Permalänk
Medlem

Förtid

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Var väl 15-20 pers framför mig tog 5-10 min, sedan gick jag en gång till med anhöriga, då var det enbart en före så gick snabbt.

Permalänk
Medlem

var och rösta nyss ingen kö.
Så nu har man gjort sin plikt.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Helt idiotiskt, vet inte om det är lika illa i alla valloker men i min fanns ett bås för att plocka lappa och tre för att rösta.
Men det är ju plocka lappar folk tar mest tid på sig med…

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

Har också funderat på detta, varför har man inte redan detta system med alla partier på samma valsedel som man typ bara kryssar? Kan det ha att göra med att det blir tydligare vilken röst som har lagts på vilket parti om det är unika valsedlar för varje parti? Alltså att det blir lättare för rösträknarna med unika valsedlar för varje parti?

Det blir en lång valsedel om alla anmälda partier och kandidater ska listas på samma. Inte sett hur många det var i det här valet, men 2018 var det 6191 kandidater (inte i alla valkretsar givetvis) och 79 partier i riksdagsvalet.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Såklart jag har.röstat

Jag förstår mig dock inte på argument som att alla ska rösta även de som är fullkomligt oinsatta och inte ens har förmåga att se skillnad på partiernas åsikter. Då tycker jag snarare är så att folk ska sätta sig in i vad politikerna vill och sedan rösta därefter.

Kanske borde de ha en förenklat beskrivning för de mest trögfattade, som beskriver att vissa partierna förenklat vill höja skatten och vissa vill höja bidragen.

Finns blanka valsedlar som du kan lämna blanka.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Nu har jag röstat, var tre-fyra personer innan mig i kö till valsedelsbåset. Två bås som var ockuperade när jag ställde mig i kö.

Tyckte det gick snabbt och smidigt. Hade dock gärna sett lite fler valsedelsbås men allt som allt tog det kanske 5-10 min. Att lägga 10 min av min tid på att värna om vår fina demokrati gör jag gärna utan att gnälla.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Förtidsröstade för 11 dagar sedan.

Permalänk
Medlem

vi var och röstade i morse, runt 8:30. Då var det ingen kö utan det gick väldigt smidigt.

Permalänk
Medlem

Röstad cirka 1600, ingen kö alls.

Dock kändes det ineffektivt med ett bås att ta valsedlar och tre bås att stoppa ned i kuverten.

Men eftersom det bara var jag där så var det ju inget problem egentligen.

Permalänk

Förtidsröstade i måndags på jobbet.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Hedersmedlem

Röstat och klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det handlar inte bara om att tekniken /…/

Stämmer och det är samma samling argument jag själv använt mig av när jag diskuterat olika aspekter kring möjligheter och hinder med digitalt röstande, med vänner/bekanta.

Men det vore ju väldigt smidigt oavsett och det är det jag ser fram emot den dagen den kommer vara möjligt. För har svårt att se att vi kommer förlita oss på manuellt räknande och lappskyfflande i all framtid.

Permalänk

Har förtidsröstat alla år men nu var det hopplöst. Försökt på flera ställen men alltid lång kö redan utanför och kön står stilla långa stunder. Tänkte att jag gör ett sista försök idag då vallokalen ligger nära men hade väntat mig packat av tomtar som skall uppleva "valatmosfären" men icke. Ett tjugotal bilar på parkeringen och bara runt 10 personer i kö utanför lokalen. Snigelfart naturligtvis men... Efter 20 minuter hade jag kommit in i "förlokalen" där det också var runt 10 personer men efter fem minuter kom en valarbetare ut och frågade om någon hade valsedlar med sig.

Det har väl alla tänkte jag och väntade på uppsträckta händer men jag var den enda och "bada bing bada bom" så fick jag gå före alla i kön. Om blickar kunde döda... In och skyffla i valsedlarna och lämna in dom och ut. Jag kan väl rimligtvis inte vara den enda som har fått hem en massa valpropaganda + valsedlar? Eller var jag kanske smart (för en gångs skull)?

Permalänk
Medlem

Förtidsröstade förra söndagen. Tänkte att man kan ju bli sjuk inför valdagen

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Förtidsröstade, fick varken guldstjärna eller fika, så nästa gång så stannar jag nog hemma.

Permalänk
Medlem

Röstade idag runt 11.00. Tre distrikt röstade i samma lokal, självklart va det mitt distrikt det va kö så tog sitt lilla tag.

En allmän fråga, utanför röstlokalen va det fyra partier som försökte locka lite sista-minuten tvekare. Är det ens lagligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

Röstade idag runt 11.00. Tre distrikt röstade i samma lokal, självklart va det mitt distrikt det va kö så tog sitt lilla tag.

En allmän fråga, utanför röstlokalen va det fyra partier som försökte locka lite sista-minuten tvekare. Är det ens lagligt?

Nej det är inte lagligt, de får dela ut valsedlar det är allt vad jag vet

Permalänk
Medlem

Var runt en halvtimme kö. som redan sagts så var det ineffektivt med ett bås för att välja sedlar där alla la sin mesta tid.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Fler som haft strul med röstkortet? Jag fick mitt i förrgår och frugan fick inget alls, hört några andra säga liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammaMumin:

Jag kan väl rimligtvis inte vara den enda som har fått hem en massa valpropaganda + valsedlar? Eller var jag kanske smart (för en gångs skull)?

Bara fått valsedlar från 1 parti. Däremot en lapp från några små partier.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Nej det är inte lagligt, de får dela ut valsedlar det är allt vad jag vet

Okej, ja dessa fyra partier va lite mer ”pratiga”, va dock mer allmän prat. Ingen i kön nappade dock så dom stod där o pratade med varandra istället, såvitt jag hörde ingenting partirelaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fler som haft strul med röstkortet? Jag fick mitt i förrgår och frugan fick inget alls, hört några andra säga liknande

Jag fick grannens röstkort, och mitt eget då, men jag gick och knackade på hos grannen och gav dem röstkortet. Postnord

Permalänk
Medlem

Röstade vid 15.
Som vanligt lyckas jag pricka in en tidpunkt då kö knappt existerar...

För övrigt, när det kommer till kuverten, är inte kuvertfuktare standard bakom skärmarna?

Permalänk
Medlem

Varför allt snack om att slicka igen kuvertet? Det går lika bra att vika in kanten på de tre kuverten. Det stora kuvertet som de tre små läggs i, ska däremot fuktas, men det gör man ju inte själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fler som haft strul med röstkortet? Jag fick mitt i förrgår och frugan fick inget alls, hört några andra säga liknande

Har inte själv hört något sådant, men det låter ju dåligt.

Värt att notera i sammanhanget är väl att om man röstar i sin vallokal på valdagen så finns det iaf inget formellt krav att ha själva röstkortet, men det står ju praktisk information på det om vart man ska ta vägen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Varför allt snack om att slicka igen kuvertet? Det går lika bra att vika in kanten på de tre kuverten. Det stora kuvertet som de tre små läggs i, ska däremot fuktas, men det gör man ju inte själv.

Jag vet inte vad grejen är heller, men jag hade vikt in kanten och det dög inte. (Förmodligen felaktigt)

"Det stora kuvertet", är det förutsatt att man förtidsröstar?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fler som haft strul med röstkortet? Jag fick mitt i förrgår och frugan fick inget alls, hört några andra säga liknande

Nope. Alla jag pratat med fick sitt kort väl i tid. Jag fick mitt kort typ v33. Vart i landet befinner du dig? Stockholm hos mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Många som litar på PostMord trots allt... Nä, valdagen är det som gäller!

Det är nog en jävla koll på att förtidsrösterna skickas rätt. Annars blir det nog hus i helvete hos dem.
Om det nu är dem som skickar runt rösterna o inte valmyndigheten själva?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Klart man röstat, förvånar mig dock att många tycker det är köer och sånt?
Aldrig varit med om detta. Det har alltid varit max 5 pers när jag varit och röstat. Är mer folk på Ica lixom.

Förtidsrösta tycker jag har verkat vara väldigt krångligt.

Gick bort till min vallokal idag runt 15:30, där 3min senare, och tog runt 3min att rösta. Va 2 framför mig i valsedelbåset så fick vänta 1 minut. När jag röstat så vart det 3 vid Röstsedelgranskningen.

Kanske är mer kaotiskt i typ Sth, Göteborg och Malmö?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag vet inte vad grejen är heller, men jag hade vikt in kanten och det dög inte. (Förmodligen felaktigt)

"Det stora kuvertet", är det förutsatt att man förtidsröstar?

@Beamy Stockholm Stad är mitt röstområde, och här lämnade man över de tre kuverterade valsedlarna. Därefter sorterades dom, samtidigt som en röstmottagare märkte av vilka typer av röster jag lämnat in. Så har det även alltid varit.

Gällande att man hade bås för valsedlarna förstår jag delvis varför. Det höjer graden av anonymitet och kan skänka en känsla av säkerhet för den som röstar, då ingen annan ser vilka sedlar man väljer att ta. Förmodligen minskar även stök och svinn.