande.
<Uppladdad bildlänk>
Den hade ett spel som jag verkligen gillade, Path. Man skulle dra linjer mellan två siffror av samma nummer och siffrorna var utplacerade på ett sådant sätt som gjorde det klurigt.
Tyvärr så dog mobilen en dag när den råkade åka med in i tvättmaskinen.

Det var min första mobil också! Min blev stulen på donken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

En Nokia 3110. Jag har för övrigt kvar alla mobiltelefoner jag ägt. Tanken är att göra någon form av utställning för framtida eventuella barnbarn, eller något.

https://www.imei.info/media/t/gsm-cache/0/F/TTGLat-d/nokia-3110.jpg

Samma för mig

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber