Permalänk
Skrivet av MexxII:

Kommer precis från min lokala vallokal på Söder här i Sthlm. Det hela var över på ett par minuter, basically ingen kö alls. Har väl säkert tagits upp i tråden men det här med att en random gubbe delar ut kuvert som man sedan ska försegla med lite saliv (efter) under CoVID känns väldigt suspekt. Aja, hur svårt ska det vara att logga in med sin e-legitimation för att sedan rösta online 2022...

I min lokal fanns det en sån "brevfuktare" eller vad det heter, så slicka behövde man inte göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Får barn följa med när jag röstar?
"Ja, barn får följa med in i vallokalen. Bakom skärmarna får det endast vara en person, men små barn kan få följa med även där. Prata med röstmottagarna på plats. "

När jag röstade så var det ett äldre par som ville kunna rösta tillsammans, skröplighet som orsak. Fick ett bestämt nej från valarbetarna. Sen valde kvinnan att flasha sina valsedlar mot de som väntade. Kanske som protest.

Permalänk

Förtidsröstade, ändrade en av mina röster och jobbade som röstmottagare idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

När jag röstade så var det ett äldre par som ville kunna rösta tillsammans, skröplighet som orsak. Fick ett bestämt nej från valarbetarna. Sen valde kvinnan att flasha sina valsedlar mot de som väntade. Kanske som protest.

Känns som det där är lite som hänger på personerna i fråga som hanterar vallokalen. När jag var och röstade var det en äldre herre i rullstol som fick ta med sig en person in bakom där röstsedlarna står som stöd.

Permalänk
Skrivet av MexxII:

Känns inte heller som att nuvarande system är super på något sätt heller. Allt från hur ena blockets röstlappar ställs undan på ställen så man måste be om det. Men absolut, hur man än vrider och så är ju säkerheten a och o.

Det hade enkelt gått att lösa genom att enbart erbjuda blanka röstsedlar. Det hade gjort valet till lite av ett intelligenstest också, vilket hade varit superbt. Annars hade man kunnat gjöra så som AfS föreslår och ta efter Finland där de bara har en röstsedel med alla partier på, inte en lika bra lösning men bättre än hur det är nu.

Skrivet av filbunke:

När jag röstade så var det ett äldre par som ville kunna rösta tillsammans, skröplighet som orsak. Fick ett bestämt nej från valarbetarna. Sen valde kvinnan att flasha sina valsedlar mot de som väntade. Kanske som protest.

Vad röstade hon på?

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Förtidsröstade för någon vecka sedan. Ångrar det lite eftersom jag inte känner att det finns något parti som jag stödjer. Att rösta på det mindre onda, som jag gjorde, innebär ju att man ger legitimitet åt någonting som man egentligen är emot.

Vet inte om någon annan skrivit detta men har man förtidsröstat så kan man gå på valdagen och lägga en ny röst, dvs blankt i ditt fall?
Det är rösten på valdagen som räknas, röstar du då så öppnas inte ens din förtidsröst.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Rekordmedlem

Ni som har upplevt att ni fått köä länge, hur många stationer för att ta valsedlar var det i förhållande till stationen för röstmottagande 1, 2, 3 eller kanske ännu flera ? Jag är genuint nyfiken på kommentarer om hur det såg ut i de lokalerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ni som har upplevt att ni fått köä länge, hur många stationer för att ta valsedlar var det i förhållande till stationen för röstmottagande 1, 2, 3 eller kanske ännu flera ? Jag är genuint nyfiken på kommentarer om hur det såg ut i de lokalerna.

Var inte de nya reglerna för i år att det skulle vara ett bås att hämta valsedlar i och sedan tre bås för att rösta?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GLaDER:

Var inte de nya reglerna för i år att det skulle vara ett bås att hämta valsedlar i och sedan tre bås för att rösta?

Nej reglerna var att man ska ta valsedlar utan insyn, det finns inga bestämmelser om förhållandet mellan antalet valsedelsställ och urnor, det är därför jag är väldigt nyfiken på att få läsa om hur det såg ut på de ställen där det upplevdes som långa kötider.

Valsedlar placeras i anslutning till, eller i, vallokalen. Platsen för valsedlar ska vara avskärmad så väljaren kan ta sina valsedlar utan insyn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ni som har upplevt att ni fått köä länge, hur många stationer för att ta valsedlar var det i förhållande till stationen för röstmottagande 1, 2, 3 eller kanske ännu flera ? Jag är genuint nyfiken på kommentarer om hur det såg ut i de lokalerna.

Vi hade två stationer med valsedlar och 3 eller 4 för röstning och en station för röstmottagande och avcheckning röstlängd.

Permalänk
Medlem

Röstade den 25. Det som tog längst tid var att ta sig förbi röstförättaren som skulle förklara dom nya reglerna extra tydligt och långsamt. Det var jag och tre närsynta pensionärer i lokalen (röstförättarna)
Tog valsedlarna och stoppade ner dom i kuverten på väg till andra skärmen där jag skickade igen dom.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Tråden ämne är alltså om man röstat och hur man gjorde det.

Vi håller oss borta från vad man röstade på då det bevisligen inte går att diskutera utan att folk går ner på sandlådenivå

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mikgus:

Röstade den 25. Det som tog längst tid var att ta sig förbi röstförättaren som skulle förklara dom nya reglerna extra tydligt och långsamt. Det var jag och tre närsynta pensionärer i lokalen (röstförättarna)
Tog valsedlarna och stoppade ner dom i kuverten på väg till andra skärmen där jag skickade igen dom.

Jo, det är ju bra att de är tydliga men jag behöver inte höra hela förklaringen om hur man stoppar ett papper i ett kuvert, hur man ska gå bakom skärmen, och sen identifiera sig varje gång liksom. Jag är över 40, ni borde observera det och fråga typ "Du vet hur det funkar antar jag?" Eller nu när det faktiskt var något nytt (med skärmar där man plockade lapparna) så kan de ju säga det i en kort mening.

Men jag ska inte gnälla, det gick fort ändå och faktiskt snabbare än de föregående valen jag varit med i. Och det är viktigt att processen är tydlig för att folk inte ska få för sig att den inte är säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Saknar alternativet "Den dag vi kan rösta digitalt med bankid är den dan jag röstar!"
Men får väl palla mig iväg efter maten. Kommunala styret hade jag gärna ändrat på.

Tillhör nog dem som istället tycker det är skönt med vårt manuella system. Svårare att systematiskt "hacka" även om det så klart finns risker med alla system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Tillhör nog dem som istället tycker det är skönt med vårt manuella system. Svårare att systematiskt "hacka" även om det så klart finns risker med alla system.

Grejen med val är ju att ALLA kan gå och dubbelkolla sin röst i efterhand. Nästan 8 miljoner kontrollanter. Har svårt att se hur det här skulle hackas utan att det märktes.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Förtidsröstade ett par dagar innan! Fick stå och köa ett tag då ett par pensionärer tog sin tid på sig för att välja röstsedlar. Angående limmande och slickande så blev det varkendera för mig, då gubben som tog emot mina röster tyckte jag bara skulle vika in fliken på kuverten. Kändes godtyckligt, men ok...

Skrivet av talonmas:

Grejen med val är ju att ALLA kan gå och dubbelkolla sin röst i efterhand. Nästan 8 miljoner kontrollanter. Har svårt att se hur det här skulle hackas utan att det märktes.

Det är bara att visa att man röstat på ett parti i gränssnittet, men sen går din röst till ditt annat parti i verkligheten.

Det hade varit smidigt att rösta med bankid absolut, men jag ser också för många problem. Hur ska man säkerställa att någon har röstat på ett parti utan påtryckningar? Det skulle t.ex. kunna stå folk bakom en och kontrollera att man röstar "rätt" om man röstar hemifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ni som har upplevt att ni fått köä länge, hur många stationer för att ta valsedlar var det i förhållande till stationen för röstmottagande 1, 2, 3 eller kanske ännu flera ? Jag är genuint nyfiken på kommentarer om hur det såg ut i de lokalerna.

Var inte så farligt när jag var i lokalen men lite senare när mina föräldrar röstade fick de köa närmare en timme.
Ett bås för valsedlar och tre för att rösta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kgel:

Förtidsröstade ett par dagar innan! Fick stå och köa ett tag då ett par pensionärer tog sin tid på sig för att välja röstsedlar. Angående limmande och slickande så blev det varkendera för mig, då gubben som tog emot mina röster tyckte jag bara skulle vika in fliken på kuverten. Kändes godtyckligt, men ok...

Det är bara att visa att man röstat på ett parti i gränssnittet, men sen går din röst till ditt annat parti i verkligheten.

Det hade varit smidigt att rösta med bankid absolut, men jag ser också för många problem. Hur ska man säkerställa att någon har röstat på ett parti utan påtryckningar? Det skulle t.ex. kunna stå folk bakom en och kontrollera att man röstar "rätt" om man röstar hemifrån.

Att ha nätröstning blir som att måla en stor måltavla på ryggen… Förra valet sänktes val.se ett tag och i år var det tydligen åtminstone tre överbelastningsattacker. Tror vi att intresset för sådant minskar om allt görs digitalt? Det är väldigt svårt att DDoS:a alla vallokaler, även om det har varit lite självförvållade köproblem i en del fall.

På tal om kö så tänkte jag först rösta på Stockholm C när jag ändå var i närheten i lördags, men det var för mycket kö redan då. Igår hade de tydligen inte avverkat alla som ställt sig i kö innan kl 20 förrän efter kl 22. Det ska väl sägas att jag upplevde att det överhuvudtaget var mycket folk i centrum i lördags.

Det slutade i alla fall med att jag röstade i ordinarie vallokal. Var ingen kö alls efter kl 18 eller vad hon var. Det brukar inte vara det, men sådant beror ju en del på hur valdistriktet/en ser ut. Förut har distrikten varit helt i samma lokal, med valsedlarna vid in/utgången, men de har fått byta nu i och med de nya kraven. De hade bytt till skolan och tagit ett klassrum per distrikt med ett valsedelbås utanför varje i korridoren. In i ena änden och ut i den andra.

Kuverten hade fungerande lim, kan tilläggas, eftersom detta verkar vara ett ämne av stort intresse.

Permalänk
Medlem

Nej jag röstade inte. Jag tycker det är ett hån mot de som drabbas att stödja det omänskliga systemet genom att delta i skådespeleriet.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Nej jag röstade inte. Jag tycker det är ett hån mot de som drabbas att stödja det omänskliga systemet genom att delta i skådespeleriet.

Så vad skulle lösningen vara istället för röstning?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skäggig legend

Jag vaknade, kokade kaffe och njöt av den fantastiska dagen som är just Valdagen. Det är någonting med höstmorgnar som ger mig energi och lycka - samtidigt lite depp, men det är vackert, tyst och luktar helt magiskt. Efter någon timma väckte jag min fästmö som fick smaka på det lite lätt ljumna kaffet. Hon gick upp och duschade, gjorde sig iordning - lika så jag men i duschen på nedervåningen. Valde ut slips, putsade mina finskor och satte på mig snyggaste kostymen, Inbakad fläta dessutom.

Första steget ut för trappan halkade jag till och såg nog roligt ut, förutom hunden var det tyvärr bara jag som var i närheten och kunde intyga min fina dans ned för trappan med ett WOAAAH till avslut. Hunden undrade vad fasiken som hände.

Tätt inpå kom fästmön ned för trappan, otroligt vacker. Där gick vi de c:a 700 meter till vallokalen och förväntade oss lite kö, klockan hade faktiskt slagit 12:05, men icke. Vi gick in, valde lappar i varsitt bås - lika så valbåsen - legitimerade oss, tackade och vandrade stolta därifrån.

Ja. Jag röstade på valdagen.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Röstade på valdagen och tyckte det var positivt att de hade bra koll på valsedlarna. Det hade förekommit sabotage tidigare enligt valförrättarna.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Nej jag röstade inte. Jag tycker det är ett hån mot de som drabbas att stödja det omänskliga systemet genom att delta i skådespeleriet.

Du får gärna utveckla lite mer.

Vilka drabbas och på vilket sätt?
Omänskligt system?
Skådespeleri?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Du får gärna utveckla lite mer.

Vilka drabbas och på vilket sätt?
Omänskligt system?
Skådespeleri?

Hur bidrar blanka sedlar till partistyret?

Permalänk
Medlem

Var och röstade igår runt 18.00, ingen kö och det var två avskärmade bås för valsedlar och sedan 3 röstningsskärmar.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jag förtidsröstade för att slippa sannolik köbildning pga nya regeln, och det var uppenbarligen tur det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Testade Freja eID + i vallokalen och det funkade, dom såg lite förbryllade ut och var tvungen att fråga en kollega men det gick.
eID......love it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hur bidrar blanka sedlar till partistyret?

Nu är jag inte med på vad du menar? Vem har skrivit något om blanka sedlar?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Testade Freja eID + i vallokalen och det funkade, dom såg lite förbryllade ut och var tvungen att fråga en kollega men det gick.
eID......love it.

De flesta sätten funkar, har du inget ID kan en vän intyga att du är den du är när du skall rösta.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Själv dök jag upp i min vallokal 5min innan stängning och det var endast 1 person före mig. Så 2min senare vart jag klar och jag slickade glatt mina kuvert.