Lurad på blocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Men till nästa gång: betala, som blocket själva skriver på flera ställen, aldrig i förväg. Och omvänt: skicka aldrig något mot löfte om senare betalning. Även om annonsen är gratis behöver man använda någon form av tjänst som garanterar säkerheten för både säljare och köpare.

I stort sett alla som säljer saker kräver att få se betalningen på sitt konto innan dom skickar saker för att själva inte behöva bli lurade, men jag precis som du undviker dessa personer för att själv inte riskera att bli lurad.

Permalänk
Medlem

Hoppas du får grejorna på Måndag / tisdag.

Hen kanske är på ett lite semester några dagar (det är sommar) och glömt att skicka dig spårningsnummer, det har händ med säljare på blocket för mig med, lik väl när jag börjar undras, kommer paketen 1 vecka senare.

Samma med Sweclockers marknad, de allra flesta "gamla" medlemmar är till att lita på, posten är seg som en åsna, senaste jag köpte via swish var en 16 Tb hårddisk, säljaren skickade prompt spårningsnummer men posten tog en hel vecka på att skicka ett lite paket inom samma område.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Har du fortfarande kontakt med honom?

Ibland är ju folk bara sega på att skicka

Inte fått svar eller hört något sen jag skickade pengarna, svarar inte heller på telefon eller sms...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Hoppas du får grejorna på Måndag / tisdag.

Hen kanske är på ett lite semester några dagar (det är sommar) och glömt att skicka dig spårningsnummer, det har händ med säljare på blocket för mig med, lik väl när jag börjar undras, kommer paketen 1 vecka senare.

Samma med Sweclockers marknad, de allra flesta "gamla" medlemmar är till att lita på, posten är seg som en åsna, senaste jag köpte via swish var en 16 Tb hårddisk, säljaren skickade prompt spårningsnummer men posten tog en hel vecka på att skicka ett lite paket inom samma område.

Jag hoppas det, men magkänslan säger nått annat...
Synd att jag inte litade på den känslan när jag swishade

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tråkigt, därför jag aldrig skickar saker, vill dom ha det får de komma och hämta det. Köper jag åker jag och hämtar det. bättre det än att bli lurad tycker jag, eller skippa det helt. fast jag bor ju i stockholm och då är det lätt att hitta fysiska köpare/säljare. De som vägrar är uppenbarligen bedragare.

Japp, för den som bor i storstad - Sthlm, Gbg, Mö - är saken lätt. Handla bara lokalt, träffas vid affär. Jag har gjort hundratals affärer på blocket under årens lopp, med datorer, telefoner, fotoutrustning, bilar, motorcyklar, möbler, vitvaror och en massa annat och aldrig haft något problem öht. Om en lokal säljare eller köpare inte vill träffas är det bara att stryka honom från listan - uppenbar skojarvarning. För den som bor ute i spenaten är det förstås en annan femma, men betrakta den feta besparing du gör på att bo där som en insats till en fond som hanterar förlusterna vid distansbedrägerier.

Permalänk
Skrivet av pskjonte:

Jag har ringt och smsat men inga svar, verkar finnas två stycken nummer, ett går ej fram. Det andra har jag googlat fram på namnet, bara 1st med det namnet i hela Sverige, men inget svar där heller.

Verkar vara en 39-åring, så det känns väl lite mer som en "professionell" tjuv.
Kunde ju hoppats det var en oknullad 23 åring men...😂

Vad var förnamnet på denna eminente herre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosslo Snah:

Japp, för den som bor i storstad - Sthlm, Gbg, Mö - är saken lätt. Handla bara lokalt, träffas vid affär. Jag har gjort hundratals affärer på blocket under årens lopp, med datorer, telefoner, fotoutrustning, bilar, motorcyklar, möbler, vitvaror och en massa annat och aldrig haft något problem öht. Om en lokal säljare eller köpare inte vill träffas är det bara att stryka honom från listan - uppenbar skojarvarning. För den som bor ute i spenaten är det förstås en annan femma, men betrakta den feta besparing du gör på att bo där som en insats till en fond som hanterar förlusterna vid distansbedrägerier.

En kollega till mig (här i Malmö) sålde sin macbook och fick 8000kr i femhundralappar.
Visar sig att alla femhundringar var falska...

Så tar man cash så får man vara försiktig också. Polisen kan inte göra något efter han polisanmält och hemförsäkringen täcker inget.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Vad var förnamnet på denna eminente herre?

Undviker helst att lämna ut personuppgifter här på forumet...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Cypress_86:

Vad var förnamnet på denna eminente herre?

Skrivet av pskjonte:

Undviker helst att lämna ut personuppgifter här på forumet...

Helt rätt. Risken är att den du lämnar ut uppgifterna till gör något dumt som du sen får stå för i en eventuell juridisk process.

Ska du lämna ut uppgifter så gör det till polisen och blocket, ingen annan

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Själv har jag blivit lurad som säljare här på sweclockers. Sålde då av min spelsamling. Var tydlig med att spelen kom i två paket. Fanskapet plockade bara ut det ena paketet och lät det andra gå till mig i retur. Svarade sen inte på mail.

Jag HATAR att sälja saker. Jag skickar det hellre på tippen än att behöva stå ut med andra människor.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Själv har jag blivit lurad som säljare här på sweclockers. Sålde då av min spelsamling. Var tydlig med att spelen kom i två paket. Fanskapet plockade bara ut det ena paketet och lät det andra gå till mig i retur. Svarade sen inte på mail.

Jag HATAR att sälja saker. Jag skickar det hellre på tippen än att behöva stå ut med andra människor.

Förstår dig, jag tycker dock det är roligt att sälja saker på tradera t.ex, det finns många trevliga människor också som uppskattar att man skickar snabbt, packar bra etc.

Köpa är dock värre, får alltid en känsla av att man kan bli lurad. Som då visade sig stämma denna gång...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
AKA AudioBamse

Jag vet inte hur det går till på Blocket då jag aldrig använt tjänsten, men min egen princip i allmänhet är att jag aldrig ger någon pengar innan jag först har fått produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Själv har jag blivit lurad som säljare här på sweclockers. Sålde då av min spelsamling. Var tydlig med att spelen kom i två paket. Fanskapet plockade bara ut det ena paketet och lät det andra gå till mig i retur. Svarade sen inte på mail.

Jag HATAR att sälja saker. Jag skickar det hellre på tippen än att behöva stå ut med andra människor.

Behövde du betala för returen eller hur blev du lurad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

Jag vet inte hur det går till på Blocket då jag aldrig använt tjänsten, men min egen princip i allmänhet är att jag aldrig ger någon pengar innan jag först har fått produkten.

Om du säljer något så skickar du alltså alltid varan innan du fått pengarna också?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av Pamudas:

Om du säljer något så skickar du alltså alltid varan innan du fått pengarna också?

Jag säljer inte saker, så aldrig haft det problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

En kollega till mig (här i Malmö) sålde sin macbook och fick 8000kr i femhundralappar.
Visar sig att alla femhundringar var falska...

Så tar man cash så får man vara försiktig också. Polisen kan inte göra något efter han polisanmält och hemförsäkringen täcker inget.

Ja, visst är det så. Jag menade inte att man inte behöver tänka efter, bara att man inte har före- eller efterproblemet. Naturligtvis ska man inte handla med folk som vill träffas i no-go-zoner, fortfarande har abstinensskakningar eller bara vill kommunicera på engelska. Men som sagt, inga problem alls om man bara utövar ett minimum av omdöme.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är jätteenkelt, handla bara lokalt så att man kan träffas och undersöka varan och betala.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roo:

En kollega till mig (här i Malmö) sålde sin macbook och fick 8000kr i femhundralappar.
Visar sig att alla femhundringar var falska...

Så tar man cash så får man vara försiktig också. Polisen kan inte göra något efter han polisanmält och hemförsäkringen täcker inget.

Liknande situation som drabbade mig ifjol.
Sålde en Playstation 5 för 6500kr.

Fick femhundra lappar och alla var falska.
Anmälde till polisen men ärendet avslutades i brist på bevis.
Även med kameraövervakning.

Så i ren princip tar jag inte emot kontanter längre.

Har rätt så många regler när jag köper utav en privatperson, mötesplatsen ska vara centralt med mycket folk, enbart Swish.
Minst en Video på att varan fungerar om den inte går att testa på plats.

90% av gångerna jag köpt av och sålt till privatpersoner har det gått bra som tur är.

Men man har ju sina historier haha.

Permalänk
Medlem

En röd tråd jag ser med många scams är att dom bor högt upp i Sverige. Då kan dom säga att dom endast skickar varan samt ingen som orkar åka hela vägen för att konfrontera dom.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Hej
Har blivit lurad en gång och gjorde då en "shameattack" tillbaka. Jag kontaktade vederbörandes föräldrar som blev vansinniga, swishade tillbaka pengarna och tog över skulden. Alltid värt att pröva, facebook och hitta är din vän.

Sedan kan det ju alltid vara ett asshole som föräldrarna inte bryr sig om men då har du iaf testat.

Permalänk
Medlem

Dåså, har anmält händelsen till blocket, fick detta som svar:

"(Blockets Kundservice)

20 juni 2022 09:36 CEST

God förmiddag,
Jag ska hjälpa dig i detta ärende, jag beklagar verkligen det som har skett här, verkligen tråkigt att läsa!

Jag har lokaliserat annonsören och jag måste dessvärre rekommendera dig att polisanmäla detta direkt, verkligen ledsen för detta!"

Sen massa mer om hur jag ska gå vidare till polisen etc.
Men verkar iallfall som att personen är avstängd, så får väl hoppas att inte fler folk råkar ut för samma rövhål.

Har varit minst en person till som blivit lurad av denna annonsör har jag nu fått höra på annat håll. Riktigt tråkigt.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Dåså, har anmält händelsen till blocket, fick detta som svar:

"(Blockets Kundservice)

20 juni 2022 09:36 CEST

God förmiddag,
Jag ska hjälpa dig i detta ärende, jag beklagar verkligen det som har skett här, verkligen tråkigt att läsa!

Jag har lokaliserat annonsören och jag måste dessvärre rekommendera dig att polisanmäla detta direkt, verkligen ledsen för detta!"

Sen massa mer om hur jag ska gå vidare till polisen etc.
Men verkar iallfall som att personen är avstängd, så får väl hoppas att inte fler folk råkar ut för samma rövhål.

Har varit minst en person till som blivit lurad av denna annonsör har jag nu fått höra på annat håll. Riktigt tråkigt.

Vilken bra hjälp från blocket !

Visa signatur

PC: Loque Ghost S1 MK2 || Intel i5 10600k || ASUS Z-490-I Gaming || Corsair 32GB @ 3400MHZ ||EVGA 2080ti BLACK || Intel 660p Series M.2 2280 SSD 2TB || Samsung 970 EVO 512SSD M2 || Samsung C49RG90 ||

Permalänk
Medlem

Jag blev lurad idag via Blocket och trodde att jag hade koll på allt. Blev lurad som köpare. Skrev till säljaren att jag vill ha varan skickad via blocketpaket då det är säker för oss båda. Han godkände och låtsades som att han inte använd det innan och vill ej bli lurad.
Jag fick ett sms från blocket där det står att säljaren godkänt mitt prisförslag och att jag behövde betala. Länken såg ut komma fråm blocket och smset kom från blocket. Vem skulle då tro att detta ör ett bedrägeri. Jag betalade via länken och fått sms igen från vlocket att ta en bild på betalningen vilket jag gjorde. När betalningen genomfördes fick jag ett nytt sms om att betalnibgen är gjort och att jag får vänta 48timmar.
Saken är att pengar gick ut till "Revolt" trodde att det var ett annat namn som blocket har för betalningar. Det visade sig att det är ett bank som ej är svenskt såsom Paypal.
Det tog 2 dagar för mig att fatta.
Ni måste vara försiktiga även med blocketpaket. Detta var proffs gjort. Har förlorat 5000

Permalänk
Medlem

Blocket - Köp och sälj IRL.
Tradera - betala endast med Paypal. Dom har bra lånehajmetoder och man får alltid tillbaka pengarna snabbt om något går fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fuffi:

Jag blev lurad idag via Blocket och trodde att jag hade koll på allt. Blev lurad som köpare. Skrev till säljaren att jag vill ha varan skickad via blocketpaket då det är säker för oss båda. Han godkände och låtsades som att han inte använd det innan och vill ej bli lurad.
Jag fick ett sms från blocket där det står att säljaren godkänt mitt prisförslag och att jag behövde betala. Länken såg ut komma fråm blocket och smset kom från blocket. Vem skulle då tro att detta ör ett bedrägeri. Jag betalade via länken och fått sms igen från vlocket att ta en bild på betalningen vilket jag gjorde. När betalningen genomfördes fick jag ett nytt sms om att betalnibgen är gjort och att jag får vänta 48timmar.
Saken är att pengar gick ut till "Revolt" trodde att det var ett annat namn som blocket har för betalningar. Det visade sig att det är ett bank som ej är svenskt såsom Paypal.
Det tog 2 dagar för mig att fatta.
Ni måste vara försiktiga även med blocketpaket. Detta var proffs gjort. Har förlorat 5000

Hej
Din berättelse har flera hål.
Du säger att du kommunicerat via sms, blocket kommunicerar inte via sms eller mail. Kanske du menar meddelandefunktionen i Blocket-appen? Blocket nämner att de kommunicerar genom det i guiden "Så funkar det" lite längre ner på sidan.
Revolt? Menar du Rocker? för det är dom Blocket/Schibstedt använder sig av.
Du får tillbaka dina pengar om inte säljaren skickat varan inom 7dagar.
Se till att meddela säljaren inom 24h efter att du hämtat ut paketet i "meddelandefunktionen" hos Blocket om allt i paketet är fel.
Du inleder meddelandet med att du blev lurad idag.. men det tog två dagar att fatta det??.. så imorgon på fredag då?

typo
Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeDuke:

Hej
Din berättelse har flera hål.
Du säger att du kommunicerat via sms, blocket kommunicerar inte via sms eller mail. Kanske du menar meddelandefunktionen i Blocket-appen? Blocket nämner att de kommunicerar genom det i guiden "Så funkar det" lite längre ner på sidan.
Revolt? Menar du Rocket? för det är dom Blocket/Schibstedt använder sig av.
Du får tillbaka dina pengar om inte säljaren skickat varan inom 7dagar.
Se till att meddela säljaren inom 24h efter att du hämtat ut paketet i "meddelandefunktionen" hos Blocket om allt i paketet är fel.
Du inleder meddelandet med att du blev lurad idag.. men det tog två dagar att fatta det??.. så imorgon på fredag då?

Med risk för att jag gör mig skyldig till samma sak här, men jag tror att du gravt missuppfattat inlägget. Jag tolkar det som att säljare och köpare kom överens om att använda Blocketpaketet, och liksom "initierat" affären där, men sen kört resten av sin scam via sms -- och att köparen då inte haft koll på att Blocket inte använder sig av sms och bara genomfört fejkaffären därigenom i god tro.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Rekordmedlem

Revolt är kanske en felstavning på Revolut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeDuke:

Hej
Din berättelse har flera hål.
Du säger att du kommunicerat via sms, blocket kommunicerar inte via sms eller mail. Kanske du menar meddelandefunktionen i Blocket-appen? Blocket nämner att de kommunicerar genom det i guiden "Så funkar det" lite längre ner på sidan.
Revolt? Menar du Rocker? för det är dom Blocket/Schibstedt använder sig av.
Du får tillbaka dina pengar om inte säljaren skickat varan inom 7dagar.
Se till att meddela säljaren inom 24h efter att du hämtat ut paketet i "meddelandefunktionen" hos Blocket om allt i paketet är fel.
Du inleder meddelandet med att du blev lurad idag.. men det tog två dagar att fatta det??.. så imorgon på fredag då?

Jag hade inte riktigt läst hur blocketpacket gick till. Det kom direkt ett sms som hade blocket som avsändare, inte ett nummer. Länkar som sms hänvisade till såg ut vara från Blocket.
Jag hade snabbt läst om betalning så kollade inte riktigt vad det stod. Efter undersöknkng idag fick jag reda på att revolt är vad hans konto heter hos Revolut.

Affären skedde i söndags men jag fattade inte att något var fel förrän i tisdag när jag inte fått besked om leverans oxh han svarade inte på mina meddelanden. Sen kollade i blocket under "köp med säker betslning" och där stod inget om mitt köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Med risk för att jag gör mig skyldig till samma sak här, men jag tror att du gravt missuppfattat inlägget. Jag tolkar det som att säljare och köpare kom överens om att använda Blocketpaketet, och liksom "initierat" affären där, men sen kört resten av sin scam via sms -- och att köparen då inte haft koll på att Blocket inte använder sig av sms och bara genomfört fejkaffären därigenom i god tro.

Precis. Det är så det gick till. När sms kom med Blocket som avsändare o inget nummer misstänkte jag inget. Trodde att det kommer verkligen från blocket så genomförde affären med all säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Revolt är kanske en felstavning på Revolut.

Revolt är hans kontonamn hos Revolut.