Permalänk
Medlem
Skrivet av fuffi:

Revolt är hans kontonamn hos Revolut.

Se om du kan anmäla honom till Revolut för bedrägeri och kanske på så sätt få dina pengar tillbaka. Visa dom polisanmälan också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fuffi:

Revolt är hans kontonamn hos Revolut.

Ok, då börjar det klarna. Det lilla jag läste i villkoren hos Revolut så kan du begära återbetalning inom 7dagar om det är en person till person överföring.
Lycka till.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeDuke:

Ok, då börjar det klarna. Det lilla jag läste i villkoren hos Revolut så kan du begära återbetalning inom 7dagar om det är en person till person överföring.
Lycka till.

Yaha! Men överföring är gjort från Swedbank till revolut. Spelar det någon roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Se om du kan anmäla honom till Revolut för bedrägeri och kanske på så sätt få dina pengar tillbaka. Visa dom polisanmälan också.

Polisanmälan harvinte kommit än. Har redan pratat med revolut men de villevinte hjälpa av säkerhetsskäll enligt de.

Permalänk
Medlem

Ni som har blivit utsatta för bedrägerier, hur är den generella inställningen från polisen som ni har upplevt?
Brukar era ärenden blir nedlagda direkt eller verka det ändå finnas hopp?

Har själv blivit utsatt för bedrägeri nyligen via Facebook, polisanmälde i förra veckan men har ännu inte hört något mer från dem. Sist jag anmälde ett annat fall fick jag nedläggningsbesked typ nästföljande dag. Håller tummarna för att det inte blir likadant denna gång, tycker det är skandal hur lätt det är att scamma folk och fortsätta sitt liv helt orörd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Ni som har blivit utsatta för bedrägerier, hur är den generella inställningen från polisen som ni har upplevt?
Brukar era ärenden blir nedlagda direkt eller verka det ändå finnas hopp?

Har själv blivit utsatt för bedrägeri nyligen via Facebook, polisanmälde i förra veckan men har ännu inte hört något mer från dem. Sist jag anmälde ett annat fall fick jag nedläggningsbesked typ nästföljande dag. Håller tummarna för att det inte blir likadant denna gång, tycker det är skandal hur lätt det är att scamma folk och fortsätta sitt liv helt orörd.

Jag har polisanmält två gånger, varav den ena killen hade en tråd om sig här på sweclockers. Båda fallen var nerlagda inom 6 månader. I inget av fallen så frågade man mig ens om bevis eller nåt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av Zeroastic:

Ni som har blivit utsatta för bedrägerier, hur är den generella inställningen från polisen som ni har upplevt?
Brukar era ärenden blir nedlagda direkt eller verka det ändå finnas hopp?

Har själv blivit utsatt för bedrägeri nyligen via Facebook, polisanmälde i förra veckan men har ännu inte hört något mer från dem. Sist jag anmälde ett annat fall fick jag nedläggningsbesked typ nästföljande dag. Håller tummarna för att det inte blir likadant denna gång, tycker det är skandal hur lätt det är att scamma folk och fortsätta sitt liv helt orörd.

Jag har polisanmält två gånger pga. bedrägeri via Tradera och Blocket. Vid båda tillfällena så har Polisen själva sagt att det troligtvis inte går att klara upp. Dels på grund av brist på resurser och på grund av låg prio på brottet. Det är större chans att det blir uppklarat om flera anmäler samma person enligt de jag pratat med

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheHappyPirate:

Det finns en tjänst de kallar blocketpaket, finns såklart flera andra tjänster som använder sig utav samma koncept.

"Frakt med säker betalning (även känt som Blocketpaketet) är vårt säkra sätt att köpa och sälja på distans över hela Sverige. Vi samarbetar med Rocker och Schenker för att erbjuda en tjänst till våra användare där vi håller pengarna efter att köparen har betalat. Det gör att köparen kan få hem och kontrollera att varan stämmer överens med vad säljaren har beskrivit i sin annons innan pengarna betalas ut till säljaren. Köparen har 24 timmar på sig att kontrollera och godkänna varans skick sen betalas pengarna ut automatiskt. Det är vår betalpartner Rocker som säkerställer att vi kan genomföra säkra betalningar och om du har några frågor kring din betalning kan du kontakta deras kundservice här. Tänk på att du måste vara minst 18 år för att kunna använda tjänsten."

Det går att läsa mer på blockets hemsida, men med den metoden känner i alla fall jag mig säkrare.

Tyvärr är den inte felfri.

Sålde en grej en gång skicka med blocket paketet.
Köparen skicka tillbaka produkten..
När jag öppnar så får jag en planka med limmade stenar på tillbaka...

Köparen svarade aldrig igen..

Slutade med att jag åkte ut till köparen (bodde inte överdrivet långt bort) och ironiskt nog hittade saken jag sålde på deras altan vid ytterdörren.

Plockade med mig den i bilen utan att säga något till dom och körde hem igen.. Aldrig mer blocket paketet efter det.
Bara förskottsbetalning.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dragone:

Tyvärr är den inte felfri.

Sålde en grej en gång skicka med blocket paketet.
Köparen skicka tillbaka produkten..
När jag öppnar så får jag en planka med limmade stenar på tillbaka...

Köparen svarade aldrig igen..

Slutade med att jag åkte ut till köparen (bodde inte överdrivet långt bort) och ironiskt nog hittade saken jag sålde på deras altan vid ytterdörren.

Plockade med mig den i bilen utan att säga något till dom och körde hem igen.. Aldrig mer blocket paketet efter det.
Bara förskottsbetalning.

Det är väl också olagligt iofs

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det är väl också olagligt iofs

Att hämta tillbaka något som jag själv äger?
Ser inget olagligt i detta.

Är de olagligt för kronofogden att hämta saker när du inte betalar?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dragone:

Att hämta tillbaka något som jag själv äger?
Ser inget olagligt i detta.

Är de olagligt för kronofogden att hämta saker när du inte betalar?

Vad du ser och inte ser är inte relevant. Det är olagligt.

Vad som är tillåtet och inte för Kronofogden har ingenting med saken att göra.

https://lawline.se/answers/far-jag-ta-tillbaka-stulen-egendom...

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dragone:

Att hämta tillbaka något som jag själv äger?
Ser inget olagligt i detta.

Är de olagligt för kronofogden att hämta saker när du inte betalar?

Kronofogdemyndigheten måste fatta ett beslut om utmätning och det beslutat kan därefter provas av domstol om man inte accepterar det så om de direkt kommer och hämtar nått är det definitivt olagligt även för Kronofogdemyndigheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det är väl också olagligt iofs

Även om det är olagligt skulle jag skita fan i det. Tycker det var helt rätt gjort, ännu bättre om han konfronterade idioten.

Jag kräks av ohederliga människor när man säljer/köper begagnat. Använder Tradera så mycket jag bara kan. Älskar betygsystemet.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lossah:

Även om det är olagligt skulle jag skita fan i det. Tycker det var helt rätt gjort, ännu bättre om han konfronterade idioten.

Jag kräks av ohederliga människor när man säljer/köper begagnat. Använder Tradera så mycket jag bara kan. Älskar betygsystemet.

Ja det går alltid att skita i om något är olagligt eller inte.

Ville bara upplysa om att det generellt är en dålig idé och kan leda till konsekvenser som man kanske inte hade räknat med.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Tyvärr är den inte felfri.

Sålde en grej en gång skicka med blocket paketet.
Köparen skicka tillbaka produkten..
När jag öppnar så får jag en planka med limmade stenar på tillbaka...

Köparen svarade aldrig igen..

Slutade med att jag åkte ut till köparen (bodde inte överdrivet långt bort) och ironiskt nog hittade saken jag sålde på deras altan vid ytterdörren.

Plockade med mig den i bilen utan att säga något till dom och körde hem igen.. Aldrig mer blocket paketet efter det.
Bara förskottsbetalning.

Ytterligare en sak som är dåligt med Blocket-paketet är att Rocker börjat ta betalt för inaktiva konton:
#19715636

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Ytterligare en sak som är dåligt med Blocket-paketet är att Rocker börjat ta betalt för inaktiva konton:
#19715636

Enkelt sätt att bli av med kunder, vad är uppsidan? Att några möjligtvis glömmer avregga sig, de får in några 15:- checkar, och sedan flyr företaget som pesten?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

De har dock inte "börjat" ta betalt för inaktive konton, de SKA göra detta i november. Men de har väl märkt att 95% av de som använder deras tjänst endast säljer nåt och sen direkt tar ut pengarna, vilket inte är något de tjänar nåt på. Och många läser säkert inte ens utskicket om denna avgift vilket gör att Rocker kan plocka hem en drös pengar från dessa. Egentligen är nog deras app ganska bra, då du kan koppla alla dina konto till den och se allt som händer med dem i samma app istället för flera olika och man kan även skicka pengar till andra som har appen istället för att använda swish. Jag personligen har dock ingen nytta av det och kommer att säga upp den inom kort.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Och samtidigt har rocker all information gratis om dig, sicken trade 😁

Jag öppnade en tråd om just detta för ett år eller så sedan. Deras policy är rutten och de säljer din data för andra att marknadsföra mot dig bl.a.
Jag kan bara rekommendera att hålla sig så långt bort från Rocker som det går.

Permalänk
Medlem

finns en anledning till varför köpare och säljare lämnar blocket. Blocket måste hjälpa sina kunder annars är de borta inom 5-10 år

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Ja, det är verkligen en tjänst som älskas av scammers. Ett robust betygssystem hade varit ett första steg för att vända skutan tror jag.

Permalänk
Medlem

Blocket betraktar jag som en lokal tjänst. Om du bor i något av landets storstadsområden och kan träffas fysiskt funkar det utmärkt. I annat fall bör du avstå. Lokalt funkar det utmärkt. Jag har gjort hundratals affärer på Sthlm-blocket det senaste decenniet och har inga klagomål alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheHappyPirate:

Det finns en tjänst de kallar blocketpaket, finns såklart flera andra tjänster som använder sig utav samma koncept.

"Frakt med säker betalning (även känt som Blocketpaketet) är vårt säkra sätt att köpa och sälja på distans över hela Sverige. Vi samarbetar med Rocker och Schenker för att erbjuda en tjänst till våra användare där vi håller pengarna efter att köparen har betalat. Det gör att köparen kan få hem och kontrollera att varan stämmer överens med vad säljaren har beskrivit i sin annons innan pengarna betalas ut till säljaren. Köparen har 24 timmar på sig att kontrollera och godkänna varans skick sen betalas pengarna ut automatiskt. Det är vår betalpartner Rocker som säkerställer att vi kan genomföra säkra betalningar och om du har några frågor kring din betalning kan du kontakta deras kundservice här. Tänk på att du måste vara minst 18 år för att kunna använda tjänsten."

Det går att läsa mer på blockets hemsida, men med den metoden känner i alla fall jag mig säkrare.

Köparen kan utnyttja denna "tjänst" genom att säga att han fick hem en tegelsten. Då får han tillbaka sina pengar samt behålla varan, medan säljaren förlorar både varan och pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosslo Snah:

Blocket betraktar jag som en lokal tjänst. Om du bor i något av landets storstadsområden och kan träffas fysiskt funkar det utmärkt. I annat fall bör du avstå. Lokalt funkar det utmärkt. Jag har gjort hundratals affärer på Sthlm-blocket det senaste decenniet och har inga klagomål alls.

Lokalt är att föredra ja, mindre risk att bli lurad.

Permalänk
Medlem

Har vi fler här som blivit blåsta av A Nilsson, säljare av en st Gigabyte 3090 a 7000kr på blocket 4/11- 22.
Trodde jag lärt mig sedan sist men antar att det var för många år sedan sist och att jag va distraherad av annat så missade varningssignalerna och betala halva i förskott. (han va verifierad av Bankid så tänkte att så dum är man väl inte isf men tyvärr, droger och annat skit gör så att folk gör vad som för att komma över pengar..)
Måste gå minst 7 dagar innan man kan göra en polisanmälan så skickar in min på måndag 14/11.

Lärt mig nu att man alltid ska ringa personen och fråga ifall det går bra att hämta varan. (ljug ihop att du har vägarna förbi) det tror jag kan ge en bra hint om hur det egentligen står till..

Permalänk
Medlem

Ni som gör polisanmälan är roliga. 🙂

Polisen skiter i 10 ggr allvarligare brott, era "brott" går direkt i papperskorgen. Se det som en läxa och se glad ut att du inte betalade 10 ggr mer.

Och möt upp fysiskt nästa gång, case closed. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Ni som gör polisanmälan är roliga. 🙂

Polisen skiter i 10 ggr allvarligare brott, era "brott" går direkt i papperskorgen. Se det som en läxa och se glad ut att du inte betalade 10 ggr mer.

Och möt upp fysiskt nästa gång, case closed. 🙂

Det är alltid bra att göra en polisanmälan, även om den läggs ser så är det bra för statistiken och för att man bör göra en polisanmälan om man blivit utsatt för ett brott. Att uppmana till att inte göra det är inte smart eller bra!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Nu var det dock inte detta som föregående skrivare föreslog, utan helt sonika två inkompatibla synsätt.

Gällande Blocketpaket så gör det definitivt köparen säkrare. Men hela konceptet innebär dessvärre en överhängande risk för säljaren. Det finns nämligen inget som hindrar att köparen får hem varan och kanske byta ut sin trasiga produkt mot den fungerande han precis köpt, sedan godkänner köparen inte varans skick med hänvisning till att den inte fungerar, eller att det låg en sten i paketet. Då skickas paketet (med den trasiga varan eller en sten) tillbaka till säljaren, och köparen får tillbaka sina pengar...

Vet inte om det du skriver stämmer riktigt. Om jag som köpare inte godkänner varan så reklamerar jag den och skickar tillbaka den till säljaren. När denna sedan tar emot den så måste även han/hon godkänna varan. Det innebär att jag som köpare kan returnera en vara som jag inte är nöjd med av någon anledning vilken säljaren i sin tur inte godkänner. Då blir det en tvist mellan mig som köpare och säljaren. Blocket kikar då på vår konversation och om inte vi löser det så tar de ställning i vem som har rätt. Har jag som köpare då otur så kan Blocket stå på säljarens sida och både betala ut pengarna till denna tillika som personen även behåller den reklamerade varan.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Skrivet av Dragone:

Att hämta tillbaka något som jag själv äger?
Ser inget olagligt i detta.

Är de olagligt för kronofogden att hämta saker när du inte betalar?

Jo det är olagligt att ta tillbaka saker du själv anser dig äga bara för att du tycker att den nuvarande ägaren inte har gjort rätt för sig.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Jo det är olagligt att ta tillbaka saker du själv anser dig äga bara för att du tycker att den nuvarande ägaren inte har gjort rätt för sig.

det fanns ju ingen ny ägare då den inte då jag inte fick se röken av pengarna.
alltså är jag den nuvarande ägaren.

om grannen lånar din gräsklippare och lämnar den på sin tomt utan att gå tillbaka med den, är den hans då?
då får du inte gå och hämta din gräsklippare för att den är i hans trädgård alltså menar du.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Ni som gör polisanmälan är roliga. 🙂

Polisen skiter i 10 ggr allvarligare brott, era "brott" går direkt i papperskorgen. Se det som en läxa och se glad ut att du inte betalade 10 ggr mer.

Och möt upp fysiskt nästa gång, case closed. 🙂

Får helt hålla med @jnsson här.
En polisanmälan är aldrig nånting onödigt.
Att sen polisen inte ibland gör nånting är en annan sak.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X