Apple lanserar klocktrio med äventyrsmodell i spetsen

Permalänk
Melding Plague

Apple lanserar klocktrio med äventyrsmodell i spetsen

Under sitt septemberevenemang uppdateras Apple Watch-uppställningen med Series 8, ny generation budgetvänliga SE-modeller och Watch Ultra för extremsportaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Batteritiden specificeras till 18 timmar vid vanlig drift. Apple introducerar även ett nytt energisparläge, som skruvar upp det till 36 timmar

Jag har sneglat på Apple Watch en tid, men jag förstår inte hur man ska ha användning av en klocka där batteriet inte ens håller ett dygn? Hur ska den kunna mäta när jag sover osv? Jag har en Fitbit idag som laddas "någon gång i veckan", vilket jag upplever som användbart. Är energisparläget något som tar bort funktioner, eller släcks är det endast "always on" som försvinner?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Sitter men Moto360 Gen 1 från 2014 som inte vill samspela längre, kanske ska slå till på en Series 8 eller SE :thinking:

Visa signatur

🖥️: Intel i5 12600K | MSI VENTUS 3070 TI | G.Skill Trident DDR4 3600Mhz 32GB | NR200 |
EK AIO 240 | Corsair 750W Platinum 80+

📱: Iphone 13 Pro Max
📺: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Tänkte för mig själv att en Ultra hade varit trevligt, tills jag såg priset.
Synd att batteritiden är under all kritik, visst kan man ha en mindre powerbank i fickan men hur i hela friden är det ett värt alternativ när den inte ens pallar 18 timmar?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Min fru har en Series 3 just nu. Frågan är om det kanske är värt att uppgradera hennes till en SE gen 2.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se hur väl Ultra fungerar som dykdator. Väntar in lite recensioner för att se om det är värt ett köp.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag har sneglat på Apple Watch en tid, men jag förstår inte hur man ska ha användning av en klocka där batteriet inte ens håller ett dygn? Hur ska den kunna mäta när jag sover osv? Jag har en Fitbit idag som laddas "någon gång i veckan", vilket jag upplever som användbart. Är energisparläget något som tar bort funktioner, eller släcks är det endast "always on" som försvinner?

Beror sjukt mycket på hur du använder den. Min gamla Apple Watch 3 håller 2,5 dygn men jag använder rätt basic funktioner (läser notiser, sneglar på klockan, fitness funktioner). Återigen, detta är med en snart 4 år gammal 3a. De nya borde ju ha minst lika bra batteritid med får man hoppas.

Edit; När jag listade de funktioner jag använder insåg jag också att det är väl typ så alla använder sin Apple Watch Antar att sleep tracking dödar klockan fort, vilket antagligen är därför Apple visar sämsta möjliga batteritid i sitt exempel på 18h.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Jisses ser ut som en gatsten med rem dvs löjligt STOR......

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag har sneglat på Apple Watch en tid, men jag förstår inte hur man ska ha användning av en klocka där batteriet inte ens håller ett dygn? Hur ska den kunna mäta när jag sover osv? Jag har en Fitbit idag som laddas "någon gång i veckan", vilket jag upplever som användbart. Är energisparläget något som tar bort funktioner, eller släcks är det endast "always on" som försvinner?

Det är väldigt konstigt.

Min Apple Watch 7 klarar sig ungefär 24h, varje dag.

Jag kör 1h laddning på morgonen under morgonrutiner, och sedan 23h användning. Den har ändå några procent kvar när jag sätter den på laddning nästa dag, i alla fall tillräckligt många % för att jag inte känner mig nervös att den ska dö innan mitt larm hinner gå.

Undrar om deras 18h är under extrem användning? De enda gångerna jag lyckats ta kol på den under en dag är om jag tränat flera timmar eller kört en heldagstur med GPS hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Min fru har en Series 3 just nu. Frågan är om det kanske är värt att uppgradera hennes till en SE gen 2.

Den största skillnaden är nog skärmstorleken, ett alternativ är ju en Series 7 som precis utgick om man kan hitta en till bra pris.

Permalänk
Medlem

Apple Watch 8 Hermes 25000kr 🤦

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Den största skillnaden är nog skärmstorleken, ett alternativ är ju en Series 7 som precis utgick om man kan hitta en till bra pris.

Har försökt hitta skillnader i specsen men har inte sett några definitiva jämförelser mellan de två modellerna.

Du kanske har rätt. Får se mig om om man kanske kan fynda en föregående generation till bättre pris.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Har länge funderat på en smartklocka, blir nog att slå till nu!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Snusfri

18h? Hahahahahahahahaha.
Min Realme Watch 2 höll runt 30 dagar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Är intresserad men i slutändan jämför jag med nuvarande klocka (en Garmin) som jag laddar en gång var andra/tredje vecka ungefär och då kommer jag fram till att det inte kommer funka för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pig:

Undrar om deras 18h är under extrem användning? De enda gångerna jag lyckats ta kol på den under en dag är om jag tränat flera timmar eller kört en heldagstur med GPS hela tiden.

Apple beskriver på sin sida hur de kom fram till resultatet - https://www.apple.com/watch/battery/
Jag har själv en Apple Watch 6 och batteriet räcker i några dagar med Always On Display avslagen. Har haft den på nu sedan igår kväll och batteriet är på 79%.

Exempelvis Ultrans batteritid beskrivs såhär
All-Day Battery Life
Up to 36 hours
All-day battery life is based on the following use: 180 time checks, 180 notifications, 90 minutes of app use, and a 60-minute workout with music playback from Apple Watch via Bluetooth, over the course of 36 hours; Apple Watch Ultra (GPS + Cellular) usage includes a total of 8 hours of LTE connection and 28 hours of connection to iPhone via Bluetooth over the course of 36 hours. Testing conducted by Apple in August 2022 using preproduction Apple Watch Ultra (GPS + Cellular) paired with an iPhone; all devices tested with prerelease software. Battery life varies by use, configuration, cellular network, signal strength, and many other factors; actual results will vary.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Känns inte precis som någon optimal survival/friluftsliv klocka precis... Vill ha en mera robust design och bättre batteritid i så fall...

Permalänk
Medlem

Vilka skräppriser det blev detta året...
Tar och köper en Series 7 istället för bryr mig inte om någon av de nya funktionerna i 8an så inte värt 1000+kr extra

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Har försökt hitta skillnader i specsen men har inte sett några definitiva jämförelser mellan de två modellerna.

Du kanske har rätt. Får se mig om om man kanske kan fynda en föregående generation till bättre pris.

Kom på du har ju always on display på Series 5 och nyare modeller dock inte SE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

18h? Hahahahahahahahaha.
Min Realme Watch 2 höll runt 30 dagar.

Är det samma klocka som är på denna länken?
https://www.realme.com/my/realme-watch-2

Där står det 12 dagars batteritid vilket jag tycker är fullt tillräckligt men såklart inte lika bra som 30 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Känns inte precis som någon optimal survival/friluftsliv klocka precis... Vill ha en mera robust design och bättre batteritid i så fall...

Nej, förstår inte hur någon med vandring/multisport etc. skulle välja den här framför typ en Garmin Fenix som klarar sig i veckor på en laddning...

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Enligt spec låter det som endast Watch Ultra har vettig batteritid.
Men som nämnts beror det nog en hel del på användning också.
Att framförallt tiden för "vanlig drift" kan bli bättre om man mest använder den för att kolla tiden och läsa notiser.

Permalänk
Keeper of Traditions

Bryr mig inte om batteritiden då klockor ändå laddas trådlöst över natten, men däremot att ha på sig en fyrkantig klocka... Inte en chans

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Nej, förstår inte hur någon med vandring/multisport etc. skulle välja den här framför typ en Garmin Fenix som klarar sig i veckor på en laddning...

Den kanske kan passa Youtubers?
Batteritid som räcker tillräckligt länge för deras kameraman att filma dem göra äventyrliga grejer.

(Många större Youtube kanaler är inte längre en enmansshow).

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

18h? Hahahahahahahahaha.
Min Realme Watch 2 höll runt 30 dagar.

Tycker också att batteritiden är löjligt dålig. Min Xiaomi Mi Band 5 håller i över en månad med vissa funktioner avstängda. Min sambo som kör allt igång på sin klarar 2 veckor utan problem.

Apple Watch blir först intressant för mig när batteritiden är 5-6 dagar vid lättare användning.

Känns som att Apple Watch kräver att man har som rutin att ladda klockan i 30 min under dagen. Kanske inte alltid så smidigt ute i vildmarken, även om jag ofta har med mig ett par powerbanks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag har sneglat på Apple Watch en tid, men jag förstår inte hur man ska ha användning av en klocka där batteriet inte ens håller ett dygn? Hur ska den kunna mäta när jag sover osv? Jag har en Fitbit idag som laddas "någon gång i veckan", vilket jag upplever som användbart. Är energisparläget något som tar bort funktioner, eller släcks är det endast "always on" som försvinner?

Batteritiden var något som jag var mycket tveksam till av samma anledning, men min räcker vanligtvis 1,5 dagar (skärm avslagen). Sen är den faktiskt väldigt snabb att ladda. Lägg den på laddaren innan duschen och sätt på den efter frukost och man har kanske inte 100% men 85% laddning.

Permalänk
Medlem

Njae, nu har jag förvisso inte läst hela beskrivningen och alla funktioner av klockan. Men ska jag ha en klocka som tål mycket stryk så är det en G-Shock jag i första hand skulle snegla på.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Snusfri
Skrivet av joakim99:

Är det samma klocka som är på denna länken?
https://www.realme.com/my/realme-watch-2

Där står det 12 dagars batteritid vilket jag tycker är fullt tillräckligt men såklart inte lika bra som 30 dagar.

Japp, hade den för att kolla väder, styra Spotify och hålla lite koll när jag psyklade samt så klart tiden.

Då räckte batteriet så länge.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

18h? Hahahahahahahahaha. Min Realme Watch 2 höll runt 30 dagar.

För min Casio från 1983 höll batteriet i 7 år. Jag använde den mest till att kolla tiden. Den drog sig dessutom bara med någon sekund per år. Utan tillgång till internet eller GPS är det vad dagens klockor verkar dra sig per dygn. Alla aspekter av utveckling går inte alltid framåt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Japp, hade den för att kolla väder, styra Spotify och hålla lite koll när jag psyklade samt så klart tiden.

Med det användningsmönstret så kan jag garantera att en apple watch håller avsevärt längre än 18 timmar.