Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Vad man borde göra är att tvinga på alla timtaxa (eller 15-minuterstaxa som jag tror de är på väg att ändra till). Som det är nu finns det ingen som helst anledning för vanliga användare att flytta sin elanvändning till nätter eller till dagar där det blåser etc. Det måste ändras.

Det här är ju helt korrekt, marknaden kan påverka åt två håll, mindre förbrukning eller mer produktion, det är bara det att produktionen tar årtionden att öka! Därför måste förbrukningen bli mer flexibel och det blir den bara om det finns ekonomiska incitament. Sveriges budkurvor på Nord Pool är väldigt "oflexibla" på köpsidan, förmodligen pga. fastprisavtal och kanske delvis att vi använder el till uppvärmning som man normalt inte vill minska på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinodån:

Hej fick min faktura för juli- augusti. 4636kr för ca 1000kwh. Har verkligen gjort allt jag kan för att påverka inför vintern.

En sak jag såg i fakturan är att vi betalar 388kr i månaden för att nyttja 20 A i huvudsäkring. Sura pengar och jag undrar ju så klart nu. Behöver man det? Förbrukade ca 25.000 kWh förra året. Men på denna fakturan ligger prognosen på 19.000.

Kan man minska amperen då? Eller är det andra faktorer som avgör hur stor säkringen ska vara?

Vad menar du? 388 kr för 20A eller 388 kr för ökningen från 16A till 20 A? Jag gissar att det är totalavgiften och då sparar du ju inga 388 kr på att säkra ned. Om jag som exempel tittar på Ellevio i Stockholm så är skillnaden 75 kr/mån ink moms för trefas i villa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinodån:

Hej fick min faktura för juli- augusti. 4636kr för ca 1000kwh. Har verkligen gjort allt jag kan för att påverka inför vintern.

En sak jag såg i fakturan är att vi betalar 388kr i månaden för att nyttja 20 A i huvudsäkring. Sura pengar och jag undrar ju så klart nu. Behöver man det? Förbrukade ca 25.000 kWh förra året. Men på denna fakturan ligger prognosen på 19.000.

Kan man minska amperen då? Eller är det andra faktorer som avgör hur stor säkringen ska vara?

Jag fick min faktura för augusti 2022, 1058kr för 335kWh, alltså motsvarande 3,16kr/kWh. Då är elnät och sånt som kommer på den fakturan inte medräknad. September 2022 ligger på strax under 5kr/kWh i medel hittills. Så oron är befogad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Vad menar du? 388 kr för 20A eller 388 kr för ökningen från 16A till 20 A? Jag gissar att det är totalavgiften och då sparar du ju inga 388 kr på att säkra ned. Om jag som exempel tittar på Ellevio i Stockholm så är skillnaden 75 kr/mån ink moms för trefas i villa.

Nej, det är väl inga jättesummor. Men om jag klarar mig på 16A, så behöver jag kanske inte betala mer än nödvändigt till elbolaget. Bor ju trots allt i den dyraste zonen och dom tjänar redan pengar som det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinodån:

Det har du rätt i. Kan ju prova och se hur det går innan man gör ett officiellt byte hos leverantören.

Vi har inga större förbrukare utöver det normala: kök, frånlufts-panna (men har två eldstäder), vattenburna element och vattenburen golvvärme (som begränsas). Sedan har vi en lägenhet på tomten också. Men den får stå kall denna vintern då den har direktverkande el och saknar diskmaskin. Tror inte den kommer ge vinst vid uthyrning.

Förstår att det är svårt att ge tips! Men jag tar med mig tipset att prova att byta innan jag anmäler bytet officiellt. 👍

Dock får du ta dit en elektriker som säkrar ned åt dig. Att gå ned från 20A till 16A är inget jag gör för 75kr/månad. sen får du tänka att om du en dag skaffar elbil så kommer du behöva säkra upp igen om du inte precis vill ligga på gränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinodån:

Nej, det är väl inga jättesummor. Men om jag klarar mig på 16A, så behöver jag kanske inte betala mer än nödvändigt till elbolaget. Bor ju trots allt i den dyraste zonen och dom tjänar redan pengar som det är.
<Uppladdad bildlänk>

Nej, vi får se. Ska dock bevaka denna avgiften. Kan tänka mig att den kommer smyghöjas just pga. Att många byter till elbil och behöver säkra upp.

Som tur är har jag gångavstånd till jobbet och en bil tillverkad några månader innan bonus malus trädde i kraft, med en skatt på ca. 300 kr/år. Så elbilen får vänta.

Tack för alla synpunkter. Jag avvaktar bytet, även om det är sura pengar i sammanhanget.
Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Hur ska man tänka?

Har i dagsläget ett elavtal med timdebitering via Tibber. Förbrukar ca 10000kWh/år och laddar ingen elbil. Frånluftsvärmepump som värmekälla i bostaden.

Förbrukningstopparna är oftast vid 8-tiden samt mellan 16-20, tvättmaskinen går oftast på helgerna men nu när det även är skyhöga elpriser på helgerna så får man nästa förlägga det till körning nattetid, precis som diskmaskinen. Rent generellt så förbrukas väldigt lite el på nätterna men i vetskap om att man har timdebitering så har vissa saker slutat användas, t ex speldator, baka/laga mat i ugn vilket känns oerhört tråkigt, men det är nog mest för jag inte vet på rak arm hur mycket sådant kostar att användas.

Är det då istället kanske bättre att skaffa sig ett rörligt elavtal så man inte behöver ha ångest över att behöva dra igång tvättmaskinen eller andra förbrukare mitt på dagen eller hur kommer man egentligen fram till att rörligt är mest fördelaktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinodån:

Nej, det är väl inga jättesummor. Men om jag klarar mig på 16A, så behöver jag kanske inte betala mer än nödvändigt till elbolaget. Bor ju trots allt i den dyraste zonen och dom tjänar redan pengar som det är.
<Uppladdad bildlänk>

Oftast så är ju överföringskostnaden per kWh högre vid lägre säkring (iaf är det så här), så du måste räkna på den totala kostnaden för din förväntade förbrukning.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Def_Dog:

Hur ska man tänka?

Har i dagsläget ett elavtal med timdebitering via Tibber. Förbrukar ca 10000kWh/år och laddar ingen elbil. Frånluftsvärmepump som värmekälla i bostaden.

Förbrukningstopparna är oftast vid 8-tiden samt mellan 16-20, tvättmaskinen går oftast på helgerna men nu när det även är skyhöga elpriser på helgerna så får man nästa förlägga det till körning nattetid, precis som diskmaskinen. Rent generellt så förbrukas väldigt lite el på nätterna men i vetskap om att man har timdebitering så har vissa saker slutat användas, t ex speldator, baka/laga mat i ugn vilket känns oerhört tråkigt, men det är nog mest för jag inte vet på rak arm hur mycket sådant kostar att användas.

Är det då istället kanske bättre att skaffa sig ett rörligt elavtal så man inte behöver ha ångest över att behöva dra igång tvättmaskinen eller andra förbrukare mitt på dagen eller hur kommer man egentligen fram till att rörligt är mest fördelaktigt?

Dina förbrukningstoppar sammanfaller ju med pristopparna, alltså går du med största sannolikhet back på ett tim-avtal. Du kan enkelt jämföra om det lönar sig eller inte för dig genom att titta på din senaste månadsfaktura. Där står det vad ditt snitt-pris blev för varje förbrukad Kwh. Sen så är det bara att jämföra det med vad det "vanliga" rörliga månadspriset per Kwh hamnade på i samma elområde som du bor i.

Var ditt pris /Kwh högre - så lönar det sig inte med timpris för dig. Byt elavtal eller gör något åt ditt förbrukningsmönster.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Ytterligare en energiskatt på elpriset? Problemet är ju att vi kommer att få en ordentlig överproduktion vilket kommer driva ner elpriset och minska vad skatten drar in. Kan ju inte se att det skulle fungera. Precis den situationen som ledde till att elproducenterna inte såg lönsamhet i ny kärnkraft.

Och jag ser ju inte att en M+SD+KD+L regering kommer att höja den statliga skatten för att bygga kärnkraftverk...

Förövrigt har vi redan en ordentlig lönsamhet när det gäller el.

År Export(TWh) Import(TWh) 2016 13 1.201 2017 19 0.214 2018 18 0.371 2019 26 0.167 2020 25 0.194 2021 26 0.215 2022 20 0.016 (2022 tom juli)

Förra året exporterade vi 26TWh, hitttils under årets sju första månader har vi redan exporterat 20TWh, under samma period förra året exporterade vi 14TWh, så 43% högre det här året. Och det kommer inte bli mycket mer lönsamt utan högre överföringskapacitet till Tyskland, Polen, etc.

Bra siffror.

Kanske läge att andra länder börjar bygga lite istället för att vi ska försörja norra Europa med el, även om det naturligtvis genererar pengar in till våra elbolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Bra siffror.

Kanske läge att andra länder börjar bygga lite istället för att vi ska försörja norra Europa med el, även om det naturligtvis genererar pengar in till våra elbolag.

Ja verkligen, såklart ska vi samarbeta med våra kära landssyskon.
Men deras otroligt inkompetenta energipolitik är patetisk.
Norges förlitar sig helt på hydro, så du har ingen buffert med t.ex vind som kan hålla deras reserver höga, som här i Sverige.
Finland har inte produktion nog att klara sig själv, och har förlitat sig på billig Rysk el, som nu inte längre finns...
Danmark... Ja, Danmark kräver knappast en kommentar...

Sverige, trotts våran påstådda horribla energipolitik (tycker inte jag) försörjer hela norra Europa med energi, och vi är ryggraden, hjärtat och hjärnan i nordens energipolitik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Dina förbrukningstoppar sammanfaller ju med pristopparna, alltså går du med största sannolikhet back på ett tim-avtal. Du kan enkelt jämföra om det lönar sig eller inte för dig genom att titta på din senaste månadsfaktura. Där står det vad ditt snitt-pris blev för varje förbrukad Kwh. Sen så är det bara att jämföra det med vad det "vanliga" rörliga månadspriset per Kwh hamnade på i samma elområde som du bor i.

Var ditt pris /Kwh högre - så lönar det sig inte med timpris för dig. Byt elavtal eller gör något åt ditt förbrukningsmönster.

Guld! Tack för den enkla förklaringen

Permalänk
Medlem

Hur ska vi lösa elbristen i söder då vi monterat ner kärnkraften ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Hur ska vi lösa elbristen i söder då vi monterat ner kärnkraften ?

Vi har ingen brist...
Problemet är ett dåligt elhandelsystem, ett frimarknadssystem som är orättvist och dåligt...
T.o.m nu när kärnkraften behöver servas exporterar vi i söder...

Permalänk
Medlem

vi har ingen direkt elbrist men det finns lokalt där företag inte kunnat etablera sig. Elnätet med flaskhalsar är problemet och just nu krisen i europa eftersom marknaden hänger ihop men Sverige och Tyskland tex körde samma linje och började avveckla kärnkraften och gjorde europa beroende av gas.

@Zaarker ja, det får ignoreras men problemet kvarstår att de flesta tycker det är bra men själva inte vill ha dem nära sig precis som kärnkraftverk men det är inte en fråga jag lyfte fram.

Lyssna på irrationell rädsla, men det är ju det regeringen gjort, MP har fått avveckla kärnkraften. Risk finns men Tjernobyl var också en militär anläggning som kunde producera el med lägre säkerhetskrav. Stora turbiner behövs för stabilitet i elnätet (kärnkraft) Att Danmark kan ha mycket vindkraft beror på att Sverige stabiliserar Danmarks elnät. Vindkraft är bra men det finns stora problem man inte kan bortse tex kostsamt elnätet som måste byggas till vindkraftverken, fågellivet runt Gotland. 70% av alla kända dödsfall bland havsörnar är orsakade av vindkraft vilket kan vara en del av motståndet för utbyggnad runt Gotland ute till havs och sen hur forskning och godkännande går till ser ut att vara smutsigt och ren skandal. Någon nämnde kärnkraft och privatisering men det är Kina som är enskilt största ägaren av vindkraften i Sverige som tjänar fina pengar och de behöver inte betala för dyra nätutbyggnaden, det gör vi svenska folket åt dem.
Man kan inte heller bara titta på hur mycket vi exporterar och importerar på ett år utan det viktiga är att kunna producera precis i den tusendelssekund det behövs. Varken för mycket eller för lite och det blir svårare ju mer vindkraftverken byggs ut och vad jag vet tar det minst lika lång tid att bygga samma kapacitet som ett nytt kärnkraftsverk där det redan finns ett elnät. Ny kärnkraft och vindkraft behövs och det måste vara bra balans där vindkraften bara får stå för ett visst antal procent för att nätet skall vara stabilt. Största problemet i Sverige är elnätet och dess flaskhalsar.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

@Zaarker ja, det får ignoreras men problemet kvarstår att de flesta tycker det är bra men själva inte vill ha dem nära sig precis som kärnkraftverk men det är inte en fråga jag lyfte fram.

Lyssna på irrationell rädsla, men det är ju det regeringen gjort, MP har fått avveckla kärnkraften. Risk finns men Tjernobyl var också en militär anläggning som kunde producera el med lägre säkerhetskrav. Stora turbiner behövs för stabilitet i elnätet (kärnkraft) Att Danmark kan ha mycket vindkraft beror på att Sverige stabiliserar Danmarks elnät. Vindkraft är bra men det finns stora problem man inte kan bortse tex kostsamt elnätet som måste byggas till vindkraftverken, fågellivet runt Gotland. 70% av alla kända dödsfall bland havsörnar är orsakade av vindkraft vilket kan vara en del av motståndet för utbyggnad runt Gotland ute till havs och sen hur forskning och godkännande går till ser ut att vara smutsigt och ren skandal. Någon nämnde kärnkraft och privatisering men det är Kina som är enskilt största ägaren av vindkraften i Sverige som tjänar fina pengar och de behöver inte betala för dyra nätutbyggnaden, det gör vi svenska folket åt dem.
Man kan inte heller bara titta på hur mycket vi exporterar och importerar på ett år utan det viktiga är att kunna producera precis i den tusendelssekund det behövs. Varken för mycket eller för lite och det blir svårare ju mer vindkraftverken byggs ut och vad jag vet tar det minst lika lång tid att bygga samma kapacitet som ett nytt kärnkraftsverk där det redan finns ett elnät. Ny kärnkraft och vindkraft behövs och det måste vara bra balans där vindkraften bara får stå för ett visst antal procent för att nätet skall vara stabilt. Största problemet i Sverige är elnätet och dess flaskhalsar.

Ja, och det vi uppenbarligen borde göra farmöver är att vara rationella.

bygg mer ny kärnkraft, kanske t.o.m starta upp de som stängdes nyligen om det går.
Bygg massvis av vindkraft på kusten, nu när vi ser kapacitetsfaktorer på över 60% så är det inte bara bra för att stöda vattenkraften, de kan även leverara kontinuerlig effekt till Sverige och för export.

Skadorna till fågellivet är irrelevant, sett andra saker som dödar fåglar.
Höga hus, kraftverk, bilar och framförallt katten dödat fåglar på den grad att vindkraftverk är irrelevanta.
Så om du (eller någon annan) bryr sig om fåglar gå ut och döda alla katter du ser.

Och gällande balansering, är inget problem för att vi lever inte i isolerad värld, som många kärnkraftfanatiker verkar tro.
Det är normalt och bra att vi balanserar nätet kontinuerligt mot våra grannar.
Och sen så glömmer du, varken kärnkraften eller vindkraften lever isolerat i vårat nät, vi har enorma mängder vattenkraft som agerar som reglering och stöd.
Alla våra energikällor agerar som stöd för varandra.

Men helt, klar behöver vi mer kärnkraft i söder.
Mest för faktumet att inte ha lika stora förluster för att vi överför elen till söder, samt att det är bra för stamnätet.

Många verkar tro att vårat nät är nära att kollapsa pga vindkraften, så är det absolut inte...

Gällande etableringen så är det en lögn.
Det är nätfrågor, lokala nätfrågor där de lokala nätägarna inte vill bygga ut nätet...
Så ljug inte...

Permalänk
Medlem

@Planeto det är ju därför jag skriver att han är för stora reaktorer (kärnkraft) och det är jag också. Att jag även tittat på andra åsikter än från vindkraftslobbyister gör att jag har en nyanserad bild. Videon är rolig och Sauk poängterar att det inte egentligen handlade om marknaden då den var styrd, där ligger fokus. Nej, han säger att MP måste ut ur riksdagen och det sade han trots att han en gång var med och röstade in dem.
Ditt sista stycke håller jag med om.

@Zaarker nej, jag varken glömmer eller missförstår reglerbar vattenkraft sen skulle jag nog inte säga att fågellivet är irrelevant även om det inte är en stor grej för mig men det är skillnad på havsörn och gråsparv.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

@Zaarker nej, jag varken glömmer eller missförstår reglerbar vattenkraft sen skulle jag nog inte säga att fågellivet är irrelevant även om det inte är en stor grej för mig men det är skillnad på havsörn och gråsparv.

Så gråsparvar kan gå och dö, då kattägare ska respekteras.
Med de totalt få havsörnar som dör av vindkraft ska få oss tycka att vindkraft är dåligt, pga detta?

Såklart är det ju inte bra att något djur där av mänsklig aktivitet.

Men om målet är färre döda havsörnar, så borde samtliga stå bakom mer vindkraft och en total elektrifiering av Sveriges bilflotta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

@Planeto det är ju därför jag skriver att han är för stora reaktorer (kärnkraft) och det är jag också. Att jag även tittat på andra åsikter än från vindkraftslobbyister gör att jag har en nyanserad bild. Videon är rolig och Sauk poängterar att det inte egentligen handlade om marknaden då den var styrd, där ligger fokus. Nej, han säger att MP måste ut ur riksdagen och det sade han trots att han en gång var med och röstade in dem.
Ditt sista stycke håller jag med om.

Hej,

Bara för att stänga poängen om Sauk. Miljöpartiet har alltså alltid varit kärnkraftsmotståndare, oavsett när han röstade på dem. Hans poäng i just den videon är om just kärnkraft och att de är ansvariga och likaså är han själv om han någonsin röstat på dem. Man kan tycka vad man vill om deras politik, men den har aldrigt svängt (tills nu när de helt plötsligt vill behålla kärnkraft..)

Jag saknar verkligen nyans i den här debatten. Folk förstår inte att opinion styr politiken och opinionen har varit starkt emot kärnkraft i årtionden och politikerna har agerat därefter. Sen kan man definitivt tycka att det är politikernas jobb att styra eller i alla fall vägleda opinionen, men kortsiktig populism ger fler röster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Hur ska man tänka?

Har i dagsläget ett elavtal med timdebitering via Tibber. Förbrukar ca 10000kWh/år och laddar ingen elbil. Frånluftsvärmepump som värmekälla i bostaden.

Förbrukningstopparna är oftast vid 8-tiden samt mellan 16-20, tvättmaskinen går oftast på helgerna men nu när det även är skyhöga elpriser på helgerna så får man nästa förlägga det till körning nattetid, precis som diskmaskinen. Rent generellt så förbrukas väldigt lite el på nätterna men i vetskap om att man har timdebitering så har vissa saker slutat användas, t ex speldator, baka/laga mat i ugn vilket känns oerhört tråkigt, men det är nog mest för jag inte vet på rak arm hur mycket sådant kostar att användas.

Är det då istället kanske bättre att skaffa sig ett rörligt elavtal så man inte behöver ha ångest över att behöva dra igång tvättmaskinen eller andra förbrukare mitt på dagen eller hur kommer man egentligen fram till att rörligt är mest fördelaktigt?

Jag kan säga att jag hamnade där precis du är nu. Sambon blev ju helt galen på min när jag sa att hon inte fick baka vid en viss tid osv. Men jag tycker du ska anmäla dig till Greenly och ge de en fullmakt för att läsa från elmätaren. Då kan du jämföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Jag kan säga att jag hamnade där precis du är nu. Sambon blev ju helt galen på min när jag sa att hon inte fick baka vid en viss tid osv. Men jag tycker du ska anmäla dig till Greenly och ge de en fullmakt för att läsa från elmätaren. Då kan du jämföra.

Jag har ju helt slutat baka pizza pga jag får känslan av att bli barskrapad av att låta ugnen värma pizzastålet i en timme innan man ens får grädda pizzan 😂

Men Greenely är väl samma/lika som Tibber eller har jag surfat in på fel sida?

Permalänk

Elpriserna går ner imorgon rejält. Blåser det ute i Europa ?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Jag har ju helt slutat baka pizza pga jag får känslan av att bli barskrapad av att låta ugnen värma pizzastålet i en timme innan man ens får grädda pizzan 😂

Men Greenely är väl samma/lika som Tibber eller har jag surfat in på fel sida?

Baka i en riktig, rejäl stekpanna av kolstål eller gjutjärn som du förvärmer på spisplattan. Ingen timme där inte, 5-10 min innan degen åker i.

Skrivet av Ninotramp:

Elpriserna går ner imorgon rejält. Blåser det ute i Europa ?

Blir rätt blåsigt i Sverige i alla fall.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Elpriserna går ner imorgon rejält. Blåser det ute i Europa ?

Blåst och regn löser biffen.

Håll tummarna för en mild vinter

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Jag har ju helt slutat baka pizza pga jag får känslan av att bli barskrapad av att låta ugnen värma pizzastålet i en timme innan man ens får grädda pizzan 😂

Men Greenely är väl samma/lika som Tibber eller har jag surfat in på fel sida?

Jag Benchar min förbrukning timpris vs mitt rörliga pris. 295öre timpris vs 316 öre rörligt pris . Har svart på vitt att det inte är värt för mig att köra timpris. Fördelen med Greenely är att man inte måste ha ett avtal med de för att få tillgång till datat.

Permalänk
Medlem

Nån som nyligen tecknat sig för ett rörligt avtal ? Undrar lite hur man ska tänka. Jag behöver bestämma mig senast imorgon enligt Vattenfall om jag nu inte hör av mig till dom. Vilket är konstigt nog då det löper ut 31 okt. Vet inte om det här med Tibber funkar så bra för mig. Flyttade in i huset 2011 så bergvärmepumpen, en IVT Greenline CE9 tror jag är lite knölig styra. Vet en polare pratat om det ska gå att köpa till nån pryl som ska fixa så det blir mer appstyrt, men har dålig koll, och det är inte nåt IVT säljer. Diskmaskinen tror jag inte heller går köra på fördröjning. Tvättmaskinen är nyare och kan sättas på timer, men vem fan vill gå upp och hänga tvätt mitt i natten ? Tycker redan det är okristligt gå upp 05:30.... och jag har ingen elbil som behöver laddas

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem

Ser ju onekligen ut som man ska passa på och basta imorgon och ladda elbilen
Dumt att man tvättade igår bara :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Ytterligare en energiskatt på elpriset? Problemet är ju att vi kommer att få en ordentlig överproduktion vilket kommer driva ner elpriset och minska vad skatten drar in. Kan ju inte se att det skulle fungera. Precis den situationen som ledde till att elproducenterna inte såg lönsamhet i ny kärnkraft.

Och jag ser ju inte att en M+SD+KD+L regering kommer att höja den statliga skatten för att bygga kärnkraftverk...

Förövrigt har vi redan en ordentlig lönsamhet när det gäller el.

År Export(TWh) Import(TWh) 2016 13 1.201 2017 19 0.214 2018 18 0.371 2019 26 0.167 2020 25 0.194 2021 26 0.215 2022 20 0.016 (2022 tom juli)

Förra året exporterade vi 26TWh, hitttils under årets sju första månader har vi redan exporterat 20TWh, under samma period förra året exporterade vi 14TWh, så 43% högre det här året. Och det kommer inte bli mycket mer lönsamt utan högre överföringskapacitet till Tyskland, Polen, etc.

Kom och tänka på en sak, vi importerar ju även el samtidigt som vi exporterar.
Om vi adderar importen, ligger vi då plus eller minus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Kom och tänka på en sak, vi importerar ju även el samtidigt som vi exporterar.
Om vi adderar importen, ligger vi då plus eller minus?

Det beror på, men oftast ligger vi på plus. Det säger oss inte så mycket däremot!

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Kom och tänka på en sak, vi importerar ju även el samtidigt som vi exporterar.
Om vi adderar importen, ligger vi då plus eller minus?

Hej,

Du kan se netto export/import på länken här: https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/